Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PPT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy pedagogiki trudności w uczeniu się
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Terminologia używana w pedagogice przedszkolnej, jej źródła oraz zastosowania w obrębie dyscyplin pokrewnych.

Miejsce pedagogiki przedszkolnej w systemie nauk oraz jej przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami nauki.

Wykorzystywanie wiedzy teoretycznej z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesno-szkolnej (wybrane modele i koncepcje pedagogiczne) oraz powiązanych z nią dyscyplin, w celu analizowania i interpretowania sytuacji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i kulturowych, a także motywów i wzorów ludzkiego zachowania.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki korekcyjnej w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innym i dyscyplinami naukowymi; zna na poziomie rozszerzonym terminologię, stosowaną w obrębie pedagogiki korekcyjnej.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w procesie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się.

Kompetencje społeczne

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki korekcyjnej, jest zdolny do krytycznej ich oceny oraz wykazuje umiejętności uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego w zakresie wykrywania, identyfikowania i wspomagania dziecka i ucznia w procesie przezwyciężania trudności w uczeniu się .

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Pardej
Prowadzący grup: Katarzyna Pardej
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru: Zadania praktyczne. Egzamin. Informacje o zdalnych elementach zaliczenia przedmiotu - zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego za pomocą aplikacji Teams/Forms lub na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego na sali wykładowej na uczelni (zgodnie z decyzją JM Rektor); zaliczenie ćwiczeń na podstawie samodzielnie opracowanych zestawów zadań dla dzieci z deficytami rozwojowymi przesłanych na platformie Teams. Zajęcia prowadzone są synchronicznie.

Pełny opis:

Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania. Będą proszeni o studiowanie wskazanej literatury (zob. zakładka literatura).

Wykład:

Niepowodzenia edukacyjne (wyjaśnienie terminologiczne, przyczyny i skutki niepowodzeń edukacyjnych oraz sposoby zapobiegania niepowodzeniom edukacyjnym). Niespecyficzne i specyficzne trudności w uczeniu się. Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii. Skala Ryzyka Dysleksji.

Ćwiczenia:

Plany zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2012.

Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012.

Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci, Olsztyn 2000.

Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011.

Literatura uzupełniająca:

Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003.

Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Przewodnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 2005.

Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa 1996.

Jastrząb J., Baczała D., Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Toruń 2011.

Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.

Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975.

Uwagi:

Godziny kontaktowe 28h.

Przygotowanie się do zajęć 16

Przygotowanie się do egzaminu 16

Punkty ECTS 4

Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania oraz będą oni proszeni o studiowanie ww. literatury.

Przygotowane zestawy zadań będą zobowiązani przesłać na platformie Teams we wskazanym przez wykładowcę terminie. Student jest zobowiązany realizować karty pracy i zadania oraz gromadzenie wytworów powstałych w wyniku ich realizacji i przesłanie ich wykładowcy we wskazanym terminie na platformie Teams.

Sposób weryfikacji zakładanych efektów uczenia się z zakresu treści, które zostały opracowane w formie pracy zdalnej: Treści z okresu nauki w systemie zdalnym będą weryfikowane na egzaminie na koniec semestru, będą one uwzględnione w ocenie końcowej. Egzamin odbędzie się zdalnie z wykorzystaniem platformy Forms lub w sali wykładowej (zgodnie z decyzją JM Rektor).

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jan Jelinek
Prowadzący grup: Emilia Gogacz, Jan Jelinek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Na ćwiczeniach: zadania praktyczne;

Na wykładzie: egzamin.

Informacje o zdalnych elementach zaliczenia przedmiotu (jeśli zostanie wprowadzone ograniczenie):

Zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego za pomocą aplikacji Teams/Forms lub na podstawie egzaminu pisemnego przeprowadzonego na sali wykładowej na Uczelni (zgodnie z decyzją JM Rektor);

Zaliczenie ćwiczeń na podstawie samodzielnie opracowanych zestawów zadań dla dzieci z deficytami rozwojowymi przesłanych na platformie Teams. Zajęcia prowadzone są synchronicznie.

Pełny opis:

Informacja o metodach pracy na odległość: kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania. Będą proszeni o studiowanie wskazanej literatury (zob. zakładka literatura).

Wykład:

Niepowodzenia edukacyjne (wyjaśnienie terminologiczne, przyczyny i skutki niepowodzeń edukacyjnych oraz sposoby zapobiegania niepowodzeniom edukacyjnym). Niespecyficzne i specyficzne trudności w uczeniu się. Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii. Skala Ryzyka Dysleksji.

Ćwiczenia:

Plany zajęć korekcyjno-kompensacyjnych. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne dla dzieci ze specyficznymi i niespecyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Gruszczyk-Kolczyńska E. (2013), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. Wyd. WSiP

- Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji, dysortografii i dysgrafii. Skala Ryzyka Dysleksji wraz z normami dla klas I i II, Gdańsk 2012.

- Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne, Opole 2012.

- Górniewicz E., Trudności w czytaniu i pisaniu dzieci, Olsztyn 2000.

- Hudson D. (2019), Specyficzne trudności w uczeniu się. Wyd. Harmonia

Literatura uzupełniająca:

- Mickiewicz J., Dysleksja rozwojowa. Podstawy diagnozy i terapii, Toruń 2011.

- Bogdanowicz M., Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichovej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli, Gdańsk 2003.

- Grabałowska K., Jastrząb J., Mickiewicz J., Wojak M., Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Przewodnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych, Toruń 2005.

- Kujawa E., Kurzyna M., Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych, Warszawa 1996.

- Jastrząb J., Baczała D., Pedagogika toruńska. Wybrane zagadnienia z pedagogiki korekcyjno-kompensacyjnej. Wzorzec terapeuty, Toruń 2011.

- Nyczaj-Drąg M. (red.), Poznawanie i pomoc dziecku z trudnościami edukacyjnymi, Zielona Góra 2004.

- Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1975.

Uwagi:

Godziny kontaktowe 27h. (wykład 15, ćwiczenia 12)

Przygotowanie się do zajęć 23

Zapoznanie się studenta z literaturą 40

Przygotowanie się do egzaminu 20

Punkty ECTS 4

Podczas zajęć wykorzystywane będą metody podające, problemowe (poszukujące), eksponujące (waloryzacyjne) i praktyczne. Będą stosowane elementy dyskusji oraz forma ćwiczeń.

W trakcie wykładów będą stosowane następujące metody: metody podające związane z przekazywaniem podstawowych zagadnień programowych oraz metody eksponujące mające na celu rozwinięcie wrażliwości studentów na szerokie spektrum trudności w uczeniu się. Podczas ćwiczeń będą dominować metody problemowe i praktyczne.

Informacja o metodach pracy na odległość (jeśli wprowadzone zostaną ograniczenia pandemiczne):

Kontakt ze studentami będzie odbywał się na platformie uczelnianej Teams. Studenci będą otrzymywać zadania do zrealizowania oraz będą oni proszeni o studiowanie ww. literatury.

Przygotowane zestawy zadań będą zobowiązani przesłać na platformie Teams we wskazanym przez wykładowcę terminie. Student jest zobowiązany realizować karty pracy i zadania oraz gromadzenie wytworów powstałych w wyniku ich realizacji i przesłanie ich wykładowcy we wskazanym terminie na platformie Teams.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)