Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-WRE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego. Współpraca z psychologiem w procesie kształcenia i wychowania dziecka z trudnościami lub zaburzeniami w rozwoju społeczno-emocjonalnym. Podstawy pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi i uczniami z trudnościami w rozwoju społeczno-emocjonalnym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Umiejętności

Potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania w zakresie wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych nauczyciela wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, przygotowany do komunikowania się i współpracy z podmiotami działalności pedagogicznej, jak i osobami współpracującymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspomagającymi proces rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Kierzkowska
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł, Małgorzata Kierzkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

WYKŁAD:

egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru (za pośrednictwem formularza Forms)

ĆWICZENIA:

-kolokwium pisemne do realizacji za pośrednictwem formularza FORMS

-aktywność na zajęciach,

-prace grupowe lub indywidualne.

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

Pełny opis:

WYKŁADY:

1. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy.

2. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego.

3. Podstawy pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi i uczniami z trudnościami w rozwoju społeczno-emocjonalnym.

4. Socjometria jako podstawowy sposób pomiaru stosunków społecznych

ĆWICZENIA

W ramach zajęć realizowane są tematy:

1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych

3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym

4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka.

5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014.

Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017.

Literatura dodatkowa:

H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006

H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010.

Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013.

Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013.

Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020.

Uwagi:

Metody kształcenia:

podająca (wykład informacyjny),

problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy),

praktyczna (pokaz)

Nakład pracy studenta:

ECTS 3

Wykład: 15 godzin

Ćwiczenia: 15 godzin

Praca własna studenta: 45 godzin

Link umożliwiający wejście do grupy zostanie wysłany przez pocztę USOS.

LINK DO ZESPOŁU - WYKŁAD:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aedbda743c72c4b7880187859959476ac%40thread.tacv2/conversations?groupId=a2d6b395-1c68-4ca3-ab17-a4f7c410dc52&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

LINK DO ZESPOŁU ĆWICZENIA:

Grupa 1:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7c6d05ceab9142a889bda18d9b85b17f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=460fc750-309d-4555-be51-c8e35a7f3b19&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a03d9f99ed17b4139aa10999a32321283%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c15e1609-0056-41a3-98b8-a8eaae5c4879&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Student nabywa umiejętności umożliwiające mu teoretyczną i praktyczną ocenę przejawów prawidłowego i zaburzonego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Posiada wiedzę dotyczącą stosowanych narzędzi diagnostycznych. Rozumie w jaki sposób środowisko zewnętrzne i jego zróżnicowana struktura wpływają na specyfikę wspomagania rozwoju dziecka.

Pełny opis:

W ramach zajęć realizowane są tematy:

1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych

3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym

4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka.

5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014.

Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017.

Literatura dodatkowa:

H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006

H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010.

Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013.

Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013.

Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020.

Uwagi:

Link do Zespołów w MS TEAMS:

Grupa 1:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a03776aaf91654cb59ea546f721dbd3b3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f9f9aefc-4b30-4485-b946-8cbeebf6e5d9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Grupa 2:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0e5d68d0b15f487cab0ea86832039b72%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=38f9375a-bd22-451a-a757-bfa381d251ea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Student nabywa wiedzę z zakresu prawidłowości oraz zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Pełny opis:

W ramach zajęć realizowane są następujące tematy:

ĆWICZENIA

W ramach zajęć realizowane są tematy:

1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych

3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym

4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka.

5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju

WYKŁADY:

1. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy.

2. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego.

3. Narzędzia stosowane przez nauczyciela w celu wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych

4. Programy pracy z dzieckiem nad relacjami społecznymi, radzeniu sobie ze złością oraz lękiem.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

WYKŁAD:

egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru (za pośrednictwem formularza Forms)

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

ĆWICZENIA:

-aktywność na zajęciach,

-prace grupowe lub indywidualne (projekt profilu psychoedukacyjnego z zakresu rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014.

Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017.

Literatura dodatkowa:

H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006

H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010.

Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013.

Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013.

Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020.

Uwagi:

Metody kształcenia:

podająca (wykład informacyjny),

problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy),

praktyczna (pokaz)

Nakład pracy studenta:

ECTS 3

Wykład: 15 godzin

Ćwiczenia: 15 godzin

Praca własna studenta: 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Student nabywa wiedzę z zakresu prawidłowości oraz zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Pełny opis:

W ramach zajęć realizowane są następujące tematy:

ĆWICZENIA

W ramach zajęć realizowane są tematy:

1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych

3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym

4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka.

5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju

WYKŁADY:

1. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy.

2. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego.

3. Narzędzia stosowane przez nauczyciela w celu wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych

4. Programy pracy z dzieckiem nad relacjami społecznymi, radzeniu sobie ze złością oraz lękiem.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

WYKŁAD:

egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru (za pośrednictwem formularza Forms)

Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra

ĆWICZENIA:

-aktywność na zajęciach,

-prace grupowe lub indywidualne (projekt profilu psychoedukacyjnego z zakresu rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014.

Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017.

Literatura dodatkowa:

H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006

H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010.

Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013.

Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013.

Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020.

Uwagi:

Metody kształcenia:

podająca (wykład informacyjny),

problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy),

praktyczna (pokaz)

Nakład pracy studenta:

ECTS 3

Wykład: 15 godzin

Ćwiczenia: 15 godzin

Praca własna studenta: 45 godzin

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)