Podstawy diagnozy i terapii pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-PDT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy diagnozy i terapii pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 2 sem. PE, pedagogika szkolna i pedagogika zdolności, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studenta z istotą diagnozy pedagogicznej i jej roli w planowaniu oddziaływań terapeutycznych wobec dziecka. Omówienie rodzajów i narzędzi diagnozy, w tym szczególnej roli wywiadu. Analiza wybranych trudności i zaburzeń w rozwoju dziecka. Sytuacje kryzysowe w życiu dziecka i ich wpływ na jego funkcjonowanie. Metody oddziaływań podejmowanych przez pedagoga szkolnego. Prowadzenie dokumentacji. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Istota diagnozy pedagogicznej i oddziaływań terapeutycznych. Kodeks postępowania pedagoga-terapeuty. Rodzaje prowadzonej dokumentacji psychologiczno-pedagogicznej w zależności od miejsca pracy (szkoła, poradnie psychologiczno-pedagogiczne). Wywiad diagnostyczny z dzieckiem i rodzicem. Diagnoza trudności szkolnych - pedagogiczne i psychologiczne metody oddziaływań terapeutycznych na przykładzie ćwiczeń: usprawniających pamięć i koncentrację, percepcję wzrokową, słuchową, motoryczną. Interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Zasady tworzenia IPETu (Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny) - analiza przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Identyfikacja i diagnoza zdolności. Narzędzie wykorzystywane do diagnozy uzdolnień/predyspozycji uczniów. Przykładowe działania terapeutyczno-wspierające na etapie poszukiwania i rozwijania uzdolnień uczniów. Kwestionariusz Umiejętności Społecznych. Planowanie oddziaływań terapeutycznych w przypadku diagnozy deficytów w zakresie umiejętności społecznych.. Określanie własnego stylu uczenia się. Wykorzystanie wyników diagnozy do planowania pracy terapeutycznej z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Wykorzystanie niestandardowych narzędzi diagnostycznych podczas pracy pedagoga/wychowawcy. Diagnoza sytuacji kryzysowych. Procedura postępowania w przypadku zidentyfikowania sytuacji kryzysowych - rola pedagoga i psychologa szkolnego. |
Literatura: |
Ilg, F. L., Bates Ames, L., Baker, S. M. (2018). Rozwój psychiczny dziecka. Sopot: GWP. Krasowicz - Lupis, G., Wiejak, K., Filipiak, M., Gruszczyńska, K. (2019). Diagnoza psychologiczna dla potrzeb edukacji. Gdańsk: Harmonia Universalis. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN. Szczurkowska, J., Mazur, A. (2013). Wokół roli i zadań pedagoga i psychologa w szkole. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Uzupełniająca: Jerzak, M. (2016). Zaburzenia psychiczne i rozwojowe u dzieci a szkolna rzeczywistość. Warszawa: PWN. Kendall, P. C. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP. Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna i rozumie specyfikę wybranych zaburzeń poznawczych i percepcyjno-motorycznych, stanowiących przyczynę trudno-ści w uczeniu się. Umiejętności - Potrafi projektować programy oddziaływań terapeutycznych skierowanych na ucznia w oparciu o analizę wiedzy teore-tycznej z różnych dyscyplin. - Dobiera narzędzia badawcze adekwatne do specyfiki dane-go zaburzenia i opracowuje wyniki procesu diagnostycznego w postaci opinii pedagogicznej; - Potrafi diagnozować zaburzenia poznawcze i percepcyjno-motoryczne, stanowiące przyczynę trudności w uczeniu się. Kompetencje społeczne - Planuje dojrzałe działania pedagogiczne, dokonuje wnikliwe analizy zdolności uczniów i przemyślane propozycje działań wspierających ich rozwój. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena pracy studenta podczas zajęć opracowanie autorskiego narzędzia diagnostycznego opracowanie indywidualnego programu wsparcia na podstawie studium przypadku |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia związane z obszarem diagnozy pedagogicznej prowadzonej przez pedagoga szkolnego lub pedagoga w poradni psychologiczno-pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do diagnozy pedagogicznej. 2. Kontekst "normy" i "zaburzenia" w diagnozowaniu. 3. Rodzaje i funkcje diagnozy. 3. Specyfika diagnozowania w wybranych obszarach życia i funkcjonowania dziecka. 4. Wybrane czynniki wpływu na proces diagnostyczny, związane z diagnostą, miejscem i czasem diagnozy, doborem metod i technik. 5. Zagadnienia etyczne związane z procesem diagnozy. 6.. Metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie. 7. Wybrane narzędzia diagnostyczne. |
|
Literatura: |
Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Sęk, H. (2005). Psychologia kliniczna, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Popek, S. (2010). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo UMCS Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karolina Jabłońska | |
Prowadzący grup: | Karolina Jabłońska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wybrane zagadnienia związane z obszarem diagnozy pedagogicznej prowadzonej przez pedagoga szkolnego lub pedagoga w poradni psychologiczno-pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do diagnozy pedagogicznej. 2. Kontekst "normy" i "zaburzenia" w diagnozowaniu. 3. Rodzaje i funkcje diagnozy. 3. Specyfika diagnozowania w wybranych obszarach życia i funkcjonowania dziecka. 4. Wybrane czynniki wpływu na proces diagnostyczny, związane z diagnostą, miejscem i czasem diagnozy, doborem metod i technik. 5. Zagadnienia etyczne związane z procesem diagnozy. 6.. Metody, techniki i narzędzia stosowane w diagnozie. 7. Wybrane narzędzia diagnostyczne. |
|
Literatura: |
Chojak, M. (2021). Nauczycielska diagnoza pedagogiczna w przedszkolu i szkole. Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A. Jarosz, E., Wysocka, E. (2006). Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Krakowiak, K. (2017). Diagnoza specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży. Standardy, wytyczne oraz wskazówki do przygotowywania i adaptacji narzędzi diagnostycznych dla dzieci i młodzieży z wybranymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji Lewandowska-Kidoń, T., Kalinowska-Witek, B. (2016). Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Sęk, H. (2005). Psychologia kliniczna, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Popek, S. (2010). Kwestionariusz Twórczego Zachowania KANH. Lublin: Wydawnictwo UMCS Stemplewska-Żakowicz, K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.