Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-TOW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawowe terminy z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej - opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie społeczne. Zna podstawowe teorie i koncepcje dotyczące procesów opieki i wychowania. Rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania oraz współczesne dyskursy na ich temat.

Ma podstawową wiedzę o miejscu pedagogiki i pedagogiki opiekuńczej w systemie nauk, o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi.

Zna podstawowe instytucje opieki i wsparcia oraz specyfikę ich działania. Ma wiedzę o różnych środowiskach opiekuńczych i wychowawczych. Zna kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i socjalnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.

Kompetencje społeczne

Jest gotowy/a krytycznie ustosunkować się do teorii oraz koncepcji na temat wychowania, a także różnorodnych inicjatyw z zakresu opieki, wychowania, pomocy i wsparcia społecznego. Jest gotowy/a do zaplanowania różnych działań opiekuńczych, adekwatnie do sytuacji indywidualnej i społecznej.

Wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze.

Pełny opis:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie;

Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania;

Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie;

Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna;

Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania);

Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze;

Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie;

Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy)

hasła:

Wychowanie -jako właściwość,

Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja

Opieka domowa

Opieka nad dzieckiem

Opieka pedagogiczna

"Opieka - wychowanie - terapia"

Opiekun spolegliwy

Opieka paliatywna

2. Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła)

3. Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej

4. Luczynski A. Guminska-Sagan I. (red.) (2016) Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań

5. Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie

6. Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka

ŹRÓDŁA UZUPEŁNIAJĄCE

1. wybrane materiały ze stron internetowych:

http://www.pcpr.info/

https://www.gov.pl/web/rodzina

https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl

2. Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., (2015), Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie,

3. Biedroń M. (red), (2001), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej,

4. Gajewska G. G. (2019), Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców, Studia z Teorii Wychowania, 1 (26), 103-125

5. Muszyńska E. (2012), Miejsce opieki we współczesnej pedagogice,

Rocznik Lubuski, 38, 2, 91-104

6. Kapuścińska M. (2021), M. Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. IX

7. Przygoda A. (2021), Opieka i wychowanie – współzależności i rozróżnienia znaczeniowe (w:) S. Kowalski, K. Potaczała-Perz, A. Przygoda (red.) ,Uczenie się w trakcie życia - aspekty, postulaty, uzasadnienia

Uwagi:

metoda - wykład

nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 15 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 60 h. metodyka refleksyjnej praktyki - 30 h.

sposób pomiaru stopnia osiągnięcia efektów kształcenia - egzamin pisemny

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Perkowska-Klejman
Prowadzący grup: Anna Perkowska-Klejman
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3AqYRdDVMMBsu34X4bi2ECqLjoH5vCd5-RMevcGEQP_dU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fd78d12f-cdfc-4b11-abb7-cbb04255cd58&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru stopnia osiągnięcia efektów kształcenia - egzamin ustny, zagadnienia w formie pytań problemowych będę udostępniane po każdym wykładzie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej w perspektywie krytycznej. Wybrane teorie dotyczące procesów opieki i wychowywania i wybrane koncepcje wychowawcze. Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie. Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina.¬ Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną oraz wybrane lokalne systemy wsparcia dziecka i rodziny. Wybrane problemy opiekuńczo-wychowawcze.

Podstawowe pojęcia, założenia i terminologia pracy opiekuńczo-wychowawczej: opieka, wychowanie, pomoc, wsparcie;

Wybrane psychologiczne i pedagogiczne koncepcje wychowania;

Geneza działalności opiekuńczej w Polsce i na świecie;

Pedagogika opiekuńcza jako subdyscyplina pedagogiczna;

Kierunki zmian w systemie opieki nad dzieckiem i rodziną (system opieki i wychowania);

Rodzina - jako środowisko opiekuńczo-wychowawcze;

Nowe podejścia do opieki i kierunki rozwoju różnorodnych form opieki nad dzieckiem w Polsce i na świecie;

Założenia i struktura systemu opieki nad dzieckiem i rodziną – mapa systemu instytucjonalnego.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA

1. Pilch T. (red.), Encyklopedii pedagogicznej XXI w (różne tomy)

hasła:

Wychowanie -jako właściwość,

Wychowanie - ideologia, ideały, indywidualizacja

Opieka domowa

Opieka nad dzieckiem

Opieka pedagogiczna

"Opieka - wychowanie - terapia"

Opiekun spolegliwy

Opieka paliatywna

2. Pomykało W. (red.) Encyklopedia Pedagogiczna (wybrane hasła)

3. Albański L., Gola S., (2013) Wybrane zagadnienia z pedagogiki opiekuńczej

4. Luczynski A. Guminska-Sagan I. (red.) (2016) Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań

5. Zakrzecki L., (2012), Teoretyczne podstawy wychowania, teoria i praktyka w zarysie

6. Roguska A., Danielak-Chomać M., Kulig B., (red.) (2011), Rodzinne formy opieki zastępczej, Teoria i praktyka

ŹRÓDŁA UZUPEŁNIAJĄCE

1. wybrane materiały ze stron internetowych:

http://www.pcpr.info/

https://www.gov.pl/web/rodzina

https://ec.europa.eu/education/policies/early-childhood-education-and-care_pl

2. Zięba-Kołodziej B., Sylwia Badora S., (2015), Pedagogika opiekuńcza Perspektywy myślenia o rodzinie,

3. Biedroń M. (red), (2001), Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej,

4. Gajewska G. G. (2019), Funkcje opieki wyznacznikiem zmian przestrzeni współczesnej edukacji dzieci i rodziców, Studia z Teorii Wychowania, 1 (26), 103-125

5. Muszyńska E. (2012), Miejsce opieki we współczesnej pedagogice,

Rocznik Lubuski, 38, 2, 91-104

6. Kapuścińska M. (2021), M. Realizacja funkcji opiekuńczej szkoły jako warunek powodzenia procesu dydaktycznego i wychowawczego w XXI wieku, Kultura – Przemiany – Edukacja, t. IX

7. Przygoda A. (2021), Opieka i wychowanie – współzależności i rozróżnienia znaczeniowe (w:) S. Kowalski, K. Potaczała-Perz, A. Przygoda (red.) ,Uczenie się w trakcie życia - aspekty, postulaty, uzasadnienia

Uwagi:

metoda - wykład

nakład pracy studenta - godziny kontraktowe 15 h, samodzielna lektura tekstów oraz przygotowanie się do egzaminu - 60 h. metodyka refleksyjnej praktyki - 30 h.

sposób pomiaru stopnia osiągnięcia efektów kształcenia - egzamin ustny, zagadnienia w formie pytań problemowych będę udostępniane po każdym wykładzie

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)