Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-ERK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja na rzecz różnorodności kulturowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 6 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Różnorodność we współczesnym społeczeństwie. Inny - pomiędzy akceptacją a obcością/wrogością. Zmiany kulturowe współczesnego świata a teoria i praktyka edukacji. Problemy z inności we świecie - warunki i mechanizmy. Społeczne postawy wobec różnorodności. Heterogeniczne konteksty edukacji i jej rola w budowaniu świata różnorodności kulturowej; przekazaniu wiedzy i umiejętności do inicjowania i wdrażania międzykulturowych inicjatyw w różnorodnych środowiskach edukacyjnych oraz ochro¬ny praw człowieka/dziecka. Problemy i potrzeby edukacyjne różnych grup wiekowych wynikające z globalnych przeobrażeń i rekonstruowania się społeczeństw wielo i międzykulturowych. Szkolna sytuacja dzieci emigrantów i reemigrantów. Pedagogika różnorodności – pojęcia i teorie. Edukacja wobec różnorodności kulturowej - ba¬dania i ich zastosowanie w praktyce. Specyfika edukacji w środowisku różnorodnym kulturo¬wo i na rzecz środowiska różnorodnego. Programy edukacyjne na rzecz różnorodności kulturowej. Uczeń inny kulturowo (obcy) w szkole. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna podstawową terminologię obecną w subdyscyplinie. - Zna podstawowe koncepcje naukowe istotne w pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo. - Ma podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym w Polsce i na świecie. - Wie, jak należy pracować w środowisku wielokulturowym i na rzecz różnorodności kulturowej; szkolną sytuację dzieci emigrantów i re-emigrantów. Umiejętności - Identyfikuje podstawowe problemy w wielokulturowym środowisku i podejmuje działania na rzecz ich rozwiązania. - Potrafi pracować z osobami z różnych środowisk kulturowych i dostosowywać do ich potrzeb warsztat pracy; nawiązuje współpracę z innymi nauczycielami oraz środowiskiem poza szkolnym. - Umie współdziałać z innymi osobami na rzecz różnorodności kulturowej. - Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji zgłębiając problemy społeczne. Kompetencje społeczne - Dostrzega potrzebę rozwijania wiedzy na temat różnorodności kulturowej i budowania świadomości społecznej w zakresie takich wartości jak szacunek, współpraca i dialog. - Podejmuje działania na rzecz społeczeństwa różnorodnościowego, opartego na wzajemnym poszanowaniu i wolności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ CW
CW
PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Dąbrowa | |
Prowadzący grup: | Ewa Dąbrowa, Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Test końcowy. (egzamin) 2. Przygotowanie sprawozdania z udziału w Żywej Bibliotece. 3. Aktywny udział w zajęciach polegająca na przygotowaniu do zajęć i uczestnictwu w zadaniach przewidzianych w ramach zajęć. 3.1. ocena aktywności 100%-85,1% - podniesienie oceny o 1,0; 3.2. ocena aktywności 85%-75% - podniesienie oceny o 0,5. 4. Obecność na zajęciach - dopuszcza się dwie nieobecności. Dodatkowo w ramach zajęć można włączyć się w organizację Żywej Biblioteki oraz organizację wydarzeń obchodów 100-lecia uczelni. Egzamin – w przypadku istnienia ograniczeń epidemicznych - odbędzie się w Teams z wykorzystaniem Forms. Próg zaliczenia egzaminu: 100%-90,1% - 5,0 90%-80,1% - 4,5 80%-70,1% - 4,0 70%-60,1% - 3,5 60%-50,1% - 3,0 poniżej i 50% - 2,0 |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do zajęć. Zapoznanie z programem i wymaganiami. MODUŁ 1 Różnorodność w społeczeństwach wielokulturowych 2. Zmiany kulturowe we współczesnym świecie w perspektywie różnych dyskursów ideologicznych. 3. Wielokulturowość – ewolucja podejścia. Koncepcje i modele społeczeństwa wielokulturowego. 4. Ewolucja kategorii różnorodności. Orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i polityce. MODUŁ 2 Fenomenologia Innego 5. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego. Dyferencjacja sposobów postrzegania innego/Inności. 6. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej. 7. Badania dotyczące różnorodności – specyfika i przegląd. MODUŁ 3 Edukacja wobec potrzeb różnych grup kulturowych. 8. Heterogeniczne konteksty edukacji i jej rola w budowaniu świata różnorodności kulturowej. 9. Pedagogika na rzecz różnorodności – pojęcia i różne teoretyczne spojrzenia (edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna). 10. Potrzeby różnych grup kulturowych w pracy edukacyjnej wynikające z globalnych przeobrażeń społeczeństw. 11. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego. MODUŁ 4 Metodyka pracy w świecie zróżnicowanym kulturowo. 12.Żywa Biblioteka – idea i jej realizacja na przykładzie Polski i innych krajów. 13. Trening antydyskryminacyjny (4 godziny) 14. Projekty edukacyjne i społeczne – zasady tworzenia i wdrażania. Inicjatywy i dobre praktyki w zakresie budowania świata zróżnicowanego kulturowo. Posumowanie zajęć. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: 1. Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf 2. Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf 3. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. 4. Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE 5. Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf 6. Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf 7. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 292-325. (dostępne on-line) 8. Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67. 9. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf 10. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf 11. Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf 12. Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18. 13. Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 130-160, 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf 14. Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf 15. Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443. 16. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. 17. Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf 18. Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf Dodatkowa: 1. Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego. 2. Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22). 3. Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław. Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/ 4. Zespół Szkół Handlowo-Ekonomicznych im. Mikołaja Kopernika w Białymstoku przykładem Szkoły Przyjaznej Prawom Człowieka. https://www.ekonomik.bialystok.pl/j/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=173&Itemid=458 |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: ćwiczenia - dyskusja, gry dydaktyczne, praca z tekstem, metoda problemowa, burza pytań, analiza przypadków Zajęcia odbywają się zgodnie z planem w trybie stacjonarnym. W sytuacji ograniczeń spowodowanych COVID-19 ćwiczenia będą odbywały się w czasie rzeczywistym z wykorzystaniem aplikacji Teams. Materiały do zajęć będą dostępne w zespołach w aplikacji Teams. Kody zespołów: gr. 1 - savqicp gr. 2 - tu0h3uw gr. 3 - l5zamww gr. 4 - gr. 5 - Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.: - liczba godzin kontaktowych - 30 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20 - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 40 - liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 10 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 4 ECTs |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Jaronowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Jaronowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA REALIZOWANYCH PRZEZ PRZEDMIOT W ZAKRESIE WIEDZY, UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI: EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza - Zna podstawową terminologię obecną w subdyscyplinie. - Zna podstawowe koncepcje naukowe istotne w pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo. - Zna szkolną sytuację dzieci emigrantów i re-emigrantów - Ma podstawową wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym w Polsce i na świecie. - Wie, jak należy pracować w środowisku wielokulturowym i na rzecz różnorodności kulturowej; . Umiejętności - Identyfikuje podstawowe problemy w wielokulturowym środowisku i podejmuje działania na rzecz ich rozwiązania. - Potrafi pracować z osobami z różnych środowisk kulturowych i dostosowywać do ich potrzeb warsztat pracy; nawiązuje współpracę z innymi nauczycielami oraz środowiskiem poza szkolnym. - Umie współdziałać z innymi osobami na rzecz różnorodności kulturowej. - Potrafi krytycznie korzystać z różnych źródeł informacji zgłębiając problemy społeczne. Kompetencje społeczne - Dostrzega potrzebę rozwijania wiedzy na temat różnorodności kulturowej i budowania świadomości społecznej w zakresie takich wartości jak szacunek, współpraca i dialog. - Jest gotów do podejmowania działań na rzecz społeczeństwa różnorodnościowego, opartego na wzajemnym poszanowaniu i wolności. SPOSOBY POMIARU WW. EFEKTÓW OKREŚLAJĄ NASTĘPUJĄCE WARUNKI ZALICZENIA PRZEDMIOTU: • Uzyskanie pozytywnej oceny z pisemnego egzaminu (złożonego z trzech pytań problemowych). • Uzyskanie pozytywnej oceny z problematyzacji wybranego zagadnienia związanego z tematyką zajęć. Problematyzacja ma charakter publicznej prezentacji wybranego zagadnienia i jego krytycznej analizy. • Obecność i aktywny udział w dyskusji prowadzonej podczas zajęć. Uzyskanie co najmniej 3 plusów za aktywność skutkuje podniesieniem oceny z egzaminu o 0,5 stopnia. Ostateczna ocena z przedmiotu jest średnią uzyskaną ze zsumowania: noty egzaminacyjnej i oceny uzyskanej za problematyzację. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Różnorodność we współczesnym społeczeństwie jako wyzwanie dla edukacji. Społeczne postawy wobec różnorodności. Dziecko odmienne kulturowo w realiach szkolnej rzeczywistości. Szkolna sytuacja dzieci emigrantów i reemigrantów. Problem braku otwartości na różnorodność kulturową w kontekście realiów i refleksji pedagogicznych. Heterogeniczne konteksty edukacji – założenia i próby ich aplikacji na praktykę edukacyjną. Wielokulturowość jako wyzwanie dla edukacji w środowisku różnorodnym kulturowo. Problemy i potrzeby edukacyjne różnych grup wiekowych wynikające z globalnych przeobrażeń i rekonstruowania się społeczeństw wielo- i międzykulturowych. |
|
Literatura: |
LITERATURA: • Ferszt-Piłat K., Różnorodność kulturowa jako forma innowacji w świetle polskiej i niemieckiej edukacji elementarnej. Wielokrotne studium przypadku, Journal of Modern Science tom 3/26/2015. • Garbacz A., Dyskryminacja w szkole i jej konsekwencje w sferze psychospołecznego funkcjonowania jednostki, „Rocznik Administracji publicznej 2020(6). • Górniok-Naglik A., Edukacja kulturalna w liceum stymulatorem autokreacji młodzieży, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014, s. 331-343. • Herudzińska, M.H., Dzieci cudzoziemskie w polskiej szkole. Portret(y), wyzwania, problemy. Wychowanie w rodzinie, 1/2018, s. 187-209. • Januszewska E., Markowska-Manista U., Dziecko „INNE” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa 2017, s. 47-66, 120-127, 157- 175,179-180, 231-239; 255-258; 266-277, 331-362. • Kowalik. S., Nowe spojrzenie na uprzedzenia społeczne, „Ruch prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” Rok LIII – zeszyt 4 – 1991. • Lewartowicz U., Pozalekcyjna edukacja kulturalna w teorii i praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, s. 144-152, 162-173. • Młynarczuk-Sokołowska A. , Całożyciowa edukacja międzykulturowa jako wyzwanie dla społeczeństw kulturowo zróżnicowanych, Pogranicze. Studia Społeczne. Tom XX (2012). • Paleczny T., Talewicz-Kwiatkowska J. (red.), Transgresja w kulturze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014. • Pankowska K., Kultura-sztuka-edukacja w świecie zmian. Refleksje antropologiczno-pedagogiczne, WUW, Warszawa 2013, s. 9-17. https://images.nexto.pl/upload/virtualo/wydawnictwa_uniwersytetu_warszawskiego/a3cedb3170d4b0ef2ea84ecb31e207d858f81a0f/free/a3cedb3170d4b0ef2ea84ecb31e207d858f81a0f.pdf • Razem mamy siłę: STOP DYSKRYMINACJI. Materiał do pracy z grupą, Stowarzyszenie Amnesty International, Warszawa 2015 . • Roguska A. , Edukacja kulturowa wobec przemian globalizacyjnych i lokalnych. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/2329/Edukacja_kulturowa_wobec_przemian_globalizacyjnych_i_lokalnych.pdf?sequence=1 • Schindler A., Czym jest animacja społeczno-kulturalna?, w: K. Hrycyk (red.), Konteksty animacji społeczno-kulturalnej, Silesia, Wrocław 2004. • Szkudlarek, T., Pedagogika międzykulturowa, w: B. Śliwerski, Z. Kwieciński (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006. • Wiśniewski R., Transgresja kompetencji międzykulturowych. Studium socjologiczne młodzieży akademickiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2016, s. 72-73, 82-88, 118-127, 145-165. • Wolska-Długosz M., Przeobrażenia roli seniorów w zmieniającej się rzeczywistości społecznej XX i XXI wieku, Duda W., Koniec pracy zawodowej, a możliwości dalszego rozwoju osób starszych, Błaszkiewicz R., Globalna sieć dla surfujących seniorów, w: M. Stawiak-Ososińska, A. Szplit (red.), Historyczno-społeczne aspekty starzenia się i starości, Agencja Reklamowa TOP, Kielce 2014. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WYKORZYSTYWANE W RAMACH PROWADZONYCH ZAJĘĆ : dyskusja, praca w grupach, indywidualne problematyzacje wybranych wątków problemowych z obszaru przedmiotowego. NAKŁAD PRACY OSOBY STUDIUJĄCEJ Z WYSZCZEGÓLNIENIEM: LICZBY GODZIN KONTAKTOWYCH: 15 h LICZBY GODZIN PRZEZNACZONYCH NA PRZYGOTOWANIE SIĘ DO ZAJĘĆ: 40 LICZBY GODZIN PRZEZNACZONYCH NA PRZYGOTOWANIE PROBLEMATYZACJI: 15 h LICZBY GODZIN PRZEZNACZONYCH NA PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU: 40 h. sumaryczna liczba godzin aktywności Studenta: 110 h (4 punkty ECTS) Linki do grup utworzonych w aplikacji Microsoft Teams: grupa nr 1, link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3awx5f1WrN-aiK2KBGlN-UkvdFO8sXIKJFDSkALDx6YN81%40thread.tacv2/conversations?groupId=e4f1b260-0615-4c9f-a7cf-47dfca4daf00&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa nr 2, link: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a319oHZeQTKx7Fu3Uj8ujSxYRkabtMhIFg4br0WUYEO81%40thread.tacv2/conversations?groupId=56525911-e3ab-482b-b589-90129342a6c2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zamarian | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus, Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza: - egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym); - aktywność podczas ćwiczeń: jakość uczestnictwa w dyskusjach i innych zadań związanych z realizacją zajęć; Umiejętności: - poziom wykonania zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w dyskusjach, analiza tekstów, rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej); Kompetencje społeczne: - jakość uczestnictwa w dyskusji podczas ćwiczeń; - jakość uczestnictwa w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej. |
|
Pełny opis: |
I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych. 2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego. 3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce. II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;. 5. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej. 6. Badania dotyczące różnorodności. III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH 7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej. 8. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna. 9. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych. 10. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego. IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO 11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja. 12. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja. 13. Projekty edukacyjne i społeczne - zasady tworzenia i wdrażania, inicjatywy i dobre praktyki na rzecz budowania świata zróżnicowanego kulturowo. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443. Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf Literatura uzupełniająca: Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław. Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line) Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/ Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem; - metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 30; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 40 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zamarian | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus, Agnieszka Zamarian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza: - egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym); - aktywność podczas ćwiczeń: jakość uczestnictwa w dyskusjach i innych zadań związanych z realizacją zajęć; Umiejętności: - poziom wykonania zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w dyskusjach, analiza tekstów, rozwiązywanie praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej); Kompetencje społeczne: - jakość uczestnictwa w dyskusji podczas ćwiczeń; - jakość uczestnictwa w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej. |
|
Pełny opis: |
I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych. 2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego. 3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce. II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;. III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH 5. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna. 6. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych. IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO 7. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf Literatura uzupełniająca: Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław. Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line) Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/ Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem; - metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 40 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 45 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Iryna Androshchuk, Marlena Grzelak-Klus, Elżbieta Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza i umiejętności kognitywne:: - egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym); KRYTERIA OCENY: 1. poprawność merytoryczna wypowiedzi pisemnej, wsporta źródłami literaturowymi, 2. umiejetność przeanalizowania postawionego problemu zakończona propozycja jego rozwiazania, 3. umiejętność krytycznego ustosunkowania się do prezentowanych koncepcji naukowych PRÓG ZALICZENIOWY: egzamin jest zdany pozytywnie gdy studentka/ student otrzyma z niego 50% punktów mozliwych do otrzymania. Umiejętności współpracy: - wykonanie zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w pracach w grupie, dyskusjach, rozwiązywaniu praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej, sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń warszataowych na czerwcowych zajeciach). Kompetencje społeczne: - uczestnictwo w dyskusji podczas ćwiczeń; uczestnictwo w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej np. udział udokumentowany sprawozdaniem w "Żywej Bibliotece". |
|
Pełny opis: |
I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych. 2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego. 3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce. II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;. 5. Inny i inność w przestrzeni edukacyjnej. 6. Badania dotyczące różnorodności. III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH 7. Rola edukacji w budowaniu świata różnorodności kulturowej. 8. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna. 9. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych. 10. Specyfika pracy w środowisku różnorodnym kulturowo i na rzecz środowiska różnorodnego. IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO 11. Żywa Biblioteka - idea i realizacja. 12. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja. 13. Projekty edukacyjne i społeczne - zasady tworzenia i wdrażania, inicjatywy i dobre praktyki na rzecz budowania świata zróżnicowanego kulturowo. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE Białek K. (2015). Międzykulturowość w szkole. Poradnik dla nauczycieli i specjalistów. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji, s. 31-37, 39-47, 50-54. http://bc.ore.edu.pl/Content/759/Miedzykulturowosc_w_szkole+1.pdf Nikitorowicz J., Muszyńska J., Boćwińska-Kiluk (2014). Od wielokulturowości miejsca do międzykulturowości relacji społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 237-249. https://noe.uwb.edu.pl/files/file/PDF/PUBLIKACJE/Od_wielokulturowosci_miejsca_do.pdf Januszewska, E.; Markowska-Manista, U. (2017). Dziecko „inne” kulturowo w Polsce. Z badań nad edukacją szkolną. Warszawa: Wydawnictwo APS, s. 321-363, 376-393. http://www.aps.edu.pl/media/2391444/dziecko_inne_kulturowo_e-book.pdf Gawlicz, K., Rudnickiego, P., Starnawskiego, M. (2015). Dyskryminacja w szkole – obecność nieusprawiedliwiona O budowaniu edukacji antydyskryminacyjnej w systemie edukacji formalnej w Polsce Raport z badań. Warszawa: Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej, s. 9-58, 79-130. http://wmbp.olsztyn.pl/pdf/338.pdf Grzybowski, P.P. (2007). Edukacja europejska – od wielokulturowości ku międzykulturowości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „IMPULS”, s. 37-41, 65-67. Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443. Mołodyńska-Küntzel D. (2016). Podręcznik dla osób organizujących Żywą Bibliotekę. Wrocław: Żywa Biblioteka Polska, s. 4-18. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf Literatura uzupełniająca: Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław. Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line) Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/ Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem; - metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 30; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 30 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 40 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marlena Grzelak-Klus | |
Prowadzący grup: | Marlena Grzelak-Klus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wiedza i umiejętności kognitywne:: - egzamin pisemny (odpowiedzi na pytania zamknięte o charakterze rekonstruującym oraz na pytania otwarte o charakterze problemowym); KRYTERIA OCENY: 1. poprawność merytoryczna wypowiedzi pisemnej, wsporta źródłami literaturowymi, 2. umiejetność przeanalizowania postawionego problemu zakończona propozycja jego rozwiazania, 3. umiejętność krytycznego ustosunkowania się do prezentowanych koncepcji naukowych PRÓG ZALICZENIOWY: egzamin jest zdany pozytywnie gdy studentka/ student otrzyma z niego 50% punktów mozliwych do otrzymania. Umiejętności współpracy: - wykonanie zadań związanych z realizacją ćwiczeń (udział w pracach w grupie, dyskusjach, rozwiązywaniu praktycznych problemów związanych z edukacją na rzecz różnorodności kulturowej, sprawozdanie z przeprowadzonych ćwiczeń warszataowych na czerwcowych zajeciach). Kompetencje społeczne: - uczestnictwo w dyskusji podczas ćwiczeń; uczestnictwo w praktycznych zadaniach dotyczących edukacji na rzecz różnorodności kulturowej np. udział udokumentowany sprawozdaniem w "Żywej Bibliotece". |
|
Pełny opis: |
I. RÓŻNORODNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 1. Zmiany kulturowe - perspektywa dyskursów ideologicznych. 2. Wielokulturowość - ewolucja podejścia; koncepcje i modele społeczeństw wielokulturowego. 3. Różnorodność - ewolucja kategorii, orientacja różnorodnościowa w ujęciu prawnym i w polityce. II. INNOŚĆ W SPOŁECZEŃSTWACH WIELOKULTUROWYCH 4. Inność jako fundamentalna kategoria społeczeństwa heterogenicznego; różne sposoby postrzegania innego/inności;. III. EDUKACJA WOBEC POTRZEB RÓŻNYCH GRUP KULTUROWYCH 5. Edukacja na rzecz róznorodności: edukacja na rzecz praw człowieka, edukacja międzykulturowa, edukacja antydyskryminacyjna. 6. Praca edukacyjna wobec potrzeb różnych grup kulturowych. IV. METODYKA PRACY W ŚWIECIE ZRÓŻNICOWANYM KULTUROWO 7. Trening antydyskryminacyjny - idea i realizacja. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Witosz B. (2020). O dyskursie wykluczenia i dyskursach wykluczonych z perspektywy lingwistycznej. Tekst i dyskurs – Text und Diskurs 3. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25/Tekst_i_Dyskurs_Text_und_Diskurs-r2010-t3-s9-25.pdf Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 85-110. (dostępne on-line) Szahaj A. (2003). Ideologia wielokulturowości - kontekst filozoficzny i polityczny. ER(R)GO. Teoria–Literatura–Kultura nr 1 (6), 35-51. https://bazhum.muzhp.pl/media/files/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51/ER(R)GO_Teoria_Literatura_Kultura-r2003-t-n1_(6)-s35-51.pdf Powszechna Deklaracja UNESCO O Różnorodności Kulturowej przyjęta jednomyślnie na 31 sesji Konferencji Generalnej UNESCO, Paryż, 2 listopada 2001 roku. https://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/Powszechna_Dekl_o_roznorodnosci.pdf Karta różnorodności. Łączy nas różnorodność. Przewodnik po Karcie różnorodności. (2016) Warszawa: Forum Odpowiedzialnego Biznesu. https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2016/07/Karta-Roznorodnosci-Przewodnik-2016.pdf Bilewicz, M. (2016). Psychologiczne źródła dystansu. Czyli dlaczego unikamy kontaktu z obcymi? [w:] Nauka. nr 2, s. 39-62. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/n216-02-Bilewicz.pdf Dąbrowa, E. (2014). Kim jest inny w Polsce. [w:] Spoglądając na stereotyp. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury. https://www.academia.edu/34663644/Dr_Ewa_D%C4%85browa_KIM_JEST_DZI%C5%9A_INNY_W_POLSCE Rosa R. (2011). Godność i prawa człowieka w edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe. Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej. Warszawa 2011, rozdział 1. https://interwencjaprawna.pl/wp-content/uploads/2020/06/edukacja-antydyskryminacyjna.pdf Dobrowolska B. (2011). Kultura szkoły a różnorodność kulturowa jej uczniów. Pogranicze. Studia Społeczne, tom XVII. https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/811/1/Pogranicze_17.2_Dobrowolska.pdf Rogalska-Marasińska A. (2017). Edukacja międzykulturowa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 427-443. Branka, M., Cieślikowska, D. (2010), Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski. Kraków: Villa Decius. Edukacja w zakresie praw człowieka/Kompas/Kompasik https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/KOMPASPL.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/04/kompasik.pdf https://szansa.glogow.pl/wp-content/uploads/2019/07/Historie-nienawisci.pdf Literatura uzupełniająca: Jedlecka W. (2011). Wielokulturowość w procesie integracji europejskiej. “ACTA UNIVERSITATIS WRATISLAVIENSIS”, No 3367, Wrocław. Bilewicz M. (2008). Być gorszymi. O reakcjach na zagrożenie statusu grupy własnej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytety Warszawskiego. Golka M. (2020). Imiona wielokulturowości. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, s. 157-190. (dostępne on-line) Łukaszewski P., Wielokulturowość w polskiej szkole, http://pppndm.pl/2021/03/31/wielokulturowosc-w-polskiej-szkole/ Hajduk-Gawron W. (2018). Uczniowie cudzoziemscy w polskim systemie edukacyjnym - doświadczenia śląskich szkół z perspektywy osób przyjmowanych i środowiska przyjmującego. POSTSCRIPTUM POLONISTYCZNE, 2 (22). |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - metody asymilacji wiedzy: praca z tekstem; - metody aktywne: dyskusja, wchodzenie w rolę, rozwiązywanie problemów, uczenie się w małych zespołach, wizualizacja. Nakład pracy studenta: liczba godzin kontaktowych: 15; liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 40 liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu: 45 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 100 (z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.