Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie wychowania przez sztukę i technikę w przedszkolu i w klasach I-III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PRS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie wychowania przez sztukę i technikę w przedszkolu i w klasach I-III
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st.
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

W trakcie przedmiotu studenci zostaną zapoznani z podstawowymi celami i metodami pracy w zakresie edukacji technicznej i wprowadzeni do szerokiej problematyki edukacji przez sztukę.

Zaliczenie z oceną.

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% z ogólnej sumy 40 punktów, które można zdobyć w trakcie ćwiczeń za następujące działania:

10 punktów za recenzje wydarzenia kulturalnego poświęconego edukacji przez sztukę dzieci wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (nie mniej niż 6)

10 punktów za kolokwium z zakresu teoretycznego ( nie mniej niż 6)

10 punktów za projekt poświęcony omówieniu mocnych i słabych stron, oraz szans i zagrożeń związanych z realizacją wybranej przez uczestników zajęć formy działań artystycznych lub praktyczno- technicznych, z uzasadnieniem merytorycznym. Wybrana forma zajęć winna być dostosowana do możliwości poznawczych i kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i młodzieży wczesnoszkolnej.

10 punktów za aktywność

Pełny opis:

Założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci (uczniów). Dziecko w świecie sztuki i współczesnej techniki, popularyzacja podstaw wiedzy i sztuce i technice wśród dzieci. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie sztuki i techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej kształcenia przez sztukę na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki

przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Umiejętności

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla kształcenia umiejętności odbioru i tworzenia dzieł artystycznych i wytworów technicznych sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych na etapie wczesnej edukacji.

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki i techniki, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w tym zakresie.

Metody i kryteria oceniania:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Oprócz kontaktu bezpośredniego (na zajęciach), planowany jest także kontakt on-line za pomocą poczty elektronicznej (jajelinek@aps.edu.pl). Wśród materiałów używanych na zajęciach będą te zamieszczone na stronie www.dzieciecafizyka.pl oraz pytania zamieszczone na platformie Google Classroom.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Jan Jelinek
Strona przedmiotu: http://dzieciecafizyka.pl/
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Założenia, cele i treści kształcenia ogólnotechnicznego dzieci (uczniów). Dziecko w świecie sztuki i współczesnej techniki, popularyzacja podstaw wiedzy i sztuce i technice wśród dzieci. Cechy charakterystyczne twórczości dziecięcej w zakresie sztuki i techniki, jej osobowe i środowiskowe uwarunkowania. Współczesne koncepcje i modele edukacji technicznej w Polsce i na świecie.

Pełny opis:

Blok 1. Cele i zadania edukacji technicznej. Podstawowe metody i formy pracy. Krótko o uzdolnieniach technicznych i współpracy z rodzicami pod kątem wzbogacania technicznych doświadczeń dzieci

Blok 2. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania technicznego: ludzka praca, transport, urządzenia i maszyny, bezpieczeństwo, eksperymenty oraz sztuki. Planowanie zajęć, ich realizacja i tworzenie scenariuszy.

Blok 3. Cele i zadania edukacji artystycznej. Zasadnicze metody wychowania estetycznego.

Blok 4. Zagadnienia wchodzące w skład wychowania przez sztukę –elementy wychowania muzycznego, plastycznego, aktorskiego. Impresja i ekspresja w zakresie każdej z wymienionych form.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Jelinek J.A., Edukacja techniczna starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, w: „Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu”, red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, Kraków, Wydawnictwo Bliżej Przedszkola.

2. Jelinek J.A., Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne i budzenie zainteresowań technicznych, w: „Obszary wychowania przedszkolnego – najnowsze ustalenia teoretyczne i praktyczne” red. Anny Mikler-Chwastek, 2014.

3. Jelinek J.A., Budowanie ustrukturalizowanej wiedzy technicznej u dzieci przedszkolnych i szkolnych, w: Małe dziecko – dużo pomysłów. Wybrane obszary wspomagania rozwoju dziecka, red. R. Piotrowicz, M. Walkiewicz-Krutak, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, 2016, s. 271-293.

4. Jelinek J.A., Zabawy konstrukcyjne i ich wpływ na rozwój psychoruchowy dzieci, w: Czas wolny małych dzieci w świecie realnym i wirtualnym, Aneta Jegier (red.), Warszawa: Wydawnictwo Difin, 2016, s. 53-64.

Literatura uzupełniająca

1. Saan A.: „365 pomysłów na eksperymentowanie” (2005), oraz „365 pomysłów na majsterkowanie” (2006), Wydawnictwo Rea, Warszawa;

2. G. Walter: „Żywioły w przedszkolu” seria: Ogień, Powietrze, Ziemia, Woda, Kielce 2004,

3. S. Heolborn, K. Schäfer, H. Weinrebe, K. Weinrebe: „Stworzę sobie kolorowy świat” Jedność Herder, Kielce 2007;

4. Muchacka B.: „Zabawy badawcze w edukacji przedszkolnej”, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej;

5. W. Löscher: „Świat wokół mnie” Jedność, Kielce 2002.

6. Zajda K., Lipina S.: Wychowanie techniczne w przedszkolu, WSiP, Warszawa 1984;

7. Wojciechowski J.: Zbliżamy dzieci przedszkolne do techniki, WSiP, Warszawa 1990;

8. S. Szuman, Wybór pism estetycznych. Wydawnictwo Universitas,2008

9. Strona internetowa: www.dzieciecafizyka.pl

Uwagi:

Ponieważ zajęcia mają charakter ćwiczeń w trakcie zajęć stosowane będą następujące metody używane podczas warsztatów: metody pokazu i oparte na praktycznej działalności studenta - zajęcia praktyczne. Nie zabraknie jednak także metod opartych na słowie: opowiadanie i dyskusja. Będą także metody problemowe.

Oprócz zajęć planowana jest praca własna studenta (poza zajęciami). Będzie ona przeznaczona na zapoznanie się z literaturą przedmiotu oraz wykonaniem zadań wynikających z treści przedmiotu.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie się do kolokwium: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Konrad Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ujmuje relacje teoretyczno-praktyczne związane z projektowaniem i prowadzeniem działań edukacyjnych z zakresu edukacji przez sztukę i technikę, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym do III klasy szkoły podstawowej

Pełny opis:

Malort Arno Sterna i metody pracy z dziecięcą kreatywnością malarską, prace praktyczno- techniczne z użyciem drewna i papieru, wprowadzenie teoretyczne do rękodzieła artystycznego,prakseologia, ergonomia i ekonomia w przygotowaniu zajęć z zakresu prac z drewnem oraz warsztatów rękodzielniczych, kompozycja obrazu, Teoria koloru, tkactwo tradycyjne i tabliczkowe, płaskodruk naturalny i technikami mieszanymi, techniki malowania na wodzie, Wychowanie a estetyka,

Literatura:

Literatura przedmiotu

Podstawowa:

Teoria wychowania estetycznego- zarys problematyki- Irena Wojnar

Estetyka i wychowanie - Irena Wojnar

W kręgu wychowania przez sztukę pod red. Ireny Wojnar

Rozwój rysunku u dziecka i jego kształcenie -Stefan Szuman

O sztuce i wychowaniu estetycznym -Stefan Szuman

Uzupełniająca:

Arno Stern – Odkrywanie śladu

A. Kamiński, Myśli o Polsce i wychowaniu, A. Janowski

Rozśpiewane emocje, czyli piosenki o uczuciach- Susana Isern

Drewnianki- Ewa Bartczak-Sroka Sandra Ciechowicz

Ćwiczenia plastyczne w przedszkolu: przyroda, technika, ludzie: konspekty -Maria Szymańska.

Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III

Praca doktorska ”Różnice indywidualne u dzieci od trzeciego do siódmego roku życia w zakresie rozpoznawania kolorów oraz nadawania im znaczenia intelektualnego i emocjonalnego” Ewa Lewandowska; prom. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Metoda pracy: praktyczne działania warsztatowe uzupełnione o kontekst teoretyczny z uwzględnieniem tła historycznego i studiów przypadku w pracy warsztatowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Konrad Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Przedmiot ujmuje relacje teoretyczno-praktyczne związane z projektowaniem i prowadzeniem działań edukacyjnych z zakresu edukacji przez sztukę i technikę, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i możliwości poznawczych dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym do III klasy szkoły podstawowej.

Zaliczenie z oceną.

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% z ogólnej sumy 40 punktów, które można zdobyć w trakcie ćwiczeń za następujące działania:

10 punktów za recenzje wydarzenia kulturalnego poświęconego edukacji przez sztukę dzieci wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (nie mniej niż 6)

10 punktów za kolokwium z zakresu teoretycznego ( nie mniej niż 6)

10 punktów za projekt poświęcony omówieniu mocnych i słabych stron, oraz szans i zagrożeń związanych z realizacją wybranej przez uczestników zajęć formy działań artystycznych lub praktyczno- technicznych, z uzasadnieniem merytorycznym. Wybrana forma zajęć winna być dostosowana do możliwości poznawczych i kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i młodzieży wczesnoszkolnej.

10 punktów za aktywność

Pełny opis:

Malort Arno Sterna i metody pracy z dziecięcą kreatywnością malarską, prace praktyczno- techniczne z użyciem drewna i papieru, wprowadzenie teoretyczne do rękodzieła artystycznego,prakseologia, ergonomia i ekonomia w przygotowaniu zajęć z zakresu prac z drewnem oraz warsztatów rękodzielniczych, kompozycja obrazu, Teoria koloru, tkactwo tradycyjne i tabliczkowe, płaskodruk naturalny i technikami mieszanymi, techniki malowania na wodzie, Wychowanie a estetyka,

Literatura:

Literatura przedmiotu

Podstawowa:

Teoria wychowania estetycznego- zarys problematyki- Irena Wojnar

Estetyka i wychowanie - Irena Wojnar

W kręgu wychowania przez sztukę pod red. Ireny Wojnar

Rozwój rysunku u dziecka i jego kształcenie -Stefan Szuman

O sztuce i wychowaniu estetycznym -Stefan Szuman

Uzupełniająca:

Arno Stern – Odkrywanie śladu

A. Kamiński, Myśli o Polsce i wychowaniu, A. Janowski

Rozśpiewane emocje, czyli piosenki o uczuciach- Susana Isern

Drewnianki- Ewa Bartczak-Sroka Sandra Ciechowicz

Ćwiczenia plastyczne w przedszkolu: przyroda, technika, ludzie: konspekty -Maria Szymańska.

Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III

Praca doktorska ”Różnice indywidualne u dzieci od trzeciego do siódmego roku życia w zakresie rozpoznawania kolorów oraz nadawania im znaczenia intelektualnego i emocjonalnego” Ewa Lewandowska; prom. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Metoda pracy: praktyczne działania warsztatowe uzupełnione o kontekst teoretyczny z uwzględnieniem tła historycznego i studiów przypadku w pracy warsztatowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska
Prowadzący grup: Konrad Michalak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Lekcje online w klasach I-III szkoły podstawowej w czasach pandemii COVID-19 – refleksje dydaktyczne i wychowawcze

Małe dziecko uzależnione od cyberprzestreni – skala zjawiska, jak rozpoznać uzależnienie, jak pracować z dzieckiem uzaleznionym

Pełny opis:

Malort Arno Sterna i metody pracy z dziecięcą kreatywnością malarską, prace praktyczno- techniczne z użyciem drewna i papieru, wprowadzenie teoretyczne do rękodzieła artystycznego,prakseologia, ergonomia i ekonomia w przygotowaniu zajęć z zakresu prac z drewnem oraz warsztatów rękodzielniczych, kompozycja obrazu, Teoria koloru, tkactwo tradycyjne i tabliczkowe, płaskodruk naturalny i technikami mieszanymi, techniki malowania na wodzie, Wychowanie a estetyka,

Wybrane zagadnienia merytoryczne uwzględnione w toku zajęć:

Teorie edukacji przez sztukę oraz nauczania i uczenia się ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Praktyczne problemy organizacji i projektowania działań warsztatowych z zakresu wychowania przez sztukę.

Histora rękodzieła artystycznego na gruncie krajowym i w innych kręgach kulturowych w szczególności z zakresu historii druku.

Techniki pracy z masami plastycznymi oraz papierem, w tym sztuki origami.

Dobre praktyki z zakresu ekonomii pracy z materiałem warsztatowym ze szczególnym uwzględnieniem metody zero-waste i troski o środowisko naturalne.

Podstawy bezpieczeństwa i higieny pracy przy organizacji zajęć praktyczno- technicznych z udziałem dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Literatura:

Literatura przedmiotu

Podstawowa:

Teoria wychowania estetycznego- zarys problematyki- Irena Wojnar

Estetyka i wychowanie - Irena Wojnar

W kręgu wychowania przez sztukę pod red. Ireny Wojnar

Rozwój rysunku u dziecka i jego kształcenie -Stefan Szuman

O sztuce i wychowaniu estetycznym -Stefan Szuman

Uzupełniająca:

Arno Stern – Odkrywanie śladu

A. Kamiński, Myśli o Polsce i wychowaniu, A. Janowski

Rozśpiewane emocje, czyli piosenki o uczuciach- Susana Isern

Drewnianki- Ewa Bartczak-Sroka Sandra Ciechowicz

Ćwiczenia plastyczne w przedszkolu: przyroda, technika, ludzie: konspekty -Maria Szymańska.

Dziecko konstruktorem. Rozwijanie zadatków uzdolnień technicznych u dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III

Praca doktorska ”Różnice indywidualne u dzieci od trzeciego do siódmego roku życia w zakresie rozpoznawania kolorów oraz nadawania im znaczenia intelektualnego i emocjonalnego” Ewa Lewandowska; prom. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie prac zaliczeniowych: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Metoda pracy: praktyczne działania warsztatowe uzupełnione o kontekst teoretyczny z uwzględnieniem tła historycznego i studiów przypadku w pracy warsztatowej.

Zaliczenie z oceną.

Warunkiem zaliczenia jest uzyskanie minimum 51% z ogólnej sumy 40 punktów, które można zdobyć w trakcie ćwiczeń za następujące działania:

10 punktów za recenzje wydarzenia kulturalnego poświęconego edukacji przez sztukę dzieci wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (nie mniej niż 6)

10 punktów za kolokwium z zakresu teoretycznego ( nie mniej niż 6)

10 punktów za projekt poświęcony omówieniu mocnych i słabych stron, oraz szans i zagrożeń związanych z realizacją wybranej przez uczestników zajęć formy działań artystycznych lub praktyczno- technicznych, z uzasadnieniem merytorycznym. Wybrana forma zajęć winna być dostosowana do możliwości poznawczych i kompetencji dzieci w wieku przedszkolnym i młodzieży wczesnoszkolnej.

10 punktów za aktywność

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)