Metodyka kształcenia na odległość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-MKO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia na odległość |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Ogólne założenia kształcenia na odległość. Cele i treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji. Metody i formy prowadzenia zajęć dydaktycznych. Koncepcja kształcenia wielostronnego i multimedialnego. Proces dydaktyczny i zasady nauczania. Metodyka przygotowania zajęć dydaktycznych w systemie on line. Metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych w systemie on line. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym jak i społecznym oraz kulturowym, stanowiącą podstawę projek-towania i realizacji edukacji zdalnej ma rozszerzoną wiedzę o metodach, formach i zasadach kształcenia na odległość ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działal-ności pedagogicznej w zakresie edukacji zdalnej Umiejętności potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z dydaktyki z praktycznym zastosowaniem w kształceniu na odległość Kompetencje społeczne ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego z wykorzystaniem technik i narzędzi na odle-głość docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jed-nostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu edukacji zdalnej jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, z wykorzystaniem platform edukacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Bluszcz | |
Prowadzący grup: | Justyna Bluszcz | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a7be35736c6d74326aee04d1446404559%40thread.tacv2/conversations?groupId=2f5ef950-4062-42dc-b7a3-8bcad308f6a2&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób potwierdzania efektów kształcenia: - ocena aktywności na zajęciach - ocena projektów zajęć zdalnych w MS Teams - ocena przeprowadzonej symulacji zajęć zdalnych w MS Teams - egzamin ustny: weryfikacja wiedzy i umiejętności uwidocznionych w projekcie zajęć zdalnych |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE 1. Ogólne założenia kształcenia na odległość 2. Cele i treści metodyki wykorzystania mediów w edukacji 3. Metody i formy prowadzenia zajęć dydaktycznych 4. Proces dydaktyczny i zasady nauczania 5. Metodyka przygotowania zajęć dydaktycznych 6. Komunikacja w procesie dydaktycznym - rola informacji zwrotnej w kształceniu na odległość 7. Metodyka prowadzenia zajęć dydaktycznych |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA 1 Bednarek J., Media w nauczaniu, Warszawa 2002. 2. Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 21012. 3. Kruszewski K., Sztuka nauczania, (t.1) K. Konarzewski K., (t.2) Warszawa 1992. 4. Wedeł-Domaradzka A., Raczyńska A., Jak skutecznie prowadzić zajęcia na platformie edukacyjnej? Poradnik. Warszawa 2013 (http://www.koweziu.edu.pl/images/pliki/Poradnik_Jak_prowadzic.pdf) 5. Michałowski R., Myka W., Jak wdrażać kształcenie na odległość w kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych krok po korku, Warszawa 2014 (http://www.koweziu.edu.pl/images/jak_wdra%C5%BCa%C4%87_kno_-_poprawione.pdf) 6. Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Materiały edukacyjne z zakresu kształcenia na odległość: http://www.koweziu.edu.pl/component/k2/item/626 2. Materiały z zakresu oceniania kształtującego: https://ceo.org.pl/publikacje/ocenianie-ksztaltujace |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład aktywizujący, - dyskusja dydaktyczna, - objaśnienie - symulacja dydaktyczna - praca w zespołach - metoda projektów, NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe (on-line): 15 h Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie się do egzaminu: 10h Przygotowanie projektu zajęć zdalnych: 25h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 W okresie obowiązywania trybu pracy zdalnej ćwiczenia odbywają się w aplikacji MS Teams w grupie: Metodyka kształcenia na odległość I rok EZG 2020/21 Szczegóły zajęć w aplikacji MS Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwia Galanciak | |
Prowadzący grup: | Klaudia Markowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Metody i formy pracy ze studentem: praca w grupach dyskusja wykład aktywizujący ćwiczenia praktyczne materiałów źródłowych |
|
Pełny opis: |
Rozwój nauczania na odległość w Polsce i na świecie – zarys historyczny. Platformy nauczania zdalnego na przykładzie platformy Moodle i Microsoft Teams. Podstawy tworzenia kursów online. Technologie cyfrowe w pracy nauczyciela. Wyzwania i możliwości nauczania w środowisku cyfrowym. Narzędzia multimedialne w pracy nauczyciela. Zasady nauczania i metodyka nauczania w edukacji na odległość. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015. Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012. Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012. Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek 2006. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: ćwiczenia i godziny kontaktowe 15 przygotowanie się do zajęć 10 lektury 10 przygotowanie kursu 20 przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 15 Liczba ECTS: 2 Forma zaliczenia: Aktywność na zajęciach. Przygotowanie kursu online na wybranej platformie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Klaudia Markowska | |
Prowadzący grup: | Klaudia Markowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Metody i formy pracy ze studentem: praca w grupach dyskusja wykład aktywizujący ćwiczenia praktyczne materiałów źródłowych |
|
Pełny opis: |
Rozwój nauczania na odległość w Polsce i na świecie – zarys historyczny. Platformy nauczania zdalnego na przykładzie platformy Moodle i Microsoft Teams. Podstawy tworzenia kursów online. Technologie cyfrowe w pracy nauczyciela. Wyzwania i możliwości nauczania w środowisku cyfrowym. Narzędzia multimedialne w pracy nauczyciela. Zasady nauczania i metodyka nauczania w edukacji na odległość. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Tanaś M., Galanciak S.(red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja, Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, APS, NASK, Kraków 2015. Morbitzer J., Musiał E., (red.) Człowiek – Media – Edukacja, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN, Kraków 2012. Przybyła W., Ratalewska M., Poradnik dla projektujących kursy e-learningowe. Warszawa 2012. Literatura uzupełniająca: Siemieniecki B. (red.), Edukacja medialna w świecie ponowoczesnym, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2012. Siemińska-Łosko A., Internet w przygotowaniu nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek 2006. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: ćwiczenia i godziny kontaktowe 15 przygotowanie się do zajęć 10 lektury 10 przygotowanie kursu 20 przygotowanie się do zaliczenia na ocenę 15 Liczba ECTS: 2 Forma zaliczenia: Aktywność na zajęciach. Przygotowanie kursu online na wybranej platformie. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.