Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-ERK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 6 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Różnorodność we współczesnym społeczeństwie. Inny - pomiędzy akceptacją a obcością/wrogością. Zmiany kulturowe współczesnego świata a teoria i praktyka edukacji. Problemy z inności we świecie - warunki i mechanizmy. Społeczne postawy wobec różnorodności. Heterogeniczne konteksty edukacji i jej rola w budowaniu świata różnorodności kulturowej; przekazaniu wiedzy i umiejętności do inicjowania i wdrażania międzykulturowych inicjatyw w różnorodnych środowiskach edukacyjnych oraz ochro¬ny praw człowieka/dziecka. Problemy i potrzeby edukacyjne różnych grup wiekowych wynikające z globalnych przeobrażeń i rekonstruowania się społeczeństw wielo i międzykulturowych. Szkolna sytuacja dzieci emigrantów i reemigrantów. Pedagogika różnorodności – pojęcia i teorie. Edukacja wobec różnorodności kulturowej - ba¬dania i ich zastosowanie w praktyce. Specyfika edukacji w środowisku różnorodnym kulturo¬wo i na rzecz środowiska różnorodnego. Programy edukacyjne na rzecz różnorodności kulturowej. Uczeń inny kulturowo (obcy) w szkole.

Efekty uczenia się:

Wiedza - Zna podstawową terminologię obecną w subdyscyplinie.

- Zna podstawowe koncepcje naukowe istotne w pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo.

- Ma podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym w Polsce i na świecie.

- Wie, jak należy pracować w środowisku wielokulturowym i na rzecz różnorodności kulturowej; szkolną sytuację dzieci emigrantów i re-emigrantów.

Umiejętności - Identyfikuje podstawowe problemy w wielokulturowym środowisku i podejmuje działania na rzecz ich rozwiązania.

- Potrafi pracować z osobami z różnych środowisk kulturowych i dostosowywać do ich potrzeb warsztat pracy; nawiązuje współpracę z innymi nauczycielami oraz środowiskiem poza szkolnym.

- Umie współdziałać z innymi osobami na rzecz różnorodności kulturowej.

- Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji zgłębiając problemy społeczne.

Kompetencje społeczne - Dostrzega potrzebę rozwijania wiedzy na temat różnorodności kulturowej i budowania świadomości społecznej w zakresie takich wartości jak szacunek, współpraca i dialog.

- Podejmuje działania na rzecz społeczeństwa różnorodnościowego, opartego na wzajemnym poszanowaniu i wolności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa, Sylwia Jaronowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

1. Test końcowy. (egzamin)

2. Przygotowanie sprawozdania z udziału w Żywej Bibliotece.

3. Aktywny udział w zajęciach polegająca na przygotowaniu do zajęć i uczestnictwu w zadaniach przewidzianych w ramach zajęć.

3.1. ocena aktywności 100%-85,1% - podniesienie oceny o 1,0;

3.2. ocena aktywności 85%-75% - podniesienie oceny o 0,5.

4. Obecność na zajęciach - dopuszcza się dwie nieobecności.

Dodatkowo w ramach zajęć można włączyć się w organizację Żywej Biblioteki oraz organizację wydarzeń obchodów 100-lecia uczelni.

Egzamin – w przypadku istnienia ograniczeń epidemicznych - odbędzie się w Teams z wykorzystaniem Forms.

Próg zaliczenia egzaminu:

100%-90,1% - 5,0

90%-80,1% - 4,5

80%-70,1% - 4,0

70%-60,1% - 3,5

60%-50,1% - 3,0

poniżej i 50% - 2,0

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do zajęć. Zapoznanie z programem i wymaganiami.

MODUŁ 1 Różnorodność w społeczeństwach wielokulturowych

2. Zmiany kulturowe we współczesnym świecie w perspektywie różnych dyskursów ideologicznych.

3. Wielokulturowość – ewolucja podejścia. Koncepcje i modele społeczeństwa wielokulturowego.

4. Ewolucja kategorii różnorodności. Orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i polityce.

MODUŁ 2 Fenomenologia Innego

5. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego. Dyferencjacja sposobów postrzegania innego/Inności.

6. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej.

7. Badania dotyczące różnorodności – specyfika i przegląd.

MODUŁ 3 Edukacja wobec potrzeb różnych grup kulturowych.

8. Heterogeniczne konteksty edukacji i jej rola w budowaniu świata różnorodności kulturowej.

9. Pedagogika na rzecz różnorodności – pojęcia i różne teoretyczne spojrzenia (edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna).

10. Potrzeby różnych grup kulturowych w pracy edukacyjnej wynikające z globalnych przeobrażeń społeczeństw.

11. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego.

MODUŁ 4 Metodyka pracy w świecie zróżnicowanym kulturowo.

12.Żywa Biblioteka – idea i jej realizacja na przykładzie Polski i innych krajów.

13. Trening antydyskryminacyjny (4 godziny)

14. Projekty edukacyjne i społeczne – zasady tworzenia i wdrażania. Inicjatywy i dobre praktyki w zakresie budowania świata zróżnicowanego kulturowo. Posumowanie zajęć.

Literatura:

Obowiązkowa:

1. Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf

2. Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf

3. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius.

4. Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE

5. Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf

6. Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf

7. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 292-325. (dostępne on-line)

8. Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67.

9. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf

10. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf

11. Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf

12. Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18.

13. Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 130-160, 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf

14. Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf

15. Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443.

16. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII.

17. Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf

18. Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf

Dodatkowa:

1. Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego.

2. Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22).

3. Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław.

Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/

4. Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika w Białymstoku przykładem Szkoły Przyjaznej Prawom Człowieka. https://www.ekonomik.bialystok.pl/j/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=173&Itemid=458

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

ćwiczenia - dyskusja, gry dydaktyczne, praca z tekstem, metoda problemowa, burza pytań, analiza przypadków

Zajęcia odbywają się zgodnie z planem w trybie stacjonarnym.

W sytuacji ograniczeń spowodowanych COVID-19 ćwiczenia będą odbywały się w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem aplikacji Teams.

Materiały do zajęć będą dostępne w zespołach w aplikacji Teams.

Kody zespołów:

gr. 1 - savqicp

gr. 2 - tu0h3uw

gr. 3 - l5zamww

gr. 4 -

gr. 5 -

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.:

- liczba godzin kontaktowych - 30

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 40

- liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 4 ECTs

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Jaronowska
Prowadzący grup: Sylwia Jaronowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA REALIZOWANYCH PRZEZ PRZEDMIOT W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI:

EFEKTY KSZTAŁCENIA:

Wiedza - Zna podstawową terminologię obecną w subdyscyplinie.

- Zna podstawowe koncepcje naukowe istotne w pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo.

- Zna szkolną sytuację dzieci emigrantów i re-emigrantów

- Ma podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym w Polsce i na świecie.

- Wie, jak należy pracować w środowisku wielokulturowym i na rzecz różnorodności kulturowej; .

Umiejętności

- Identyfikuje podstawowe problemy w wielokulturowym środowisku i podejmuje działania na rzecz ich rozwiązania.

- Potrafi pracować z osobami z różnych środowisk kulturowych i dostosowywać do ich potrzeb warsztat pracy; nawiązuje współpracę z innymi nauczycielami oraz środowiskiem poza szkolnym.

- Umie współdziałać z innymi osobami na rzecz różnorodności kulturowej.

- Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji zgłębiając problemy społeczne.

Kompetencje społeczne

- Dostrzega potrzebę rozwijania wiedzy na temat różnorodności kulturowej i budowania świadomości społecznej w zakresie takich wartości jak szacunek, współpraca i dialog.

- Jest gotów do podejmowania działań na rzecz społeczeństwa różnorodnościowego, opartego na wzajemnym poszanowaniu i wolności.

SPOSOBY POMIARU WW. EFEKTÓW OKREŚLAJĄ NASTĘPUJĄCE WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU:

• Uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego egzaminu (złożonego z trzech pytań problemowych).

• Uzyskanie pozytywnej oceny z problematyzacji wybranego zagadnienia związanego z tematyką zajęć. Problematyzacja ma charakter publicznej prezentacji wybranego zagadnienia i jego krytycznej analizy.

• Obecność i aktywny udział w dyskusji prowadzonej podczas zajęć. Uzyskanie co najmniej 3 plusów za aktywność skutkuje podniesieniem oceny z egzaminu o 0,5 stopnia. Ostateczna ocena z przedmiotu jest średnią uzyskaną ze zsumowania: noty egzaminacyjnej i oceny uzyskanej za problematyzację.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Różnorodność we współczesnym społeczeństwie jako wyzwanie dla edukacji. Społeczne postawy wobec różnorodności.

Dziecko odmienne kulturowo w realiach szkolnej rzeczywistości. Szkolna sytuacja dzieci emigrantów i reemigrantów.

Problem braku otwartości na różnorodność kulturową w kontekście realiów i refleksji pedagogicznych.

Heterogeniczne konteksty edukacji – założenia i próby ich aplikacji na praktykę edukacyjną.

Wielokulturowość jako wyzwanie dla edukacji w środowisku różnorodnym kulturowo.

Problemy i potrzeby edukacyjne różnych grup wiekowych wynikające z globalnych przeobrażeń i rekonstruowania się społeczeństw wielo- i międzykulturowych.

Literatura:

LITERATURA:

• Ferszt-Piłat K., Różnorodność kulturowa jako forma innowacji w świetle polskiej i niemieckiej edukacji elementarnej. Wielokrotne studium przypadku, Journal of Modern Science tom 3/26/2015.

• Garbacz A., Dyskryminacja w szkole i jej konsekwencje w sferze psychospołecznego funkcjonowania jednostki, „Rocznik Administracji publicznej 2020(6).

• Górniok-Naglik A., Edukacja kulturalna w liceum stymulatorem autokreacji młodzieży, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014, s. 331-343.

• Herudzińska, M.H., Dzieci cudzoziemskie w polskiej szkole. Portret(y), wyzwania, problemy. Wychowanie w rodzinie, 1/2018, s. 187-209.

• Januszewska E., Markowska-Manista U., Dziecko „INNE” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017, s. 47-66, 120-127, 157- 175,179-180, 231-239; 255-258; 266-277, 331-362.

• Kowalik. S., Nowe spojrzenie na uprzedzenia społeczne, „Ruch prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” Rok LIII – zeszyt 4 – 1991.

• Lewartowicz U., Pozalekcyjna edukacja kulturalna w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, s. 144-152, 162-173.

• Młynarczuk-Sokołowska A. , Całożyciowa edukacja międzykulturowa jako wyzwanie dla społeczeństw kulturowo zróżnicowanych, Pogranicze. Studia Społeczne. Tom XX (2012).

• Paleczny T., Talewicz-Kwiatkowska J. (red.), Transgresja w kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.

• Pankowska K., Kultura-sztuka-edukacja w świecie zmian. Refleksje antropologiczno-pedagogiczne, WUW, Warszawa 2013, s. 9-17.

https://images.nexto.pl/upload/virtualo/wydawnictwa_uniwersytetu_warszawskiego/a3cedb3170d4b0ef2ea84ecb31e207d858f81a0f/free/a3cedb3170d4b0ef2ea84ecb31e207d858f81a0f.pdf

• Razem mamy siłę: STOP DYSKRYMINACJI. Materiał do pracy z grupą, Stowarzyszenie Amnesty International, Warszawa 2015 .

• Roguska A. , Edukacja kulturowa wobec przemian globalizacyjnych i lokalnych.

https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2329/Edukacja_kulturowa_wobec_przemian_globalizacyjnych_i_lokalnych.pdf?sequence=1

• Schindler A., Czym jest animacja społeczno-kulturalna?, w: K. Hrycyk (red.), Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, Silesia, Wrocław 2004.

• Szkudlarek, T., Pedagogika międzykulturowa, w: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.

• Wiśniewski R., Transgresja kompetencji międzykulturowych. Studium

socjologiczne młodzieży akademickiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała

Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2016, s. 72-73, 82-88, 118-127, 145-165.

• Wolska-Długosz M., Przeobrażenia roli seniorów w zmieniającej się

rzeczywistości społecznej XX i XXI wieku, Duda W., Koniec pracy zawodowej,

a możliwości dalszego rozwoju osób starszych, Błaszkiewicz R., Globalna sieć

dla surfujących seniorów, w: M. Stawiak-Ososińska, A. Szplit (red.), Historyczno-społeczne aspekty starzenia się i starości, Agencja Reklamowa TOP, Kielce 2014.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA WYKORZYSTYWANE W RAMACH PROWADZONYCH ZAJĘĆ : dyskusja, praca w grupach, indywidualne problematyzacje wybranych wątków problemowych z obszaru przedmiotowego.

NAKŁAD PRACY OSOBY STUDIUJĄCEJ Z WYSZCZEGÓLNIENIEM:

LICZBY GODZIN KONTAKTOWYCH: 15 h

LICZBY GODZIN PRZEZNACZONYCH NA PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ZAJĘĆ: 40

LICZBY GODZIN PRZEZNACZONYCH NA PRZYGOTOWANIE PROBLEMATYZACJI: 15 h

LICZBY GODZIN PRZEZNACZONYCH NA PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU: 40 h.

sumaryczna liczba godzin aktywności Studenta: 110 h (4 punkty ECTS)

Linki do grup utworzonych w aplikacji Microsoft Teams:

grupa nr 1, link:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awx5f1WrN-aiK2KBGlN-UkvdFO8sXIKJFDSkALDx6YN81%40thread.tacv2/conversations?groupId=e4f1b260-0615-4c9f-a7cf-47dfca4daf00&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

grupa nr 2, link:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a319oHZeQTKx7Fu3Uj8ujSxYRkabtMhIFg4br0WUYEO81%40thread.tacv2/conversations?groupId=56525911-e3ab-482b-b589-90129342a6c2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Zamarian
Prowadzący grup: Marlena Grzelak-Klus, Agnieszka Zamarian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza:

- egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym);

- aktywność podczas ćwiczeń: jakość uczestnictwa w dyskusjach i innych zadań związanych z realizacją zajęć;

Umiejętności:

- poziom wykonania zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w dyskusjach, analiza tekstów, rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej);

Kompetencje społeczne:

- jakość uczestnictwa w dyskusji podczas ćwiczeń;

- jakość uczestnictwa w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej.

Pełny opis:

I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych.

2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego.

3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce.

II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;.

5. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej.

6. Badania dotyczące różnorodności.

III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH

7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej.

8. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna.

9. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych.

10. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego.

IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO

11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja.

12. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja.

13. Projekty edukacyjne i społeczne - zasady tworzenia i wdrażania, inicjatywy i dobre praktyki na rzecz budowania świata zróżnicowanego kulturowo.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line)

Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf

Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf

Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf

Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE

Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf

Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf

Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf

Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf

Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67.

Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII.

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf

Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf

Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443.

Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18.

Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius.

Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf

Literatura uzupełniająca:

Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław.

Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego.

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line)

Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/

Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22).

Uwagi:

Metody kształcenia:

- metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem;

- metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja.

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych: 30;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 40

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100

(z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Zamarian
Prowadzący grup: Marlena Grzelak-Klus, Agnieszka Zamarian
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza:

- egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym);

- aktywność podczas ćwiczeń: jakość uczestnictwa w dyskusjach i innych zadań związanych z realizacją zajęć;

Umiejętności:

- poziom wykonania zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w dyskusjach, analiza tekstów, rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej);

Kompetencje społeczne:

- jakość uczestnictwa w dyskusji podczas ćwiczeń;

- jakość uczestnictwa w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej.

Pełny opis:

I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych.

2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego.

3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce.

II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;.

III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH

5. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna.

6. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych.

IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO

7. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line)

Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf

Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf

Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf

Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE

Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII.

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf

Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf

Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443.

Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius.

Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf

Literatura uzupełniająca:

Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław.

Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego.

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line)

Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/

Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22).

Uwagi:

Metody kształcenia:

- metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem;

- metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja.

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych: 15;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 40

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 45

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100

(z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Grzelak-Klus
Prowadzący grup: Iryna Androshchuk, Marlena Grzelak-Klus, Elżbieta Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza i umiejętności kognitywne::

- egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym);

KRYTERIA OCENY:

1. poprawność merytoryczna wypowiedzi pisemnej, wsporta źródłami literaturowymi,

2. umiejetność przeanalizowania postawionego problemu zakończona propozycja jego rozwiazania,

3. umiejętność krytycznego ustosunkowania się do prezentowanych koncepcji naukowych

PRÓG ZALICZENIOWY:

egzamin jest zdany pozytywnie gdy studentka/ student otrzyma z niego 50% punktów mozliwych do otrzymania.

Umiejętności współpracy:

- wykonanie zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w pracach w grupie, dyskusjach, rozwiązywaniu praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej, sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń warszataowych na czerwcowych zajeciach).

Kompetencje społeczne:

- uczestnictwo w dyskusji podczas ćwiczeń; uczestnictwo w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej np. udział udokumentowany sprawozdaniem w "Żywej Bibliotece".

Pełny opis:

I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych.

2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego.

3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce.

II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;.

5. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej.

6. Badania dotyczące różnorodności.

III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH

7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej.

8. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna.

9. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych.

10. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego.

IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO

11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja.

12. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja.

13. Projekty edukacyjne i społeczne - zasady tworzenia i wdrażania, inicjatywy i dobre praktyki na rzecz budowania świata zróżnicowanego kulturowo.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line)

Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf

Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf

Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf

Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE

Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf

Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf

Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf

Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf

Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67.

Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII.

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf

Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf

Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443.

Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18.

Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius.

Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf

Literatura uzupełniająca:

Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław.

Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego.

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line)

Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/

Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22).

Uwagi:

Metody kształcenia:

- metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem;

- metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja.

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych: 30;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 40

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marlena Grzelak-Klus
Prowadzący grup: Marlena Grzelak-Klus
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wiedza i umiejętności kognitywne::

- egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym);

KRYTERIA OCENY:

1. poprawność merytoryczna wypowiedzi pisemnej, wsporta źródłami literaturowymi,

2. umiejetność przeanalizowania postawionego problemu zakończona propozycja jego rozwiazania,

3. umiejętność krytycznego ustosunkowania się do prezentowanych koncepcji naukowych

PRÓG ZALICZENIOWY:

egzamin jest zdany pozytywnie gdy studentka/ student otrzyma z niego 50% punktów mozliwych do otrzymania.

Umiejętności współpracy:

- wykonanie zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w pracach w grupie, dyskusjach, rozwiązywaniu praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej, sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń warszataowych na czerwcowych zajeciach).

Kompetencje społeczne:

- uczestnictwo w dyskusji podczas ćwiczeń; uczestnictwo w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej np. udział udokumentowany sprawozdaniem w "Żywej Bibliotece".

Pełny opis:

I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych.

2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego.

3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce.

II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH

4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;.

III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH

5. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna.

6. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych.

IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO

7. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line)

Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf

Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf

Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf

Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf

Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE

Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII.

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf

Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf

Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443.

Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius.

Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf

https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf

Literatura uzupełniająca:

Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław.

Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego.

Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line)

Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/

Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22).

Uwagi:

Metody kształcenia:

- metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem;

- metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja.

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych: 15;

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 40

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 45

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100

(z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)