Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Redakcja, adiustacja i korekta tekstu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-RAT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Redakcja, adiustacja i korekta tekstu
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem PE, edukacyjny content design, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami przygotowania tekstów, w szczególności z regułami typograficznymi, sposobami redakcji i adiustacji tekstów i korekty materiałów wydawniczych o różnorodnym charakterze.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zadania i umiejętności redaktora w wydawnictwie i mediach. Techniki pracy redaktora i sekretarza redakcji. Umiejętności i techniki pracy korektorów wydawnictwa. Kompozycja i adiustacja wypowiedzi pisemnej przeznaczonej do publikacji. Style funkcjonalne. Tworzenie przypisów. Zasady składni języka polskiego. Najczęstsze błędy fleksyjne, składniowe, frazeologiczne. Zasady ortografii i interpunkcji. Najczęstsze błędy. Zapisy redaktorskie i korektorskie na tekście. Ćwiczenia redagowania, adiustacji i korekty treści.

Literatura:

Billingham J., Redagowanie tekstu,przeł. A. Dąbrowska, Warszawa 2006.

Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2011.

Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.

Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.

Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańki, Warszawa 2020.

Wolański A., Edycja tekstu. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2006.

Słowniki: języka polskiego, ortograficzne, poprawnej polszczyzny, wyrazów obcych, skrótów i skrótowców, poradniki interpunkcyjne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu redakcji, adiustacji i korekty tekstu.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu edycji tekstu z praktyką publikacyjną.

Ma umiejętności językowe w zakresie edycji tekstu z praktyką publikacyjną.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego.

Metody i kryteria oceniania:

Metody kształcenia:

- wykład problemowy,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Inne godziny kontaktowe: 2 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 15 godz.

Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów i prezentacja w trakcie

ćwiczeń 30 godz.

Zaliczenie przedmiotu:

Zaliczenie uzyskuje student na podstawie uczestnictwa i aktywności na ćwiczeniach, a także dokonując redakcji, adiustacji i korekty dowolnego tekstu z przestrzeni publicznej (omówienie) na forum grupy;

(tekst przedstawiony formie pliku word lub prezentacji power point)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Monika Bielska-Łach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- ocena aktywności na zajęciach

- ocena jakości wykonania zadań przewidzianych przez wykładowcę (redakcja, korekta tekstu naukowego i popularnonaukowego)

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

M. Bańko, Polszczyzna na co dzień, PWN, Warszawa 2022

E. Wolańska, A. Wolański, Zaśko-Zielińska Monika i in., Jak pisać i redagować? Poradnik redaktora, PWN, Warszawa 2022

Lektury uzupełniające:

A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2023

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład problemowy,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Inne godziny kontaktowe: 2 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 15 godz.

Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów i prezentacja w trakcie ćwiczeń 30 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zadania i umiejętności redaktora w wydawnictwie i mediach. Techniki pracy redaktora i sekretarza redakcji. Umiejętności i techniki pracy korektorów wydawnictwa. Kompozycja i adiustacja wypowiedzi pisemnej przeznaczonej do publikacji. Zasady składni języka polskiego. Najczęstsze błędy fleksyjne i składniowe. Zasady ortografii i interpunkcji. Najczęstsze błędy. Zapisy redaktorskie i korektorskie na tekście. Ćwiczenia redagowania, adiustacji i korekty treści.

Literatura:

Billingham J., Redagowanie tekstu,przeł. A. Dąbrowska, Warszawa 2006.

Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2011.

Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.

Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.

Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańki, Warszawa 2020.

Wolański A., Edycja tekstu. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2006.

Słowniki: języka polskiego, ortograficzne, poprawnej polszczyzny, wyrazów obcych, skrótów iskrótowców, poradniki interpunkcyjne.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład problemowy,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Inne godziny kontaktowe: 2 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 15 godz.

Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów i prezentacja w trakcie ćwiczeń 30 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami przygotowania tekstów, w szczególności z regułami typograficznymi, sposobami redakcji i adiustacji tekstów i korekty materiałów wydawniczych o różnorodnym charakterze.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Zadania i umiejętności redaktora w wydawnictwie i mediach. Techniki pracy redaktora i sekretarza redakcji. Umiejętności i techniki pracy korektorów wydawnictwa. Kompozycja i adiustacja wypowiedzi pisemnej przeznaczonej do publikacji. Zasady składni języka polskiego. Najczęstsze błędy fleksyjne i składniowe. Zasady ortografii i interpunkcji. Najczęstsze błędy. Zapisy redaktorskie i korektorskie na tekście. Ćwiczenia redagowania, adiustacji i korekty treści.

Literatura:

Billingham J., Redagowanie tekstu,przeł. A. Dąbrowska, Warszawa 2006.

Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003.

Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2011.

Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986.

Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005.

Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańki, Warszawa 2020.

Wolański A., Edycja tekstu. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008.

Zdunkiewicz-Jedynak D., Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2006.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład problemowy,

- dyskusja dydaktyczna,

- ćwiczenia praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 30 godz.

Inne godziny kontaktowe: 2 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 15 godz.

Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów i prezentacja w trakcie ćwiczeń 30 godz.

Zaliczenie przedmiotu:

Zaliczenie uzyskuje student na podstawie uczestnictwa i aktywności na ćwiczeniach, a także dokonując redakcji, adiustacji i korekty dowolnego tekstu z przestrzeni publicznej (omówienie) na forum grupy; tekst przedstawiony formie pliku word lub prezentacji power point.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-2 (2025-04-29)