Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika penitencjarna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-PEC
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika penitencjarna
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Interdyscyplinarność pedagogiki penitencjarnej. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej. Zakład karny jako instytucja wychowawcza. Środki odziaływania penitencjarnego. Totalność instytucji zamkniętej. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych. Zróżnicowanie społeczności osób osadzonych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma wiedzę na temat miejsca pedagogiki penitencjarnej w systemie nauk o wychowaniu, rozumie powiązanie pedagogiki penitencjarnej z pedagogiką, a także główne tendencje rozwoju pedagogiki penitencjarnej oraz jej interdyscyplinarność.

Zna koncepcje funkcjonowania człowieka w izolacji penitencjarnej, zna etiologię zaburzeń w zachowaniu.

Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania procesu resocjalizacji penitencjarnej, ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanego systemu metod oddziaływań resocjalizacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych.

Posiada wiedzę w zakresie metodyki pracy penitencjarnej. Zna procedury, metody i techniki pracy stosowane w pracy resocjalizacyjnej w zakresie rozszerzonym.

Umiejętności

Umie rozpoznawać potrzeby i możliwości rozwojowe osób osadzonych w zakładach karnych.

Potrafi stosować metodykę pracy penitencjarnej, w tym właściwe procedury, metody i techniki w projektowaniu oddziaływań resocjalizacyjnych w izolacji penitencjarnej.

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów związanych z resocjalizacją penitencjarną i przewidywać ich skutki.

Kompetencje społeczne

Jest wrażliwy/a na problemy z obszaru pedagogiki.

Jest gotowy/a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania resocjalizacyjne.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Danuta Augustyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

obecność na zajęciach

aktywność

test wiedzy

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej

2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej

3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza

4. Kara pozbawienia wolności – teorie kary

5. Totalność instytucji zamkniętej

6. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych

7. Typy i rodzaje zakładów karnych, systemy odbywania kary

8. Praca z wybranymi grupami osób osadzonych

9. Readaptacja społeczna

Literatura:

Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006

Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007

Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 15

Godziny konieczne do zapoznania się z literaturą: 20

Godziny konieczne do przygotowania do egzaminu: 20

Liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

obecność na zajęciach

aktywność

test wiedzy

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej

2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej

3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza

4. Kara pozbawienia wolności – teorie kary

5. Totalność instytucji zamkniętej

6. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych

7. Typy i rodzaje zakładów karnych, systemy odbywania kary

8. Praca z wybranymi grupami osób osadzonych

9. Readaptacja społeczna

Literatura:

Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006

Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007

Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 9

Godziny konieczne do zapoznania się z literaturą: 20

Godziny konieczne do przygotowania do egzaminu: 25

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

obecność na zajęciach

aktywność

test wiedzy

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej

2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej

3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza

4. Kara pozbawienia wolności – teorie kary

5. Totalność instytucji zamkniętej

6. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych

7. Typy i rodzaje zakładów karnych, systemy odbywania kary

8. Praca z wybranymi grupami osób osadzonych

9. Readaptacja społeczna

Literatura:

Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006

Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007

Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010

Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008.

Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 9

Godziny konieczne do zapoznania się z literaturą: 20

Godziny konieczne do przygotowania do egzaminu: 25

Liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Anna Osowska-Rembecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)