Projektowanie wychowania przez sztukę i technikę w przedszkolu i w klasach I-III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PRS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie wychowania przez sztukę i technikę w przedszkolu i w klasach I-III |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st. |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę. Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% z ogólnej sumy 40 punktów, które można zdobyć w trakcie ćwiczeń za następujące działania: 10 punktów za recenzje wydarzenia kulturalnego poświęconego edukacji przez sztukę dzieci wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (nie mniej niż 6) 10 punktów za kolokwium z zakresu teoretycznego ( nie mniej niż 6) 10 punktów za projekt poświęcony omówieniu mocnych i słabych stron, oraz szans i zagrożeń związanych z realizacją wybranej przez uczestników zajęć formy działań artystycznych lub praktyczno- technicznych, z uzasadnieniem merytorycznym. Wybrana forma zajęć winna być dostosowana do możliwości poznawczych i kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i młodzieży wczesnoszkolnej. 10 punktów za aktywność |
Pełny opis: |
Założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci (uczniów). Dziecko w świecie sztuki i współczesnej techniki, popularyzacja podstaw wiedzy i sztuce i technice wśród dzieci. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie sztuki i techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014. 3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293. 4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64. Literatura uzupełniająca 1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; 2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, 3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007; 4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej; 5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002. 6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; 7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; 8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008 9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej kształcenia przez sztukę na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Umiejętności Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla kształcenia umiejętności odbioru i tworzenia dzieł artystycznych i wytworów technicznych sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki i techniki, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Oprócz kontaktu bezpośredniego (na zajęciach), planowany jest także kontakt on-line za pomocą poczty elektronicznej (jajelinek@aps.edu.pl). Wśród materiałów używanych na zajęciach będą te zamieszczone na stronie www.dzieciecafizyka.pl oraz pytania zamieszczone na platformie Google Classroom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Jan Jelinek | |
Strona przedmiotu: | http://dzieciecafizyka.pl/ | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci (uczniów). Dziecko w świecie sztuki i współczesnej techniki, popularyzacja podstaw wiedzy i sztuce i technice wśród dzieci. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie sztuki i techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie. |
|
Pełny opis: |
Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy. Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego. Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola. 2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014. 3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293. 4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64. Literatura uzupełniająca 1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa; 2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004, 3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007; 4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej; 5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002. 6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984; 7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990; 8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008 9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl |
|
Uwagi: |
Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe. Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie się do kolokwium: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Konrad Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ujmuje relacje teoretyczno-praktyczne związane z projektowaniem i prowadzeniem działań edukacyjnych z zakresu edukacji przez sztukę i technikę, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym do III klasy szkoły podstawowej |
|
Pełny opis: |
Malort Arno Sterna i metody pracy z dziecięcą kreatywnością malarską, prace praktyczno- techniczne z użyciem drewna i papieru, wprowadzenie teoretyczne do rękodzieła artystycznego,prakseologia, ergonomia i ekonomia w przygotowaniu zajęć z zakresu prac z drewnem oraz warsztatów rękodzielniczych, kompozycja obrazu, Teoria koloru, tkactwo tradycyjne i tabliczkowe, płaskodruk naturalny i technikami mieszanymi, techniki malowania na wodzie, Wychowanie a estetyka, |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu Podstawowa: Teoria wychowania estetycznego- zarys problematyki- Irena Wojnar Estetyka i wychowanie - Irena Wojnar W kręgu wychowania przez sztukę pod red. Ireny Wojnar Rozwój rysunku u dziecka i jego kształcenie -Stefan Szuman O sztuce i wychowaniu estetycznym -Stefan Szuman Uzupełniająca: Arno Stern – Odkrywanie śladu A. Kamiński, Myśli o Polsce i wychowaniu, A. Janowski Rozśpiewane emocje, czyli piosenki o uczuciach- Susana Isern Drewnianki- Ewa Bartczak-Sroka Sandra Ciechowicz Ćwiczenia plastyczne w przedszkolu: przyroda, technika, ludzie: konspekty -Maria Szymańska. Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III Praca doktorska ”Różnice indywidualne u dzieci od trzeciego do siódmego roku życia w zakresie rozpoznawania kolorów oraz nadawania im znaczenia intelektualnego i emocjonalnego” Ewa Lewandowska; prom. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Metoda pracy: praktyczne działania warsztatowe uzupełnione o kontekst teoretyczny z uwzględnieniem tła historycznego i studiów przypadku w pracy warsztatowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Konrad Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ujmuje relacje teoretyczno-praktyczne związane z projektowaniem i prowadzeniem działań edukacyjnych z zakresu edukacji przez sztukę i technikę, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym do III klasy szkoły podstawowej. Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% z ogólnej sumy 40 punktów, które można zdobyć w trakcie ćwiczeń za następujące działania: 10 punktów za recenzje wydarzenia kulturalnego poświęconego edukacji przez sztukę dzieci wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (nie mniej niż 6) 10 punktów za kolokwium z zakresu teoretycznego ( nie mniej niż 6) 10 punktów za projekt poświęcony omówieniu mocnych i słabych stron, oraz szans i zagrożeń związanych z realizacją wybranej przez uczestników zajęć formy działań artystycznych lub praktyczno- technicznych, z uzasadnieniem merytorycznym. Wybrana forma zajęć winna być dostosowana do możliwości poznawczych i kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i młodzieży wczesnoszkolnej. 10 punktów za aktywność |
|
Pełny opis: |
Malort Arno Sterna i metody pracy z dziecięcą kreatywnością malarską, prace praktyczno- techniczne z użyciem drewna i papieru, wprowadzenie teoretyczne do rękodzieła artystycznego,prakseologia, ergonomia i ekonomia w przygotowaniu zajęć z zakresu prac z drewnem oraz warsztatów rękodzielniczych, kompozycja obrazu, Teoria koloru, tkactwo tradycyjne i tabliczkowe, płaskodruk naturalny i technikami mieszanymi, techniki malowania na wodzie, Wychowanie a estetyka, |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu Podstawowa: Teoria wychowania estetycznego- zarys problematyki- Irena Wojnar Estetyka i wychowanie - Irena Wojnar W kręgu wychowania przez sztukę pod red. Ireny Wojnar Rozwój rysunku u dziecka i jego kształcenie -Stefan Szuman O sztuce i wychowaniu estetycznym -Stefan Szuman Uzupełniająca: Arno Stern – Odkrywanie śladu A. Kamiński, Myśli o Polsce i wychowaniu, A. Janowski Rozśpiewane emocje, czyli piosenki o uczuciach- Susana Isern Drewnianki- Ewa Bartczak-Sroka Sandra Ciechowicz Ćwiczenia plastyczne w przedszkolu: przyroda, technika, ludzie: konspekty -Maria Szymańska. Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III Praca doktorska ”Różnice indywidualne u dzieci od trzeciego do siódmego roku życia w zakresie rozpoznawania kolorów oraz nadawania im znaczenia intelektualnego i emocjonalnego” Ewa Lewandowska; prom. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Metoda pracy: praktyczne działania warsztatowe uzupełnione o kontekst teoretyczny z uwzględnieniem tła historycznego i studiów przypadku w pracy warsztatowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska | |
Prowadzący grup: | Konrad Michalak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Lekcje online w klasach I-III szkoły podstawowej w czasach pandemii COVID-19 – refleksje dydaktyczne i wychowawcze Małe dziecko uzależnione od cyberprzestreni – skala zjawiska, jak rozpoznać uzależnienie, jak pracować z dzieckiem uzaleznionym |
|
Pełny opis: |
Malort Arno Sterna i metody pracy z dziecięcą kreatywnością malarską, prace praktyczno- techniczne z użyciem drewna i papieru, wprowadzenie teoretyczne do rękodzieła artystycznego,prakseologia, ergonomia i ekonomia w przygotowaniu zajęć z zakresu prac z drewnem oraz warsztatów rękodzielniczych, kompozycja obrazu, Teoria koloru, tkactwo tradycyjne i tabliczkowe, płaskodruk naturalny i technikami mieszanymi, techniki malowania na wodzie, Wychowanie a estetyka, Wybrane zagadnienia merytoryczne uwzględnione w toku zajęć: Teorie edukacji przez sztukę oraz nauczania i uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Praktyczne problemy organizacji i projektowania działań warsztatowych z zakresu wychowania przez sztukę. Histora rękodzieła artystycznego na gruncie krajowym i w innych kręgach kulturowych w szczególności z zakresu historii druku. Techniki pracy z masami plastycznymi oraz papierem, w tym sztuki origami. Dobre praktyki z zakresu ekonomii pracy z materiałem warsztatowym ze szczególnym uwzględnieniem metody zero-waste i troski o środowisko naturalne. Podstawy bezpieczeństwa i higieny pracy przy organizacji zajęć praktyczno- technicznych z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. |
|
Literatura: |
Literatura przedmiotu Podstawowa: Teoria wychowania estetycznego- zarys problematyki- Irena Wojnar Estetyka i wychowanie - Irena Wojnar W kręgu wychowania przez sztukę pod red. Ireny Wojnar Rozwój rysunku u dziecka i jego kształcenie -Stefan Szuman O sztuce i wychowaniu estetycznym -Stefan Szuman Uzupełniająca: Arno Stern – Odkrywanie śladu A. Kamiński, Myśli o Polsce i wychowaniu, A. Janowski Rozśpiewane emocje, czyli piosenki o uczuciach- Susana Isern Drewnianki- Ewa Bartczak-Sroka Sandra Ciechowicz Ćwiczenia plastyczne w przedszkolu: przyroda, technika, ludzie: konspekty -Maria Szymańska. Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III Praca doktorska ”Różnice indywidualne u dzieci od trzeciego do siódmego roku życia w zakresie rozpoznawania kolorów oraz nadawania im znaczenia intelektualnego i emocjonalnego” Ewa Lewandowska; prom. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 Metoda pracy: praktyczne działania warsztatowe uzupełnione o kontekst teoretyczny z uwzględnieniem tła historycznego i studiów przypadku w pracy warsztatowej. Zaliczenie z oceną. Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% z ogólnej sumy 40 punktów, które można zdobyć w trakcie ćwiczeń za następujące działania: 10 punktów za recenzje wydarzenia kulturalnego poświęconego edukacji przez sztukę dzieci wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (nie mniej niż 6) 10 punktów za kolokwium z zakresu teoretycznego ( nie mniej niż 6) 10 punktów za projekt poświęcony omówieniu mocnych i słabych stron, oraz szans i zagrożeń związanych z realizacją wybranej przez uczestników zajęć formy działań artystycznych lub praktyczno- technicznych, z uzasadnieniem merytorycznym. Wybrana forma zajęć winna być dostosowana do możliwości poznawczych i kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i młodzieży wczesnoszkolnej. 10 punktów za aktywność |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.