Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-WRE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego. Współpraca z psychologiem w procesie kształcenia i wychowania dziecka z trudnościami lub zaburzeniami w rozwoju społeczno-emocjonalnym. Podstawy pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi i uczniami z trudnościami w rozwoju społeczno-emocjonalnym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Umiejętności Potrafi wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania w zakresie wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań zawodowych nauczyciela wychowania przedszkolnego i wczesnej edukacji. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, przygotowany do komunikowania się i współpracy z podmiotami działalności pedagogicznej, jak i osobami współpracującymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspomagającymi proces rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kierzkowska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł, Małgorzata Kierzkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: WYKŁAD: egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru (za pośrednictwem formularza Forms) ĆWICZENIA: -kolokwium pisemne do realizacji za pośrednictwem formularza FORMS -aktywność na zajęciach, -prace grupowe lub indywidualne. Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra |
|
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy. 2. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego. 3. Podstawy pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi i uczniami z trudnościami w rozwoju społeczno-emocjonalnym. 4. Socjometria jako podstawowy sposób pomiaru stosunków społecznych ĆWICZENIA W ramach zajęć realizowane są tematy: 1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych 3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka. 5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. Literatura dodatkowa: H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006 H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), praktyczna (pokaz) Nakład pracy studenta: ECTS 3 Wykład: 15 godzin Ćwiczenia: 15 godzin Praca własna studenta: 45 godzin Link umożliwiający wejście do grupy zostanie wysłany przez pocztę USOS. LINK DO ZESPOŁU - WYKŁAD: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aedbda743c72c4b7880187859959476ac%40thread.tacv2/conversations?groupId=a2d6b395-1c68-4ca3-ab17-a4f7c410dc52&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 LINK DO ZESPOŁU ĆWICZENIA: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a7c6d05ceab9142a889bda18d9b85b17f%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=460fc750-309d-4555-be51-c8e35a7f3b19&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a03d9f99ed17b4139aa10999a32321283%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=c15e1609-0056-41a3-98b8-a8eaae5c4879&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
N CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student nabywa umiejętności umożliwiające mu teoretyczną i praktyczną ocenę przejawów prawidłowego i zaburzonego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Posiada wiedzę dotyczącą stosowanych narzędzi diagnostycznych. Rozumie w jaki sposób środowisko zewnętrzne i jego zróżnicowana struktura wpływają na specyfikę wspomagania rozwoju dziecka. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć realizowane są tematy: 1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych 3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka. 5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. Literatura dodatkowa: H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006 H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020. |
|
Uwagi: |
Link do Zespołów w MS TEAMS: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a03776aaf91654cb59ea546f721dbd3b3%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=f9f9aefc-4b30-4485-b946-8cbeebf6e5d9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0e5d68d0b15f487cab0ea86832039b72%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=38f9375a-bd22-451a-a757-bfa381d251ea&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student nabywa wiedzę z zakresu prawidłowości oraz zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć realizowane są następujące tematy: ĆWICZENIA W ramach zajęć realizowane są tematy: 1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych 3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka. 5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju WYKŁADY: 1. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy. 2. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego. 3. Narzędzia stosowane przez nauczyciela w celu wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych 4. Programy pracy z dzieckiem nad relacjami społecznymi, radzeniu sobie ze złością oraz lękiem. Sposób pomiaru efektów kształcenia: WYKŁAD: egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru (za pośrednictwem formularza Forms) Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra ĆWICZENIA: -aktywność na zajęciach, -prace grupowe lub indywidualne (projekt profilu psychoedukacyjnego z zakresu rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. Literatura dodatkowa: H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006 H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), praktyczna (pokaz) Nakład pracy studenta: ECTS 3 Wykład: 15 godzin Ćwiczenia: 15 godzin Praca własna studenta: 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student nabywa wiedzę z zakresu prawidłowości oraz zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
|
Pełny opis: |
W ramach zajęć realizowane są następujące tematy: ĆWICZENIA W ramach zajęć realizowane są tematy: 1.Rozwój prawidłowy społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 2. Znaczenie rozwoju teorii umysłu w diagnostyce i działaniach naprawczych 3. Narzędzia diagnostyczne stosowane w ocenie poziomu dziecięcego rozwoju w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 3. Zaburzenia rozwojowe występujące u dzieci w wieku przedszkolnym 4. Czynniki środowiskowe w procesie diagnozy i wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka. 5.Analizy przypadków – projektowanie systemu wspomagania rozwoju WYKŁADY: 1. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - czynniki, etapy, cechy. 2. Przejawy trudności i zaburzeń rozwoju społeczno-emocjonalnego. 3. Narzędzia stosowane przez nauczyciela w celu wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych 4. Programy pracy z dzieckiem nad relacjami społecznymi, radzeniu sobie ze złością oraz lękiem. Sposób pomiaru efektów kształcenia: WYKŁAD: egzamin w formie testu jednokrotnego wyboru (za pośrednictwem formularza Forms) Łączna liczba punktów otrzymanych przez studenta jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą: 0%-50% ocena niedostateczna 51%-60% ocena dostateczna 61%-70% ocena dostateczna plus 71%-80% ocena dobra 81%-90% ocena dobra plus 91% i więcej ocena bardzo dobra ĆWICZENIA: -aktywność na zajęciach, -prace grupowe lub indywidualne (projekt profilu psychoedukacyjnego z zakresu rozwoju społeczno-emocjonalnego dziecka) |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Barbara Harwas-Napierała, Janusz Trempała „Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka”, PWN, 2007. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć”, Bliżej Przedszkola, 2012. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, Bliżej Przedszkola, 2014. Karolina Skarbek, Irena Wrońska „Diagnoza i wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka w wieku przedszkolnym”, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola, 2017. Literatura dodatkowa: H. Rudolph Schaffer „Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość”, WUJ, 2006 H. Rudolph Schaffer „Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia” WUJ, 2010. Bogdan Wojciszke „Psychologia społeczna”, Scholar, 2013. Thomas B. Brazelton, Joshua D. Sparrow „Rozwój dziecka 3-6”, GWP, 2013. Chris Taylor „Dzieci i młodzież ze zdezorganizowanym stylem przywiązania. Podejście mentalizowania w empatycznej opiece opartej na wiedzy o przywiązaniu i traumie”, GWP, 2020. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: podająca (wykład informacyjny), problemowa (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna wykład problemowy), praktyczna (pokaz) Nakład pracy studenta: ECTS 3 Wykład: 15 godzin Ćwiczenia: 15 godzin Praca własna studenta: 45 godzin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.