Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-BEC Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla I r. PE, edukacja zdalna i grafika komputerowa, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Rozwój zagrożeń tradycyjnych i mediów cyfrowych na przestrzeni dziejów. Charakterystyka zagrożeń cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Przyczyny, rozwój i skutki zagrożeń mediów cyfrowych. Zagrożenia społeczno-wychowawcze mediów cyfrowych. Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego. Profilaktyka i diagnoza zagrożeń mediów cyfrowych. Założenia metodologiczne badań zagrożeń mediów.

Efekty uczenia się:

Wiedza

ma pogłębioną wiedzę na temat bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni w aspekcie osobowym, społecznym i kulturowym

ma rozszerzoną wiedzę z zakresu zagrożeń w cyberprzestrzeni

ma uporządkowaną wiedzę z zakresu działalności kształceniowej i wychowawczej w cyberprzestrzeni

Umiejętności

potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych

posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i diagnozowania zagrożeń w cyberprzestrzeni

Kompetencje społeczne

ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu powstawania nowych zagrożeń w cyberprzestrzeni

wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski w zakresie bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Andrzejewska
Prowadzący grup: Anna Andrzejewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

Ocena krytycznej analizy i interpretacji materiałów źródłowych oraz ich zaprezentowania.

Pełny opis:

W toku realizacji przedmiotu studenci poznają zagadnienia związane z bezpieczeństwem w cyberprzestrzeni ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych.

TREŚCI PROGRAMOWE

WARSZTATY

1. Rozwój mediów tradycyjnych i cyfrowych na przestrzeni dziejów

2. Charakterystyka mediów cyfrowych.

3. Przyczyny, rozwój i skutki zagrożeń.

4. Zagrożenia społeczno-wychowawcze.

5. Zagrożenia zdrowia psychicznego i fizycznego.

6. Profilaktyka i diagnoza zagrożeń.

7. Założenia metodologiczne badań.

Literatura:

LITERATURA

Literatura obowiązkowa:

1.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Mistrz i uczeń w cyberprzestrzeni, Wyd. Impuls, Kraków 2018.

2. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Rodzic, dziecko, nauczyciel w przestrzeni wirtualnej. Wyd. Impuls, Kraków 2018.

3.M. Tanaś, S. Galanciak (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Cyfrowa przestrzeń kształcenia, Wyd. Impuls, Kraków 2015

4. M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu, Wyd. NASK, Warszawa 2016

5. J. Bednarek, A. Andrzejewska (red.), Cyberprzestrzeń – Człowiek – Edukacja. Dylematy społeczności cyfrowej, Wyd. Impuls, Kraków 2015

6. A. Andrzejewska, Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014

7. A. Andrzejewska, J. Bednarek (red.), Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2014

Literatura uzupełniająca:

1. A. Andrzejewska J. Bednarek (red.), Cyberświat możliwości i zagrożenia, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009

2. S. Kozak, Patologie wśród dzieci i młodzieży. Leczenie i profilaktyka, Wyd. DIFIN, Warszawa 2007

3. S. Kozak, Patologia fonoholizmu,. Przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego, Wyd. DIFIN, Warszawa 2013

4. Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.), Cyberprzestrzeń i edukacja, Adam Marszałek, Toruń 2012.

5. Artykuły w najnowszych czasopismach naukowych, popularno-naukowych i publicystycznych krajowych i zagranicznych

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

- dyskusja

- praca w zespołach

- studium przypadków

NAKŁAD PRACY STUDENTA

FORMA AKTYWNOŚCI

godziny kontaktowe (wykład, ćwiczenia, konsultacje) - 15 godz.

przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 godz.

przygotowanie się do zaliczenia na ocenę - 20 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 pkt

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.