Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

E-narzędzia w pracy pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-3F-EPP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: E-narzędzia w pracy pedagogicznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) niestacjonarne I stopnia
Obowiązkowe dla 2 sem. (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawowe zasady skutecznego zastosowania technologii cyfrowych w pracy pedagoga. Blogosfera edukacyjna jako narzędzie wspierające potencjał twórczy. Inne narzędzia wspierające potencjał twórczy (komiks, animacja poklatkowa, etc.). Podcast, wideocast, streaming w pracy pedagoga - narzędzia open source do edycji materiałów audio i wideo. Narzędzia do obróbki graficznej i tworzenia własnych projektów graficznych. Mapy myśli, wirtualne tablice, chmury słów jako wsparcie indywidualnej i grupowej pracy koncepcyjnej. Narzędzia do chmurowego współdzielenia i analizy danych oraz zarządzania czasem. Platformy i aplikacje do pozyskiwania i weryfikacji wiedzy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie dydaktycznym.

Umiejętności

Potrafi ocenić przydatność programów, aplikacji i platform cyfrowych do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej; potrafi tworzyć rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych z wykorzystaniem technologii cyfrowych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań.

Potrafi wykorzystywać technologie informacyjno-komunikacyjne dla podniesienia efektywności działań związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką.

Potrafi współdziałać z innymi osobami, wykorzystując w tym celu media cyfrowe, a także pracować w zespole, pełniąc różne role.

Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności dotyczące metod wykorzystania mediów w edukacji, korzystając z różnych wiarygodnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT).

Kompetencje społeczne

Ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań związanych z wprowadzaniem nowych technologii do pracy pedagogicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Beata Balcerowicz, Dorota Maroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- ocena aktywności na zajęciach - jakość wypowiedzi i wykonywanych ćwiczeń

- ocena jakości zadań zaliczeniowych przewidzianych przez wykładowcę (np. mapa myśli, komiks, grafika, animacja, posty edukacyjne w mediach społecznościowych etc.)

Literatura:

LEKTURY OBOWIĄZKOWE:

A. Borkowska, M. Witkowska - Media społecznościowe w szkole, https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf

B. Cyrek, Media społecznościowe – nowa przestrzeń nauki, Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2/2016

M. Filiciak, G. Ptaszek (red.) (2009). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

MEMIC – model edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej: https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf

Galanciak S., Weiss A., Nowe technologie w edukacji - między teorią a praktyką pedagogiczną, [w:] Nastolatki wobec internetu, red. M. Tanaś, NASK, Warszawa 2016.

Tanaś M., Galanciak S. (red.), Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Kraków 2016

LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE:

Wybrane platformy edukacyjne:

https://geekcat.pl/wiedza-wyciagniecie-reki-najlepsze-platformy-edukacyjne/

http://zorganizowani.com/szybka-nauka/darmowe-platformy-edukacyjne/

Khan academy

https://pl.khanacademy.org/coach/welcome

https://pl.khanacademy.org/computing/computer-science/internet-intro/internetworksintro/v/the-internet-cybersecurity-and-crime

https://pl.khanacademy.org/search?page_search_query=informatyka

http://www.specjalni.pl/2020/03/wirtualne-lekcje-na-platformie-edupuzzle.html?fbclid=IwAR3thRo4xnK9VcCRAkex6dmEmAQB3Z-bp_YPaQ-eFZNEpJeekRmV2Olxhzs#more

Punkt i linia a płaszczyzna, Wasyl Kandyński, Wydawnictwo PIW, 1986

M. Smiciklas, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, 2014

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład problemowy,

- prezentacja multimedialna,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz.

Inne godziny kontaktowe (konsultacje): 2 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 10 godz.

Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów: 30 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Maroń
Prowadzący grup: Dorota Maroń
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- ocena aktywności na zajęciach - jakość wypowiedzi i wykonywanych ćwiczeń

- ocena jakości zadań zaliczeniowych przewidzianych przez wykładowcę (np. mapa myśli, komiks, grafika, animacja, posty edukacyjne w mediach społecznościowych etc.)

Literatura:

LEKTURY OBOWIĄZKOWE:

A. Borkowska, M. Witkowska - Media społecznościowe w szkole, https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf

B. Cyrek, Media społecznościowe – nowa przestrzeń nauki, Kognitywistyka i Media w Edukacji, 2/2016

M. Filiciak, G. Ptaszek (red.) (2009). Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.

MEMIC – model edukacji medialnej, informacyjnej i cyfrowej: https://fina.gov.pl/wp-content/uploads/2019/12/memic_publikacja.pdf

Galanciak S., Weiss A., Nowe technologie w edukacji - między teorią a praktyką pedagogiczną, [w:] Nastolatki wobec internetu, red. M. Tanaś, NASK, Warszawa 2016.

Tanaś M., Galanciak S. (red.), Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Kraków 2016

LEKTURY UZUPEŁNIAJĄCE:

Wybrane platformy edukacyjne:

https://geekcat.pl/wiedza-wyciagniecie-reki-najlepsze-platformy-edukacyjne/

http://zorganizowani.com/szybka-nauka/darmowe-platformy-edukacyjne/

Khan academy

https://pl.khanacademy.org/coach/welcome

https://pl.khanacademy.org/computing/computer-science/internet-intro/internetworksintro/v/the-internet-cybersecurity-and-crime

https://pl.khanacademy.org/search?page_search_query=informatyka

http://www.specjalni.pl/2020/03/wirtualne-lekcje-na-platformie-edupuzzle.html?fbclid=IwAR3thRo4xnK9VcCRAkex6dmEmAQB3Z-bp_YPaQ-eFZNEpJeekRmV2Olxhzs#more

Punkt i linia a płaszczyzna, Wasyl Kandyński, Wydawnictwo PIW, 1986

M. Smiciklas, Infografiki. Praktyczne zastosowanie w biznesie, 2014

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład problemowy,

- prezentacja multimedialna,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15 godz.

Inne godziny kontaktowe (konsultacje): 2 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 10 godz.

Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów: 30 godz

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Maroń
Prowadzący grup: Agnieszka Kolek, Dorota Maroń, Izabela Mikołajewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)