Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia na odległość

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-MKO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia na odległość
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Ogólne założenia kształcenia na odległość. Cele i treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji. Metody i formy prowadzenia zajęć dydaktycznych. Koncepcja kształcenia wielostronnego i multimedialnego. Proces dydaktyczny i zasady nauczania. Metodyka przygotowania zajęć dydaktycznych w systemie on line. Metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych w systemie on line.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiącą podstawę projek-towania i realizacji edukacji zdalnej

ma rozszerzoną wiedzę o metodach, formach i zasadach kształcenia na odległość

ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działal-ności pedagogicznej w zakresie edukacji zdalnej

Umiejętności

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z dydaktyki z praktycznym zastosowaniem w kształceniu na odległość

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego z wykorzystaniem technik i narzędzi na odle-głość

docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jed-nostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu edukacji zdalnej

jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, z wykorzystaniem platform edukacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Bluszcz
Prowadzący grup: Justyna Bluszcz
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7be35736c6d74326aee04d1446404559%40thread.tacv2/conversations?groupId=2f5ef950-4062-42dc-b7a3-8bcad308f6a2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób potwierdzania efektów kształcenia:

- ocena aktywności na zajęciach

- ocena projektów zajęć zdalnych w MS Teams

- ocena przeprowadzonej symulacji zajęć zdalnych w MS Teams

- egzamin ustny: weryfikacja wiedzy i umiejętności uwidocznionych w projekcie zajęć zdalnych

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Ogólne założenia kształcenia na odległość

2. Cele i treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji

3. Metody i formy prowadzenia zajęć dydaktycznych

4. Proces dydaktyczny i zasady nauczania

5. Metodyka przygotowania zajęć dydaktycznych

6. Komunikacja w procesie dydaktycznym - rola informacji zwrotnej w kształceniu na odległość

7. Metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

1 Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002.

2. Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 21012.

3. Kruszewski K., Sztuka nauczania, (t.1) K. Konarzewski K., (t.2) Warszawa 1992.

4. Wedeł-Domaradzka A., Raczyńska A., Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej? Poradnik. Warszawa 2013 (http://www.koweziu.edu.pl/images/pliki/Poradnik_Jak_prowadzic.pdf)

5. Michałowski R., Myka W., Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po korku, Warszawa 2014 (http://www.koweziu.edu.pl/images/jak_wdra%C5%BCa%C4%87_kno_-_poprawione.pdf)

6. Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

1. Materiały edukacyjne z zakresu kształcenia na odległość: http://www.koweziu.edu.pl/component/k2/item/626

2. Materiały z zakresu oceniania kształtującego: https://ceo.org.pl/publikacje/ocenianie-ksztaltujace

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący,

- dyskusja dydaktyczna,

- objaśnienie

- symulacja dydaktyczna

- praca w zespołach

- metoda projektów,

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności)

Godziny kontaktowe (on-line): 15 h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h

Przygotowanie się do egzaminu: 10h

Przygotowanie projektu zajęć zdalnych: 25h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: Metodyka kształcenia na odległość I rok EZG 2020/21 Szczegóły zajęć w aplikacji MS Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sylwia Galanciak
Prowadzący grup: Klaudia Markowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Metody i formy pracy ze studentem:

praca w grupach

dyskusja

wykład aktywizujący

ćwiczenia praktyczne

materiałów źródłowych

Pełny opis:

Rozwój nauczania na odległość w Polsce i na świecie – zarys historyczny.

Platformy nauczania zdalnego na przykładzie platformy Moodle i Microsoft Teams. Podstawy tworzenia kursów online.

Technologie cyfrowe w pracy nauczyciela. Wyzwania i możliwości nauczania w środowisku cyfrowym.

Narzędzia multimedialne w pracy nauczyciela.

Zasady nauczania i metodyka nauczania w edukacji na odległość.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.

Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012.

Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca:

Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012.

Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek 2006.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

ćwiczenia i godziny kontaktowe 15

przygotowanie się do zajęć 10

lektury 10

przygotowanie kursu 20

przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 15

Liczba ECTS: 2

Forma zaliczenia:

Aktywność na zajęciach.

Przygotowanie kursu online na wybranej platformie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Klaudia Markowska
Prowadzący grup: Klaudia Markowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Metody i formy pracy ze studentem:

praca w grupach

dyskusja

wykład aktywizujący

ćwiczenia praktyczne

materiałów źródłowych

Pełny opis:

Rozwój nauczania na odległość w Polsce i na świecie – zarys historyczny.

Platformy nauczania zdalnego na przykładzie platformy Moodle i Microsoft Teams. Podstawy tworzenia kursów online.

Technologie cyfrowe w pracy nauczyciela. Wyzwania i możliwości nauczania w środowisku cyfrowym.

Narzędzia multimedialne w pracy nauczyciela.

Zasady nauczania i metodyka nauczania w edukacji na odległość.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015.

Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012.

Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012.

Literatura uzupełniająca:

Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012.

Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek 2006.

Uwagi:

Nakład pracy studenta:

ćwiczenia i godziny kontaktowe 15

przygotowanie się do zajęć 10

lektury 10

przygotowanie kursu 20

przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 15

Liczba ECTS: 2

Forma zaliczenia:

Aktywność na zajęciach.

Przygotowanie kursu online na wybranej platformie.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)