E-narzędzia w pracy pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-3F-EPP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | E-narzędzia w pracy pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawowe zasady skutecznego zastosowania technologii cyfrowych w pracy pedagoga. Blogosfera edukacyjna jako narzędzie wspierające potencjał twórczy. Inne narzędzia wspierające potencjał twórczy (komiks, animacja poklatkowa, etc.). Podcast, wideocast, streaming w pracy pedagoga - narzędzia open source do edycji materiałów audio i wideo. Narzędzia do obróbki graficznej i tworzenia własnych projektów graficznych. Mapy myśli, wirtualne tablice, chmury słów jako wsparcie indywidualnej i grupowej pracy koncepcyjnej. Narzędzia do chmurowego współdzielenia i analizy danych oraz zarządzania czasem. Platformy i aplikacje do pozyskiwania i weryfikacji wiedzy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym. Umiejętności Potrafi ocenić przydatność programów, aplikacji i platform cyfrowych do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych z wykorzystaniem technologii cyfrowych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla podniesienia efektywności działań związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką. Potrafi współdziałać z innymi osobami, wykorzystując w tym celu media cyfrowe, a także pracować w zespole, pełniąc różne role. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności dotyczące metod wykorzystania mediów w edukacji, korzystając z różnych wiarygodnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT). Kompetencje społeczne Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań związanych z wprowadzaniem nowych technologii do pracy pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR LAB
CZ LAB
PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Beata Balcerowicz, Dorota Maroń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - ocena aktywności na zajęciach - jakość wypowiedzi i wykonywanych ćwiczeń - ocena jakości zadań zaliczeniowych przewidzianych przez wykładowcę (np. mapa myśli, komiks, grafika, animacja, posty edukacyjne w mediach społecznościowych etc.) |
|
Literatura: |
LEKTURY OBOWIĄZKOWE: A. Borkowska, M. Witkowska - Media społecznościowe w szkole, https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf B. Cyrek, Media społecznościowe – nowa przestrzeń nauki, Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2/2016 M. Filiciak, G. Ptaszek (red.) (2009). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. MEMIC – model edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej: https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf Galanciak S., Weiss A., Nowe technologie w edukacji - między teorią a praktyką pedagogiczną, [w:] Nastolatki wobec internetu, red. M. Tanaś, NASK, Warszawa 2016. Tanaś M., Galanciak S. (red.), Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Kraków 2016 LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE: Wybrane platformy edukacyjne: https://geekcat.pl/wiedza-wyciagniecie-reki-najlepsze-platformy-edukacyjne/ http://zorganizowani.com/szybka-nauka/darmowe-platformy-edukacyjne/ Khan academy https://pl.khanacademy.org/coach/welcome https://pl.khanacademy.org/computing/computer-science/internet-intro/internetworksintro/v/the-internet-cybersecurity-and-crime https://pl.khanacademy.org/search?page_search_query=informatyka http://www.specjalni.pl/2020/03/wirtualne-lekcje-na-platformie-edupuzzle.html?fbclid=IwAR3thRo4xnK9VcCRAkex6dmEmAQB3Z-bp_YPaQ-eFZNEpJeekRmV2Olxhzs#more Punkt i linia a płaszczyzna, Wasyl Kandyński, Wydawnictwo PIW, 1986 M. Smiciklas, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, 2014 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład problemowy, - prezentacja multimedialna, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. Inne godziny kontaktowe (konsultacje): 2 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 10 godz. Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów: 30 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ LAB
LAB
PT LAB
LAB
|
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Maroń | |
Prowadzący grup: | Dorota Maroń | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - ocena aktywności na zajęciach - jakość wypowiedzi i wykonywanych ćwiczeń - ocena jakości zadań zaliczeniowych przewidzianych przez wykładowcę (np. mapa myśli, komiks, grafika, animacja, posty edukacyjne w mediach społecznościowych etc.) |
|
Literatura: |
LEKTURY OBOWIĄZKOWE: A. Borkowska, M. Witkowska - Media społecznościowe w szkole, https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf B. Cyrek, Media społecznościowe – nowa przestrzeń nauki, Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2/2016 M. Filiciak, G. Ptaszek (red.) (2009). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. MEMIC – model edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej: https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf Galanciak S., Weiss A., Nowe technologie w edukacji - między teorią a praktyką pedagogiczną, [w:] Nastolatki wobec internetu, red. M. Tanaś, NASK, Warszawa 2016. Tanaś M., Galanciak S. (red.), Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Kraków 2016 LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE: Wybrane platformy edukacyjne: https://geekcat.pl/wiedza-wyciagniecie-reki-najlepsze-platformy-edukacyjne/ http://zorganizowani.com/szybka-nauka/darmowe-platformy-edukacyjne/ Khan academy https://pl.khanacademy.org/coach/welcome https://pl.khanacademy.org/computing/computer-science/internet-intro/internetworksintro/v/the-internet-cybersecurity-and-crime https://pl.khanacademy.org/search?page_search_query=informatyka http://www.specjalni.pl/2020/03/wirtualne-lekcje-na-platformie-edupuzzle.html?fbclid=IwAR3thRo4xnK9VcCRAkex6dmEmAQB3Z-bp_YPaQ-eFZNEpJeekRmV2Olxhzs#more Punkt i linia a płaszczyzna, Wasyl Kandyński, Wydawnictwo PIW, 1986 M. Smiciklas, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, 2014 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład problemowy, - prezentacja multimedialna, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 godz. Inne godziny kontaktowe (konsultacje): 2 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 10 godz. Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów: 30 godz Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Maroń | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Kolek, Dorota Maroń, Izabela Mikołajewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.