Komunikacja w środowisku szkoły
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-KSS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja w środowisku szkoły |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika szkolna i pedagogika zdolności, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Proces komunikacji interpersonalnej (doskonalenie kompetencji komunikacyjnych, umiejętności publicznego występowania). Negocjacje i techniki rozwiązywania konfliktów (przyczyny i eskalacja konfliktu, metody rozwiązywania sytuacji problemowych w szkole, trening negocjacji i mediacji). Metody pracy z uczniami i ich rodzicami. Organizowanie i prowadzenie prelekcji, dyskusji, warsztatów na tematy objęte planem działania pedagoga szkolnego (dla uczniów, rodziców, nauczycieli); Współpraca z nauczycielami i wychowawcami (przekazywanie i precyzowanie zaleceń w postaci opinii i orzeczeń o metodach pracy z uczniami z problemami); Współpraca z dyrekcją szkoły, pielęgniarką szkolną, samorządem szkolnym; udział w zebraniach i radach pedagogicznych. Techniki monitorowania i krytycznego oceniania skutków swojej pracy |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna metody komunikacji i rozwiązywania problemów w środowisku szkoły (w stosunku do uczniów, ich rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły). Umiejętności - Potrafi formułować, przekazywać i precyzować zalecenia w postaci opinii i orzeczeń o metodach pracy z poszczególnymi uczniami. - Umie wesprzeć uczniów w sytuacjach problemowych: zdolnych, z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), z trudnościami w nauce (dysleksja), będących ofiarami przemocy, wykorzystywania seksualnego, uzależnienia, sprawiających problemy wychowawcze. - Umie zastosować poznane metody komunikacji i rozwiązywania problemów w środowisku szkoły (w stosunku do uczniów, ich rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły). - Potrafi organizować i prowadzić prelekcje, dyskusje, warsztaty na tematy objęte planem działania pedagoga szkolnego dla uczniów, rodziców, nauczycieli. Kompetencje społeczne - Wykazuje gotowość udzielenia pomocy pedagogicznej uczniom i ich rodzicom, wychowawcom, nauczycielom. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rebizant | |
Prowadzący grup: | Monika Rebizant | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis pomiaru treści kształcenia: - prezentacja wybranego tematu - pokaz i omówienie prezentacji (z bibliografią) podstawowych teoretycznych zagadnień + zaplanowanie i przeprowadzenie za pomocą różnych aktywnych metod nauczania zadań praktycznych dotyczących tematu: studia przypadków, drama (wywiad, scenki i sytuacje improwizowane, przedstawienia), gry i zabawy dydaktyczne, dyskusja, burza mózgów, itp. - obecność i aktywność na zajęciach; - uczestnictwo w zajęciach hospitacyjnych u pedagoga szkolnego i pedagoga poradni psychologiczno-pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
1. Proces komunikacji interpersonalnej (doskonalenie kompetencji komunikacyjnych, umiejętności publicznego występowania). 2. Negocjacje i techniki rozwiązywania konfliktów (przyczyny i eskalacja konfliktu, metody rozwiązywania sytuacji problemowych w szkole, trening negocjacji i mediacji) - uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzice, uczeń-szkoła. 3. Metody pracy z uczniami zdolnymi (indywidualne i grupowe) i współpracy z rodzicami/ rodzinami (indywidualne i grupowe). 4. Metody pracy z uczniami z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD); z trudnościami w nauce (dysleksja); z trudnościami w uczeniu się (indywidualne i grupowe) i współpracy z rodzicami/ rodzinami (indywidualne i grupowe). 5. Metody pracy z uczniami w sytuacjach problemowych związanych z funkcjonowaniem rodziny: przemoc, wykorzystywanie seksualne i współpracy z rodzicami/ rodzinami. 6. Metody pracy z uczniami w sytuacjach problemowych związanych z funkcjonowaniem szkoły: przemoc, wykorzystywanie seksualne i współpracy z rodzicami/ rodzinami. 7. Metody pracy z uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym (kradzieżą, rozbojem, używkami) i współpracy z rodzicami/ rodzinami. 8. Metody pracy z rodzicami patologicznymi (wykorzystującymi w rodzinie przemoc, uzależnionymi, dopuszczający się wykorzystywania seksualnego). 9. Metody pracy z rodzicami w trudnej sytuacji materialnej; rozpoznawanie oczekiwań rodziców i zbieranie ich opinii o szkole. 10. Organizowanie i prowadzenie prelekcji, dyskusji, warsztatów na tematy objęte planem działania pedagoga szkolnego (dla uczniów, rodziców, nauczycieli). 11. Współpraca z nauczycielami i wychowawcami (przekazywanie i precyzowanie zaleceń w postaci opinii i orzeczeń o metodach pracy z uczniami z problemami). 12. Współpraca z dyrekcją szkoły, pielęgniarką szkolną, samorządem szkolnym; udział w zebraniach i radach pedagogicznych. Techniki monitorowania i krytycznego oceniania skutków swojej pracy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów D. Seach, M. Llayd, M. Preston, Pomóż dziecku z autyzmem. Praktyczny poradnik dla rodziców i pedagogów K. Geldard i D. Geldard, Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi M. Babiuch, Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów? C. J. Christopher, Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się B. Jakubowska, J. Markiewicz, Rodzina w kryzysie E. Milewska, A. Szymanowska, Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami E. Grzesiak, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Komunikacja w szkole. Scenariusze godzin wychowawczych D. Lewis, Jak wychować zdolne dziecko Kompetencje zawodowe nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi H. Cudak, Funkcjonowanie dzieci z małżeństw rozwiedzionych Literatura uzupełniająca: E. Griffin, Podstawy teorii komunikacji M. Król-Fijewska, Stanowczo, łagodnie, bez lęku W. Starzyński, E. Wieczorek, W. Kołodziejczyk, W. Kunicki-Goldfinger, Prawa rodziców w szkole E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym: zastosowanie w Europie i w Polsce A. Kozłowska, Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka M. Gruszka, I. Janiak, J. Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej M. Jachimska, Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych P. Chocholska, M. Osipczuk, Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży A. Czerkawska, A. Czerkawski, Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego A. Paczkowska-Rogacz, Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych A. Góralski, Reguły treningu twórczości E. Nęcka, Trening twórczości K. Szmidt, Porządek i przygoda. Lekcje twórczości. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, Zdolności i twórczość www.raabe.com.pl - Materiały do terapii pedagogicznej uczniów www.dzieckoswiadek.pl - Gdy dziecko jest ofiarą przestępstwa www.fdn.pl - terapia dzieci wykorzystywanych seksualnie |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: metody heurystyczne, problemowe, praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy - 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Rebizant | |
Prowadzący grup: | Monika Rebizant | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis pomiaru treści kształcenia: - prezentacja wybranego tematu - pokaz i omówienie prezentacji (z bibliografią) podstawowych teoretycznych zagadnień + zaplanowanie i przeprowadzenie za pomocą różnych aktywnych metod nauczania zadań praktycznych dotyczących tematu: studia przypadków, wywiad, gry i zabawy dydaktyczne, dyskusja, burza mózgów, itp. - wideokonferencja z pedagogiem szkolnym lub/i z pedagogiem poradni psychologiczno-pedagogicznej. |
|
Pełny opis: |
1. Proces komunikacji interpersonalnej (doskonalenie kompetencji komunikacyjnych, umiejętności publicznego występowania). 2. Negocjacje i techniki rozwiązywania konfliktów (przyczyny i eskalacja konfliktu, metody rozwiązywania sytuacji problemowych w szkole, trening negocjacji i mediacji) - uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzice, uczeń-szkoła. 3. Metody pracy z uczniami zdolnymi (indywidualne i grupowe) i współpracy z rodzicami/ rodzinami (indywidualne i grupowe). 4. Metody pracy z uczniami z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD); z trudnościami w nauce (dysleksja); z trudnościami w uczeniu się (indywidualne i grupowe) i współpracy z rodzicami/ rodzinami (indywidualne i grupowe). 5. Metody pracy z uczniami w sytuacjach problemowych związanych z funkcjonowaniem rodziny: przemoc, wykorzystywanie seksualne i współpracy z rodzicami/ rodzinami. 6. Metody pracy z uczniami w sytuacjach problemowych związanych z funkcjonowaniem szkoły: przemoc, wykorzystywanie seksualne i współpracy z rodzicami/ rodzinami. 7. Metody pracy z uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym (kradzieżą, rozbojem, używkami) i współpracy z rodzicami/ rodzinami. 8. Metody pracy z rodzicami patologicznymi (wykorzystującymi w rodzinie przemoc, uzależnionymi, dopuszczający się wykorzystywania seksualnego). 9. Metody pracy z rodzicami w trudnej sytuacji materialnej; rozpoznawanie oczekiwań rodziców i zbieranie ich opinii o szkole. 10. Organizowanie i prowadzenie prelekcji, dyskusji, warsztatów na tematy objęte planem działania pedagoga szkolnego (dla uczniów, rodziców, nauczycieli). 11. Współpraca z nauczycielami i wychowawcami (przekazywanie i precyzowanie zaleceń w postaci opinii i orzeczeń o metodach pracy z uczniami z problemami). 12. Współpraca z dyrekcją szkoły, pielęgniarką szkolną, samorządem szkolnym; udział w zebraniach i radach pedagogicznych. Techniki monitorowania i krytycznego oceniania skutków swojej pracy. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów D. Seach, M. Llayd, M. Preston, Pomóż dziecku z autyzmem. Praktyczny poradnik dla rodziców i pedagogów K. Geldard i D. Geldard, Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi M. Babiuch, Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów? C. J. Christopher, Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się B. Jakubowska, J. Markiewicz, Rodzina w kryzysie E. Milewska, A. Szymanowska, Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami E. Grzesiak, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Komunikacja w szkole. Scenariusze godzin wychowawczych D. Lewis, Jak wychować zdolne dziecko Kompetencje zawodowe nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi H. Cudak, Funkcjonowanie dzieci z małżeństw rozwiedzionych Literatura uzupełniająca: L. Jenkins, Gotowi do szkoły? Start! Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Elżbieta Zubrzycka, Bajki z sensem E. Griffin, Podstawy teorii komunikacji M. Król-Fijewska, Stanowczo, łagodnie, bez lęku W. Starzyński, E. Wieczorek, W. Kołodziejczyk, W. Kunicki-Goldfinger, Prawa rodziców w szkole A. Kozłowska, Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka M. Gruszka, I. Janiak, J. Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej M. Jachimska, Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych P. Chocholska, M. Osipczuk, Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży A. Czerkawska, A. Czerkawski, Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego A. Paczkowska-Rogacz, Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych A. Góralski, Reguły treningu twórczości E. Nęcka, Trening twórczości K. Szmidt, Porządek i przygoda. Lekcje twórczości. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, Zdolności i twórczość www.raabe.com.pl - Materiały do terapii pedagogicznej uczniów www.dzieckoswiadek.pl - Gdy dziecko jest ofiarą przestępstwa www.fdn.pl - terapia dzieci wykorzystywanych seksualnie |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy - 3 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.