Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-HWI | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania | ||
Jednostka: | Instytut Pedagogiki | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla I r. PE, (3-l) stacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Geneza i źródła czynności wychowawczych człowieka w oparciu o działania pedagogiczne podejmowane w okresie antyku i kolejnych epokach. Podstawowe koncepcje filozofów i pedagogów, dotyczących istoty wychowania i kształtowania osobowości wychowanka w skali rozwoju cywilizacji europejskiej do XX wieku. Tradycje pedagogiki polskiej w poszczególnych okresach historycznych, rozwój i konteksty kulturowe wyróżniające ją od koncepcji ogólnoeuropejskich. Najwybitniejsi przedstawiciele polskiej i europejskiej pedago¬giki zarówno w zakresie teorii jak i praktyki. Geneza i rozwój instytucji edukacyj¬nych oraz zakres ich kompetencji w kontekście historycznym. |
||
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna genezę i źródła czynności wychowawczych człowieka w oparciu o działania pedagogiczne podejmowane w okresie antyku i kolejnych epokach, co pozwala na uporządkowanie wiedzy doty-czącej wychowa¬nia i kształcenia na przestrzeni wieków. - Ma orientację w podstawowych koncepcjach filozofów i pedagogów, dotyczących istoty wychowania i kształtowania oso¬bowości wycho-wanka w skali rozwoju cywilizacji europejskiej do XX wieku. - Ma wiedzę o tradycjach pedagogiki polskiej w poszczególnych okre-sach historycznych, rozumie jej rozwój i konteksty kulturowe wyróż-niające ją od koncepcji ogólnoeuropejskich. - Zna najwybitniejszych przedstawicieli polskiej i europejskiej peda-gogiki zarówno w zakresie teorii jak i praktyki. Zna genezę i rozwój instytucji edukacyjnych oraz zakres ich kompetencji w kontekście historycznym. - Zna najważniejsze, tradycyjne i współczesne nurty i systemy peda-gogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz ich uczestnictwo w dyskursie na temat współczesnych dylematów cywilizacyjnych. Umiejętności - Potrafi powiązać wiedzę historyczną na temat genezy i rozwoju instytucji oświatowo-wychowawczych z innymi obszarami pedago¬giki w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyj¬nych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych. - Umie zaprezentować swoje poglądy, zgłosić wątpliwości i dobrać stosowną argumentację, wspartą wybranymi perspektywami teore-tycznymi i poglądami różnych autorów. Kompetencje społeczne - Właściwie ocenia poziom swojej wiedzy i zdobytych umiejętności, rozumie znaczenie ciągłego doskonalenia swych umiejętności i pogłę¬biania wiedzy związanej z wychowaniem i kształceniem. - Zdaje sobie sprawę ze znaczenia dziedzictwa kulturowego wła¬snego kraju, szanuje jego tradycję i historię. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka, Hanna Markiewicz, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Przedmiot i metodologia historii wychowania; rozwój historii wychowania jako nauki; rola historii wychowania w kształceniu nauczycieli; źródła i opracowania. Wychowanie w starożytności: Warunki społeczno-polityczne wychowania, kierunki wychowania starogreckiego; wychowanie spartańskie, ateńskie, hellenistyczne; wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa Rzymskiego. Wychowanie w średniowieczu: Dziedzictwo starożytnych; Kościół i wychowanie; Karol Wielki i jego rola w edukacji społeczeństwa; średniowieczne szkoły i ich program; początki uniwersytetów europejskich; Abelard, Irneriusz; szkolnictwo średniowieczne w Polsce. Oświata europejska w dobie humanizmu: Warunki społeczno-polityczne doby renesansu; szkolnictwo, programy, treści i reformy (Jan Sturm); reformacja (Marcin Luter, Jan Kalwin); kontrreformacja; humanizm w Polsce; szkolnictwo różnowiercze i jezuickie. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Krytyka wychowania humanistycznego: Michał Montaigne, Kartezjusz; Jan Amos Komeński jego dzieła i rola w pedagogice. Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Stan oświaty w Polsce przed utworzeniem Komisji Edukacji Narodowej; powstanie KEN, jej zadania, projekty Bielińskiego i Popławskiego, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, reformy Komisji w dziedzinie oświaty: szkolnictwo parafialne, powiatowe i wojewódzkie, reforma uniwersytetów, znaczenie Komisji w dziejach polskiej oświaty. Liberalizm w wychowaniu: Myśl pedagogiczna francuskiego oświecenia - Projekt systemu szkolnego Condorceta; Wielka Rewolucja Francuska a wychowanie. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Szkoły elementarne i seminaria nauczycielskie; szkolnictwo średnie (szkoły realne, techniczne i wydziałowe), uniwersytety - kierunki rozwoju. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Wychowanie przedszkolne i jego rozwój: Maria Pape Carpentier i Fryderyk Froebel. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Rozkwit Uniwersytetu Wileńskiego w początkach XIX wieku; Izba Edukacyjna i Dyrekcja Edukacji Publicznej; utworzenie Uniwersytetu Warszawskiego. Reforma szkolna Wielopolskiego: Rusyfikacja szkolnictwa polskiego po 1863 roku; strajk szkolny 1905 roku w Królestwie Polskim. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polityka Kulturkampfu i odpowiedź Polaków na represje; strajk szkolny we Wrześni; działalność oświatowa Towarzystwa Czytelń Ludowych. Szkolnictwo w zaborze austriackim: Oświata polska w państwie Habsburgów w dobie autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Sytuacja społeczna i polityczna Polski przed i po 1926 roku; ustalenie podstaw ustrojowych szkolnictwa; rozwój szkół powszechnych, średnich i wyższych; szkolnictwo dla mniejszości narodowych; kryzys szkolny lat trzydziestych; model wychowania państwowego i narodowego. Oświata i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Sytuacja oświaty polskiej po II wojnie światowej; zjazd oświatowy w Łodzi w 1945 roku; kształtowanie się podstaw prawnych szkolnictwa w myśl nowych założeń ustrojowych państwa i ich realizacja; podstawowe akty prawne; alfabetyzacja. Ćwiczenia: Wychowanie w starożytności: Koncepcja państwa według Platona. Metoda majeutyczna Sokratesa. Wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Wychowanie w średniowieczu: Średniowieczne wychowanie stanowe; dwie fundacje Akademii Krakowskiej. Zachodnioeuropejska i polska myśl pedagogiczna w dobie Renesansu: Myśl pedagogiczna zachodnioeuropejskiego humanizmu renesansowego: Jan Ludwik Vives. Przedstawiciele polskiej myśli humanistycznej: Andrzej Frycz Modrzewski. Oświata europejska w dobie Renesansu: Kolegia jezuickie, Ratio studiorum. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej myśli pedagogicznej epoki nowożytnej (John Locke, Jan Jakub Rousseau). Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej – Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium. Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Reforma kolegiów pijarskich. Polska myśl pedagogiczna z czasów KEN-u: Grzegorz Piramowicz, Powinności nauczyciela. Polska myśl pedagogiczna w 1 poł. XIX wieku: Klementyna z Tańskich Hoffmanowa, Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki. Wiersze Stanisława Jachowicza. Polscy przedstawiciele teorii wychowania przedszkolnego: August Cieszkowski, Edmund Bojanowski. Pozytywizm warszawski: Recepcja pedagogiki Herberta Spencera w Królestwie Polskim; konflikt pokoleń: romantycy i pozytywiści; hasła pozytywizmu warszawskiego i kierunki działalności polskich pozytywistów. Szkolnictwo pod zaborem austriackim: Szkolnictwo pod zaborem austriackim w pierwszej połowie XIX w.; autonomia galicyjska, Józef Dietl O reformie szkół krajowych i działalność Rady Szkolnej Krajowej; warunki edukacji w dobie autonomii galicyjskiej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. | |
Literatura: |
Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hanna Markiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Jacek Kulbaka | |
Prowadzący grup: | Jacek Kulbaka, Alicja Zagrodzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny (pytania zamknięte) z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Wychowanie w starożytnym Rzymie w okresie republiki i cesarstwa. Średniowiecze a Renesans. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska króla Stanisława Augusta Poniatowskiego). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. Zróżnicowanie szkolnictwa na ziemiach polskich pod zaborami. Szkolnictwo polskie pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński i Liceum Krzemienieckie. Oświata w Księstwie Warszawskim; oświata w Królestwie Polskim do wybuchu Powstania Styczniowego (reforma Wielopolskiego); pozytywizm warszawski. Oświata pod zaborem pruskim: Kulturkampf. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. Wychowanie narodowe i państwowe- założenia, przedstawiciele. Ćwiczenia: Kalokagathia grecka a polskie szkolnictwo XXI wieku. Metoda majeutyczna Sokratesa i sokratejski optymizm poznawczy – możliwości wykorzystania myśli Sokratesa we współczesnej pedagogice. Poglądy pedagogiczne Marka Fabiusza Kwintyliana: szkoła czy dom, bić czy nie bić; współczesne nam realia dotyczące edukacji szkolnej i domowej oraz przemocy nauczycieli wobec uczniów. Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w. Renesansowa szkoła dworska: Casa Giocosa Vittorina da Feltre. Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau. Myśl pedagogiczna Klementyny z Tańskich Hoffmanowej i wychowanie polskich dziewcząt w XIX wieku („hodowla aniołów”). Oświata pod zaborem austriackim: Rada Szkolna Krajowa, galicyjskie wspomnienia szkolne. XIX-wieczna poezja moralizująca dla dzieci (Stanisław Jachowicz, Heinrich Hoffmann). Pedagodzy Nowego Wychowania: Maria Montessori, Celestyn Freinet. | |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. Kurdybacha Ł. (red.), Historia Wychowania, t.1-2, Warszawa 1968. Bartnicka K., Szybiak I., Zarys historii wychowania, Warszawa 2001. Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca, ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Hanna Markiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Czarnecka, Hanna Markiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin ustny z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej przedmiot i cele: Przedmiot i metodologia historii wychowania; rozwój historii wychowania jako nauki; rola historii wychowania w kształceniu nauczycieli; źródła i opracowania. Wychowanie w starożytności: Warunki społeczno-polityczne wychowania, kierunki wychowania starogreckiego; wychowanie spartańskie, ateńskie, hellenistyczne; wychowanie i szkolnictwo w starożytnym Rzymie w czasach Republiki i Cesarstwa Rzymskiego. Wychowanie w średniowieczu: Dziedzictwo starożytnych; Kościół i wychowanie; Karol Wielki i jego rola w edukacji społeczeństwa; średniowieczne szkoły i ich program; początki uniwersytetów europejskich; Abelard, Irneriusz; szkolnictwo średniowieczne w Polsce. Oświata europejska w dobie humanizmu: Warunki społeczno-polityczne doby renesansu; szkolnictwo, programy, treści i reformy (Jan Sturm); reformacja (Marcin Luter, Jan Kalwin); kontrreformacja; humanizm w Polsce; szkolnictwo różnowiercze i jezuickie. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Krytyka wychowania humanistycznego: Michał Montaigne, Kartezjusz; Jan Amos Komeński jego dzieła i rola w pedagogice. Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Stan oświaty w Polsce przed utworzeniem Komisji Edukacji Narodowej; powstanie KEN, jej zadania, projekty Bielińskiego i Popławskiego, Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych, reformy Komisji w dziedzinie oświaty: szkolnictwo parafialne, powiatowe i wojewódzkie, reforma uniwersytetów, znaczenie Komisji w dziejach polskiej oświaty. Liberalizm w wychowaniu: Myśl pedagogiczna francuskiego oświecenia - Projekt systemu szkolnego Condorceta; Wielka Rewolucja Francuska a wychowanie. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. I): Szkoły elementarne i seminaria nauczycielskie; szkolnictwo średnie (szkoły realne, techniczne i wydziałowe), uniwersytety - kierunki rozwoju. Rozwój szkolnictwa europejskiego w XIX wieku (cz. II): Wychowanie przedszkolne i jego rozwój: Maria Pape Carpentier i Fryderyk Froebel. Oświata na Litwie i w Księstwie Warszawskim: Rozkwit Uniwersytetu Wileńskiego w początkach XIX wieku; Izba Edukacyjna i Dyrekcja Edukacji Publicznej; utworzenie Uniwersytetu Warszawskiego. Reforma szkolna Wielopolskiego: Rusyfikacja szkolnictwa polskiego po 1863 roku; strajk szkolny 1905 roku w Królestwie Polskim. Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim: Polityka Kulturkampfu i odpowiedź Polaków na represje; strajk szkolny we Wrześni; działalność oświatowa Towarzystwa Czytelń Ludowych. Szkolnictwo w zaborze austriackim: Oświata polska w państwie Habsburgów w dobie autonomii politycznej i kulturalnej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Sytuacja społeczna i polityczna Polski przed i po 1926 roku; ustalenie podstaw ustrojowych szkolnictwa; rozwój szkół powszechnych, średnich i wyższych; szkolnictwo dla mniejszości narodowych; kryzys szkolny lat trzydziestych; model wychowania państwowego i narodowego. Oświata i szkolnictwo w Polsce Ludowej: Sytuacja oświaty polskiej po II wojnie światowej; zjazd oświatowy w Łodzi w 1945 roku; kształtowanie się podstaw prawnych szkolnictwa w myśl nowych założeń ustrojowych państwa i ich realizacja; podstawowe akty prawne; alfabetyzacja. Ćwiczenia: Wychowanie w starożytności: Koncepcja państwa według Platona. Metoda majeutyczna Sokratesa. Wychowanie mówcy według Marka Fabiusza Kwintyliana. Wychowanie w średniowieczu: Średniowieczne wychowanie stanowe; dwie fundacje Akademii Krakowskiej. Zachodnioeuropejska i polska myśl pedagogiczna w dobie Renesansu: Myśl pedagogiczna zachodnioeuropejskiego humanizmu renesansowego: Jan Ludwik Vives. Przedstawiciele polskiej myśli humanistycznej: Andrzej Frycz Modrzewski. Oświata europejska w dobie Renesansu: Kolegia jezuickie, Ratio studiorum. Wychowanie nowożytne i jego przedstawiciele: Przedstawiciele zachodnioeuropejskiej myśli pedagogicznej epoki nowożytnej (John Locke, Jan Jakub Rousseau). Oświata w Polsce w II połowie XVIII wieku: Próba reformy państwa przez wychowanie klasy panującej – Stanisław Konarski i jego Collegium Nobilium. Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Reforma kolegiów pijarskich. Polska myśl pedagogiczna z czasów KEN-u: Grzegorz Piramowicz, Powinności nauczyciela. Polska myśl pedagogiczna w 1 poł. XIX wieku: Klementyna z Tańskich Hoffmanowa, Stanisław Staszic, Jędrzej Śniadecki. Wiersze Stanisława Jachowicza. Polscy przedstawiciele teorii wychowania przedszkolnego: August Cieszkowski, Edmund Bojanowski. Pozytywizm warszawski: Recepcja pedagogiki Herberta Spencera w Królestwie Polskim; konflikt pokoleń: romantycy i pozytywiści; hasła pozytywizmu warszawskiego i kierunki działalności polskich pozytywistów. Szkolnictwo pod zaborem austriackim: Szkolnictwo pod zaborem austriackim w pierwszej połowie XIX w.; autonomia galicyjska, Józef Dietl O reformie szkół krajowych i działalność Rady Szkolnej Krajowej; warunki edukacji w dobie autonomii galicyjskiej. Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: Pedagodzy Nowego Wychowania: Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. | |
Literatura: |
Literatura nadobowiązkowa: Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 60 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 75 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 Link do grupy 1 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3284d09215744e509c9dce8ba0f40b2c%40thread.tacv2/conversations?groupId=49dada31-a753-41b1-bd70-9ee0c72b38c7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 2 - https://teams.microsoft.com/l/team?19%3ad9fd11b35a0e4009a41556c51d6d676e%40thread.tacv2/conversations?groupId=2d4c1094-823e-4145-94d7-0e67d9db3c13&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 3 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a1a1d96110df54c0eac778c7f1db2c431%40thread.tacv2/conversations?groupId=7f0e58dd-4774-4b20-8bc0-def5fe9230fe&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 4 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a852821934b294f56b969e14587fb8e7b%40thread.tacv2/conversations?groupId=875fd455-ff0e-4a15-9490-a38301882b1f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 5 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7855378ae967454381d09103c57d00f1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4b0c8752-b392-487f-b990-409b729e3dec&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 6 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aee706b1c64324e77b88d85d64af8ba07%40thread.tacv2/conversations?groupId=ab50de02-00e3-422d-b406-c6a223d5fd93&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do wykładu - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a2cd4746fec59486dae5ffc31c05d11c2%40thread.tacv2/conversations?groupId=b912d3be-81f9-4bd5-b67c-5f309cd303db&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 15 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Alicja Zagrodzka | |
Prowadzący grup: | Janusz Smykowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Sposób pomiaru efektów kształcenia: Egzamin pisemny (pytania zamknięte) z zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach. | |
Pełny opis: |
Opis treści programowych: Wykład: Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Wychowanie w starożytnym Rzymie. Średniowiecze a Renesans. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Casa Giocosa Vittorina da Feltre). Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau (w skrócie). Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska). Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego. Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych. Zróżnicowanie szkolnictwa na ziemiach polskich pod zaborami. Szkolnictwo polskie pod zaborem rosyjskim: Uniwersytet Wileński i Liceum Krzemienieckie. Oświata w Księstwie Warszawskim; oświata w Królestwie Polskim do wybuchu Powstania Styczniowego (reforma Wielopolskiego); pozytywizm warszawski. Oświata pod zaborem pruskim: Kulturkampf, strajk dzieci we Wrześni. Oświata pod zaborem austriackim: Józef Dietl i Rada Szkolna Krajowa. Początki wychowania przedszkolnego: Fryderyk Franciszek Fröbel. Początki nowoczesnego szkolnictwa elementarnego: Jan Henryk Pestalozzi. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (Sejm Nauczycielski, ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). Pedagodzy Nowego Wychowania: Celestyn Freinet, Maria Montessori, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska. Ćwiczenia: Kalokagathia grecka a polskie szkolnictwo XXI wieku. Metoda majeutyczna Sokratesa i sokratejski optymizm poznawczy – możliwości wykorzystania myśli Sokratesa we współczesnej pedagogice. Poglądy pedagogiczne Marka Fabiusza Kwintyliana: szkoła czy dom, bić czy nie bić; współczesne nam realia dotyczące edukacji szkolnej i domowej oraz przemocy nauczycieli wobec uczniów. Szkolnictwo renesansowe: szkoły średnie wyznaniowe (gimnazja protestanckie, kolegia jezuickie). Metody wychowawcze stosowane w gimnazjach protestanckich i w kolegiach jezuickich w XVI-XVIII w. Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau (szczegóły). Myśl pedagogiczna Klementyny z Tańskich Hoffmanowej i wychowanie polskich dziewcząt w XIX wieku („hodowla aniołów”). XIX-wieczna poezja moralizująca dla dzieci (Stanisław Jachowicz, Heinrich Hoffmann). | |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994. Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006. LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA Syntezy: Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005. Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996. Teksty źródłowe: Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955. Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002. Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995. Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993. Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017. Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995. Monografie: Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997. Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978. Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000. Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997. Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993. Słowniki i encyklopedie: Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008. Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994. Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998. | |
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: wykład - metoda podająca (z prezentacją), ćwiczenia - czytanie i omawianie tekstów źródłowych, metody aktywizujące Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - wykład i ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie się do egzaminu - 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 Link do grupy 1 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5e26e27dafbc4ba6895cc2f4df0e909c%40thread.tacv2/conversations?groupId=469b5fac-0044-424b-847f-289b2788491b&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do grupy 2 - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a4a41fefaddef4e70b85d76a16469879e%40thread.tacv2/conversations?groupId=fc48d5ec-f941-4e49-85bb-300d34ec8917&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Link do wykładu - https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab5627ef1e1534399a280cf612e7d4b35%40thread.tacv2/conversations?groupId=29b08de4-4c96-4fe2-9a04-104a52b454a2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.