Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2S-ASP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Animacja w środowisku - dobre praktyki społeczne |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PE, opieka nad dzieckiem i wsparcie społeczne, (2-l) niestacj. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Wybrane działania aktywizujące i upełnomocniające jednostki i grupy w środowisku lokalnym oraz dyskusja nad uwarunkowaniami tych działań, założeniami i znaczeniem w pracy opiekuńczej i socjalnej. Pojęcia takie, jak aktywne społeczności, kapitał społeczny, autonomia, odpowiedzialność, empowerment, obywatelstwo, solidarność, partycypacja, demokracja - w perspektywie krytycznej. Rola teorii w praktyce animacji w środowisku |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej. Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. Kompetencje społeczne Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Marcin Szostakowski | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a93e16d87571647e58c2e992be73527f3%40thread.tacv2/conversations?groupId=ba679a18-eb18-4f18-b41b-a9349c59fdb7&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
PE1_W01 Zna podstawowe pojęcia tj.: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment. PE1_W02 Zna genezę animacji w środowisku, jej źródła filozoficzne, historyczne, kulturowe. PE1_W10 Zna różne środowiska wychowawcze. Wie, jaka jest ich struktura rozwój i zmieniające się konteksty funkcjonowania. PE1_W15 Ma wiedzę o elementarnych środowiskach społecznych: rodzina, szkoła, środowisko lokalne, środowisko globalne oraz o funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, kulturalnych, pomocowych. PE1_W10 Zna podstawowe środowiska wychowawcze, ma wiedzę o ich strukturze rozwoju i zmieniających się kontekstach funkcjonowania. PE1_W15 Zna i charakteryzuje instytucje kulturalne, edukacyjne, wychowawcze, kulturalne, pomocowe funkcjonujące w środowisku lokalnym. PE1_U01 Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. PE1_U08 Ma umiejętność odkrywania i stawiania własnych też, poszukiwania argumentów w kontekście wybranych perspektyw animacji w środowisku. |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotu 1. Podstawowe pojęcia: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska, kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment. 2. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL. 3. Ruchy miejskie, przestrzeń aktywności miasta. 4. Ruchy sąsiedzie. 5. Inicjatywy oddolne podejmowane w środowisku wiejskim. 6. Obywatelstwo, dobro wspólne. |
|
Literatura: |
Literatura: Raciborski Jacek (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: PWN. Montgomery Charles (2015). Miasto szczęśliwe- Jak zmienia nasz Życie, zmieniając nasze miasto. Kraków Wysoki Zamek. Muszyńska Jolanta (2014). Miejsce i wspólnota- Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Żak. Mazepa Teresa (2017). Animacja kultury w praktyce edukacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Theiss Wiesław & Bohdan Skrzypczak (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL. Bohdan Skrzypczak (2016). Współczynnik Społecznościowy- Edukacja (Re)Konstrukcja Instytucji Społecznościowych- w Perspektywie Pedagogicznej. Toruń: AKAPIT Edward Abramowski (2009). Braterstwo, solidarność, współdziałanie. Łódź-Sopot-Warszawa: Biblioteka Obywatela. Maria Marczewska-Rytko & Dorota Maj (red.) (2017). Nowe Ruchy Społeczne. Lublin: wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej. Dorota Gieriaszewska (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj (red.) (2017). Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych teoria a praktyka społeczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Anthony Giddens (2008). Socjologia. Warszawa: PWN. - Nowe Ruchy Społeczne Marta Komorska, Anna Kuczyńska, Anna Mazur i inni (red.) (2019).Animacja Tworzenia Klubu Integracji społecznej w Środowisku Lokalnym. Warszawa Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej. „Od Inspiracji do Realizacji, czyli słów kilka o inicjatywach” http://sir.com.pl/wp content/uploads/2015/05/Od_inspiracji_do_realizacji_PORADNIK.pdf Inicjatywy Obywatelskie - ceeplock.pl/files/inicjatywy/inicjatywy.pdf Strona Internetowa Centrum Aktywności Lokalnej CAL: http://www.cal.org.pl/ Strona Internetowa: http://inicjatywysasiedzkie.pl/ Strona Internetowa: http://targsniadaniowy.pl/ |
|
Uwagi: |
Zajęcia prowadzone w czasie rzeczywistym w aplikacji Teams. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Szostakowski | |
Prowadzący grup: | Marcin Szostakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Wiedza PE2_W05 - Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. PE2_W07 - Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej. Umiejętności: PE2_U02 - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. Kompetencje społeczne PE2_K05 - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotu 1. Podstawowe pojęcia: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska, kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment. 2. Tworzenie się społeczeństwa sieciowego. 3. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL. 4. Ruchy miejskie, przestrzeń aktywności miasta. 5. Ruchy sąsiedzkie. 6. Inicjatywy oddolne podejmowane w środowisku wiejskim. 7. Obywatelstwo, dobro wspólne. 8. Partycypacja, współdecydowanie. Cele partycypacji społecznej (konsultacje, debata, dyskusja, negocjacje, mediacje) 9. Obywatel w procesie powstawania i funkcjonowania grup obywatelskich i organizacji pozarządowych |
|
Literatura: |
Literatura: Raciborski Jacek (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: PWN. Montgomery Charles (2015). Miasto szczęśliwe- Jak zmienia nasz Życie, zmieniając nasze miasto. Kraków Wysoki Zamek. Muszyńska Jolanta (2014). Miejsce i wspólnota- Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Żak. Mazepa Teresa (2017). Animacja kultury w praktyce edukacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego Theiss Wiesław & Bohdan Skrzypczak (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL. Bohdan Skrzypczak (2016). Współczynnik Społecznościowy- Edukacja (Re)Konstrukcja Instytucji Społecznościowych- w Perspektywie Pedagogicznej. Toruń: AKAPIT Edward Abramowski (2009). Braterstwo, solidarność, współdziałanie. Łódź-Sopot-Warszawa: Biblioteka Obywatela. Maria Marczewska-Rytko & Dorota Maj (red.) (2017). Nowe Ruchy Społeczne. Lublin: wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej. Dorota Gieriaszewska (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj (red.) (2017). Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych teoria a praktyka społeczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Anthony Giddens (2008). Socjologia. Warszawa: PWN. - Nowe Ruchy Społeczne Marta Komorska, Anna Kuczyńska, Anna Mazur i inni (red.) (2019).Animacja Tworzenia Klubu Integracji społecznej w Środowisku Lokalnym. Warszawa Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej. Dodatkowa Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, A. Olech (red.), Warszawa 2012 J. Hausner (ed.), J. Górniak, S. Koldras, S. Mazur, R. Paszkowska, Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik (Social Communication and Participation), Kraków 1999 B. Lewenstein, J. Schindler, R. Skrzypiec (red.) Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Warszawa 2010 Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej. A. Olech (red.), Warszawa 2011 Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, (red.) J. Erbel, P. Sadura, Warszawa 2012. Planowanie rozwoju lokalnego z udziałem społeczności. Poradnik partycypacji publicznej oparty na doświadczenia Źródła netnograficzne „Od Inspiracji do Realizacji, czyli słów kilka o inicjatywach” http://sir.com.pl/wp content/uploads/2015/05/Od_inspiracji_do_realizacji_PORADNIK.pdf Inicjatywy Obywatelskie - ceeplock.pl/files/inicjatywy/inicjatywy.pdf Strona Internetowa Centrum Aktywności Lokalnej CAL: http://www.cal.org.pl/ Strona Internetowa: http://inicjatywysasiedzkie.pl/ Strona Internetowa: http://targsniadaniowy.pl/ |
|
Uwagi: |
1. METODY KSZTAŁCENIA - pogadanka i praca zespołowa 2. NAKŁAD PRACY STUDENTA - godziny kontaktowe - 5h - godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 3h - samodzielna lektura tekstów - 3h - przygotowanie się do ćwiczeń 3 h 1 punkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Szostakowska | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostowska-Juszczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
EFEKTY KSZTAŁCENIA Wiedza PE2_W05 - Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych. PE2_W07 - Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej. Umiejętności: PE2_U02 - Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz technik w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych i interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. Kompetencje społeczne PE2_K05 - Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych. |
|
Pełny opis: |
Treści przedmiotu 1. Podstawowe pojęcia: środowisko, wychowanie, metody organizowania środowiska, kultura, rozwój, kapitał ludzki, kapitał społeczny, siły społeczne siły ludzkie, empowerment. 2. Tworzenie się społeczeństwa sieciowego. 3. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL. 4. Ruchy miejskie, przestrzeń aktywności miasta. 5. Ruchy sąsiedzkie. 6. Inicjatywy oddolne podejmowane w środowisku wiejskim. 7. Obywatelstwo, dobro wspólne. 8. Partycypacja, współdecydowanie. Cele partycypacji społecznej (konsultacje, debata, dyskusja, negocjacje, mediacje) 9. Obywatel w procesie powstawania i funkcjonowania grup obywatelskich i organizacji pozarządowych |
|
Literatura: |
Literatura: 1. Raciborski Jacek (2011). Obywatelstwo w perspektywie socjologicznej. Warszawa: PWN. 2. Montgomery Charles (2015). Miasto szczęśliwe- Jak zmienia nasz Życie, zmieniając nasze miasto. Kraków Wysoki Zamek. 3. Muszyńska Jolanta (2014). Miejsce i wspólnota- Poczucie wspólnotowości mieszkańców północno-wschodniego pogranicza Polski. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Żak. 4. Mazepa Teresa (2017). Animacja kultury w praktyce edukacyjnej. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego 5. Theiss Wiesław & Bohdan Skrzypczak (red.) (2006). Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym. Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL. 6. Bohdan Skrzypczak (2016). Współczynnik Społecznościowy- Edukacja (red.)Konstrukcja Instytucji Społecznościowych- w Perspektywie Pedagogicznej. Toruń: AKAPIT 7. Edward Abramowski (2009). Braterstwo, solidarność, współdziałanie. Łódź-Sopot-Warszawa: Biblioteka Obywatela. 8. Maria Marczewska-Rytko & Dorota Maj (red.) (2017). Nowe Ruchy Społeczne. Lublin: wydawnictwo Uniwersytety Marii Curie-Skłodowskiej. 9. Dorota Gieriaszewska (2017). Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalne. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 10. Katarzyna Segiet, Kamila Słupska, Astrid Tokaj (red.) (2017). Animacja w środowisku. O potrzebie kreowania działań lokalnych teoria a praktyka społeczna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. 11. Anthony Giddens (2008). Socjologia. Warszawa: PWN. - Nowe Ruchy Społeczne 12. Marta Komorska, Anna Kuczyńska, Anna Mazur i inni (red.) (2019).Animacja Tworzenia Klubu Integracji społecznej w Środowisku Lokalnym. Warszawa Ministerstwo Pracy i polityki Społecznej. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA 1. Dyktat czy uczestnictwo? Diagnoza partycypacji publicznej w Polsce, A. Olech (red.), Warszawa 2012 2. Hausner J. (ed.), J. Górniak, S. Koldras, S. Mazur, R. Paszkowska, Komunikacja i partycypacja społeczna. Poradnik (Social Communication and Participation), Kraków 1999 3. Lewenstein B., Schindler J., Skrzypiec R. (red.) Partycypacja społeczna i aktywizacja w rozwiązywaniu problemów społeczności lokalnych, Warszawa 2010 4. Partycypacja publiczna. O uczestnictwie obywateli w życiu wspólnoty lokalnej. A. Olech (red.), Warszawa 2011 5. Partycypacja. Przewodnik Krytyki Politycznej, (red.) J. Erbel, P. Sadura, Warszawa 2012. 6. Planowanie rozwoju lokalnego z udziałem społeczności. Poradnik partycypacji publicznej oparty na doświadczenia ŹRÓDŁA NETOGRAFICZNE 1.„Od Inspiracji do Realizacji, czyli słów kilka o inicjatywach” http://sir.com.pl/wp content/uploads/2015/05/Od_inspiracji_do_realizacji_PORADNIK.pdf 2. Inicjatywy Obywatelskie - ceeplock.pl/files/inicjatywy/inicjatywy.pdf 3. Strona Internetowa Centrum Aktywności Lokalnej CAL: http://www.cal.org.pl/ 4. Strona Internetowa: http://inicjatywysasiedzkie.pl/ 5. Strona Internetowa: http://targsniadaniowy.pl/ |
|
Uwagi: |
1. METODY KSZTAŁCENIA - pogadanka i praca zespołowa 2. NAKŁAD PRACY STUDENTA - godziny kontaktowe - 5h - godziny przeznaczone na samodzielną pracę studenta - 3h - samodzielna lektura tekstów - 3h - przygotowanie się do ćwiczeń 3 h 1 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.