Pedagogika penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PEC |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika penitencjarna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Interdyscyplinarność pedagogiki penitencjarnej. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej. Zakład karny jako instytucja wychowawcza. Środki odziaływania penitencjarnego. Totalność instytucji zamkniętej. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych. Zróżnicowanie społeczności osób osadzonych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma wiedzę na temat miejsca pedagogiki penitencjarnej w systemie nauk o wychowaniu, rozumie powiązanie pedagogiki penitencjarnej z pedagogiką, a także główne tendencje rozwoju pedagogiki penitencjarnej oraz jej interdyscyplinarność. Zna koncepcje funkcjonowania człowieka w izolacji penitencjarnej, zna etiologię zaburzeń w zachowaniu. Ma pogłębioną i poszerzoną wiedzę o podstawach prawnych funkcjonowania procesu resocjalizacji penitencjarnej, ze szczególnym uwzględnieniem zróżnicowanego systemu metod oddziaływań resocjalizacyjnych, profilaktycznych i terapeutycznych. Posiada wiedzę w zakresie metodyki pracy penitencjarnej. Zna procedury, metody i techniki pracy stosowane w pracy resocjalizacyjnej w zakresie rozszerzonym. Umiejętności Umie rozpoznawać potrzeby i możliwości rozwojowe osób osadzonych w zakładach karnych. Potrafi stosować metodykę pracy penitencjarnej, w tym właściwe procedury, metody i techniki w projektowaniu oddziaływań resocjalizacyjnych w izolacji penitencjarnej. Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów związanych z resocjalizacją penitencjarną i przewidywać ich skutki. Kompetencje społeczne Jest wrażliwy/a na problemy z obszaru pedagogiki. Jest gotowy/a do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania resocjalizacyjne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Danuta Augustyniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach aktywność test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej 2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej 3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza 4. Kara pozbawienia wolności – teorie kary 5. Totalność instytucji zamkniętej 6. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych 7. Typy i rodzaje zakładów karnych, systemy odbywania kary 8. Praca z wybranymi grupami osób osadzonych 9. Readaptacja społeczna |
|
Literatura: |
Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006 Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007 Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010 Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 15 Godziny konieczne do zapoznania się z literaturą: 20 Godziny konieczne do przygotowania do egzaminu: 20 Liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach aktywność test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej 2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej 3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza 4. Kara pozbawienia wolności – teorie kary 5. Totalność instytucji zamkniętej 6. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych 7. Typy i rodzaje zakładów karnych, systemy odbywania kary 8. Praca z wybranymi grupami osób osadzonych 9. Readaptacja społeczna |
|
Literatura: |
Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006 Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007 Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010 Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 9 Godziny konieczne do zapoznania się z literaturą: 20 Godziny konieczne do przygotowania do egzaminu: 25 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach aktywność test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej 2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej 3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza 4. Kara pozbawienia wolności – teorie kary 5. Totalność instytucji zamkniętej 6. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych 7. Typy i rodzaje zakładów karnych, systemy odbywania kary 8. Praca z wybranymi grupami osób osadzonych 9. Readaptacja społeczna |
|
Literatura: |
Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006 Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007 Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010 Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 9 Godziny konieczne do zapoznania się z literaturą: 20 Godziny konieczne do przygotowania do egzaminu: 25 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Osowska-Rembecka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach aktywność test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej 2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej 3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza 4. Kara pozbawienia wolności – teorie kary 5. Totalność instytucji zamkniętej 6. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych 7. Typy i rodzaje zakładów karnych, systemy odbywania kary 8. Praca z wybranymi grupami osób osadzonych 9. Readaptacja społeczna |
|
Literatura: |
Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006 Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007 Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010 Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 9 Godziny konieczne do zapoznania się z literaturą: 20 Godziny konieczne do przygotowania do egzaminu: 25 Liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Osowska-Rembecka | |
Prowadzący grup: | Anna Osowska-Rembecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
obecność na zajęciach aktywność test wiedzy |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do pedagogiki penitencjarnej 2. Cele i granice resocjalizacji penitencjarnej 3. Zakład karny, jako instytucja wychowawcza 4. Kara pozbawienia wolności – teorie kary 5. Totalność instytucji zamkniętej 6. Deprywacja potrzeb w warunkach więziennych 7. Typy i rodzaje zakładów karnych, systemy odbywania kary 8. Praca z wybranymi grupami osób osadzonych 9. Readaptacja społeczna |
|
Literatura: |
Machel H.: Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Wyd. Arche, Gdańsk 2006 Pawela S.: Prawo karne wykonawcze. Zarys wykładu, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007 Poklek R.: Instytucjonalne i psychospołeczne aspekty więzienia, Wyd. COSSW, Kalisz 2010 Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wyd. 7 zmienione i rozszerzone, APS, Warszawa 2008. Urban B., J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Tom I, PWN Warszawa 2007. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 9 Godziny konieczne do zapoznania się z literaturą: 20 Godziny konieczne do przygotowania do egzaminu: 25 Liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.