Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projektowanie edukacji polonistycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PRD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projektowanie edukacji polonistycznej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym oraz kształtowane umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego.

Pełny opis:

Sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na kształtowanie dojrzałości do nauki czytania i pisania oraz rozwijanie umiejętności pisania i czytania. Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (tzw. inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi (uczniami).

Literatura:

Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006.

(Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015

Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021.

Rusinek M. Jaki znak twój? Wierszyki na dalsze 100 lat niepodległości, Warszawa 2018.

Załazińska A, Rusinek M, co Ty mówisz? magia słów, czyli retoryka dla dzieci, Warszawa 2013.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej nauczania języka polskiego na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie pedagogiczne dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem teorii pedagogiki

przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności z zakresu języka polskiego pozwalające na swobodne wyszukiwanie i przetwarzanie informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych

i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacji wychowania przedszkolnego

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu języka polskiego oraz kompetencji metodycznych niezbędnych do nauczania języka polskiego, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu

pedagogicznego.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach, projektowanie samodzielnych scenariuszy lekcji, próbne symulacje lekcji. Esej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego.

Sposoby pomiaru założonych efektów kształcenia:

Egzamin pisemny

Pełny opis:

ZAGADNIENIA TEMATYCZNE

1. Projektowanie edukacji polonistycznej zgodnie z założeniami programowymi wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza celów i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego dzieci w wieku 3-10 lat. Integracja wychowania i kształcenia językowego w kontekście wielojęzyczności. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych. Projektowanie cyklu zajęć z wykorzystaniem materiałów z serii nauczyciele – nauczycielom.

2. Projektowanie nauki czytania w przedszkolu zgodnie z wybraną koncepcją lub metodami (sojusz metod) nauki czytania i pisania (np. Metoda Dobrego Startu, Glottodydaktyka, Skuteczne Zdziwienie). Dobór materiałów i pomocy dydaktycznych. Idea ogólnopolskich projektów Wychowanie przez czytanie, Mała książka, wielki człowiek.

3. Planowanie spotkań z literaturą i sztuką - sposoby i formy realizacji tekstów poetyckich, prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych,. Dobór ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym (teatr, film, plastyka, muzyka).

4. Metody, strategie, formy pracy uczniów. Dobór metod i technik kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w słuchaniu, mówieniu i pisaniu. Planowanie metod i środków skutecznych w nauce ortografii, opracowanie materiału ortograficznego. Dobór ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej.

Literatura:

Literatura:

Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

(Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015

Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021

Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami, E. Hornowska, M. Karasińska, M. Kulik, A. Lipińska, A. Sadowska, G. Sobieska-Szostakiewicz, M. Sowik, B. Świderek, M. Todys, G. Walczewska-Klimczak. Warszawa 2017.

Uzupełniająca

Wiśniewska-Kin Monika, (2020) Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania

Uwagi:

Nakład pracy studentów:

Liczba godzin kontaktowych: wykład 15h

Liczba godzin na zapoznanie się z literaturą: 10h

Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Marta Krasuska-Betiuk, Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego.

Sposoby pomiaru założonych efektów kształcenia:

Egzamin pisemny w aplikacji FORMS

Pełny opis:

ZAGADNIENIA TEMATYCZNE

1. Projektowanie edukacji polonistycznej zgodnie z założeniami programowymi wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza celów i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego dzieci w wieku 3-10 lat. Integracja wychowania i kształcenia językowego w kontekście wielojęzyczności. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych. Projektowanie cyklu zajęć z wykorzystaniem materiałów z serii nauczyciele – nauczycielom.

2. Projektowanie nauki czytania w przedszkolu zgodnie z wybraną koncepcją lub metodami (sojusz metod) nauki czytania i pisania (np. Metoda Dobrego Startu, Glottodydaktyka, Skuteczne Zdziwienie). Dobór materiałów i pomocy dydaktycznych. Idea ogólnopolskich projektów Wychowanie przez czytanie, Mała książka, wielki człowiek.

3. Planowanie spotkań z literaturą i sztuką - sposoby i formy realizacji tekstów poetyckich, prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych,. Dobór ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym (teatr, film, plastyka, muzyka).

4. Metody, strategie, formy pracy uczniów. Dobór metod i technik kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w słuchaniu, mówieniu i pisaniu. Planowanie metod i środków skutecznych w nauce ortografii, opracowanie materiału ortograficznego. Dobór ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej.

Literatura:

Literatura:

Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

(Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015

Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021

Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami, E. Hornowska, M. Karasińska, M. Kulik, A. Lipińska, A. Sadowska, G. Sobieska-Szostakiewicz, M. Sowik, B. Świderek, M. Todys, G. Walczewska-Klimczak. Warszawa 2017.

Uzupełniająca

Wiśniewska-Kin Monika, (2020) Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania

Uwagi:

Nakład pracy studentów:

Liczba godzin kontaktowych: wykład 15h

Liczba godzin na zapoznanie się z literaturą: 10h

Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Krasuska-Betiuk
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Wykład: egzamin pisemny w formie zdalnej

Ćwiczenia: zaangażowanie w działania praktyczne, czytanie zalecanej literatury podmiotowej i przedmiotowej, przygotowanie projektów tematycznych

Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym. W trakcie zajęć kształtowane są umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania (symulacje) zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego.

Pełny opis:

ZAGADNIENIA TEMATYCZNE

1. Projektowanie edukacji polonistycznej zgodnie z założeniami programowymi wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Analiza celów i treści kształcenia literackiego, kulturalnego, językowego dzieci w wieku 3-10 lat. Integracja wychowania i kształcenia językowego w kontekście wielojęzyczności. Warsztat pracy nauczyciela - konstruowanie planów pracy, konspektów, scenariuszy, dobór środków dydaktycznych. Projektowanie cyklu zajęć z wykorzystaniem materiałów z serii nauczyciele – nauczycielom.

2. Projektowanie nauki czytania w przedszkolu zgodnie z wybraną koncepcją lub metodami (sojusz metod) nauki czytania i pisania (np. Metoda Dobrego Startu, Glottodydaktyka, Skuteczne Zdziwienie). Dobór materiałów i pomocy dydaktycznych. Idea ogólnopolskich projektów Wychowanie przez czytanie, Mała książka, wielki człowiek.

3. Planowanie spotkań z literaturą i sztuką - sposoby i formy realizacji tekstów poetyckich, prozatorskich (baśnie, opowiadania), dramatycznych,. Dobór ćwiczeń w czytaniu i opracowywaniu dłuższych lektur. Edukacja kulturalna dziecka w młodszym wieku szkolnym (teatr, film, plastyka, muzyka).

4. Metody, strategie, formy pracy uczniów. Dobór metod i technik kształcenia sprawności językowej. Struktura i organizacja ćwiczeń w słuchaniu, mówieniu i pisaniu. Planowanie metod i środków skutecznych w nauce ortografii, opracowanie materiału ortograficznego. Dobór ćwiczeń słownikowo- frazeologicznych, syntaktycznych, redakcyjnych, z zakresu kultury języka i poprawności językowej.

Literatura:

Literatura:

Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006

(Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015

Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021

Rozumienie świata: o warsztatach pracy z książką i czytelnikami, E. Hornowska, M. Karasińska, M. Kulik, A. Lipińska, A. Sadowska, G. Sobieska-Szostakiewicz, M. Sowik, B. Świderek, M. Todys, G. Walczewska-Klimczak. Warszawa 2017.

Uzupełniająca

Wiśniewska-Kin Monika, (2020) Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania

Uwagi:

Nakład pracy studentów:

Liczba godzin kontaktowych: wykład 15h

Liczba godzin na zapoznanie się z literaturą: 10h

Liczba godzin na przygotowanie się do egzaminu: 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Krasuska-Betiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska
Prowadzący grup: Katarzyna Kasperkiewicz-Morlewska, Ewa Lewandowska-Tarasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest merytoryczne i metodyczne przygotowanie studentów do kształtowania, rozwijania i doskonalenia kompetencji literackiej, kulturowej i językowej dziecka w młodszym wieku szkolnym oraz kształtowane umiejętności planowania, organizowania i przeprowadzania zajęć edukacji polonistycznej w zintegrowanym systemie nauczania początkowego.

Pełny opis:

Sposoby wykorzystywania wiedzy teoretycznej dotyczącej nauki o języku i edukacji kulturowo-literackiej oraz metodycznej do projektowania zajęć w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej. Spersonalizowane strategie edukacyjne ukierunkowane na kształtowanie dojrzałości do nauki czytania i pisania oraz rozwijanie umiejętności pisania i czytania. Sposoby rozwijania zainteresowań czytelniczych (tzw. inicjacja czytelnicza) i wykorzystywania różnych typów tekstów w pracy z dziećmi (uczniami).

Literatura:

Czelakowska D., Metodyka wczesnoszkolnej edukacji polonistycznej, Kraków 2009 lub Dobrowolska D., Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym, Kraków 2015.

Świerczyńska-Jelonek D., Walczewska-Klimczak G., Dziecko w dialogu z tekstem literackim, Warszawa 2015.

Lenartowska K., Świętek, Wiersz w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Toruń 2006.

Przed)szkolne spotkania z lekturą, (red.) B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, Zok-Smoła, Katowice 2015

Swędrowska M. 777 pomysłów na zabawy z książką, Warszawa 2021.

Rusinek M. Jaki znak twój? Wierszyki na dalsze 100 lat niepodległości, Warszawa 2018.

Załazińska A, Rusinek M, co Ty mówisz? magia słów, czyli retoryka dla dzieci, Warszawa 2013.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)