Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komunikacja w środowisku szkoły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-KSS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komunikacja w środowisku szkoły
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. PE, pedagogika szkolna i pedagogika zdolności, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Proces komunikacji interpersonalnej (doskonalenie kompetencji komunikacyjnych, umiejętności publicznego występowania). Negocjacje i techniki rozwiązywania konfliktów (przyczyny i eskalacja konfliktu, metody rozwiązywania sytuacji problemowych w szkole, trening negocjacji i mediacji). Metody pracy z uczniami i ich rodzicami. Organizowanie i prowadzenie prelekcji, dyskusji, warsztatów na tematy objęte planem działania pedagoga szkolnego (dla uczniów, rodziców, nauczycieli); Współpraca z nauczycielami i wychowawcami (przekazywanie i precyzowanie zaleceń w postaci opinii i orzeczeń o metodach pracy z uczniami z problemami); Współpraca z dyrekcją szkoły, pielęgniarką szkolną, samorządem szkolnym; udział w zebraniach i radach pedagogicznych. Techniki monitorowania i krytycznego oceniania skutków swojej pracy

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna metody komunikacji i rozwiązywania problemów w środowisku szkoły (w stosunku do uczniów, ich rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły).

Umiejętności

- Potrafi formułować, przekazywać i precyzować zalecenia w postaci opinii i orzeczeń o metodach pracy z poszczególnymi uczniami.

- Umie wesprzeć uczniów w sytuacjach problemowych: zdolnych, z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD), z trudnościami w nauce (dysleksja), będących ofiarami przemocy, wykorzystywania seksualnego, uzależnienia, sprawiających problemy wychowawcze.

- Umie zastosować poznane metody komunikacji i rozwiązywania problemów w środowisku szkoły (w stosunku do uczniów, ich rodziców, nauczycieli, pracowników szkoły).

- Potrafi organizować i prowadzić prelekcje, dyskusje, warsztaty na tematy objęte planem działania pedagoga szkolnego dla uczniów, rodziców, nauczycieli.

Kompetencje społeczne

- Wykazuje gotowość udzielenia pomocy pedagogicznej uczniom i ich rodzicom, wychowawcom, nauczycielom.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Rebizant
Prowadzący grup: Monika Rebizant
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Skrócony opis pomiaru treści kształcenia:

- prezentacja wybranego tematu - pokaz i omówienie prezentacji (z bibliografią) podstawowych teoretycznych zagadnień + zaplanowanie i przeprowadzenie za pomocą różnych aktywnych metod nauczania zadań praktycznych dotyczących tematu: studia przypadków, drama (wywiad, scenki i sytuacje improwizowane, przedstawienia), gry i zabawy dydaktyczne, dyskusja, burza mózgów, itp.

- obecność i aktywność na zajęciach;

- uczestnictwo w zajęciach hospitacyjnych u pedagoga szkolnego i pedagoga poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Pełny opis:

1. Proces komunikacji interpersonalnej (doskonalenie kompetencji komunikacyjnych, umiejętności publicznego występowania).

2. Negocjacje i techniki rozwiązywania konfliktów (przyczyny i eskalacja konfliktu, metody rozwiązywania sytuacji problemowych w szkole, trening negocjacji i mediacji) - uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzice, uczeń-szkoła.

3. Metody pracy z uczniami zdolnymi (indywidualne i grupowe) i współpracy z rodzicami/ rodzinami (indywidualne i grupowe).

4. Metody pracy z uczniami z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD); z trudnościami w nauce (dysleksja); z trudnościami w uczeniu się (indywidualne i grupowe) i współpracy z rodzicami/ rodzinami (indywidualne i grupowe).

5. Metody pracy z uczniami w sytuacjach problemowych związanych z funkcjonowaniem rodziny: przemoc, wykorzystywanie seksualne i współpracy z rodzicami/ rodzinami.

6. Metody pracy z uczniami w sytuacjach problemowych związanych z funkcjonowaniem szkoły: przemoc, wykorzystywanie seksualne i współpracy z rodzicami/ rodzinami.

7. Metody pracy z uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym (kradzieżą, rozbojem, używkami) i współpracy z rodzicami/ rodzinami.

8. Metody pracy z rodzicami patologicznymi (wykorzystującymi w rodzinie przemoc, uzależnionymi, dopuszczający się wykorzystywania seksualnego).

9. Metody pracy z rodzicami w trudnej sytuacji materialnej; rozpoznawanie oczekiwań rodziców i zbieranie ich opinii o szkole.

10. Organizowanie i prowadzenie prelekcji, dyskusji, warsztatów na tematy objęte planem działania pedagoga szkolnego (dla uczniów, rodziców, nauczycieli).

11. Współpraca z nauczycielami i wychowawcami (przekazywanie i precyzowanie zaleceń w postaci opinii i orzeczeń o metodach pracy z uczniami z problemami).

12. Współpraca z dyrekcją szkoły, pielęgniarką szkolną, samorządem szkolnym; udział w zebraniach i radach pedagogicznych. Techniki monitorowania i krytycznego oceniania skutków swojej pracy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów

D. Seach, M. Llayd, M. Preston, Pomóż dziecku z autyzmem. Praktyczny poradnik dla rodziców i pedagogów

K. Geldard i D. Geldard, Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi

M. Babiuch, Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów?

C. J. Christopher, Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się

B. Jakubowska, J. Markiewicz, Rodzina w kryzysie

E. Milewska, A. Szymanowska, Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych

S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami

E. Grzesiak, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Komunikacja w szkole. Scenariusze godzin wychowawczych

D. Lewis, Jak wychować zdolne dziecko

Kompetencje zawodowe nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi

H. Cudak, Funkcjonowanie dzieci z małżeństw rozwiedzionych

Literatura uzupełniająca:

E. Griffin, Podstawy teorii komunikacji

M. Król-Fijewska, Stanowczo, łagodnie, bez lęku

W. Starzyński, E. Wieczorek, W. Kołodziejczyk, W. Kunicki-Goldfinger, Prawa rodziców w szkole

E. Gmurzyńska, Mediacja w sprawach cywilnych w amerykańskim systemie prawnym: zastosowanie w Europie i w Polsce

A. Kozłowska, Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka

M. Gruszka, I. Janiak, J. Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej

M. Jachimska, Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych

P. Chocholska, M. Osipczuk, Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży

A. Czerkawska, A. Czerkawski, Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego

A. Paczkowska-Rogacz, Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych

A. Góralski, Reguły treningu twórczości

E. Nęcka, Trening twórczości

K. Szmidt, Porządek i przygoda. Lekcje twórczości. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli

J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, Zdolności i twórczość

www.raabe.com.pl - Materiały do terapii pedagogicznej uczniów

www.dzieckoswiadek.pl - Gdy dziecko jest ofiarą przestępstwa

www.fdn.pl - terapia dzieci wykorzystywanych seksualnie

Uwagi:

Opis metod kształcenia: metody heurystyczne, problemowe, praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy - 3

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Rebizant
Prowadzący grup: Monika Rebizant
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Skrócony opis pomiaru treści kształcenia:

- prezentacja wybranego tematu - pokaz i omówienie prezentacji (z bibliografią) podstawowych teoretycznych zagadnień + zaplanowanie i przeprowadzenie za pomocą różnych aktywnych metod nauczania zadań praktycznych dotyczących tematu: studia przypadków, wywiad, gry i zabawy dydaktyczne, dyskusja, burza mózgów, itp.

- wideokonferencja z pedagogiem szkolnym lub/i z pedagogiem poradni psychologiczno-pedagogicznej.

Pełny opis:

1. Proces komunikacji interpersonalnej (doskonalenie kompetencji komunikacyjnych, umiejętności publicznego występowania).

2. Negocjacje i techniki rozwiązywania konfliktów (przyczyny i eskalacja konfliktu, metody rozwiązywania sytuacji problemowych w szkole, trening negocjacji i mediacji) - uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, uczeń-rodzice, uczeń-szkoła.

3. Metody pracy z uczniami zdolnymi (indywidualne i grupowe) i współpracy z rodzicami/ rodzinami (indywidualne i grupowe).

4. Metody pracy z uczniami z nadpobudliwością psychoruchową (ADHD); z trudnościami w nauce (dysleksja); z trudnościami w uczeniu się (indywidualne i grupowe) i współpracy z rodzicami/ rodzinami (indywidualne i grupowe).

5. Metody pracy z uczniami w sytuacjach problemowych związanych z funkcjonowaniem rodziny: przemoc, wykorzystywanie seksualne i współpracy z rodzicami/ rodzinami.

6. Metody pracy z uczniami w sytuacjach problemowych związanych z funkcjonowaniem szkoły: przemoc, wykorzystywanie seksualne i współpracy z rodzicami/ rodzinami.

7. Metody pracy z uczniami zagrożonymi niedostosowaniem społecznym (kradzieżą, rozbojem, używkami) i współpracy z rodzicami/ rodzinami.

8. Metody pracy z rodzicami patologicznymi (wykorzystującymi w rodzinie przemoc, uzależnionymi, dopuszczający się wykorzystywania seksualnego).

9. Metody pracy z rodzicami w trudnej sytuacji materialnej; rozpoznawanie oczekiwań rodziców i zbieranie ich opinii o szkole.

10. Organizowanie i prowadzenie prelekcji, dyskusji, warsztatów na tematy objęte planem działania pedagoga szkolnego (dla uczniów, rodziców, nauczycieli).

11. Współpraca z nauczycielami i wychowawcami (przekazywanie i precyzowanie zaleceń w postaci opinii i orzeczeń o metodach pracy z uczniami z problemami).

12. Współpraca z dyrekcją szkoły, pielęgniarką szkolną, samorządem szkolnym; udział w zebraniach i radach pedagogicznych. Techniki monitorowania i krytycznego oceniania skutków swojej pracy.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

A. W. Nocuń, J. Szmagalski, Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich kształcenie. Porozumiewanie się, rozwiązywanie problemów i konfliktów

D. Seach, M. Llayd, M. Preston, Pomóż dziecku z autyzmem. Praktyczny poradnik dla rodziców i pedagogów

K. Geldard i D. Geldard, Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi

M. Babiuch, Jak współpracować z rodzicami "trudnych" uczniów?

C. J. Christopher, Nauczyciel-rodzic. Skuteczne porozumiewanie się

B. Jakubowska, J. Markiewicz, Rodzina w kryzysie

E. Milewska, A. Szymanowska, Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytuacji problemowych

S. Chełpa, T. Witkowski, Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami

E. Grzesiak, R. Janicka-Szyszko, M. Steblecka, Komunikacja w szkole. Scenariusze godzin wychowawczych

D. Lewis, Jak wychować zdolne dziecko

Kompetencje zawodowe nauczycieli w pracy z uczniami zdolnymi

H. Cudak, Funkcjonowanie dzieci z małżeństw rozwiedzionych

Literatura uzupełniająca:

L. Jenkins, Gotowi do szkoły? Start!

Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Elżbieta Zubrzycka, Bajki z sensem

E. Griffin, Podstawy teorii komunikacji

M. Król-Fijewska, Stanowczo, łagodnie, bez lęku

W. Starzyński, E. Wieczorek, W. Kołodziejczyk, W. Kunicki-Goldfinger, Prawa rodziców w szkole

A. Kozłowska, Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka

M. Gruszka, I. Janiak, J. Prarat, Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej

M. Jachimska, Grupa bawi się i pracuje. Zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych

P. Chocholska, M. Osipczuk, Uzależnienie od komputera i Internetu u dzieci i młodzieży

A. Czerkawska, A. Czerkawski, Etyczny wymiar poradnictwa zawodowego

A. Paczkowska-Rogacz, Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych

A. Góralski, Reguły treningu twórczości

E. Nęcka, Trening twórczości

K. Szmidt, Porządek i przygoda. Lekcje twórczości. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli

J. Łukasiewicz-Wieleba, M. Jabłonowska, Zdolności i twórczość

www.raabe.com.pl - Materiały do terapii pedagogicznej uczniów

www.dzieckoswiadek.pl - Gdy dziecko jest ofiarą przestępstwa

www.fdn.pl - terapia dzieci wykorzystywanych seksualnie

Uwagi:

Metody kształcenia:

Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy - 3

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)