Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2S-ASP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) niestacj. II st.
Obowiązkowe dla 1 sem PE, opiekuńczo-wychowawcza, (2-l) stacj. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Wybrane działania aktywizujące i upełnomocniające jednostki i grupy w środowisku lokalnym oraz dyskusja nad uwarunkowaniami tych działań, założeniami i znaczeniem w pracy opiekuńczej i socjalnej. Pojęcia takie jak: aktywne społeczności, kapitał społeczny, autonomia, odpowiedzialność, empowerment, obywatelstwo, solidarność, partycypacja, demokracja - w perspektywie krytycznej. Rola teorii w praktyce animacji w środowisku.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych.

Potrafi twórczo animować prace nad rozwojem uczestników procesów związanych z kształceniem, wychowaniem i opieką oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. Potrafi animować prace prowadzące do budzenia sił wychowanków i ich upełnomocniania.

Kompetencje społeczne

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Mieczysław Sędzicki
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Uczestnictwo w dyskusji

Dokonywanie kwerend wybranych treści dotyczących konkretnych zagadnień z zakresu tematycznego przedmiotu

Prezentacja w trakcie zajęć opracowanej koncepcji działań animacyjnych we własnym środowisku zamieszkania wraz z przeprowadzeniem uproszczonej diagnozy tegoż środowiska

Aktywne uczestniczenie w zajęciach

FORMA ZALICZENIA: Prezentacja w trakcie zajęć opracowanej koncepcji działań animacyjnych, obecność w trakcie ćwiczeń

Pełny opis:

Opis treści programowych:

1. Animacja środowiska lokalnego - metoda środowiskowa: geneza, definicje, modele

2. Środowiskowa metoda pracy socjalnej w polskim systemie pomocy

3. Organizowanie społeczności lokalnej jako usługa jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz jako zadanie organizacji pozarządowych (cele, zasady, formy)

4. Role społeczno-zawodowe organizatora społeczności lokalnej: animator, organizator sieci współpracy, lokalny polityk

5. Diagnoza społeczności lokalnej: potencjał i zasoby oraz potrzeby i problemy

6. Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne - przykłady - omawianie

7. Prezentacje studenckie - opracowanych koncepcji działań animacyjnych we własnych środowiskach zamieszkania wraz z przeprowadzeniem uproszczonej diagnozy tych środowisk

Literatura:

Pozycje polecane:

Animacja jako metoda pracy w środowisku lokalnym. Materiały szkoleniowe. W sieci NGO. PDF. Internet

Bąbska B. i in., Ramowy model środowiskowej pracy socjalnej/organizowania społeczności lokalnej, ISP i CAL, Warszawa 2012

Bąbska B., Rymsza M., Organizowanie społeczności lokalnej – metodyka pracy środowiskowej, wyd. ISP i CAL, Warszawa 2014

Diagnoza potrzeb młodzieży w środowisku lokalnym. Urbanik Agata i inni, PFDiM, FIO, Warszawa 2010, PDF. Internet

Green M., Moore H., O’Brien J., Rozwój społeczności w oparciu o zasoby. Model ABCD w praktyce, wyd. CAL, Warszawa 2013

Schindler, J., Animacje społeczności lokalnych poprzez wpływanie na postawy i przekonania, (w:) B. Skrzypczak (red.), Czynniki i strategie rozwoju społeczności lokalnej – raport Stowarzyszenia CAL , Warszawa 2006

Skrzypczak, B. (red), Organizowanie społeczności lokalnej. Analizy, konteksty, uwarunkowania, wyd. ISP i CAL, Warszawa 2011

TERAZ! Animacja kultury. Culture animation NOW! Stowarzyszenie Katedra Kultury PDF. Internet

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

Prezentacja PowerPoint, dyskusja moderowana dot. zagadnień przestawionych w literaturze przedmiotu oraz działań środowiskowych zrealizowanych przez studentów, praca w w środowisku lokalnym, prezentacja na forum

Nakład pracy studenta:

Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny kontaktowe:

Ćwiczenia: 9 h

Przygotowywanie się do zajęć: 11 h

Opracowanie koncepcji animacji wraz z diagnozą środowiska: 25 h

Suma: 45 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Zamarian
Prowadzący grup: Mieczysław Sędzicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)