Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-MOR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka oddziaływań resocjalizacyjnych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem PE, ped. resocjalizacyjna z kryminologią, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studentów weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego wyboru, natomiast na ćwiczeniach na podstawie obecności i aktywności studentów na zajęciach.

Do egzaminu obowiązuje materiał realizowany na wykładach i ćwiczeniach.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań.

Metodyka pracy resocjalizacyjnej w systemie nauk o wychowaniu specjalnym jednostek nieprzystosowanych społecznie. Pojęcie metody i metodyki. Powiązanie metodyki z innymi dyscyplinami naukowymi.

2. Rodzaje metod i środków oddziaływania resocjalizacyjnego oraz ich charakterystyka.

3.Zastosowanie ekonomii punktowej w resocjalizacji.

- definicja i istota ekonomii punktowej

- trzy istotne komponenty ekonomii punktowej

- rodzaje bodźców wspomagających stosowane w ekonomii punktowej

- zasady stosowania ekonomii punktowej

- organizacyjne formy zastosowania ekonomii punktowej w resocjalizacji

- metoda „ekonomii punktowej” w resocjalizacji a system progresywny

- terapia behawioralna a ekonomia punktowa w resocjalizacji

- korzyści z posługiwania się ekonomią punktową w resocjalizacji

- mankamenty ekonomii punktowej

- przykłady praktyczne zastosowania systemu ekonomii punktowej w resocjalizacji (na przykładzie wybranych placówek: MOW, OOW, zakład poprawczy).

4. Metody wpływu sytuacyjnego i ich charakterystyka:

- wykorzystanie metod wpływu sytuacyjnego w resocjalizacji

- metoda organizowania doświadczeń uczących wychowanka i jej założenia

- system kar i nagród w resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie: rola nagrody i kary w procesie resocjalizacji, funkcje nagrody lub kary, rodzaje nagród i kar stosowanych w wychowaniu resocjalizującym, wpływ kar dyscyplinarnych i nagród na wychowanie jednostek nieprzystosowanych społecznie, czynniki warunkujące efektywność karania i nagradzania, cel kar dyscyplinarnych i nagród stosowanych w resocjalizacji, główne warunki skuteczności działania karania, warunki skutecznego nagradzania, skutki stosowania kar, w przeciwieństwie do nagród, praktyczne wskazówki dotyczące karania i nagradzania, wychowawczy sens kary

- omówienie środków dyscyplinarnych oraz nagród stosowanych wobec wychowanków w zakładach poprawczych na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich

- metoda uświadamiania skutków zachowań: specyfika, założenia, warunki skuteczności metody

- metoda treningu i jej specyfika, warunki skuteczności metody, cztery odmiany treningu i ich charakterystyka (trening autogenny, trening interpersonalny, socjodrama, psychodrama), zastosowanie socjodramy i psychodramy w resocjalizacji, analiza procedury socjo- i psycho- dramatycznej, przebieg zajęć socjo- i psychodramatycznych, formy, elementy i techniki psychodramy.

5. Metody wpływu grupowego i ich charakterystyka

- wykorzystanie metod wpływu grupowego w resocjalizacji

- resocjalizacyjny walor grupy

- style kierowania grupą przez wychowawcę (autokratyczny, liberalny, demokratyczny)

- metoda samorządu i zarządzania, jej specyfika, istota i cele, warunki skuteczności tej metody

- metoda kształtowania celów, norm i struktury grupy (jej specyfika, istota i cele, zasady warunki skuteczności tej metody)

- metoda podnoszenia spoistości i prestiżu grupy (jej specyfika, założenia, istota i cele, warunki skuteczności tej metody)

6. Metody oddziaływania kulturowego i ich charakterystyka

- specyfika metod oddziaływania kulturowego, działalność kulturalno-oświatowa, jej specyfika i znaczenie w procesie resocjalizacji

- istota, specyfika i założenia metod "Twórczej Resocjalizacji”

- cele i znaczenia edukacji i nauczania w procesie resocjalizacji

- cele i znaczenie pracy/zatrudnienia w procesie resocjalizacji

- resocjalizacja przez sport

- resocjalizacja przez plastykę

- resocjalizacja przez muzykę

- Metoda Teatru Resocjalizacyjnego

- wybrane przykłady wykorzystania metod oddziaływania kulturowego oraz metod „Twórczej resocjalizacji” w praktyce.

7. Założenia, istota, zasady konstruowania, budowa i zastosowanie Indywidualnych Planów Resocjalizacji, Indywidualnych Planów Edukacyjno-Terapeutycznych, Indywidulanych Planów Oddziaływań Wychowawczych, Resocjalizacyjnych i Terapeutycznych (IPOWRIT) oraz Indywidulanych Programów Oddziaływań.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.

Urban B., Stanik J., M. (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Naukowe „Novum”, Płock, 2001

Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978.

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. PWN, Warszawa 2006.

Ptak K., Metody oddziaływań resocjalizacyjnych, GWSP, Mysłowice 2010.

Opora R., Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.

Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999.

Iwanicki H., Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego. Szkoła Specjalna, Nr 1, 2004.

Sawicka K., (red). Socjoterapia, CMPPP, Warszawa,1988.

Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada usystematyzowany zasób terminologiczny z zakresu metodyki oddziaływań resocjalizacyjnych.

Zna w pogłębionym stopniu różnorodne uwarunkowania nieprzystosowania społecznego oraz wynikające z tych zaburzeń specjalne potrzeby uczestników procesu resocjalizacji osób nieprzystosowanych społecznie.

Zna w pogłębionym stopniu różnorodne procedury i metody oddziaływań resocjalizacyjnych, a także różnorodne uwarunkowania wpływające na skuteczność podejmowanych oddziaływań resocjalizacyjnych.

Umiejętności

Potrafi projektować i realizować różnorodne programy resocjalizacyjne z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb jednostek nieprzystosowanych społecznie.

Potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu prawa i etyki w metodyce oddziaływań resocjalizacyjnych.

Kompetencje społeczne

Odznacza się rozwagą i dojrzałością w rozumieniu roli pedagoga prowadzącego oddziaływania resocjalizacyjne.

Troszczy się o osoby nieprzystosowane społecznie, podejmuje wobec nich zobowiązania społeczne mające na celu przygotowanie ich do ponownego życia społecznego.

Czuje się odpowiedzialny za działania podejmowane wobec wychowanków oraz za ich psychologiczne i społeczne skutki.

Przestrzega zasad etyki zawodowej w pracy z osobami nieprzystosowanymi społecznie.

Metody i kryteria oceniania:

1. Obecność i aktywność na zajęciach

2. Ocena umiejętności projektowania oddziaływań resocjalizacyjnych adekwatnych do określonych problemów wychowawczych

3. Ocena umiejętności weryfikacji oddziaływań resocjalizacyjnych

4. Sprawdzenie umiejętności dokonywania krytycznej analizy określonych i wybranych programów i metod resocjalizacyjnych

5. Sprawdzenie zrozumienia problemów osób nieprzystosowanych społecznie ora zagrożonych nieprzystosowaniem społecznym

6. Ocena przygotowanego i przedstawionego podczas zajęć tematu/referatu

7. Ocena stopnia przygotowania i przyswojenia wiedzy na podstawie egzaminu końcowego (test jednokrotnego wyboru)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki, Joanna Moleda
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studentów weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego wyboru, natomiast na ćwiczeniach na podstawie obecności i aktywności studentów na zajęciach.

Do egzaminu obowiązuje materiał realizowany na wykładach i ćwiczeniach.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań.

Metodyka pracy resocjalizacyjnej w systemie nauk o wychowaniu specjalnym jednostek nieprzystosowanych społecznie. Pojęcie metody i metodyki. Powiązanie metodyki z innymi dyscyplinami naukowymi.

2. Rodzaje metod i środków oddziaływania resocjalizacyjnego oraz ich charakterystyka.

3.Zastosowanie ekonomii punktowej w resocjalizacji.

- definicja i istota ekonomii punktowej

- trzy istotne komponenty ekonomii punktowej

- rodzaje bodźców wspomagających stosowane w ekonomii punktowej

- zasady stosowania ekonomii punktowej

- organizacyjne formy zastosowania ekonomii punktowej w resocjalizacji

- metoda „ekonomii punktowej” w resocjalizacji a system progresywny

- terapia behawioralna a ekonomia punktowa w resocjalizacji

- korzyści z posługiwania się ekonomią punktową w resocjalizacji

- mankamenty ekonomii punktowej

- przykłady praktyczne zastosowania systemu ekonomii punktowej w resocjalizacji (na przykładzie wybranych placówek: MOW, OOW, zakład poprawczy).

4. Metody wpływu sytuacyjnego i ich charakterystyka:

- wykorzystanie metod wpływu sytuacyjnego w resocjalizacji

- metoda organizowania doświadczeń uczących wychowanka i jej założenia

- system kar i nagród w resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie: rola nagrody i kary w procesie resocjalizacji, funkcje nagrody lub kary, rodzaje nagród i kar stosowanych w wychowaniu resocjalizującym, wpływ kar dyscyplinarnych i nagród na wychowanie jednostek nieprzystosowanych społecznie, czynniki warunkujące efektywność karania i nagradzania, cel kar dyscyplinarnych i nagród stosowanych w resocjalizacji, główne warunki skuteczności działania karania, warunki skutecznego nagradzania, skutki stosowania kar, w przeciwieństwie do nagród, praktyczne wskazówki dotyczące karania i nagradzania, wychowawczy sens kary

- omówienie środków dyscyplinarnych oraz nagród stosowanych wobec wychowanków w zakładach poprawczych na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich

- metoda uświadamiania skutków zachowań: specyfika, założenia, warunki skuteczności metody

- metoda treningu i jej specyfika, warunki skuteczności metody, cztery odmiany treningu i ich charakterystyka (trening autogenny, trening interpersonalny, socjodrama, psychodrama), zastosowanie socjodramy i psychodramy w resocjalizacji, analiza procedury socjo- i psycho- dramatycznej, przebieg zajęć socjo- i psychodramatycznych, formy, elementy i techniki psychodramy.

5. Metody wpływu grupowego i ich charakterystyka

- wykorzystanie metod wpływu grupowego w resocjalizacji

- resocjalizacyjny walor grupy

- style kierowania grupą przez wychowawcę (autokratyczny, liberalny, demokratyczny)

- metoda samorządu i zarządzania, jej specyfika, istota i cele, warunki skuteczności tej metody

- metoda kształtowania celów, norm i struktury grupy (jej specyfika, istota i cele, zasady warunki skuteczności tej metody)

- metoda podnoszenia spoistości i prestiżu grupy (jej specyfika, założenia, istota i cele, warunki skuteczności tej metody)

6. Metody oddziaływania kulturowego i ich charakterystyka

- specyfika metod oddziaływania kulturowego, działalność kulturalno-oświatowa, jej specyfika i znaczenie w procesie resocjalizacji

- istota, specyfika i założenia metod "Twórczej Resocjalizacji”

- cele i znaczenia edukacji i nauczania w procesie resocjalizacji

- cele i znaczenie pracy/zatrudnienia w procesie resocjalizacji

- resocjalizacja przez sport

- resocjalizacja przez plastykę

- resocjalizacja przez muzykę

- Metoda Teatru Resocjalizacyjnego

- wybrane przykłady wykorzystania metod oddziaływania kulturowego oraz metod „Twórczej resocjalizacji” w praktyce.

7. Założenia, istota, zasady konstruowania, budowa i zastosowanie Indywidualnych Planów Resocjalizacji, Indywidualnych Planów Edukacyjno-Terapeutycznych, Indywidulanych Planów Oddziaływań Wychowawczych, Resocjalizacyjnych i Terapeutycznych (IPOWRIT) oraz Indywidulanych Programów Oddziaływań.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.

Urban B., Stanik J., M. (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Naukowe „Novum”, Płock, 2001

Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978.

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. PWN, Warszawa 2006.

Ptak K., Metody oddziaływań resocjalizacyjnych, GWSP, Mysłowice 2010.

Opora R., Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.

Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999.

Iwanicki H., Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego. Szkoła Specjalna, Nr 1, 2004.

Sawicka K., (red). Socjoterapia, CMPPP, Warszawa,1988.

Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004.

Uwagi:

Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint, filmami i materiałami dydaktycznymi

Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 40

Przygotowanie się do egzaminu 50

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30

Sumaryczna liczba godzin 150

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 6

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Osiągnięcie zakładanych efektów studentów weryfikowane będzie na podstawie końcowego egzaminu pisemnego w formie pisemnej tj. testu jednokrotnego wyboru, obecności, aktywności studentów na zajęciach oraz przygotowanego i zaprezentowanego podczas zajęć tematu w formie prezentacji multimedialnej i referatu.

Do egzaminu obowiązuje materiał realizowany na wykładach i ćwiczeniach.

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1.Omówienie tematyki zajęć, podanie literatury oraz przedstawienie wymagań.

Metodyka pracy resocjalizacyjnej w systemie nauk o wychowaniu specjalnym jednostek nieprzystosowanych społecznie. Pojęcie metody i metodyki. Powiązanie metodyki z innymi dyscyplinami naukowymi.

2. Rodzaje metod i środków oddziaływania resocjalizacyjnego oraz ich charakterystyka.

3.Zastosowanie ekonomii punktowej w resocjalizacji.

- definicja i istota ekonomii punktowej

- trzy istotne komponenty ekonomii punktowej

- rodzaje bodźców wspomagających stosowane w ekonomii punktowej

- zasady stosowania ekonomii punktowej

- organizacyjne formy zastosowania ekonomii punktowej w resocjalizacji

- metoda „ekonomii punktowej” w resocjalizacji a system progresywny

- terapia behawioralna a ekonomia punktowa w resocjalizacji

- korzyści z posługiwania się ekonomią punktową w resocjalizacji

- mankamenty ekonomii punktowej

- przykłady praktyczne zastosowania systemu ekonomii punktowej w resocjalizacji (na przykładzie wybranych placówek: MOW, OOW, zakład poprawczy).

4. Metody wpływu sytuacyjnego i ich charakterystyka:

- wykorzystanie metod wpływu sytuacyjnego w resocjalizacji

- metoda organizowania doświadczeń uczących wychowanka i jej założenia

- system kar i nagród w resocjalizacji jednostek nieprzystosowanych społecznie: rola nagrody i kary w procesie resocjalizacji, funkcje nagrody lub kary, rodzaje nagród i kar stosowanych w wychowaniu resocjalizującym, wpływ kar dyscyplinarnych i nagród na wychowanie jednostek nieprzystosowanych społecznie, czynniki warunkujące efektywność karania i nagradzania, cel kar dyscyplinarnych i nagród stosowanych w resocjalizacji, główne warunki skuteczności działania karania, warunki skutecznego nagradzania, skutki stosowania kar, w przeciwieństwie do nagród, praktyczne wskazówki dotyczące karania i nagradzania, wychowawczy sens kary

- omówienie środków dyscyplinarnych oraz nagród stosowanych wobec wychowanków w zakładach poprawczych na podstawie ROZPORZĄDZENIA MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI z dnia 17 października 2001 r. w sprawie zakładów poprawczych i schronisk dla nieletnich

- metoda uświadamiania skutków zachowań: specyfika, założenia, warunki skuteczności metody

- metoda treningu i jej specyfika, warunki skuteczności metody, cztery odmiany treningu i ich charakterystyka (trening autogenny, trening interpersonalny, socjodrama, psychodrama), zastosowanie socjodramy i psychodramy w resocjalizacji, analiza procedury socjo- i psycho- dramatycznej, przebieg zajęć socjo- i psychodramatycznych, formy, elementy i techniki psychodramy.

5. Metody wpływu grupowego i ich charakterystyka

- wykorzystanie metod wpływu grupowego w resocjalizacji

- resocjalizacyjny walor grupy

- style kierowania grupą przez wychowawcę (autokratyczny, liberalny, demokratyczny)

- metoda samorządu i zarządzania, jej specyfika, istota i cele, warunki skuteczności tej metody

- metoda kształtowania celów, norm i struktury grupy (jej specyfika, istota i cele, zasady warunki skuteczności tej metody)

- metoda podnoszenia spoistości i prestiżu grupy (jej specyfika, założenia, istota i cele, warunki skuteczności tej metody)

6. Metody oddziaływania kulturowego i ich charakterystyka

- specyfika metod oddziaływania kulturowego, działalność kulturalno-oświatowa, jej specyfika i znaczenie w procesie resocjalizacji

- istota, specyfika i założenia metod "Twórczej Resocjalizacji”

- cele i znaczenia edukacji i nauczania w procesie resocjalizacji

- cele i znaczenie pracy/zatrudnienia w procesie resocjalizacji

- resocjalizacja przez sport

- resocjalizacja przez plastykę

- resocjalizacja przez muzykę

- Metoda Teatru Resocjalizacyjnego

- wybrane przykłady wykorzystania metod oddziaływania kulturowego oraz metod „Twórczej resocjalizacji” w praktyce.

7. Założenia, istota, zasady konstruowania, budowa i zastosowanie Indywidualnych Planów Resocjalizacji, Indywidualnych Planów Edukacyjno-Terapeutycznych, Indywidulanych Planów Oddziaływań Wychowawczych, Resocjalizacyjnych i Terapeutycznych (IPOWRIT) oraz Indywidulanych Programów Oddziaływań.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Górski S., Metodyka resocjalizacji, IWZZ, Warszawa 1985

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Wyd. Akadem. „Żak”, Warszawa 1998.

Urban B., Stanik J., M. (red.), Resocjalizacja, Tom I i II, PWN Warszawa 2007.

Literatura uzupełniająca:

Borowski R., Wysocki D., Instytucje wychowania resocjalizującego. Wyd. Naukowe „Novum”, Płock, 2001

Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące: elementy metodyki i diagnostyki, PWN, Warszawa 1978.

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji. PWN, Warszawa 2006.

Ptak K., Metody oddziaływań resocjalizacyjnych, GWSP, Mysłowice 2010.

Opora R., Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.

Iwanicki H., Muzykoterapia jako forma oddziaływania terapeutycznego. [w:] Opieka, Wychowanie, Terapia, L. Pytka (red.) Nr 4 (40), Warszawa 1999.

Iwanicki H., Rola, znaczenie i zadania szkolnictwa przywięziennego. Szkoła Specjalna, Nr 1, 2004.

Sawicka K., (red). Socjoterapia, CMPPP, Warszawa,1988.

Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich, Lublin 2004.

Uwagi:

Metody kształcenia stosowane podczas wykładów: metoda podająca, uzupełniana prezentacjami treści wykładów w PowerPoint, filmami i materiałami dydaktycznymi

Metody kształcenia stosowane podczas ćwiczeń: dyskusja, pogadanka, praca z książką, pokaz, film, metoda problemowa, praca w grupie

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 35

Przygotowanie się do egzaminu 40

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 30

Sumaryczna liczba godzin 120

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)