Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne problemy socjologii

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2F-WSO1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Współczesne problemy socjologii
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Podstawowy nurt wykładu to zagadnienia podnoszone we współczesnej socjologii, (podejście uniwersalistyczne). W szczególności, w toku wykładu będzie się usiłowało odpowiedzieć na pytanie o akademicki status socjologii i o społeczne konsekwencje 'społecznego aktywizmu' socjologów, tj. konsekwencje myślenia organizowanego przez nacisk na dążenie do realizacji pożądanych modeli społeczeństwa.

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Podstawowe zagadnienia i problemy podejmowane we współczesnej socjologii. Wyobraźnia socjologiczna. Relacje układu kultura vs. natura w kształtowaniu człowieka. Kultura indywidualizmu i samotność. Społeczeństwo ryzyka i społeczeństwo niepewności. Paniki moralne Wymiary społecznych zróżnicowań: nierówności o charakterze interakcyjnym i 'nierówności systemowe - złożoność endogennych i egzogennych przesłanek społecznych zróżnicowań

Literatura:

Anthony Giddens, Socjologia, Warszawa 2024.

Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.

Jonathan H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2012

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych (m.in. rodzinnych, towarzyskich, kulturowych, zawodowych, politycznych) i o rządzących nimi prawidłowościach.

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, w tym o ich przemianach oraz o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania, interpretacji i krytycznej oceny różnorodnych zjawisk i procesów społecznych.

Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, w tym umiejętność przygotowania spełniających standardy akademickie wystąpień w zakresie wybranych współczesnych problemów socjologii, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy z obszaru nauk socjologicznych, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego w tym zakresie.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy pedagogicznej, podejmowane decyzje i prowadzone działania.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, prezentacja, analiza tekstow i materiałów nnego typu.

Zaliczenie- obecność, egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kazimierz Frieske
Prowadzący grup: Kazimierz Frieske
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na wykład składają się dwa wątki podstawowe, tj. a/ wybrane zagadnienia stanowiące przedmiot bieżących sporów we współczesnej socjologii, (podejście uniwersalistyczne) i b/wybrane zagadnienia podejmowane we współczesnej socjologii polskiej rekonstruowane na podstawie przeglądu tematów podejmowanych przez polskich, współczesnych socjologów.

Pełny opis:

Strukturę wykładu wyznacza struktura problemów podejmowanych przez współczesnych socjologów polskich rekonstruowana na podstawie tematyki XVIII)) Zjazdu Socjologicznego, (wrzesień 2022r.). Ogólny temat Zjazdu wyrażało hasło 'Społeczeństwo przyszłości. Rekompozycje' a podstawowe zagadnienia to m.in. a/Krajobrazy jutra; b/ Społeczeństwo w chorobie; c/ Społeczeństwo niepewności. Za tymi zagadnieniami kryje się przeświadczenie o 'kryzysie'. Odpowiednio, jeden z ważnych wątków wykładu to właśnie socjologiczna problematyka 'kryzysu' i rozmaite sposoby rozumienia tego terminu we współczesnej socjologii, a także formy, w jakich ten 'kryzys' się przejawia. Omawianie tych zagadnień poprzedza wskazanie na ciągle otwarte pytanie o uniwersalizm bądź partykularyzm współczesnej socjologii, a zatem pytanie o to, czy mamy do czynienia z 'jedną socjologią' czy może mamy tych socjologii wiele - stosownie do kontekstów kulturowych, w jakich są one uprawiane.

Wśród zagadnień kluczowych dla koncepcji wykładu należy wskazać kwestie następujące: (1) 'Społeczeństwo ryzyka' czy 'społeczeństwo niepewności' ? (2) 'Wojny kulturowe: czy kultura może wygrać z naturą, czyli o ewolucyjnych przesłankach ludzkich zachowań? (3) Czy z 'kryzysu' wyłaniają się nowe formy życia zbiorowego i o roli państwa w formowaniu ładu społecznego: o związkach pomiędzy rozmaitymi wolnościami, (gospodarczymi i obywatelskimi) i zakresem państwowego interwencjonizmu; (4) Wątek pn. 'Krajobrazy jutra' jest analizowany m.in. jako problematyka samotności i jej przesłanek we współczesnych społeczeństwach; (5) Ludzka podmiotowość: to poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o ludzką sprawczość, ('human agency'), analizowane w kontekście tzw. wertykalnej mobilności społecznej i na podstawie danych potwierdzających/kontestujących idee 'społeczeństwa otwartego' czy 'społeczeństwa równych szans'

Literatura:

1. C.W. Mills: Wyobraźnia socjologiczna, PWN 2007

2. C. Lasch: Bunt elit, Platan, 1997

3. G. Thereborn: Nierówność, która zabija, PWN 2013

4. J. Zielonka: Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN 2018

5. A. Mrozowicki, J. Czarzasty, (red.): Oswajanie niepewności, Scholar 2020

6. K.W. Frieske, I. Zakrzewska, (red.): Dialog społeczny i jego konteksty, CPS 'Dialog', 2020

7. P. Domeracki, W. Tyburski, (red.) Zrozumieć Samotność Toruń 2006

8. T. Stawiszyński: Ucieczka od bezradności, Znak 2021

9.D.M. Buss: Kiedy mężczyźni źle się zachowują. Ukryte korzenie oszustw, molestowania i przemocy seksualnej, Sopot 2022

10. D. Acemoglu, J.A. Robinson: Wąski korytarz. Państwa, Społeczeństwa i losy wolności, Poznań 2022

11. N. Taleb: Czarny łabędź, Poznań 2020

Uwagi:

Wykład wspierany prezentacjami. Każdy z wątków kończy krótki test cząstkowy zaś cały wykład kończy test o charakterze całościowym. Słuchacze wykładu są usilnie zapraszani do aktywnego uczestnictwa w postaci komentarzy, pytań czy propozycji rozwinięcia zagadnień szczegółowych - wystarczy podnieść 'łapkę' w Teams'ach ! Pytania czy komentarze można również wysyłać pocztą - tylko (!) posługując się pocztą APS-u (kfrieske@aps.edu.pl).

Ocena jest funkcją a/ zaliczenia testów cząstkowych - 10 % za każdy zaliczony test (zalicza 60% poprawnych odpowiedzi) - w sumie 50 % oceny; b/ zaliczenia testu egzaminacyjnego - 30 % (zalicza 60 % poprawnych odpowiedzi); c/ aktywności w toku wykładu - 10%; obecności kontrolowanej przez Teams'y - 10 %. W zależności od dynamiki wykładu możliwe są odstępstwa od wskazanych zasad, ale to będzie uzgadniane ze słuchaczami.

Nakład pracy studenta: ok. 85 godz., w tym: a/ obecność na wykładach -30 godz. b/ przyswojenie sobie prezentowanych treści - 20 godz. c/ przegląd zalecanych lektur - 20 godz. c/ przygotowanie do testu końcowego 15 godz.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wybrane problemy wpisane w dyskurs współczesnej socjologii. Wychodząc od różnych modeli społeczeństw (społeczeństwo obywatelskie, konsumpcyjne) przez zagadnienia tożsamościowe (kultura indywidualizmu) po kwestie związane z nowymi wymiarami takich zjawisk jak nowoczesność, kultura współczesna i uczestnictwo w niej, inkluzja czy izolacja społeczna.

Pełny opis:

Celem wykładu jest wprowadzenie studentów psychologii we współczesną problematykę socjologii. W ramach poszczególnych spotkań zostaną zaprezentowane różne obszary życia społecznego, które pozwolą na ukazanie genealogii i różnorodności zagadnień wpisanych w obecny dyskurs nauk socjologicznych. Wychodząc od przykładu społeczeństwa dobrobytu i społeczeństwa konsumpcyjnego uczestnicy zajęć zetkną się z takimi problemami jak kwestia przemian tożsamościowych współczesnych jednostek i społeczeństw, wielowymiarowość zjawisk takich jak nowoczesność czy kultura współczesna po zagłębienie się w obszary dedykowane procesom modelującym działania prowadzące do inkluzji bądź izolacji społecznej.

Literatura:

J. Baudillard, Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury, Warszawa 2006

A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, Warszawa 2002

Erving Goffman, Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańsk 2003

N. Klein, No Logo, Warszawa 2014

Socjologia kultury współczesnej w: A. Frikowska-Mankiewicza, T. Kansza, E. Tarkowska (red) Krótkie wykłady z socjologii: kategorie, problemy, subdyscypliny, Warszawa 2013

E. Tarkowska, Dyskursy ubóstwa i wykluczenia społecznego, Łódź 2013

Zrozumieć nowoczesność. Księga jubileuszowa Zygmunta Baumana

Uwagi:

Metody kształcenia

wykład, dyskusja

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 15

Godziny przygotowania się do zajęć: 30

Łączna liczba godzin aktywności: 45

Liczba ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Beata Nessel-Łukasik
Prowadzący grup: Beata Nessel-Łukasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Na wykład składają się dwa wątki podstawowe, tj. a/ wybrane zagadnienia stanowiące przedmiot bieżących sporów we współczesnej socjologii, (podejście uniwersalistyczne) i b/wybrane zagadnienia podejmowane we współczesnej socjologii polskiej rekonstruowane na podstawie przeglądu tematów podejmowanych przez polskich, współczesnych socjologów.

Pełny opis:

W odniesieniu do tematyki "społeczeństwa przyszłości" poruszanej na Zjeździe Socjologicznym w 2022 roku oraz publikacjach dotyczących m.in. zjawiska polikryzysu, w ramach wykładów zostaną poddane analizie proponowane na polu kultury scenariusze przyszłości i "reguły na czas chaosu". Pozwoli to na krytyczną refleksję m.in. następujących zagadnień: a/Krajobrazy jutra; b/ Społeczeństwo w chorobie; c/ Społeczeństwo niepewności. d/ zmienność w kulturze. W każdym z tych przypadków ramą do analizy wybranej problematyki będzie stanowić przeświadczenie o 'kryzysie', w tym właśnie socjologiczna problematyka 'kryzysu' i rozmaite sposoby rozumienia tego terminu we współczesnej socjologii, a także formy, w jakich ten 'kryzys' się przejawia. Omawianie tych zagadnień poprzedza wskazanie na ciągle otwarte pytanie o uniwersalizm bądź partykularyzm współczesnej socjologii, a zatem pytanie o to, czy mamy do czynienia z 'jedną socjologią' czy może mamy tych socjologii wiele - stosownie do kontekstów kulturowych, w jakich są one uprawiane.

Wśród zagadnień kluczowych dla koncepcji wykładu należy wskazać kwestie następujące: (1) 'Społeczeństwo ryzyka' czy 'społeczeństwo niepewności' ? (2) 'Wojny kulturowe: czy kultura może wygrać z naturą, czyli o ewolucyjnych przesłankach ludzkich zachowań? (3) Czy z 'kryzysu' wyłaniają się nowe formy życia zbiorowego i o roli państwa w formowaniu ładu społecznego: o związkach pomiędzy rozmaitymi wolnościami, (gospodarczymi i obywatelskimi) i zakresem państwowego interwencjonizmu; (4) Wątek pn. 'Krajobrazy jutra' jest analizowany m.in. jako problematyka samotności i jej przesłanek we współczesnych społeczeństwach; (5) Ludzka podmiotowość: to poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o ludzką sprawczość, ('human agency'), analizowane w kontekście tzw. wertykalnej mobilności społecznej i na podstawie danych potwierdzających/kontestujących idee 'społeczeństwa otwartego' czy 'społeczeństwa równych szans'

Literatura:

1. C. Lasch: Bunt elit, Platan, 1997

2. J. Zielonka: Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN 2018

3. G. Thereborn: Nierówność, która zabija, PWN 2013

4. T. Stawiszyński: Ucieczka od bezradności, Znak 2021

5. Oswajając zmienność. Kultura lokalna z perspektywy domów kultury, NCK, Warszawa 2020

6. P. Sztompka: Zaufanie, fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Plus, Poznań 2007

7. K.W. Frieske, I. Zakrzewska, (red.): Dialog społeczny i jego konteksty, CPS 'Dialog', 2020

8. D. Acemoglu, J.A. Robinson: Wąski korytarz. Państwa, Społeczeństwa i losy wolności, Poznań 2022

9. N. Taleb: Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem, Wydawnictwo ZYSK, Poznań 2020

10. J. Hausner, M. Krzykawski: Gospodarka i entropia. Jak wyjść z polikryzysu?, Wydawnictwo Naukowe Scholar, warszawa 2023

11. T. Stawiszyński: Reguły na czas chaosu, Znak Literanova, Warszawa 2022.

Uwagi:

Metody kształcenia

wykład, dyskusja

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 15

Godziny przygotowania się do zajęć: 45

Łączna liczba godzin aktywności: 60

Liczba ECTS: 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grzegorz Pyszczek
Prowadzący grup: Grzegorz Pyszczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Pełny opis:

Jednostka a społeczeństwo

Normy społeczne- konformizm, dewiacja

Identyfikacja z grupą

Komunikacja społeczna

Relacja i interakcje społeczne

Relacje społeczne- personalne i instrumentalne

Role społeczne- konflikty w rolo, konflikty ról, pochłonięcie przez rolę

Przywództwo

Grupa uczestnictwa a grupa odniesienia

Male grupy a duże grupy

Konflikt społeczny

Zmian społeczna- uwarunkowania naturalne

Zmiana społeczna- uwarunkowania społeczne

Zmian społeczna- uwarunkowania kulturowe

Literatura:

Barbara Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.

Jonathan H. Turner, Struktura teorii socjologicznej, Warszawa 2012

Uwagi:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się:

Wiedza - Ocena na podstawie egzaminu

Umiejętności - Ocena na podstawie egzamin

Kompetencje społeczne - Ocena wypowiedzi ustnej

Nakład pracy studenta:

1. Udział w wykładach: - 30 h

2. Opracowanie przedstawionych na zajęciach treści - 20 h

3. Zapoznanie się z wybraną literaturą - 15 h

Sumarycznie: 75h

Student realizuje 75 godzin pracy, co odpowiada 3 punktom ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jowita Bartczak
Prowadzący grup: Jowita Bartczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Efekty weryfikowane są poprzez egzamin końcowy sprawdzający wiedzę studentów na temat omawianych zagadnień.

Pełny opis:

Problematyka zajęć:

1. Tożsamości społeczne

2. Płeć kulturowa

3. Nierówności społeczne ze szczególnym uwzględnieniem nierówności edukacyjnych

4. Religia i przemiany religijności

5. Wykluczenie społeczne

Literatura:

Literatura podstawowa:

Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, rozdz. 3, 5, 10, 11, 17.

Sztompka P., Socjologia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2002, rozdz. IV, VII

Literatura uzupełniająca:

Giza A., Sikorska M. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012

Grotowska-Leder J., Rokicka E. (red.), Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje

Firkowska-Mankiewicz A., Kanash T., Tarkowska E. (red.), Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011

Sadura P., Państwo, szkoła, klasy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017

Slany K., Struzik J., Wojnicka K. (red.), Gender w społeczeństwie polskim, Wydawnictwo Nomos, Kraków 2011

Zawistowska A., Horyzontalne nierówności edukacyjne we współczesnej Polsce, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2012

Uwagi:

Metody kształcenia

wykład on line w aplikacji MTeams, dyskusja

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe: 15

Godziny przygotowania się do zajęć i egzaminu: 60

Łączna liczba godzin aktywności: 75

Liczba ECTS: 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)