Doradztwo pedagogiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-DOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Doradztwo pedagogiczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 4 sem. PE, pedagogika szkolna i pedagogika zdolności, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przedmiot i terminologia poradnictwa pedagogicznego. Cele, zadania, funkcje, strategie i struktura poradnictwa, kryteria klasyfikacyjne poradnictwa. Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni. Podstawy prawne i procedury postępowania. Zasady działania poradniczego i ich przestrzeganie w procesie udzielania pomocy. Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnię. Podstawowe obszary poradnictwa pedagogicznego: - Poradnictwo opiekuńcze oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku i jego rodzinie. - Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze. - Poradnictwo w stosunku do dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Poradnictwo w zakresie zaburzeń zachowania i niedostosowania społecznego - zakres i rodzaje pomocy. - Poradnictwo w zakresie rozwoju uzdolnień i talentów – zakres pomocy dziecku i rodzinie. Kompetencje poradnicze nauczyciela–wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Opisuje typy relacji i więzi społecznych, charakterystyczne dla środowiska szkolnego. - Zna i rozumie typowe mechanizmy biologiczne, psycholo-giczne i społeczne prowadzące do zachowań nieakceptowa-nych społecznie, a także sposoby zapobiegania takim zacho-waniom; - Zna uwarunkowania wyznaczające skuteczność zaspokajania indywidualnych potrzeb ucznia. - Posiada wiedzę o podstawowych zadaniach pedagoga-doradcy. - Posiada wiedzę o zadaniach pedagoga szkolnego oraz jego usytuowaniu w strukturze instytucji edukacyjnych; - Umie określić obszary współpracy nauczyciela z rodzicami ucznia. Umiejętności - Integrując wiedzę z różnorodnych dziedzin dostrzega pro-blemy edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze oraz potrafi znajdować adekwatne do sytuacji środki oddziaływań peda-gogicznych; - Umie projektować programy oddziaływań rozwojowych skierowane na ucznia wykorzystujące wiedzę z zakresu peda-gogiki i innych dyscyplin. - Umie prezentować w formie ustnej i pisemnej projekty wła-snego działania pedagogicznego. - Umie projektować ścieżki rozwoju ucznia, w tym ucznia zdolnego. Kompetencje społeczne - Ma pozytywne nastawienie do zdobywania wiedzy, wyka-zuje systematyczność w realizacji stawianych mu podczas zajęć dydaktycznych zadań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Hennel | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Kompleksowe i praktyczne przedstawienie problemu specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci i młodzieży. Istota zaburzeń - czym się objawiają, jakie trudności wynikają z nich dla dziecka ,nauczycieli, rodziców, ( ADHD, ZA, spektrum autyzmu, zaburzenia afektywne, PTSD, spektrum dysleksji). Sposoby radzenia sobie z objawami - metody pomocne w pracy z dzieckiem w domu i w szkole, strategie nieefektywne. Systemy wzmocnień pozytywnych (system żetonowy, system punktowy, przywileje, pochwały i nagrody).Systemu zasad i konsekwencji, model interwencji w klasie. Zadania i obowiązki szkoły w pracy z dzieckiem z ADHD, Zespołem Aspergera, zaburzeniami osobowości o charakterze afektywnym i środowiskowym, spektrum dysleksji i innymi. Modele pracy z dorosłymi osobami ze spektrum ADHD i ZA (wspieranie rodziców dzieci ze SPE) Umiejętność w obszarze pracy z dzieckiem i grupą w wymienionym, motywowanie do dalszego poszerzania wiedzy z zakresu wychowawczych i terapeutycznych strategii behawioralno-poznawczych. Radzenia sobie z wypaleniem zawodowym i rodzicielskim.Placówki szkolne, opiekuńczo – wychowawcze, poradnie pedagogiczno – psychologiczne i gabinety terapii w systemowym ujęciu pracy w obszarze SPE. Terapia pedagogiczna: -oddziaływanie za pomocą środków wychowawczych i dydaktycznych mające na celu eliminowanie niepowodzeń szkolnych oraz ich ujemnych konsekwencji, elementy terapii wspierającej, - praca kompensacyjno – wyrównawcza, - alternatywne formy komunikacji, oddziaływanie przez sztukę – terapia muzyczna, - terapia baśnią. Indywidualne plany/programy pracy z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych (IPET), karty indywidualnych potrzeb ucznia (KIPU/WOPFU). Integracja dzieci z problemami rozwojowymi w grupie rówieśniczej – projekty umożliwiiające wszechstronny rozwój dziecka, usprawnianie zaburzonych funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach, pomoc w budowaniu satysfakcjonujących relacji społecznych. Poznanie zasad pracy terapeutycznej, takich jak: indywidualizacja środków, powolne stopniowanie trudności, korekcja i kompensacja zaburzeń, systematyczność. Wspieranie rozwoju wychowanka, motywowanie do pracy nad własnym rozwojem i samokształcenia. Programy profilaktyczne jako realne działania, dające zauważalne, pozytywne efekty w pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Metoda Nauczania Kierowanego ( Metoda Petö – podejście zintegrowane obejmujące wszystkie sfery rozwoju) Metoda „ruchu rozwijającego” Weroniki Sherborne, integracja sensoryczną, metoda „dobrego startu” Marty Bogdanowicz, programy aktywności Knillów, metoda ośrodków pracy Marii Grzegorzewskiej, metoda stymulacji polisensorycznej. Programy usprawniania dzieci ze SPE w domu. Znaczenie rozwijania i umacniania kontaktów z rodzicami dzieci z zaburzeniami rozwoju: stała wymiana informacji, regularne spotkania i prowadzenie poradnictwa dla opiekunów. Internetowe programy terapeutyczne (e-terapia polegająca na uruchomieniu wirtualnego przewodnika dla rodziców/opiekunów dzieci ze SPE. Programy kulturowe dla dzieci cudzoziemców. Szkolny asystent mniejszości kulturowych i religijnych. Dziecko zdolne i utalentowane. Identyfikacja i diagnoza uzdolnień dzieci. Indywidualne plany pracy z dzieckiem zdolnym. Programy edukacyjne rozwoju talentów i zdolności twórczych uczniów. Syndrom nieadekwatnych osiągnięć. Szkoły twórcze. opieka psychologiczno – pedagogiczna nad osobami zdolnymi. |
|
Literatura: |
Bloomquist M.l., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, WUJ, Kraków 2011 Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 Fijewski P., Jak rozwinąć skrzydła, WAB, Warszawa 2005 Geldard K., Skuteczne interwencje w pracy z młodymi ludźmi grup ryzyka, PARPAMEDIA, Warszawa 2010 Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudna dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, GWP, Sopot 2014 Kołakowski A.(red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, GWP, Sopot Kurzeja A., Dzieci ulicy. Profilaktyka zagrożeń, IMPULS, 2010 Lawrence D., Jak nauczyć uczniów szacunku do samych siebie, WSiP, Warszawa 2008 MacKenzie R. J, Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?, GWP, Sopot 2006 Rockwell S., A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie, Warszawa 2008 Stallard P., Czujesz tak, jak myślisz, Poznań 2006 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jabłonowska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
- Indywidualne potrzeby ucznia – identyfikacja i zaspokajanie. - Predyspozycje ucznia i zainteresowania jako wyznaczniki drogi edukacyjnej. - Trudności wychowawcze, zaburzenia zachowania i niedostosowanie społeczne - zakres i rodzaje pomocy ze strony pedagoga szkolnego. - Pedagog-doradca – zadania i uwarunkowania pracy zawodowej. - Rodzina i szkoła jako instytucje współpracujące podczas procesu wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodu. - Zakres, obszary i uwarunkowania poradnictwa - Dokumentacja szkolna i opinie oraz orzeczenia wydawane przez poradnię w zakresie poradnictwa edukacyjnego |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Przedmiot i terminologia poradnictwa pedagogicznego. Cele, zadania, funkcje, strategie i struktura poradnictwa, kryteria klasyfikacyjne poradnictwa. Działalność opiniodawcza i orzecznicza poradni. Podstawy prawne i procedury postępowania. Zasady działania poradniczego i ich przestrzeganie w procesie udzielania pomocy. Orzeczenia i opinie wydawane przez poradnię. Podstawowe obszary poradnictwa pedagogicznego: - Poradnictwo opiekuńcze oraz pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku i jego rodzinie. - Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze. - Poradnictwo w stosunku do dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. - Poradnictwo w zakresie zaburzeń zachowania i niedostosowania społecznego - zakres i rodzaje pomocy. - Poradnictwo w zakresie rozwoju uzdolnień i talentów – zakres pomocy dziecku i rodzinie. Kompetencje poradnicze nauczyciela–wychowawcy (umiejętności poradnicze i sposoby ich nabywania). |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Bloomquist M.l., Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi, WUJ, Kraków 2011 Całusińska M., Malinowski W., Trening umiejętności wychowawczych, GWP, Sopot 2012 Fijewski P., Jak rozwinąć skrzydła, WAB, Warszawa 2005 Sanders P., Sztuka prowadzenia poradnictwa przez telefon, Kraków 2004 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Geldard K., Skuteczne interwencje w pracy z młodymi ludźmi grup ryzyka, PARPAMEDIA, Warszawa 2010 Kołakowski A., Pisula A., Sposób na trudnE dziecko. Przyjazna terapia behawioralna, GWP, Sopot 2014 Kołakowski A.(red.), Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka, GWP, Sopot Kurzeja A., Dzieci ulicy. Profilaktyka zagrożeń, IMPULS, 2010 Lawrence D., Jak nauczyć uczniów szacunku do samych siebie, WSiP, Warszawa 2008 MacKenzie R. J, Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić?, GWP, Sopot 2006 Rockwell S., A co mi zrobisz? Od chaosu do współpracy w klasie, Warszawa 2008 Stallard P., Czujesz tak, jak myślisz, Poznań 2006 |
|
Uwagi: |
METODY PRACY: Konwersatorium; metody poszukujące: klasyczna metoda problemowa, ćwiczeniowa, warsztatowa, dyskusja. WARUNKI ZALICZENIA: obecność na zajęciach, aktywność, wykonanie pracy semestralnej (WOPFU i IPET NAKŁAD PRACY STUDENTA: - liczba godzin kontaktowych - 15; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 15; - liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 15; - liczba godzin przeznaczonych na inne zadania - 15. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.