Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Bezpieczeństwo twórcy treści w internecie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-BTI
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bezpieczeństwo twórcy treści w internecie
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 2 sem PE, edukacyjny content design, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Internet jako przestrzeń społeczna. Rodzaj i charakter tworzonych treści w Internecie. Treści godzące w prywatność i godność użytkowników. Internetowe oszustwa i pozyskiwanie informacji. Złośliwe oprogramowania i wirusy. Fałszywe witryny i wyłudzanie poufnych danych. Bezpieczeństwo aktywności w mediach społecznościowych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę na temat bezpieczeństwa autorów tekstów kultury zamieszczanych w Internecie, w wymiarze osobowym, społecznym i kulturowym.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki w kontekście działalności kształceniowej i wychowawczej w cyberprzestrzeni.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni w celu analizy złożonych problemów pedagogicznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych.

Kompetencje społeczne

Wykazuje wrażliwość na problemy społeczne i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski w zakresie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marek Siwicki
Prowadzący grup: Sergo Kuruliszwili
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Pełny opis:

TEMATYKA ZAJĘĆ

Internet jako społeczność. Rodzaje treści internetowych – klasyfikacja. Zagrożenia w sieci, podział, charakterystyka, prewencja. Dane osobowe i prywatność. Prawa autorskie w internecie, rodzaje licencji. RODO – główne korzyści z ustawy. Zasady bezpieczeństwa informatycznego, metody zabezpieczeń i narzędzia. Oszustwa (scamming) – wykorzystywane socjotechniki. Popularne metody ataków, klasyfikacja ze względu na cel i metodologię. Melware – definicja podział. Szyfrowanie symetryczne i asymetryczne. Zasady backupu danych. Hasło – budowa i sposoby bezpiecznego przechowywania. 2FA

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

K. Mitnick, W. Simon, S. Wozniak. Sztuka podstępu. Łamałem ludzi, nie hasła. 2022,

K. Mitnick, Niewidzialny w Sieci. Sztuka zacierania śladów. 2017

C. Kurz, F. Rieger. Pożeracze danych. O zawłaszczaniu naszych danych i o tym, jak odzyskać nad nimi kontrolę, Muza Warszawa, 2013

Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów – poradnik MEN https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/bezpieczenstwo-fizyczne-i-cyfrowe-uczniow--poradnik-men

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA

M. Spławska-Murmyło, A. Wawryszuk. Bezpieczeństwo w użytkowaniu technologii informacyjno- komunikacyjnych http://www.bc.ore.edu.pl/Content/966/INF_10_2.pdf

Ł. Kielban NETYKIETA Kultura komunikacji w sieci

https://biblioteka.womczest.edu.pl/new/wp-content/uploads/2013/09/webowa_biblioteka_informatyka_netykieta.pdf

Netykieta, czyli savoir-vivre w internecie

https://www.gov.pl/web/baza-wiedzy/netykieta-czyli-savoir-vivre-w-internecie

https://cik.uke.gov.pl/gfx/cik/userfiles/m-pietrzykowski/cik/bezpieczenstwo_komputerowe_w_szkole.pdf

Dbaj o bezpieczeństwo dzieci w Internecie!

https://www.upc.pl/pdf/insafe_dla_rodzicow.pdf

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- wykład aktywizujący

- dyskusja dydaktyczna

- praca w zespołach

- analiza przypadków

ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI

Godziny kontaktowe: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

OCENA

Dostateczna - 100 procent obecności, dobra i bardzo dobra w zależności od jakości wykonanego zadania

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Sergo Kuruliszwili
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)