Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy projektowania i organizacji kształcenia on-line

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PPL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy projektowania i organizacji kształcenia on-line
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

E-learning - informacje wstępne (historia, pojęcie, cele i zadania). Asynchroniczne oraz synchroniczne systemy i narzędzia nauczania na odległość. Systemy oprogramowania wykorzystywane w e-learningu. Platformy LMS, LCMS.

Tworzenie kursu e-learningowego - etapy działania (analiza potrzeb, wyznaczanie celów, projektowanie programu, przygotowanie materiałów, realizacja kursu, ewaluacja). Konstrukcja kursu e-learningowego - typy struktur kursów e-learningowych. Tworzenie treści kształcenia - konwersja gotowych zasobów i tworzenie rozwiązań autorskich. Pozatekstowe materiały e-learningowe - materiały audiowizualne, transmisje on line, webinaria.

E-learning w świetle prawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma rozszerzona wiedzę na temat organizacji i projektowania systemów i platform edukacyjnych

ma uporządkowaną wiedzę o wykorzystaniu

systemów i platform edukacyjnych w działalności kształce-niowej i wychowawczej

ma uszczegółowiona wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycz-nych w zakresie budowania elektronicznych pomocy dydak-tycznych w edukacji zdalnej

Umiejętności

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwa-nia i przetwarzania informacji w edukacji zdalnej

potrafi dobierać środki i metody pracy w kształceniu na od-ległość

potrafi organizować pracę zespołową z wykorzystaniem plat-form edukacyjnych

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania narzędzi stosowanych w edukacji zdalnej oraz rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego w tym obszarze

rozumie potrzebę postępowania etycznego oraz formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z kształceniem na odległość.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Tanaś
Prowadzący grup: Joanna Rabiega-Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Joanna Rabiega-Wiśniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Student zapoznaje się ze specyfiką projektowania i organizacji nauczania na odległość. Zna kolejne etapy procesu przygotowania i prowadzenia edukacji on-line . Potrafi wskazać potencjalne problemy związane z tą formą kształcenia, jak również sposoby ich rozwiązania, umie wykorzystać jego elementy w zależności od kontekstu w procesie kształcenia i wychowania.

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- analiza przypadków

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Stephen Haggard, The Maturing of the MOOC. Literature Review Of Massive Open Online Courses And Other Forms Of Online Distance Learning; Department for Business, Innovation and Skills; London 2013

- Beatrice Ghirardini, Jasmina Tisovic, E-learning methodologies. A guide for designing and developing e-learning courses; FAO, Rome 2011

- Li Yuan, Stephen Powell, MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education. A white paper; CETIS, The University of Bolton, 2013

- Wiesław Przybyła, Magdalena Ratalewska, Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe; Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej, Warszawa 2012

- Krzysztof Kuźmicz, E-learning. Kultura studiowania w przestrzeni sieci; Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2015

- Marta Dziubińska, Agnieszka Wierzbicka, Sposoby przezwyciężania trudności w procesie projektowania kursów e-learningowych [w] Koncepcje i praktyka

e-edukacji, red. Marcin Dąbrowski, Maria Zając, ss. 109-117, Warszawa 2011

- Małgorzata Gawlik-Kobylińska, Cztery wymiary uczenia się w projektowaniu scenariusza kursu e-learningowego, Zeszyty Naukowe AON, 2016 | nr 4(105) | 39--52

- Stefan Nowicki, Wpływ jakości materiałów dydaktycznych w e-learningu na zaangażowanie w procesie uczenia się; TSB Vol 13, No 1 (24), 2020

Literatura uzupełniająca:

- E-edukacja w praktyce – wyzwania i bariery, red. naukowa

Marcin Dąbrowski, Maria Zając, Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, Warszawa 2014

- Agnieszka Adamiec, Przykłady dobrych praktyk w tworzeniu kursów e-learningowych w bibliotekach, [w] Nowe projekty, cenne inicjatywy i ciekawe przedsięwzięcia bibliotek naukowych, red. Joanna Czyrek, Bożena Górna Korporacja Bibliotekarzy Wrocławskich, 2016

- Sandra GRABOWSKA, E-learning jako pożądana forma kształcenia w dobie industry 4.0; Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej 118 (171--180), 2018

Uwagi:

Kod do zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a3d8c3c707db84de3a47a14c808b78a92%40thread.tacv2/conversations?groupId=e400aaa5-32be-41bb-a187-5abd0d9737fe&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

- ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć,

- ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć,

- ocena przy pracy projektowej przygotowanej przez studenta - przygotowanie projektu kursu zdalnego (e-learningowego)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

FORMA AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje) 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 h

Przygotowanie się do zaliczenia na ocenę: 25 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Tanaś
Prowadzący grup: Maciej Tanaś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)