Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza i terapia dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności matematycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-DIM
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza i terapia dziecka z trudnościami w opanowaniu umiejętności matematycznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, pedagogika korekcyjna, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu się dzieci w wieku przedszkolnym z zakresu kształtowania sie umiejętności matematycznych. Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności matematycznych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma uporządkowaną i podbudowana teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe oraz wybrane zagadnienia z zakresu zaawansowanej wiedzy szczegółowej dotyczącej rozpoznawania i przezwyciężania trudności w nabywaniu umiejętności matematycznych na etapie wczesnej edukacji jako przedmiotu pedagogiki; zna teorie dotyczące rozwoju umiejętności matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Umiejętności

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat trudności w nabywaniu umiejętności matematycznych przez dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych

Kompetencje społeczne

jest wrażliwy na problemy społeczne i edukacyjne dzieci i uczniów z trudnościami w nabywaniu umiejętności matematycznych, jest gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz interesu publicznego w tym osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski ze względu na trudności matematyczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby weryfikacji: diagnoza dziecka, sprawdzian pisemny, wyszukiwanie informacji na temat trudności w uczeniu sie matematyki - analiza i ich interpretacja; działania w małych grupach – fragmenty wybranych metodyk edukacji matematycznej we wczesnej edukacji/ Zadania szczegółowo opisane w instrukcjach dla studentów.

Pełny opis:

Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu matematyki dzieci we wczesnej edukacji. Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności matematycznych.

Literatura:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E.: Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw, WSiP, Warszawa 1986

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997 (wraz z zestawem pomocy dla dzieci) + książka do zajęć grupowych

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2000, (wraz z zestawem pomocy dla dzieci)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2005, (wraz z zestawem pomocy dla dzieci)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M.: Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I-III), Nowa Era, Warszawa 2006

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych Dziecięca matematyka. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacją matematyczną, WSiP, Warszawa 1999

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków), Nowa Ewa, Warszawa 2007

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1997 (i wydania późniejsze)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

Semadeni Z. Gruszczyk-Kolczynska E., Terliński G., Bugaj-Jaszczołt B., Czajkowska M. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Kielce 2009

Kupisiewicz M. (2004), Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi, APS, Warszawa.

Oszwa U. (2006), Zaburzenia umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków.

Oszwa U. red. (2008), Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia, Wyd. Impuls, Kraków.

Oszwa U. red. (2008), Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Wyd. Impuls, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013), Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa.

Uwagi:

Metody: studium przypadku, problemowe, praca w gupach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby weryfikacji: diagnoza dziecka, sprawdzian pisemny, wyszukiwanie informacji na temat trudności w uczeniu sie matematyki - analiza i ich interpretacja; działania w małych grupach – fragmenty wybranych metodyk edukacji matematycznej we wczesnej edukacji/ Zadania szczegółowo opisane w instrukcjach dla studentów.

Pełny opis:

Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu matematyki dzieci we wczesnej edukacji. Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności matematycznych.

Literatura:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E.: Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw, WSiP, Warszawa 1986

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997 (wraz z zestawem pomocy dla dzieci) + książka do zajęć grupowych

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2000, (wraz z zestawem pomocy dla dzieci)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2005, (wraz z zestawem pomocy dla dzieci)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M.: Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I-III), Nowa Era, Warszawa 2006

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych Dziecięca matematyka. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacją matematyczną, WSiP, Warszawa 1999

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków), Nowa Ewa, Warszawa 2007

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1997 (i wydania późniejsze)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

Semadeni Z. Gruszczyk-Kolczynska E., Terliński G., Bugaj-Jaszczołt B., Czajkowska M. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Kielce 2009

Kupisiewicz M. (2004), Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi, APS, Warszawa.

Oszwa U. (2006), Zaburzenia umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków.

Oszwa U. red. (2008), Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia, Wyd. Impuls, Kraków.

Oszwa U. red. (2008), Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Wyd. Impuls, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013), Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa.

Uwagi:

Metody: studium przypadku, problemowe, praca w gupach

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Agnieszka Kolek, Ewa Lewandowska, Artur Stachura
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby weryfikacji: diagnoza dziecka, sprawdzian pisemny, wyszukiwanie informacji na temat trudności w uczeniu sie matematyki - analiza i ich interpretacja; działania w małych grupach – fragmenty wybranych metodyk edukacji matematycznej we wczesnej edukacji -zadania szczegółowo opisane w instrukcjach dla studentów.

Pełny opis:

Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu matematyki dzieci we wczesnej edukacji. Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności matematycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013), Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E.: Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw, WSiP, Warszawa 1986

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997 (wraz z zestawem pomocy dla dzieci) + książka do zajęć grupowych

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2000, (wraz z zestawem pomocy dla dzieci)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2005, (wraz z zestawem pomocy dla dzieci)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M.: Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I-III), Nowa Era, Warszawa 2006

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych Dziecięca matematyka. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacją matematyczną, WSiP, Warszawa 1999

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków), Nowa Ewa, Warszawa 2007

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1997 (i wydania późniejsze)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

Semadeni Z. Gruszczyk-Kolczynska E., Terliński G., Bugaj-Jaszczołt B., Czajkowska M. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Kielce 2009

Literatura uzupełniająca:

Kupisiewicz M. (2004), Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi, APS, Warszawa.

Oszwa U. (2006), Zaburzenia umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków.

Oszwa U. red. (2008), Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia, Wyd. Impuls, Kraków.

Oszwa U. red. (2008), Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Wyd. Impuls, Kraków.

Uwagi:

Metody: studium przypadku, problemowe, praca w grupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 12 i warsztaty- 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się zaliczenia : 20

Przygotowanie do wykonywania zadań: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Lewandowska
Prowadzący grup: Ewa Lewandowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposoby weryfikacji: diagnoza dziecka, sprawdzian pisemny, wyszukiwanie informacji na temat trudności w uczeniu sie matematyki - analiza i ich interpretacja; działania w małych grupach – fragmenty wybranych metodyk edukacji matematycznej we wczesnej edukacji/ Zadania szczegółowo opisane w instrukcjach dla studentów.

Pełny opis:

Przyczyny i przejawy trudności w rozwoju i uczeniu matematyki dzieci we wczesnej edukacji. Strategie wspomagania dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie rozwoju umysłowego i kształtowania umiejętności matematycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E.: Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier. Metodyka, scenariusze zajęć oraz wiele ciekawych gier i zabaw, WSiP, Warszawa 1986

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli, WSiP, Warszawa 1997 (wraz z zestawem pomocy dla dzieci) + książka do zajęć grupowych

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2000, (wraz z zestawem pomocy dla dzieci)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2005, (wraz z zestawem pomocy dla dzieci)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Skura M.: Skarbiec matematyczny. Zestaw pomocy przydatnych w edukacji matematycznej dzieci z poradnikiem metodycznym (klasa 0 i klasy I-III), Nowa Era, Warszawa 2006

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych Dziecięca matematyka. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacją matematyczną, WSiP, Warszawa 1999

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Program wspomagania rozwoju, wychowania i edukacji starszych przedszkolaków (czterolatków i pięciolatków), Nowa Ewa, Warszawa 2007

Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przyczyny, diagnoza, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze, WSiP, Warszawa 1997 (i wydania późniejsze)

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E.: Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci które rozpoczną naukę w szkole, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009

Semadeni Z. Gruszczyk-Kolczynska E., Terliński G., Bugaj-Jaszczołt B., Czajkowska M. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Kielce 2009

Literatura uzupełniającą:

Kupisiewicz M. (2004), Edukacja ekonomiczna dzieci. Z badań nad rozumieniem wartości pieniądza i obliczeniami pieniężnymi, APS, Warszawa.

Oszwa U. (2006), Zaburzenia umiejętności arytmetycznych. Problemy diagnozy i terapii. Wyd. Impuls, Kraków.

Oszwa U. red. (2008), Wczesna diagnoza dziecięcych trudności w liczeniu. Wybrane zagadnienia, Wyd. Impuls, Kraków.

Oszwa U. red. (2008), Psychologia trudności arytmetycznych u dzieci. Doniesienia z badań, Wyd. Impuls, Kraków.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2013), Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacje, wnioski, Warszawa.

Uwagi:

Metody: studium przypadku, problemowe, praca w gupach

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. ćwiczenia - 12 i warsztaty- 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie się zaliczenia : 20

Przygotowanie do wykonywania zadań: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)