Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesny rynek pracy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-WRP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesny rynek pracy
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Ogólna charakterystyka rynku pracy. Pasywna i aktywna polityka rynku pracy. Instrumenty polityki rynku pracy. Tranzycja wejścia na rynek pracy. Elastyczność rynku pracy i jej rodzaje.. Szara strefa rynku pracy . Kultura organizacyjna w miejscu pracy . Dyskryminacja i segmentacja na rynku pracy. Wybór pracy i negocjowanie warunków zatrudnienia. Start-upy jako forma zatrudnienia i samozatrudnienia na współczesnym rynku pracy

Literatura:

- E. Kryńska, E. Kwiatkowski, Podstawy wiedzy o rynku pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego

- Rynek pracy rynkiem pracownika, http://www. praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html

- Rynek pracy 2020. Eksperci: będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert, http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html

- Raport "Dualny rynek pracy. Płaca minimalna i nierówności"

- Raport "Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań Styczeń 2020"

- artykuły w kwartalniku "Rynek pracy" oraz w miesięczniku "Polityka Społeczna" - dostępne w wersji elektronicznej

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i rozszerzoną wiedzę z zakresu organizowania i funkcjonowania procesów zachodzących na rynku pracy

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach rynku pracy oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych w miejscu pracy

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji przy użyciu różnych źródeł na temat zjawisk społecznych zachodzących na rynku pracy, odnoszących się do procesu pozyskiwania, utrzymywania i zmiany zatrudnienia oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań odnoszących się do funkcjonowania podmiotów osobowych na współczesnym rynku pracy.

Potrafi sprawnie porozumiewać się przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie rynku pracy, a w szczególności prowadzącymi działania o charakterze edukacyjnym w miejscu pracy, korzystając z nowoczesnych rozwiązań technologicznych

Kompetencje społeczne

Dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z funkcjonowaniem na rynku pracy;

Poszukuje optymalnych rozwiązań i możliwości korygowania nieprawidłowych działań o charakterze pedagogicznym, zachodzących w różnych strukturach zatrudnienia

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Gierszon, Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Ćwiczenia wymagają aktywnego uczestnictwa podczas zajęć, efekty sprawdzane są poprzez prowadzenie bieżącej ewaluacji.

• Ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć/ Prezentacja na zajęciach/ Esej

• Ocena prac grupowych

• Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

ĆWICZENIA

Podczas ćwiczeń analizowane i rozwiązywane są problemy dotyczące następujących zagadnień:

• czym jest rynek pracy? co jest przedmiotem wymiany na rynku pracy? czym różni się "produkt" wymieniany na rynku pracy od produktów wymienianych na innych rynkach funkcjonujących w gospodarce, np. rynku produktów, rynku kapitałowym czy rynku ziemi?

• charakterystyczne cechy współczesnego rynku pracy

• cechy różnicujące rynek pracownika i rynek pracodawcy, w jakich branżach gospodarki i zawodach mamy obecnie rynek pracownika i dlaczego?

• tranzycja wejścia na rynek pracy,

• wybór pracy i negocjowanie warunków zatrudnienia

• zmiana miejsca pracy - jakościowa analiza ofert pracy dokonywana przez studentów

• charakterystyczne cechy pierwszego segmentu rynku pracy oferującego tzw. dobre miejsca pracy i drugiego segmentu rynku pracy, oferującego tzw. złe miejsca rynku pracy, co zrobić aby wyrównać szanse na rynku pracy pomiędzy pracownikami uprzywilejowanymi (stabilny rynek pracy) i nieuprzywilejowanymi (niestabilny rynek pracy)?

• na jaką grupę pracowników oraz w jakich branżach zatrudnionych najbardziej wpływa obecna sytuacja związana z pandemią? jaka jest sytuacja pracowników zatrudnionych na stabilnym, a jaka na niestabilnym rynku pracy?

• start-upy jako forma zatrudnienia i samozatrudnienia na współczesnym rynku pracy, dlaczego pożądana jest różnorodność kompetencyjna zespołu start-upu?

• kultura organizacyjna w miejscu pracy

• interweniowanie w trudnych sytuacjach w pracy

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

• Kwiatkowski E., Kryńska E., Podstawy wiedzy o rynku pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013

• Kwiatkowski S.M., Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, IBE, Warszawa 2004.

• Jeruszka U., Wolan-Nowakowska M., Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne, Difin, Warszawa 2020

• Rynek pracy rynkiem pracownika, http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html

• Rynek pracy 2020. Eksperci: będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert, http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

• Borkowska S., red., Przyszłość pracy w XXI wieku, PAN – IPiSS - GUS, Warszawa 2004.

• Gerlach R., red., Praca człowieka w XXI Wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

• Kryńska E., red., Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a popyt na pracę w Polsce, IPiSS, Warszawa 2005.

• artykuły w kwartalniku "Rynek Pracy" oraz w miesięczniku "Polityka Społeczna" - wszystkie dostępne w wersji elektronicznej

• Rocznik Statystyczny Pracy 2019, GUS, Warszawa 2019

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- ćwiczenia praktyczne

- analiza, własne refleksje i przemyślenia tekstów zawartych w posiadanym księgozbiorze oraz tekstów źródłowych w wersji elektronicznej

- metody problemowe

- praca w grupach

Zalecana jest wymiana informacji oraz posiadanych źródeł między studentami

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

W czasie pandemii COVID-19 materiały do zajęć i pracy samokształceniowej przesyłane są na pocztę indywidualną studentów. Konsultacje odbywają się (po uprzednim ustaleniu terminu) na czacie w aplikacji MS Teams

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Wykład - test sprawdzający zrozumienie wiedzy o działaniu rynku pracy i jej wykorzystywanie w analizie procesów elastyczności i segmentacji polskiego rynku pracy.

Ćwiczenia wymagają aktywnego uczestnictwa podczas zajęć, efekty sprawdzane są poprzez prowadzenie bieżącej ewaluacji.

• Ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć/ Prezentacja na zajęciach/ Esej

• Ocena prac grupowych

• Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólna charakterystyka rynku pracy

• pojęcie rynku pracy, rodzaje rynków pracy

• kompetencyjna charakterystyka zasobów pracy, demograficzne wskaźniki zasobów pracy

• działanie rynku pracy - podaż pracy i popyt na pracę

• zakłócenia równowagi na rynku pracy

2. Zasobowa i strumieniowa analiza rynku pracy

• pojęcia pracujący, zatrudnieni, aktywni zawodowo, struktura pracujących w gospodarce wg kryteriów: sektor własności, sekcja gospodarki, wiek, poziom wykształcenia, wybrane grupy zawodów

• rynek pracownika i rynek pracodawcy

• pojęcie zasobowych i strumieniowych wielkości ekonomicznych /rynkowych

• zasoby i strumienie na rynku pracy

3. Bezrobocie

• pojęcia: bezrobocie, osoba bezrobotna

• mierzenie bezrobocia, stopa bezrobocia

• typy bezrobocia: frykcyjne, strukturalne, koniunkturalne, naturalne, długookresowe, ukryte

• dynamika bezrobocia, przekształcenia w strukturze bezrobocia

• skutki ekonomiczno-społeczne bezrobocia

4. Elastyczność rynku pracy

• elementy składowe: elastyczność zatrudnienia, elastyczność organizacji i czasu pracy, elastyczność płac, elastyczność (mobilność) zasobów pracy

• formy zatrudnienia i typ pracy: umowa o pracę w pełnym wymiarze na czas nieokreślony (stały etat), umowa o pracę w pełnym wymiarze na czas określony, umowa o pracę w niepełnym wymiarze na czas nieokreślony, umowa zlecenie, umowa o dzieło, praca zmianowa, praca weekendowa, praca sezonowa, praca w domu, elastyczne godziny pracy (ruchomy czas pracy), telepraca, dzielenie pracy na danym stanowisku między co najmniej dwie osoby

• elastyczność popytowej strony rynku pracy - elastyczność zatrudnienia zewnętrzna, elastyczność zatrudnienia wewnętrzna

• elastyczność podażowej strony rynku pracy - mobilność zasobów pracy: przestrzenna (terytorialna), zawodowa, edukacyjna, międzyzakładowa

• elastyczność wynagrodzeń

5. Szara strefa rynku pracy

• szara gospodarka i zatrudnienie nierejestrowane w Polsce

• przyczyny podejmowania pracy nierejestrowanej

• przyczyny oferowania pracy nierejestrowanej

• skutki oferowania i podejmowania pracy nierejestrowanej

6. Dyskryminacja i segmentacja rynku pracy

• pojęcie, rodzaje i przejawy dyskryminacji

• podstawowe atrybuty segmentacji rynku pracy

• przyczyny segmentacji rynku pracy

• koncepcja dualnego rynku pracy, trzy segmenty współczesnego rynku pracy

7. Wizje rozwojowe polskiego rynku pracy - telepraca, praca zdalna, praca na odległość

ĆWICZENIA

Podczas ćwiczeń analizowane i rozwiązywane są problemy dotyczące następujących zagadnień:

• czym jest rynek pracy? co jest przedmiotem wymiany na rynku pracy? czym różni się "produkt" wymieniany na rynku pracy od produktów wymienianych na innych rynkach funkcjonujących w gospodarce, np. rynku produktów, rynku kapitałowym czy rynku ziemi?

• charakterystyczne cechy współczesnego rynku pracy

• cechy różnicujące rynek pracownika i rynek pracodawcy, w jakich branżach gospodarki i zawodach mamy obecnie rynek pracownika i dlaczego?

• tranzycja wejścia na rynek pracy,

• wybór pracy i negocjowanie warunków zatrudnienia

• zmiana miejsca pracy - jakościowa analiza ofert pracy dokonywana przez studentów

• charakterystyczne cechy pierwszego segmentu rynku pracy oferującego tzw. dobre miejsca pracy i drugiego segmentu rynku pracy, oferującego tzw. złe miejsca rynku pracy, co zrobić aby wyrównać szanse na rynku pracy pomiędzy pracownikami uprzywilejowanymi (stabilny rynek pracy) i nieuprzywilejowanymi (niestabilny rynek pracy)?

• na jaką grupę pracowników oraz w jakich branżach zatrudnionych najbardziej wpływa obecna sytuacja związana z pandemią? jaka jest sytuacja pracowników zatrudnionych na stabilnym, a jaka na niestabilnym rynku pracy?

• start-upy jako forma zatrudnienia i samozatrudnienia na współczesnym rynku pracy, dlaczego pożądana jest różnorodność kompetencyjna zespołu start-upu?

• kultura organizacyjna w miejscu pracy

• interweniowanie w trudnych sytuacjach w pracy

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

• Kwiatkowski E., Kryńska E., Podstawy wiedzy o rynku pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013

• Kwiatkowski S.M., Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, IBE, Warszawa 2004.

• Jeruszka U., Wolan-Nowakowska M., Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne, Difin, Warszawa 2020

• Rynek pracy rynkiem pracownika, http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html

• Rynek pracy 2020. Eksperci: będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert, http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

• Borkowska S., red., Przyszłość pracy w XXI wieku, PAN – IPiSS - GUS, Warszawa 2004.

• Gerlach R., red., Praca człowieka w XXI Wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

• Kryńska E., red., Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a popyt na pracę w Polsce, IPiSS, Warszawa 2005.

• artykuły w kwartalniku "Rynek Pracy" oraz w miesięczniku "Polityka Społeczna" - wszystkie dostępne w wersji elektronicznej

• Rocznik Statystyczny Pracy 2019, GUS, Warszawa 2019

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- ćwiczenia praktyczne

- analiza, własne refleksje i przemyślenia tekstów zawartych w posiadanym księgozbiorze oraz tekstów źródłowych w wersji elektronicznej

- metody problemowe

- praca w grupach

Zalecana jest wymiana informacji oraz posiadanych źródeł między studentami

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Linki do zespołów w MS Teams:

WYKŁAD: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ac8e140b9177e4026af4b6a248a12b8a9%40thread.tacv2/conversations?groupId=6be85f3a-e30f-43c8-829c-0da2e75c8335&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

ĆWICZENIA:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a9c782c8fda3d4e1788f96f17cc4284ee%40thread.tacv2/conversations?groupId=b0f2b21d-2349-4a2f-b6f0-5cd4202b513c&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Gierszon
Prowadzący grup: Nelli Nyczkało
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Wykład - test sprawdzający zrozumienie wiedzy o działaniu rynku pracy i jej wykorzystywanie w analizie procesów elastyczności i segmentacji polskiego rynku pracy.

Ćwiczenia wymagają aktywnego uczestnictwa podczas zajęć, efekty sprawdzane są poprzez prowadzenie bieżącej ewaluacji.

• Ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć/ Prezentacja na zajęciach/ Esej

• Ocena prac grupowych

• Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólna charakterystyka rynku pracy

• pojęcie rynku pracy, rodzaje rynków pracy

• kompetencyjna charakterystyka zasobów pracy, demograficzne wskaźniki zasobów pracy

• działanie rynku pracy - podaż pracy i popyt na pracę

• zakłócenia równowagi na rynku pracy

2. Zasobowa i strumieniowa analiza rynku pracy

• pojęcia pracujący, zatrudnieni, aktywni zawodowo, struktura pracujących w gospodarce wg kryteriów: sektor własności, sekcja gospodarki, wiek, poziom wykształcenia, wybrane grupy zawodów

• rynek pracownika i rynek pracodawcy

• pojęcie zasobowych i strumieniowych wielkości ekonomicznych /rynkowych

• zasoby i strumienie na rynku pracy

3. Bezrobocie

• pojęcia: bezrobocie, osoba bezrobotna

• mierzenie bezrobocia, stopa bezrobocia

• typy bezrobocia: frykcyjne, strukturalne, koniunkturalne, naturalne, długookresowe, ukryte

• dynamika bezrobocia, przekształcenia w strukturze bezrobocia

• skutki ekonomiczno-społeczne bezrobocia

4. Elastyczność rynku pracy

• elementy składowe: elastyczność zatrudnienia, elastyczność organizacji i czasu pracy, elastyczność płac, elastyczność (mobilność) zasobów pracy

• formy zatrudnienia i typ pracy: umowa o pracę w pełnym wymiarze na czas nieokreślony (stały etat), umowa o pracę w pełnym wymiarze na czas określony, umowa o pracę w niepełnym wymiarze na czas nieokreślony, umowa zlecenie, umowa o dzieło, praca zmianowa, praca weekendowa, praca sezonowa, praca w domu, elastyczne godziny pracy (ruchomy czas pracy), telepraca, dzielenie pracy na danym stanowisku między co najmniej dwie osoby

• elastyczność popytowej strony rynku pracy - elastyczność zatrudnienia zewnętrzna, elastyczność zatrudnienia wewnętrzna

• elastyczność podażowej strony rynku pracy - mobilność zasobów pracy: przestrzenna (terytorialna), zawodowa, edukacyjna, międzyzakładowa

• elastyczność wynagrodzeń

5. Szara strefa rynku pracy

• szara gospodarka i zatrudnienie nierejestrowane w Polsce

• przyczyny podejmowania pracy nierejestrowanej

• przyczyny oferowania pracy nierejestrowanej

• skutki oferowania i podejmowania pracy nierejestrowanej

6. Dyskryminacja i segmentacja rynku pracy

• pojęcie, rodzaje i przejawy dyskryminacji

• podstawowe atrybuty segmentacji rynku pracy

• przyczyny segmentacji rynku pracy

• koncepcja dualnego rynku pracy, trzy segmenty współczesnego rynku pracy

7. Wizje rozwojowe polskiego rynku pracy - telepraca, praca zdalna, praca na odległość

ĆWICZENIA

Podczas ćwiczeń analizowane i rozwiązywane są problemy dotyczące następujących zagadnień:

• czym jest rynek pracy? co jest przedmiotem wymiany na rynku pracy? czym różni się "produkt" wymieniany na rynku pracy od produktów wymienianych na innych rynkach funkcjonujących w gospodarce, np. rynku produktów, rynku kapitałowym czy rynku ziemi?

• charakterystyczne cechy współczesnego rynku pracy

• cechy różnicujące rynek pracownika i rynek pracodawcy, w jakich branżach gospodarki i zawodach mamy obecnie rynek pracownika i dlaczego?

• tranzycja wejścia na rynek pracy,

• wybór pracy i negocjowanie warunków zatrudnienia

• zmiana miejsca pracy - jakościowa analiza ofert pracy dokonywana przez studentów

• charakterystyczne cechy pierwszego segmentu rynku pracy oferującego tzw. dobre miejsca pracy i drugiego segmentu rynku pracy, oferującego tzw. złe miejsca rynku pracy, co zrobić aby wyrównać szanse na rynku pracy pomiędzy pracownikami uprzywilejowanymi (stabilny rynek pracy) i nieuprzywilejowanymi (niestabilny rynek pracy)?

• na jaką grupę pracowników oraz w jakich branżach zatrudnionych najbardziej wpływa obecna sytuacja związana z pandemią? jaka jest sytuacja pracowników zatrudnionych na stabilnym, a jaka na niestabilnym rynku pracy?

• start-upy jako forma zatrudnienia i samozatrudnienia na współczesnym rynku pracy, dlaczego pożądana jest różnorodność kompetencyjna zespołu start-upu?

• kultura organizacyjna w miejscu pracy

• interweniowanie w trudnych sytuacjach w pracy

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

• Kwiatkowski E., Kryńska E., Podstawy wiedzy o rynku pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013

• Kwiatkowski S.M., Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, IBE, Warszawa 2004.

• Jeruszka U., Wolan-Nowakowska M., Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne, Difin, Warszawa 2020

• Rynek pracy rynkiem pracownika, http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html

• Rynek pracy 2020. Eksperci: będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert, http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

• Borkowska S., red., Przyszłość pracy w XXI wieku, PAN – IPiSS - GUS, Warszawa 2004.

• Gerlach R., red., Praca człowieka w XXI Wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

• Kryńska E., red., Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a popyt na pracę w Polsce, IPiSS, Warszawa 2005.

• artykuły w kwartalniku "Rynek Pracy" oraz w miesięczniku "Polityka Społeczna" - wszystkie dostępne w wersji elektronicznej

• Rocznik Statystyczny Pracy 2019, GUS, Warszawa 2019

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- ćwiczenia praktyczne

- analiza, własne refleksje i przemyślenia tekstów zawartych w posiadanym księgozbiorze oraz tekstów źródłowych w wersji elektronicznej

- metody problemowe

- praca w grupach

Zalecana jest wymiana informacji oraz posiadanych źródeł między studentami

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Ćwiczenia wymagają aktywnego uczestnictwa podczas zajęć, efekty sprawdzane są poprzez prowadzenie bieżącej ewaluacji.

• Ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć/ Prezentacja na zajęciach/ Esej

• Ocena prac grupowych

• Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

ĆWICZENIA

Podczas ćwiczeń analizowane i rozwiązywane są problemy dotyczące następujących zagadnień:

• czym jest rynek pracy? co jest przedmiotem wymiany na rynku pracy? czym różni się "produkt" wymieniany na rynku pracy od produktów wymienianych na innych rynkach funkcjonujących w gospodarce, np. rynku produktów, rynku kapitałowym czy rynku ziemi?

• charakterystyczne cechy współczesnego rynku pracy

• cechy różnicujące rynek pracownika i rynek pracodawcy, w jakich branżach gospodarki i zawodach mamy obecnie rynek pracownika i dlaczego?

• tranzycja wejścia na rynek pracy,

• wybór pracy i negocjowanie warunków zatrudnienia

• zmiana miejsca pracy - jakościowa analiza ofert pracy dokonywana przez studentów

• charakterystyczne cechy pierwszego segmentu rynku pracy oferującego tzw. dobre miejsca pracy i drugiego segmentu rynku pracy, oferującego tzw. złe miejsca rynku pracy, co zrobić aby wyrównać szanse na rynku pracy pomiędzy pracownikami uprzywilejowanymi (stabilny rynek pracy) i nieuprzywilejowanymi (niestabilny rynek pracy)?

• na jaką grupę pracowników oraz w jakich branżach zatrudnionych najbardziej wpływa obecna sytuacja związana z pandemią? jaka jest sytuacja pracowników zatrudnionych na stabilnym, a jaka na niestabilnym rynku pracy?

• start-upy jako forma zatrudnienia i samozatrudnienia na współczesnym rynku pracy, dlaczego pożądana jest różnorodność kompetencyjna zespołu start-upu?

• kultura organizacyjna w miejscu pracy

• interweniowanie w trudnych sytuacjach w pracy

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

• Kwiatkowski E., Kryńska E., Podstawy wiedzy o rynku pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013

• Kwiatkowski S.M., Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, IBE, Warszawa 2004.

• Jeruszka U., Wolan-Nowakowska M., Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne, Difin, Warszawa 2020

• Rynek pracy rynkiem pracownika, http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html

• Rynek pracy 2020. Eksperci: będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert, http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

• Borkowska S., red., Przyszłość pracy w XXI wieku, PAN – IPiSS - GUS, Warszawa 2004.

• Gerlach R., red., Praca człowieka w XXI Wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

• Kryńska E., red., Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a popyt na pracę w Polsce, IPiSS, Warszawa 2005.

• artykuły w kwartalniku "Rynek Pracy" oraz w miesięczniku "Polityka Społeczna" - wszystkie dostępne w wersji elektronicznej

• Rocznik Statystyczny Pracy 2019, GUS, Warszawa 2019

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- ćwiczenia praktyczne

- analiza, własne refleksje i przemyślenia tekstów zawartych w posiadanym księgozbiorze oraz tekstów źródłowych w wersji elektronicznej

- metody problemowe

- praca w grupach

Zalecana jest wymiana informacji oraz posiadanych źródeł między studentami

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (ćwiczenia): 15 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 20 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Wykład - test sprawdzający zrozumienie wiedzy o działaniu rynku pracy i jej wykorzystywanie w analizie procesów elastyczności i segmentacji polskiego rynku pracy.

Ćwiczenia wymagają aktywnego uczestnictwa podczas zajęć, efekty sprawdzane są poprzez prowadzenie bieżącej ewaluacji.

• Ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć/ Prezentacja na zajęciach/ Esej

• Ocena prac grupowych

• Ocena poziomu i jakości uczestnictwa w prowadzonym podczas zajęć

Pełny opis:

WYKŁAD

1. Ogólna charakterystyka rynku pracy

• pojęcie rynku pracy, rodzaje rynków pracy

• kompetencyjna charakterystyka zasobów pracy, demograficzne wskaźniki zasobów pracy

• działanie rynku pracy - podaż pracy i popyt na pracę

• zakłócenia równowagi na rynku pracy

2. Zasobowa i strumieniowa analiza rynku pracy

• pojęcia pracujący, zatrudnieni, aktywni zawodowo, struktura pracujących w gospodarce wg kryteriów: sektor własności, sekcja gospodarki, wiek, poziom wykształcenia, wybrane grupy zawodów

• rynek pracownika i rynek pracodawcy

• pojęcie zasobowych i strumieniowych wielkości ekonomicznych /rynkowych

• zasoby i strumienie na rynku pracy

3. Bezrobocie

• pojęcia: bezrobocie, osoba bezrobotna

• mierzenie bezrobocia, stopa bezrobocia

• typy bezrobocia: frykcyjne, strukturalne, koniunkturalne, naturalne, długookresowe, ukryte

• dynamika bezrobocia, przekształcenia w strukturze bezrobocia

• skutki ekonomiczno-społeczne bezrobocia

4. Elastyczność rynku pracy

• elementy składowe: elastyczność zatrudnienia, elastyczność organizacji i czasu pracy, elastyczność płac, elastyczność (mobilność) zasobów pracy

• formy zatrudnienia i typ pracy: umowa o pracę w pełnym wymiarze na czas nieokreślony (stały etat), umowa o pracę w pełnym wymiarze na czas określony, umowa o pracę w niepełnym wymiarze na czas nieokreślony, umowa zlecenie, umowa o dzieło, praca zmianowa, praca weekendowa, praca sezonowa, praca w domu, elastyczne godziny pracy (ruchomy czas pracy), telepraca, dzielenie pracy na danym stanowisku między co najmniej dwie osoby

• elastyczność popytowej strony rynku pracy - elastyczność zatrudnienia zewnętrzna, elastyczność zatrudnienia wewnętrzna

• elastyczność podażowej strony rynku pracy - mobilność zasobów pracy: przestrzenna (terytorialna), zawodowa, edukacyjna, międzyzakładowa

• elastyczność wynagrodzeń

5. Szara strefa rynku pracy

• szara gospodarka i zatrudnienie nierejestrowane w Polsce

• przyczyny podejmowania pracy nierejestrowanej

• przyczyny oferowania pracy nierejestrowanej

• skutki oferowania i podejmowania pracy nierejestrowanej

6. Dyskryminacja i segmentacja rynku pracy

• pojęcie, rodzaje i przejawy dyskryminacji

• podstawowe atrybuty segmentacji rynku pracy

• przyczyny segmentacji rynku pracy

• koncepcja dualnego rynku pracy, trzy segmenty współczesnego rynku pracy

7. Wizje rozwojowe polskiego rynku pracy - telepraca, praca zdalna, praca na odległość

ĆWICZENIA

Podczas ćwiczeń analizowane i rozwiązywane są problemy dotyczące następujących zagadnień:

• czym jest rynek pracy? co jest przedmiotem wymiany na rynku pracy? czym różni się "produkt" wymieniany na rynku pracy od produktów wymienianych na innych rynkach funkcjonujących w gospodarce, np. rynku produktów, rynku kapitałowym czy rynku ziemi?

• charakterystyczne cechy współczesnego rynku pracy

• cechy różnicujące rynek pracownika i rynek pracodawcy, w jakich branżach gospodarki i zawodach mamy obecnie rynek pracownika i dlaczego?

• tranzycja wejścia na rynek pracy,

• wybór pracy i negocjowanie warunków zatrudnienia

• zmiana miejsca pracy - jakościowa analiza ofert pracy dokonywana przez studentów

• charakterystyczne cechy pierwszego segmentu rynku pracy oferującego tzw. dobre miejsca pracy i drugiego segmentu rynku pracy, oferującego tzw. złe miejsca rynku pracy, co zrobić aby wyrównać szanse na rynku pracy pomiędzy pracownikami uprzywilejowanymi (stabilny rynek pracy) i nieuprzywilejowanymi (niestabilny rynek pracy)?

• na jaką grupę pracowników oraz w jakich branżach zatrudnionych najbardziej wpływa obecna sytuacja związana z pandemią? jaka jest sytuacja pracowników zatrudnionych na stabilnym, a jaka na niestabilnym rynku pracy?

• start-upy jako forma zatrudnienia i samozatrudnienia na współczesnym rynku pracy, dlaczego pożądana jest różnorodność kompetencyjna zespołu start-upu?

• kultura organizacyjna w miejscu pracy

• interweniowanie w trudnych sytuacjach w pracy

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

• Kwiatkowski E., Kryńska E., Podstawy wiedzy o rynku pracy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013

• Kwiatkowski S.M., Kwalifikacje zawodowe na współczesnym rynku pracy, IBE, Warszawa 2004.

• Jeruszka U., Wolan-Nowakowska M., Zarządzanie różnorodnością w organizacji. Aspekty psychopedagogiczne, Difin, Warszawa 2020

• Rynek pracy rynkiem pracownika, http://www.praca.pl/poradniki/rynek-pracy/rynek-pracy-rynkiem-pracownika-1613.html

• Rynek pracy 2020. Eksperci: będzie trudniej o zatrudnienie, spadnie też liczba ofert, http://www.money.pl/gospodarka/rynek-pracy-2020-eksperci-bedzie-trudniej-o-zatrudnienie-spadnie-tez-liczba-ofert-6466203816315009a.html

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

• Borkowska S., red., Przyszłość pracy w XXI wieku, PAN – IPiSS - GUS, Warszawa 2004.

• Gerlach R., red., Praca człowieka w XXI Wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2008.

• Kryńska E., red., Elastyczne formy zatrudnienia i organizacji pracy a popyt na pracę w Polsce, IPiSS, Warszawa 2005.

• artykuły w kwartalniku "Rynek Pracy" oraz w miesięczniku "Polityka Społeczna" - wszystkie dostępne w wersji elektronicznej

• Rocznik Statystyczny Pracy 2019, GUS, Warszawa 2019

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład

- ćwiczenia praktyczne

- analiza, własne refleksje i przemyślenia tekstów zawartych w posiadanym księgozbiorze oraz tekstów źródłowych w wersji elektronicznej

- metody problemowe

- praca w grupach

Zalecana jest wymiana informacji oraz posiadanych źródeł między studentami

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia): 30 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 godz.

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 15 godz.

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 15 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Jeruszka
Prowadzący grup: Urszula Jeruszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)