Współczesne problemy socjologii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PE-2F-WSO1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesne problemy socjologii |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Podstawowy nurt wykładu to zagadnienia podnoszone we współczesnej socjologii, (podejście uniwersalistyczne). W szczególności, w toku wykładu będzie się usiłowało odpowiedzieć na pytanie o akademicki status socjologii i o społeczne konsekwencje 'społecznego aktywizmu' socjologów, tj. konsekwencje myślenia organizowanego przez nacisk na dążenie do realizacji pożądanych modeli społeczeństwa. |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: Podstawowe zagadnienia i problemy podejmowane we współczesnej socjologii. Wyobraźnia socjologiczna. Relacje układu kultura vs. natura w kształtowaniu człowieka. Kultura indywidualizmu i samotność. Społeczeństwo ryzyka i społeczeństwo niepewności. Paniki moralne Wymiary społecznych zróżnicowań: nierówności o charakterze interakcyjnym i 'nierówności systemowe - złożoność endogennych i egzogennych przesłanek społecznych zróżnicowań |
Literatura: |
Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2024. Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. Jonathan H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych (m.in. rodzinnych, towarzyskich, kulturowych, zawodowych, politycznych) i o rządzących nimi prawidłowościach. Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym o ich przemianach oraz o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian. Umiejętności Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny różnorodnych zjawisk i procesów społecznych. Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, w tym umiejętność przygotowania spełniających standardy akademickie wystąpień w zakresie wybranych współczesnych problemów socjologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł. Kompetencje społeczne Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy z obszaru nauk socjologicznych, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego w tym zakresie. Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy pedagogicznej, podejmowane decyzje i prowadzone działania. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, prezentacja, analiza tekstow i materiałów nnego typu. Zaliczenie- obecność, egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kazimierz Frieske | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Frieske | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na wykład składają się dwa wątki podstawowe, tj. a/ wybrane zagadnienia stanowiące przedmiot bieżących sporów we współczesnej socjologii, (podejście uniwersalistyczne) i b/wybrane zagadnienia podejmowane we współczesnej socjologii polskiej rekonstruowane na podstawie przeglądu tematów podejmowanych przez polskich, współczesnych socjologów. |
|
Pełny opis: |
Strukturę wykładu wyznacza struktura problemów podejmowanych przez współczesnych socjologów polskich rekonstruowana na podstawie tematyki XVIII)) Zjazdu Socjologicznego, (wrzesień 2022r.). Ogólny temat Zjazdu wyrażało hasło 'Społeczeństwo przyszłości. Rekompozycje' a podstawowe zagadnienia to m.in. a/Krajobrazy jutra; b/ Społeczeństwo w chorobie; c/ Społeczeństwo niepewności. Za tymi zagadnieniami kryje się przeświadczenie o 'kryzysie'. Odpowiednio, jeden z ważnych wątków wykładu to właśnie socjologiczna problematyka 'kryzysu' i rozmaite sposoby rozumienia tego terminu we współczesnej socjologii, a także formy, w jakich ten 'kryzys' się przejawia. Omawianie tych zagadnień poprzedza wskazanie na ciągle otwarte pytanie o uniwersalizm bądź partykularyzm współczesnej socjologii, a zatem pytanie o to, czy mamy do czynienia z 'jedną socjologią' czy może mamy tych socjologii wiele - stosownie do kontekstów kulturowych, w jakich są one uprawiane. Wśród zagadnień kluczowych dla koncepcji wykładu należy wskazać kwestie następujące: (1) 'Społeczeństwo ryzyka' czy 'społeczeństwo niepewności' ? (2) 'Wojny kulturowe: czy kultura może wygrać z naturą, czyli o ewolucyjnych przesłankach ludzkich zachowań? (3) Czy z 'kryzysu' wyłaniają się nowe formy życia zbiorowego i o roli państwa w formowaniu ładu społecznego: o związkach pomiędzy rozmaitymi wolnościami, (gospodarczymi i obywatelskimi) i zakresem państwowego interwencjonizmu; (4) Wątek pn. 'Krajobrazy jutra' jest analizowany m.in. jako problematyka samotności i jej przesłanek we współczesnych społeczeństwach; (5) Ludzka podmiotowość: to poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o ludzką sprawczość, ('human agency'), analizowane w kontekście tzw. wertykalnej mobilności społecznej i na podstawie danych potwierdzających/kontestujących idee 'społeczeństwa otwartego' czy 'społeczeństwa równych szans' |
|
Literatura: |
1. C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007 2. C. Lasch: Bunt elit, Platan, 1997 3. G. Thereborn: Nierówność, która zabija, PWN 2013 4. J. Zielonka: Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN 2018 5. A. Mrozowicki, J. Czarzasty, (red.): Oswajanie niepewności, Scholar 2020 6. K.W. Frieske, I. Zakrzewska, (red.): Dialog społeczny i jego konteksty, CPS 'Dialog', 2020 7. P. Domeracki, W. Tyburski, (red.) Zrozumieć Samotność Toruń 2006 8. T. Stawiszyński: Ucieczka od bezradności, Znak 2021 9.D.M. Buss: Kiedy mężczyźni źle się zachowują. Ukryte korzenie oszustw, molestowania i przemocy seksualnej, Sopot 2022 10. D. Acemoglu, J.A. Robinson: Wąski korytarz. Państwa, Społeczeństwa i losy wolności, Poznań 2022 11. N. Taleb: Czarny łabędź, Poznań 2020 |
|
Uwagi: |
Wykład wspierany prezentacjami. Każdy z wątków kończy krótki test cząstkowy zaś cały wykład kończy test o charakterze całościowym. Słuchacze wykładu są usilnie zapraszani do aktywnego uczestnictwa w postaci komentarzy, pytań czy propozycji rozwinięcia zagadnień szczegółowych - wystarczy podnieść 'łapkę' w Teams'ach ! Pytania czy komentarze można również wysyłać pocztą - tylko (!) posługując się pocztą APS-u (kfrieske@aps.edu.pl). Ocena jest funkcją a/ zaliczenia testów cząstkowych - 10 % za każdy zaliczony test (zalicza 60% poprawnych odpowiedzi) - w sumie 50 % oceny; b/ zaliczenia testu egzaminacyjnego - 30 % (zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi); c/ aktywności w toku wykładu - 10%; obecności kontrolowanej przez Teams'y - 10 %. W zależności od dynamiki wykładu możliwe są odstępstwa od wskazanych zasad, ale to będzie uzgadniane ze słuchaczami. Nakład pracy studenta: ok. 85 godz., w tym: a/ obecność na wykładach -30 godz. b/ przyswojenie sobie prezentowanych treści - 20 godz. c/ przegląd zalecanych lektur - 20 godz. c/ przygotowanie do testu końcowego 15 godz. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Wybrane problemy wpisane w dyskurs współczesnej socjologii. Wychodząc od różnych modeli społeczeństw (społeczeństwo obywatelskie, konsumpcyjne) przez zagadnienia tożsamościowe (kultura indywidualizmu) po kwestie związane z nowymi wymiarami takich zjawisk jak nowoczesność, kultura współczesna i uczestnictwo w niej, inkluzja czy izolacja społeczna. |
|
Pełny opis: |
Celem wykładu jest wprowadzenie studentów psychologii we współczesną problematykę socjologii. W ramach poszczególnych spotkań zostaną zaprezentowane różne obszary życia społecznego, które pozwolą na ukazanie genealogii i różnorodności zagadnień wpisanych w obecny dyskurs nauk socjologicznych. Wychodząc od przykładu społeczeństwa dobrobytu i społeczeństwa konsumpcyjnego uczestnicy zajęć zetkną się z takimi problemami jak kwestia przemian tożsamościowych współczesnych jednostek i społeczeństw, wielowymiarowość zjawisk takich jak nowoczesność czy kultura współczesna po zagłębienie się w obszary dedykowane procesom modelującym działania prowadzące do inkluzji bądź izolacji społecznej. |
|
Literatura: |
J. Baudillard, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006 A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2002 Erving Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk 2003 N. Klein, No Logo, Warszawa 2014 Socjologia kultury współczesnej w: A. Frikowska-Mankiewicza, T. Kansza, E. Tarkowska (red) Krótkie wykłady z socjologii: kategorie, problemy, subdyscypliny, Warszawa 2013 E. Tarkowska, Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Łódź 2013 Zrozumieć nowoczesność. Księga jubileuszowa Zygmunta Baumana |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia wykład, dyskusja Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 15 Godziny przygotowania się do zajęć: 30 Łączna liczba godzin aktywności: 45 Liczba ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pyszczek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pyszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Nessel-Łukasik | |
Prowadzący grup: | Beata Nessel-Łukasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Na wykład składają się dwa wątki podstawowe, tj. a/ wybrane zagadnienia stanowiące przedmiot bieżących sporów we współczesnej socjologii, (podejście uniwersalistyczne) i b/wybrane zagadnienia podejmowane we współczesnej socjologii polskiej rekonstruowane na podstawie przeglądu tematów podejmowanych przez polskich, współczesnych socjologów. |
|
Pełny opis: |
W odniesieniu do tematyki "społeczeństwa przyszłości" poruszanej na Zjeździe Socjologicznym w 2022 roku oraz publikacjach dotyczących m.in. zjawiska polikryzysu, w ramach wykładów zostaną poddane analizie proponowane na polu kultury scenariusze przyszłości i "reguły na czas chaosu". Pozwoli to na krytyczną refleksję m.in. następujących zagadnień: a/Krajobrazy jutra; b/ Społeczeństwo w chorobie; c/ Społeczeństwo niepewności. d/ zmienność w kulturze. W każdym z tych przypadków ramą do analizy wybranej problematyki będzie stanowić przeświadczenie o 'kryzysie', w tym właśnie socjologiczna problematyka 'kryzysu' i rozmaite sposoby rozumienia tego terminu we współczesnej socjologii, a także formy, w jakich ten 'kryzys' się przejawia. Omawianie tych zagadnień poprzedza wskazanie na ciągle otwarte pytanie o uniwersalizm bądź partykularyzm współczesnej socjologii, a zatem pytanie o to, czy mamy do czynienia z 'jedną socjologią' czy może mamy tych socjologii wiele - stosownie do kontekstów kulturowych, w jakich są one uprawiane. Wśród zagadnień kluczowych dla koncepcji wykładu należy wskazać kwestie następujące: (1) 'Społeczeństwo ryzyka' czy 'społeczeństwo niepewności' ? (2) 'Wojny kulturowe: czy kultura może wygrać z naturą, czyli o ewolucyjnych przesłankach ludzkich zachowań? (3) Czy z 'kryzysu' wyłaniają się nowe formy życia zbiorowego i o roli państwa w formowaniu ładu społecznego: o związkach pomiędzy rozmaitymi wolnościami, (gospodarczymi i obywatelskimi) i zakresem państwowego interwencjonizmu; (4) Wątek pn. 'Krajobrazy jutra' jest analizowany m.in. jako problematyka samotności i jej przesłanek we współczesnych społeczeństwach; (5) Ludzka podmiotowość: to poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o ludzką sprawczość, ('human agency'), analizowane w kontekście tzw. wertykalnej mobilności społecznej i na podstawie danych potwierdzających/kontestujących idee 'społeczeństwa otwartego' czy 'społeczeństwa równych szans' |
|
Literatura: |
1. C. Lasch: Bunt elit, Platan, 1997 2. J. Zielonka: Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN 2018 3. G. Thereborn: Nierówność, która zabija, PWN 2013 4. T. Stawiszyński: Ucieczka od bezradności, Znak 2021 5. Oswajając zmienność. Kultura lokalna z perspektywy domów kultury, NCK, Warszawa 2020 6. P. Sztompka: Zaufanie, fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Plus, Poznań 2007 7. K.W. Frieske, I. Zakrzewska, (red.): Dialog społeczny i jego konteksty, CPS 'Dialog', 2020 8. D. Acemoglu, J.A. Robinson: Wąski korytarz. Państwa, Społeczeństwa i losy wolności, Poznań 2022 9. N. Taleb: Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem, Wydawnictwo ZYSK, Poznań 2020 10. J. Hausner, M. Krzykawski: Gospodarka i entropia. Jak wyjść z polikryzysu?, Wydawnictwo Naukowe Scholar, warszawa 2023 11. T. Stawiszyński: Reguły na czas chaosu, Znak Literanova, Warszawa 2022. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia wykład, dyskusja Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 15 Godziny przygotowania się do zajęć: 45 Łączna liczba godzin aktywności: 60 Liczba ECTS: 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grzegorz Pyszczek | |
Prowadzący grup: | Grzegorz Pyszczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Pełny opis: |
Jednostka a społeczeństwo Normy społeczne- konformizm, dewiacja Identyfikacja z grupą Komunikacja społeczna Relacja i interakcje społeczne Relacje społeczne- personalne i instrumentalne Role społeczne- konflikty w rolo, konflikty ról, pochłonięcie przez rolę Przywództwo Grupa uczestnictwa a grupa odniesienia Male grupy a duże grupy Konflikt społeczny Zmian społeczna- uwarunkowania naturalne Zmiana społeczna- uwarunkowania społeczne Zmian społeczna- uwarunkowania kulturowe |
|
Literatura: |
Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003. Jonathan H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2012 |
|
Uwagi: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu Umiejętności - Ocena na podstawie egzamin Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej Nakład pracy studenta: 1. Udział w wykładach: - 30 h 2. Opracowanie przedstawionych na zajęciach treści - 20 h 3. Zapoznanie się z wybraną literaturą - 15 h Sumarycznie: 75h Student realizuje 75 godzin pracy, co odpowiada 3 punktom ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jowita Bartczak | |
Prowadzący grup: | Jowita Bartczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Efekty weryfikowane są poprzez egzamin końcowy sprawdzający wiedzę studentów na temat omawianych zagadnień. |
|
Pełny opis: |
Problematyka zajęć: 1. Tożsamości społeczne 2. Płeć kulturowa 3. Nierówności społeczne ze szczególnym uwzględnieniem nierówności edukacyjnych 4. Religia i przemiany religijności 5. Wykluczenie społeczne |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, rozdz. 3, 5, 10, 11, 17. Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002, rozdz. IV, VII Literatura uzupełniająca: Giza A., Sikorska M. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 Grotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje Firkowska-Mankiewicz A., Kanash T., Tarkowska E. (red.), Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011 Sadura P., Państwo, szkoła, klasy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017 Slany K., Struzik J., Wojnicka K. (red.), Gender w społeczeństwie polskim, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2011 Zawistowska A., Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia wykład on line w aplikacji MTeams, dyskusja Nakład pracy studenta Godziny kontaktowe: 15 Godziny przygotowania się do zajęć i egzaminu: 60 Łączna liczba godzin aktywności: 75 Liczba ECTS: 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.