Europejskie systemy wsparcia dziecka i rodziny
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-ESW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Europejskie systemy wsparcia dziecka i rodziny |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. PE, opieka nad dzieckiem i wsparcie społeczne, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Istota i waga wczesnej interwencji - wymiar społeczny i pedagogiczny. Studia przypadku dotyczące wczesnej interwencji w rodzinach ryzyka. Wyzwania wielokulturowe: prawo do własnej kultury, języka i religii a standardy wsparcia i opieki w Europie (problematyka FGM, obrzezania, okultyzmu, małżeństw nieletnich, małżeństw aranżowanych, współczesnych form niewolnictwa i pracy dzieci). Kontrowersje wokół praw dziecka i praw człowieka. Deklaracja Praw Człowieka i Konwencja o Prawach Dziecka - wymiar praktyczny i prawny.Wybrane europejskie modele wspierania rodzin i dzieci: akty prawne, modele współpracy międzyinstytucjonalnej, przykłady tzw. „best practice”. Rola szkoły we wczesnej interwencji. Podnoszenie świadomości pedagogicznej społeczeństwa dla dobra dziecka i rodziny. Zmiany demograficzne a bezpieczeństwo socjalne. Analiza danych z raportów Eurydice i Eurostat dotyczących zagadnień edukacyjnych, piekuńczych i pomocowych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, w perspektywie europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem działalności zawodowej nauczycieli i ich roli we wczesnej interwencji. Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wsparcia społecznego. Umiejętności Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej. Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. Kompetencje społeczne Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. Jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Szostakowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Szostakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Na zaliczenie przedmiotu składa się: Przygotowanie prezentacji na wyznaczony temat: gotowości dzieci wybranych krajach Unii Europejskiej. Przygotowanie rodzajów wsparcia finansowego rodziny ze strony Polityki społecznej. |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia poruszane na zajęciach obejmują 1. Opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne), opieka nad ludźmi chorymi i starymi. 2. Charakterystyka problemów społecznych w wybranych krajach europejskich. 3. Systemy opieki nad dzieckiem - standardy europejskie versus standardy poza Unią Europejską na przykładzie - Indii, Rosji, Białorusi i Ukrainy, Krajów Arabskich. - Wielkiej Brytanii, Polski, Włoch, Niemiec, - krajów nadbałtyckich i skandynawskich 4. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich: opieka nad dziećmi przed szkołą oraz w szkole, pomoc rodzinie (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin z problemami,); |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Frąckiewicz L. (red.) (2002). Rodzina i jej ochrona. Rozdział 2, s. 47-76. [w] Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk"; 2. Ustawa o pomocy społecznej. 3. Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Polityka rodzinna. Rozdział 8. [w] Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin; 4. Konwencja o Prawach Dziecka 5. Smolińska-Theiss B. (2013). Korczakowskie narracje pedagogiczne. Rozdział X - Korczakowska Idea praw dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Impuls; 6. Biernat T., Kuziak K., Malinowski J.A. (red.) (2005). Rodzina w pracy socjalnej- pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 7. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. 8. Wosik-Kawala D. (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-. Lublin: Wydawnictwo UMCS 9. Badora S., Marzec D. (red.) (2002). Systemy opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków: Wydawnictwo "Plus". - część IV - System opieki nad dzieckiem; LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. I. Sierpowska, Meritum. Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016. 2. Z. Krajewski, Unia Europejska-geneza, problemy i elementy polityki społecznej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008. 3.W. Rabczuk, Polityka Edukacyjna Unii Europejskiej wobec imigrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych, Wydawnictwo IBE, Warszawa 2002. 4.Dzieci recesji. Wpływ kryzysu gospodarczego na warunki i jakość życia dzieci w krajach wysokorozwiniętych. UNICEF. Office of Research -Innocenti. Florencja 2014. 5. Polityka prorodzinna w Polsce. Diagnoza stanu obecnego i propozycje zmian, Fundacja Republikańska, Warszawa 2012. 6. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". 7.Prawa dziecka. Dokumenty Rady Europy. Jaros P., (opr.). BRPDz, Warszawa, 2012. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: 1. Podające - pogadanka - praca z tekstem - przygotowanie i omówienie prezentacji na temat pomocy udzielanej rodzinie, gotowości szkolnej, alternatywnych form opieki nad dzieckiem oraz opieki kompensacyjnej w wybranych krajach Unii Europejskiej vs poza Unią Europejską 2. Aktywizujące - praca w grupach - dyskusja NAKŁAD PRACY STUDENTA: godziny kontraktowe: 15h przygotowanie się do zajęć, lektury: 8h przygotowanie referatu, prezentacji: 7h FORMY REALIZACJI ZAJĘĆ NA ODLEGŁOŚĆ: - Prowadzenie zajęć w czasie rzeczywistym z wykorzystywaniem platformy Microsoft Teams - Zamieszczanie materiałów omawianych na zajęciach na platformie Microsoft Teams - Umieszczanie na platformie Microsoft Teams prezentacji studentów – wspólne omawianie ich i krytyczna analiza - Udostępnianie linków do filmów i reportaży na platformie Microsoft Teams - Komunikacja poprzez e-mail oraz komunikator Messenger |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Pełny opis: |
1. Opieka zastępcza nad dzieckiem (adopcja, formy rodzinne, formy instytucjonalne), opieka nad ludźmi chorymi, niepełnosprawnymi i starymi. 2. Charakterystyka problemów społecznych w wybranych krajach europejskich. 3. Systemy opieki nad dzieckiem - standardy europejskie 4. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich: opieka nad dziećmi przed szkołą oraz w szkole, pomoc rodzinie (zasiłki, podatki, pomoc socjalna, wsparcie rodzin z problemami,); |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA 1. Frąckiewicz L. (red.) (2002). Rodzina i jej ochrona. Rozdział 2, s. 47-76. [w] Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk"; 2. Ustawa o pomocy społecznej. 3. Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Polityka rodzinna. Rozdział 8. [w] Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin; 4. Konwencja o Prawach Dziecka 5. Smolińska-Theiss B. (2013). Korczakowskie narracje pedagogiczne. Rozdział X - Korczakowska Idea praw dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Impuls; 6. Biernat T., Kuziak K., Malinowski J.A. (red.) (2005). Rodzina w pracy socjalnej- pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Toruń: Wydawnictwo Akapit. 7. Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. 8. Wosik-Kawala D. (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-. Lublin: Wydawnictwo UMCS 9. Badora S., Marzec D. (red.) (2002). Systemy opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie. Kraków: Wydawnictwo "Plus". - część IV - System opieki nad dzieckiem; LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. I. Sierpowska, Meritum. Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016. 2. Z. Krajewski, Unia Europejska-geneza, problemy i elementy polityki społecznej, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008. 3.W. Rabczuk, Polityka Edukacyjna Unii Europejskiej wobec imigrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych, Wydawnictwo IBE, Warszawa 2002. 4.Dzieci recesji. Wpływ kryzysu gospodarczego na warunki i jakość życia dzieci w krajach wysokorozwiniętych. UNICEF. Office of Research -Innocenti. Florencja 2014. 5. Polityka prorodzinna w Polsce. Diagnoza stanu obecnego i propozycje zmian, Fundacja Republikańska, Warszawa 2012. 6. Wysocka, E. (2007). Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak". 7.Prawa dziecka. Dokumenty Rady Europy. Jaros P., (opr.). BRPDz, Warszawa, 2012. |
|
Uwagi: |
Wszystkie zajęcia odbywaja się w czasie rzeczywistym za pomocą aplikacji MS Teams, wszyscy uczestnicy zajęć otrzymają zaproszenie do zespołu na skrzynkę pocztową |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Prowadzący grup: | Krystyna Heland-Kurzak | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aDpAt44h98RZsSwqw9flUXr3N05mbxsqw8OyhdVm4PtE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=7ad14c3d-d440-4b06-98e7-3587ec54412f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, w perspektywie europejskiej, ze szczególnym uwzględnieniem działalności zawodowej nauczycieli i ich roli we wczesnej interwencji. Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie opieki i wsparcia społecznego. Umiejętności Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej. Potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. Kompetencje społeczne Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. Jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski. |
|
Pełny opis: |
1. Kwestia rodziny i dziecka w polityce społecznej państw europejskich 2. Dzieci do 3 roku życia z perspektywy rozwiązań europejskich 3. Model liberalny: Irlandia i Wielka Brytania 4. Model konserwatywny: Francja, Niemcy 5. Model socjaldemokratyczny: Finlandia, Szwecja 6. Model południowoeuropejski: Grecja i Włochy 7. Rodzina i dziecko w dyskursie społeczno-politycznym państw europejskich |
|
Literatura: |
• Leeson, M.J. (2013). Tworzenie sieci Centrów Pomocy Rodzinie skoncentrowanych na wczesnej interwencji, Irlandia Północna, Wielka Brytania • Senior, A. (2013). Zespół ds. Działań na rzecz Pomocy Rodzinie hrabstwa Neath Port Talbot, Family Action Support Team (FAST), Wielka Brytania (Walia) • Krüger, T. (2013). Familienzentren (ośrodki rodzinne) w kraju związkowym Nadrenia Północna–Westfalia (NRW), Niemcy • Honoré, J., Guillemet, S. (2013). Dom Rodziców, Brest, Francja • Ahlén, K., Bing, V., (2013) Program wspierania rodzin w Stenungsund, Szwecja • Plak, J. Wsparcie osób starszych w środowisku zamieszkania we Włoszech. W: System wsparcia osób starszych w środowisku zamieszkania – przegląd sytuacji, propozycja modelu. Praca zbiorowa pod redakcją: Barbary Szatur-Jaworskiej i Piotra Błędowskiego • Frąckiewicz L. (red.) (2002). Rodzina i jej ochrona. Rozdział 2, s. 47-76. [w] Frąckiewicz L. Polityka społeczna. Zarys wykładu wybranych problemów. Katowice: Wydawnictwo "Śląsk"; • Ustawa o pomocy społecznej. • Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Polityka rodzinna. Rozdział 8. [w] Gabryszak R., Magierka D. (red.) (2009). Wprowadzenie do polityki społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Difin; • Konwencja o Prawach Dziecka • Smolińska-Theiss B. (2013). Korczakowskie narracje pedagogiczne. Rozdział X - Korczakowska Idea praw dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Impuls; • Biernat T., Kuziak K., Malinowski J.A. (red.) (2005). Rodzina w pracy socjalnej- pomoc w sytuacjach trudnych i kryzysowych. Toruń: Wydawnictwo Akapit. • Brągiel J., Badora S. (red.) (2005). Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej. • Wosik-Kawala D. (red.) (2012). Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze . Lublin: Wydawnictwo UMCS • Sierpowska, Meritum. Pomoc społeczna. Wsparcie socjalne, Wolters Kluwer, Warszawa, 2016. |
|
Uwagi: |
1. METODY KSZTAŁCENIA - ćwiczenia 2. NAKŁAD PRACY STUDENTA - godziny kontaktowe - 12h - przygotowanie się do zajęć - 7h - przygotowanie prezentacji - 6h 1 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.