Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-ASP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) niestacj. II st. Obowiązkowe dla 1 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) stacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ: | Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Wybrane działania aktywizujące i upełnomocniające jednostki i grupy w środowisku lokalnym oraz dyskusja nad uwarunkowaniami tych działań, założeniami i znaczeniem w pracy opiekuńczej i socjalnej. Pojęcia takie jak: aktywne społeczności, kapitał społeczny, autonomia, odpowiedzialność, empowerment, obywatelstwo, solidarność, partycypacja, demokracja - w perspektywie krytycznej. Rola teorii w praktyce animacji w środowisku. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej. Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. Potrafi twórczo animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. Potrafi animować prace prowadzące do budzenia sił wychowanków i ich upełnomocniania. Kompetencje społeczne Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Sędzicki | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: Uczestnictwo w dyskusji Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu Prezentacja w trakcie zajęć opracowanej koncepcji działań animacyjnych we własnym środowisku zamieszkania wraz z przeprowadzeniem uproszczonej diagnozy tegoż środowiska Aktywne uczestniczenie w zajęciach FORMA ZALICZENIA: Prezentacja w trakcie zajęć opracowanej koncepcji działań animacyjnych, obecność w trakcie ćwiczeń |
|
Pełny opis: |
Opis treści programowych: 1. Animacja środowiska lokalnego - metoda środowiskowa: geneza, definicje, modele 2. Środowiskowa metoda pracy socjalnej w polskim systemie pomocy 3. Organizowanie społeczności lokalnej jako usługa jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz jako zadanie organizacji pozarządowych (cele, zasady, formy) 4. Role społeczno-zawodowe organizatora społeczności lokalnej: animator, organizator sieci współpracy, lokalny polityk 5. Diagnoza społeczności lokalnej: potencjał i zasoby oraz potrzeby i problemy 6. Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne - przykłady - omawianie 7. Prezentacje studenckie - opracowanych koncepcji działań animacyjnych we własnych środowiskach zamieszkania wraz z przeprowadzeniem uproszczonej diagnozy tych środowisk |
|
Literatura: |
Pozycje polecane: Animacja jako metoda pracy w środowisku lokalnym. Materiały szkoleniowe. W sieci NGO. PDF. Internet Bąbska B. i in., Ramowy model środowiskowej pracy socjalnej/organizowania społeczności lokalnej, ISP i CAL, Warszawa 2012 Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, wyd. ISP i CAL, Warszawa 2014 Diagnoza potrzeb młodzieży w środowisku lokalnym. Urbanik Agata i inni, PFDiM, FIO, Warszawa 2010, PDF. Internet Green M., Moore H., O’Brien J., Rozwój społeczności w oparciu o zasoby. Model ABCD w praktyce, wyd. CAL, Warszawa 2013 Schindler, J., Animacje społeczności lokalnych poprzez wpływanie na postawy i przekonania, (w:) B. Skrzypczak (red.), Czynniki i strategie rozwoju społeczności lokalnej – raport Stowarzyszenia CAL , Warszawa 2006 Skrzypczak, B. (red), Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, wyd. ISP i CAL, Warszawa 2011 TERAZ! Animacja kultury. Culture animation NOW! Stowarzyszenie Katedra Kultury PDF. Internet |
|
Uwagi: |
Opis metod kształcenia: Prezentacja PowerPoint, dyskusja moderowana dot. zagadnień przestawionych w literaturze przedmiotu oraz działań środowiskowych zrealizowanych przez studentów, praca w w środowisku lokalnym, prezentacja na forum Nakład pracy studenta: Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny kontaktowe: Ćwiczenia: 9 h Przygotowywanie się do zajęć: 11 h Opracowanie koncepcji animacji wraz z diagnozą środowiska: 25 h Suma: 45 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Zamarian | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Sędzicki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.