Projektowanie edukacji polonistycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PRD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie edukacji polonistycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym oraz kształtowane umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego. |
Pełny opis: |
Sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na kształtowanie dojrzałości do nauki czytania i pisania oraz rozwijanie umiejętności pisania i czytania. Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (tzw. inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi (uczniami). |
Literatura: |
Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006. (Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015 Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021. Rusinek M. Jaki znak twój? Wierszyki na dalsze 100 lat niepodległości, Warszawa 2018. Załazińska A, Rusinek M, co Ty mówisz? magia słów, czyli retoryka dla dzieci, Warszawa 2013. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej nauczania języka polskiego na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności z zakresu języka polskiego pozwalające na swobodne wyszukiwanie i przetwarzanie informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacji wychowania przedszkolnego Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu języka polskiego oraz kompetencji metodycznych niezbędnych do nauczania języka polskiego, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach, projektowanie samodzielnych scenariuszy lekcji, próbne symulacje lekcji. Esej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego. Sposoby pomiaru założonych efektów kształcenia: Egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE 1. Projektowanie edukacji polonistycznej zgodnie z założeniami programowymi wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza celów i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego dzieci w wieku 3-10 lat. Integracja wychowania i kształcenia językowego w kontekście wielojęzyczności. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych. Projektowanie cyklu zajęć z wykorzystaniem materiałów z serii nauczyciele – nauczycielom. 2. Projektowanie nauki czytania w przedszkolu zgodnie z wybraną koncepcją lub metodami (sojusz metod) nauki czytania i pisania (np. Metoda Dobrego Startu, Glottodydaktyka, Skuteczne Zdziwienie). Dobór materiałów i pomocy dydaktycznych. Idea ogólnopolskich projektów Wychowanie przez czytanie, Mała książka, wielki człowiek. 3. Planowanie spotkań z literaturą i sztuką - sposoby i formy realizacji tekstów poetyckich, prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych,. Dobór ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym (teatr, film, plastyka, muzyka). 4. Metody, strategie, formy pracy uczniów. Dobór metod i technik kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w słuchaniu, mówieniu i pisaniu. Planowanie metod i środków skutecznych w nauce ortografii, opracowanie materiału ortograficznego. Dobór ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej. |
|
Literatura: |
Literatura: Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 (Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015 Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021 Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami, E. Hornowska, M. Karasińska, M. Kulik, A. Lipińska, A. Sadowska, G. Sobieska-Szostakiewicz, M. Sowik, B. Świderek, M. Todys, G. Walczewska-Klimczak. Warszawa 2017. Uzupełniająca Wiśniewska-Kin Monika, (2020) Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studentów: Liczba godzin kontaktowych: wykład 15h Liczba godzin na zapoznanie się z literaturą: 10h Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Marta Krasuska-Betiuk, Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego. Sposoby pomiaru założonych efektów kształcenia: Egzamin pisemny w aplikacji FORMS |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE 1. Projektowanie edukacji polonistycznej zgodnie z założeniami programowymi wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza celów i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego dzieci w wieku 3-10 lat. Integracja wychowania i kształcenia językowego w kontekście wielojęzyczności. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych. Projektowanie cyklu zajęć z wykorzystaniem materiałów z serii nauczyciele – nauczycielom. 2. Projektowanie nauki czytania w przedszkolu zgodnie z wybraną koncepcją lub metodami (sojusz metod) nauki czytania i pisania (np. Metoda Dobrego Startu, Glottodydaktyka, Skuteczne Zdziwienie). Dobór materiałów i pomocy dydaktycznych. Idea ogólnopolskich projektów Wychowanie przez czytanie, Mała książka, wielki człowiek. 3. Planowanie spotkań z literaturą i sztuką - sposoby i formy realizacji tekstów poetyckich, prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych,. Dobór ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym (teatr, film, plastyka, muzyka). 4. Metody, strategie, formy pracy uczniów. Dobór metod i technik kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w słuchaniu, mówieniu i pisaniu. Planowanie metod i środków skutecznych w nauce ortografii, opracowanie materiału ortograficznego. Dobór ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej. |
|
Literatura: |
Literatura: Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 (Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015 Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021 Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami, E. Hornowska, M. Karasińska, M. Kulik, A. Lipińska, A. Sadowska, G. Sobieska-Szostakiewicz, M. Sowik, B. Świderek, M. Todys, G. Walczewska-Klimczak. Warszawa 2017. Uzupełniająca Wiśniewska-Kin Monika, (2020) Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studentów: Liczba godzin kontaktowych: wykład 15h Liczba godzin na zapoznanie się z literaturą: 10h Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Wykład: egzamin pisemny w formie zdalnej Ćwiczenia: zaangażowanie w działania praktyczne, czytanie zalecanej literatury podmiotowej i przedmiotowej, przygotowanie projektów tematycznych Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego. |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE 1. Projektowanie edukacji polonistycznej zgodnie z założeniami programowymi wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza celów i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego dzieci w wieku 3-10 lat. Integracja wychowania i kształcenia językowego w kontekście wielojęzyczności. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych. Projektowanie cyklu zajęć z wykorzystaniem materiałów z serii nauczyciele – nauczycielom. 2. Projektowanie nauki czytania w przedszkolu zgodnie z wybraną koncepcją lub metodami (sojusz metod) nauki czytania i pisania (np. Metoda Dobrego Startu, Glottodydaktyka, Skuteczne Zdziwienie). Dobór materiałów i pomocy dydaktycznych. Idea ogólnopolskich projektów Wychowanie przez czytanie, Mała książka, wielki człowiek. 3. Planowanie spotkań z literaturą i sztuką - sposoby i formy realizacji tekstów poetyckich, prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych,. Dobór ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym (teatr, film, plastyka, muzyka). 4. Metody, strategie, formy pracy uczniów. Dobór metod i technik kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w słuchaniu, mówieniu i pisaniu. Planowanie metod i środków skutecznych w nauce ortografii, opracowanie materiału ortograficznego. Dobór ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej. |
|
Literatura: |
Literatura: Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006 (Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015 Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021 Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami, E. Hornowska, M. Karasińska, M. Kulik, A. Lipińska, A. Sadowska, G. Sobieska-Szostakiewicz, M. Sowik, B. Świderek, M. Todys, G. Walczewska-Klimczak. Warszawa 2017. Uzupełniająca Wiśniewska-Kin Monika, (2020) Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studentów: Liczba godzin kontaktowych: wykład 15h Liczba godzin na zapoznanie się z literaturą: 10h Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Krasuska-Betiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
CW
CW
N CW
CW
CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Ewa Lewandowska-Tarasiuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym oraz kształtowane umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego. |
|
Pełny opis: |
Sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na kształtowanie dojrzałości do nauki czytania i pisania oraz rozwijanie umiejętności pisania i czytania. Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (tzw. inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi (uczniami). |
|
Literatura: |
Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015. Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015. Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006. Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015 Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021. Rusinek M. Jaki znak twój? Wierszyki na dalsze 100 lat niepodległości, Warszawa 2018. Załazińska A, Rusinek M, co Ty mówisz? magia słów, czyli retoryka dla dzieci, Warszawa 2013. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.