Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PPT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Terminologia używana w pedagogice przedszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych. Miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki. Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesno-szkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki korekcyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym i dyscyplinami naukowymi; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki korekcyjnej. Umiejętności Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w procesie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się. Kompetencje społeczne Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki korekcyjnej, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się . |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Pardej | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Pardej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru: Zadania praktyczne. Egzamin. Informacje o zdalnych elementach zaliczenia przedmiotu - zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego za pomocą aplikacji Teams/Forms lub na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego na sali wykładowej na uczelni (zgodnie z decyzją JM Rektor); zaliczenie ćwiczeń na podstawie samodzielnie opracowanych zestawów zadań dla dzieci z deficytami rozwojowymi przesłanych na platformie Teams. Zajęcia prowadzone są synchronicznie. |
|
Pełny opis: |
Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania. Będą proszeni o studiowanie wskazanej literatury (zob. zakładka literatura). Wykład: Niepowodzenia edukacyjne (wyjaśnienie terminologiczne, przyczyny i skutki niepowodzeń edukacyjnych oraz sposoby zapobiegania niepowodzeniom edukacyjnym). Niespecyficzne i specyficzne trudności w uczeniu się. Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii. Skala Ryzyka Dysleksji. Ćwiczenia: Plany zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2012. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012. Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci, Olsztyn 2000. Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003. Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Przewodnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 2005. Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa 1996. Jastrząb J., Baczała D., Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Toruń 2011. Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004. Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 28h. Przygotowanie się do zajęć 16 Przygotowanie się do egzaminu 16 Punkty ECTS 4 Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania oraz będą oni proszeni o studiowanie ww. literatury. Przygotowane zestawy zadań będą zobowiązani przesłać na platformie Teams we wskazanym przez wykładowcę terminie. Student jest zobowiązany realizować karty pracy i zadania oraz gromadzenie wytworów powstałych w wyniku ich realizacji i przesłanie ich wykładowcy we wskazanym terminie na platformie Teams. Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się z zakresu treści, które zostały opracowane w formie pracy zdalnej: Treści z okresu nauki w systemie zdalnym będą weryfikowane na egzaminie na koniec semestru, będą one uwzględnione w ocenie końcowej. Egzamin odbędzie się zdalnie z wykorzystaniem platformy Forms lub w sali wykładowej (zgodnie z decyzją JM Rektor). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jan Jelinek | |
Prowadzący grup: | Emilia Gogacz, Jan Jelinek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Na ćwiczeniach: zadania praktyczne; Na wykładzie: egzamin. Informacje o zdalnych elementach zaliczenia przedmiotu (jeśli zostanie wprowadzone ograniczenie): Zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego za pomocą aplikacji Teams/Forms lub na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego na sali wykładowej na Uczelni (zgodnie z decyzją JM Rektor); Zaliczenie ćwiczeń na podstawie samodzielnie opracowanych zestawów zadań dla dzieci z deficytami rozwojowymi przesłanych na platformie Teams. Zajęcia prowadzone są synchronicznie. |
|
Pełny opis: |
Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania. Będą proszeni o studiowanie wskazanej literatury (zob. zakładka literatura). Wykład: Niepowodzenia edukacyjne (wyjaśnienie terminologiczne, przyczyny i skutki niepowodzeń edukacyjnych oraz sposoby zapobiegania niepowodzeniom edukacyjnym). Niespecyficzne i specyficzne trudności w uczeniu się. Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii. Skala Ryzyka Dysleksji. Ćwiczenia: Plany zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Gruszczyk-Kolczyńska E. (2013), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Wyd. WSiP - Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2012. - Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012. - Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci, Olsztyn 2000. - Hudson D. (2019), Specyficzne trudności w uczeniu się. Wyd. Harmonia Literatura uzupełniająca: - Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011. - Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003. - Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Przewodnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 2005. - Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa 1996. - Jastrząb J., Baczała D., Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Toruń 2011. - Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004. - Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe 27h. (wykład 15, ćwiczenia 12) Przygotowanie się do zajęć 23 Zapoznanie się studenta z literaturą 40 Przygotowanie się do egzaminu 20 Punkty ECTS 4 Podczas zajęć wykorzystywane będą metody podające, problemowe (poszukujące), eksponujące (waloryzacyjne) i praktyczne. Będą stosowane elementy dyskusji oraz forma ćwiczeń. W trakcie wykładów będą stosowane następujące metody: metody podające związane z przekazywaniem podstawowych zagadnień programowych oraz metody eksponujące mające na celu rozwinięcie wrażliwości studentów na szerokie spektrum trudności w uczeniu się. Podczas ćwiczeń będą dominować metody problemowe i praktyczne. Informacja o metodach pracy na odległość (jeśli wprowadzone zostaną ograniczenia pandemiczne): Kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania oraz będą oni proszeni o studiowanie ww. literatury. Przygotowane zestawy zadań będą zobowiązani przesłać na platformie Teams we wskazanym przez wykładowcę terminie. Student jest zobowiązany realizować karty pracy i zadania oraz gromadzenie wytworów powstałych w wyniku ich realizacji i przesłanie ich wykładowcy we wskazanym terminie na platformie Teams. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.