Redakcja, adiustacja i korekta tekstu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-RAT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Redakcja, adiustacja i korekta tekstu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem PE, edukacyjny content design, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami przygotowania tekstów, w szczególności z regułami typograficznymi, sposobami redakcji i adiustacji tekstów i korekty materiałów wydawniczych o różnorodnym charakterze. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zadania i umiejętności redaktora w wydawnictwie i mediach. Techniki pracy redaktora i sekretarza redakcji. Umiejętności i techniki pracy korektorów wydawnictwa. Kompozycja i adiustacja wypowiedzi pisemnej przeznaczonej do publikacji. Style funkcjonalne. Tworzenie przypisów. Zasady składni języka polskiego. Najczęstsze błędy fleksyjne, składniowe, frazeologiczne. Zasady ortografii i interpunkcji. Najczęstsze błędy. Zapisy redaktorskie i korektorskie na tekście. Ćwiczenia redagowania, adiustacji i korekty treści. |
Literatura: |
Billingham J., Redagowanie tekstu,przeł. A. Dąbrowska, Warszawa 2006. Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2011. Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986. Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005. Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańki, Warszawa 2020. Wolański A., Edycja tekstu. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008. Zdunkiewicz-Jedynak D., Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2006. Słowniki: języka polskiego, ortograficzne, poprawnej polszczyzny, wyrazów obcych, skrótów i skrótowców, poradniki interpunkcyjne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu redakcji, adiustacji i korekty tekstu. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu edycji tekstu z praktyką publikacyjną. Ma umiejętności językowe w zakresie edycji tekstu z praktyką publikacyjną. Kompetencje społeczne Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest gotów do ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: - wykład problemowy, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godz. Inne godziny kontaktowe: 2 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 15 godz. Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów i prezentacja w trakcie ćwiczeń 30 godz. Zaliczenie przedmiotu: Zaliczenie uzyskuje student na podstawie uczestnictwa i aktywności na ćwiczeniach, a także dokonując redakcji, adiustacji i korekty dowolnego tekstu z przestrzeni publicznej (omówienie) na forum grupy; (tekst przedstawiony formie pliku word lub prezentacji power point) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Monika Bielska-Łach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - ocena aktywności na zajęciach - ocena jakości wykonania zadań przewidzianych przez wykładowcę (redakcja, korekta tekstu naukowego i popularnonaukowego) |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: M. Bańko, Polszczyzna na co dzień, PWN, Warszawa 2022 E. Wolańska, A. Wolański, Zaśko-Zielińska Monika i in., Jak pisać i redagować? Poradnik redaktora, PWN, Warszawa 2022 Lektury uzupełniające: A. Wolański, Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, PWN, Warszawa 2023 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład problemowy, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godz. Inne godziny kontaktowe: 2 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 15 godz. Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów i prezentacja w trakcie ćwiczeń 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT LAB
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zadania i umiejętności redaktora w wydawnictwie i mediach. Techniki pracy redaktora i sekretarza redakcji. Umiejętności i techniki pracy korektorów wydawnictwa. Kompozycja i adiustacja wypowiedzi pisemnej przeznaczonej do publikacji. Zasady składni języka polskiego. Najczęstsze błędy fleksyjne i składniowe. Zasady ortografii i interpunkcji. Najczęstsze błędy. Zapisy redaktorskie i korektorskie na tekście. Ćwiczenia redagowania, adiustacji i korekty treści. |
|
Literatura: |
Billingham J., Redagowanie tekstu,przeł. A. Dąbrowska, Warszawa 2006. Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2011. Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986. Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005. Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańki, Warszawa 2020. Wolański A., Edycja tekstu. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008. Zdunkiewicz-Jedynak D., Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2006. Słowniki: języka polskiego, ortograficzne, poprawnej polszczyzny, wyrazów obcych, skrótów iskrótowców, poradniki interpunkcyjne. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład problemowy, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godz. Inne godziny kontaktowe: 2 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 15 godz. Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów i prezentacja w trakcie ćwiczeń 30 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zasadami przygotowania tekstów, w szczególności z regułami typograficznymi, sposobami redakcji i adiustacji tekstów i korekty materiałów wydawniczych o różnorodnym charakterze. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Zadania i umiejętności redaktora w wydawnictwie i mediach. Techniki pracy redaktora i sekretarza redakcji. Umiejętności i techniki pracy korektorów wydawnictwa. Kompozycja i adiustacja wypowiedzi pisemnej przeznaczonej do publikacji. Zasady składni języka polskiego. Najczęstsze błędy fleksyjne i składniowe. Zasady ortografii i interpunkcji. Najczęstsze błędy. Zapisy redaktorskie i korektorskie na tekście. Ćwiczenia redagowania, adiustacji i korekty treści. |
|
Literatura: |
Billingham J., Redagowanie tekstu,przeł. A. Dąbrowska, Warszawa 2006. Dunin J., Wstęp do edytorstwa, Łódź 2003. Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2011. Marszałek L., Edytorstwo publikacji naukowych, Warszawa 1986. Osuchowska B., Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Warszawa 2005. Polszczyzna na co dzień, pod red. M. Bańki, Warszawa 2020. Wolański A., Edycja tekstu. Praktyczny poradnik: książka, prasa, www, Warszawa 2008. Zdunkiewicz-Jedynak D., Ćwiczenia ze stylistyki, Warszawa 2006. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład problemowy, - dyskusja dydaktyczna, - ćwiczenia praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 30 godz. Inne godziny kontaktowe: 2 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury, dyskursu podczas zajęć 15 godz. Przygotowanie pisemnie wykonanych projektów i prezentacja w trakcie ćwiczeń 30 godz. Zaliczenie przedmiotu: Zaliczenie uzyskuje student na podstawie uczestnictwa i aktywności na ćwiczeniach, a także dokonując redakcji, adiustacji i korekty dowolnego tekstu z przestrzeni publicznej (omówienie) na forum grupy; tekst przedstawiony formie pliku word lub prezentacji power point. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.