Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli pedagogicznej: wykład monograficzny

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2F-HMP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia myśli pedagogicznej: wykład monograficzny
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Wychowanie i koncepcje pedagogiczne antyku i średniowiecza. Przedstawiciele europejskiego i polskiego odrodzenia (Erazm z Rotterdamu, Vittorino da Feltre, Andrzej Frycz Modrzewski, Gimnazjum humanistyczne Jana Sturma, pedagogika jezuitów). Myśl pedagogiczna epoki nowożytnej (John Locke, Jan Amos Komeński, Jan Jakub Rousseau). Oświecenie w Europie i w Polsce oraz jego przedstawiciele (Stanisław Konarski, Komisja Edukacji Narodowej, Grzegorz Piramowicz). Kierunki rozwoju oświaty europejskiej w XIX wieku. Przedstawiciele polskiej myśli pedagogicznej w XIX wieku. Pedagodzy w Polsce dwudziestolecia międzywojennego.

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju myśli pedagogicznej w obrębie cywilizacji śródziemnomorskiej i potrafi określić genezę europejskich i polskich działań oświatowych i wychowawczych w kontekście pedagogiki polskiej i europejskiej.

- Potrafi wyróżnić i określić obszary subdyscyplin wchodzących w skład pedagogiki, w tym – historii wychowania

Umiejętności

- Posiada pogłębione umiejętności interpretacji podstawowych źródeł historycznych konieczne dla zrozumienia i wyjaśnienia kwestii edukacyjnych.

- Potrafi w sposób jasny i precyzyjny skonstruować oraz uzasadnić własny punkt widzenia na temat problemów pedagogicznych, korzystając z nabytej wiedzy historycznej.

Kompetencje społeczne

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy historycznej i umiejętności jej stosowania, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju w tym zakresie.

- Zdaje sobie sprawę ze znaczenia w działalności wychowawczej własnego przykładu i promuje postawę odpowiedzialności za pracę oraz postępowanie wobec innych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Markiewicz
Prowadzący grup: Hanna Markiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Praca na zaliczenie - esej

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Wychowanie i myśl pedagogiczna w starożytności (poglądy Sokratesa, Platona, Arystotelesa, Kwintyliana)

Oświata i kultura w średniowieczu (Karol Wielki i jego dzieło; wychowanie w terminie; szkolnictwo kościelne; początki uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej i jej dalsze losy).

Myśl pedagogiczna w Zachodniej Europie i na ziemiach polskich (poglądy Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu; Erazma Glicznera, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja).

Myśl pedagogiczna jezuitów w dokumencie „Ratio studiorujm”.

Oświata i wychowanie w epoce nowożytnej (poglądy Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau).

Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego.

Czasy Komisji Edukacji Narodowej (Grzegorz Piramowicz i jego „Powinności nauczyciela, projekty oświatowe Popławskiego, Bielińskiego i Kamińskiego)

Poglądy Jana Henryka Pestalozzi i Stanisława Kostki Potockiego

Kierunki rozwoju oświaty i myśli pedagogicznej w XIX wieku (poglądy Stanisława Staszica, Jędrzeja Śniadeckiego, Klementyny Hoffmanowej).

Koncepcje wychowania przedszkolnego Fryderyka Wilhelma Fröbela, Marii Pape-Carpentier, Jana Swobody, Augusta Cieszkowskiego.

Trendy w oświacie europejskiej w II połowie XIX wieku i ich odbicie na ziemiach polskich pod zaborami (poglądy Herberta Spencera, koncepcje pedagogiczne wybranych pozytywistów warszawskich).

Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim (poglądy Ewarysta Estkowskiego, Bronisława Trentowskiego, Karola Libelta).

Projekt szkolnictwa według Aleksandra Wielopolskiego.

Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: model wychowania państwowego i narodowego).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II reprint, Wyd. Żak, Warszawa 1994

- Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967

- Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

metoda podająca

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - wykład 30

Przygotowanie do egzaminu końcowego 45

Czytanie lektur 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia realizowane w sposób synchroniczny poprzez aplikację Ms Teams.

Informacje o sposobie realizacji zajęć i sposobie dostarczania materiałów zostaną przekazane poprzez maila grupowego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kulbaka
Prowadzący grup: Jacek Kulbaka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

test z pytaniami z zagadnień omówionych na wykładzie przeprowadzony w aplikacji MS Forms

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Wychowanie i myśl pedagogiczna w starożytności (poglądy Sokratesa, Platona, Arystotelesa, Kwintyliana)

Oświata i kultura w średniowieczu (Karol Wielki i jego dzieło; wychowanie w terminie; szkolnictwo kościelne; początki uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej i jej dalsze losy).

Myśl pedagogiczna w Zachodniej Europie i na ziemiach polskich (poglądy Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu; Erazma Glicznera, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja).

Myśl pedagogiczna jezuitów w dokumencie „Ratio studiorujm”.

Oświata i wychowanie w epoce nowożytnej (poglądy Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau).

Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego.

Czasy Komisji Edukacji Narodowej (Grzegorz Piramowicz i jego „Powinności nauczyciela, projekty oświatowe Popławskiego, Bielińskiego i Kamińskiego)

Poglądy Jana Henryka Pestalozzi i Stanisława Kostki Potockiego

Kierunki rozwoju oświaty i myśli pedagogicznej w XIX wieku (poglądy Stanisława Staszica, Jędrzeja Śniadeckiego, Klementyny Hoffmanowej).

Koncepcje wychowania przedszkolnego Fryderyka Wilhelma Fröbela, Marii Pape-Carpentier, Jana Swobody, Augusta Cieszkowskiego.

Trendy w oświacie europejskiej w II połowie XIX wieku i ich odbicie na ziemiach polskich pod zaborami (poglądy Herberta Spencera, koncepcje pedagogiczne wybranych pozytywistów warszawskich).

Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim (poglądy Ewarysta Estkowskiego, Bronisława Trentowskiego, Karola Libelta).

Projekt szkolnictwa według Aleksandra Wielopolskiego.

Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: model wychowania państwowego i narodowego).

Literatura:

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II reprint, Wyd. Żak, Warszawa 1994

- Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967

- Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

metoda podająca

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - wykład 30

Przygotowanie do egzaminu końcowego 45

Czytanie lektur 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia realizowane w sposób synchroniczny poprzez aplikację Ms Teams.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hanna Markiewicz
Prowadzący grup: Hanna Markiewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Praca na zaliczenie - esej

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Wychowanie i myśl pedagogiczna w starożytności (poglądy Sokratesa, Platona, Arystotelesa, Kwintyliana)

Oświata i kultura w średniowieczu (Karol Wielki i jego dzieło; wychowanie w terminie; szkolnictwo kościelne; początki uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej i jej dalsze losy).

Myśl pedagogiczna w Zachodniej Europie i na ziemiach polskich (poglądy Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu; Erazma Glicznera, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja).

Myśl pedagogiczna jezuitów w dokumencie „Ratio studiorujm”.

Oświata i wychowanie w epoce nowożytnej (poglądy Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau).

Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego.

Czasy Komisji Edukacji Narodowej (Grzegorz Piramowicz i jego „Powinności nauczyciela, projekty oświatowe Popławskiego, Bielińskiego i Kamińskiego)

Poglądy Jana Henryka Pestalozzi i Stanisława Kostki Potockiego

Kierunki rozwoju oświaty i myśli pedagogicznej w XIX wieku (poglądy Stanisława Staszica, Jędrzeja Śniadeckiego, Klementyny Hoffmanowej).

Koncepcje wychowania przedszkolnego Fryderyka Wilhelma Fröbela, Marii Pape-Carpentier, Jana Swobody, Augusta Cieszkowskiego.

Trendy w oświacie europejskiej w II połowie XIX wieku i ich odbicie na ziemiach polskich pod zaborami (poglądy Herberta Spencera, koncepcje pedagogiczne wybranych pozytywistów warszawskich).

Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim (poglądy Ewarysta Estkowskiego, Bronisława Trentowskiego, Karola Libelta).

Projekt szkolnictwa według Aleksandra Wielopolskiego.

Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: model wychowania państwowego i narodowego).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II reprint, Wyd. Żak, Warszawa 1994

- Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967

- Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

metoda podająca

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - wykład 30

Przygotowanie do egzaminu końcowego 45

Czytanie lektur 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Alicja Zagrodzka
Prowadzący grup: Alicja Zagrodzka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Test samoopisowy w FORMS (on-line).

Dokładne informacje (opis testu, zawartość formularza i kryteria oceniania) oraz link do formularza testu zostały podane na czacie zespołu TEAMS.

Pełny opis:

OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH

1. Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Wychowanie w starożytnym Rzymie.

2. Średniowiecze a Renesans. Średniowieczne wychowanie stanowe. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Casa Giocosa Vittorina da Feltre), szkolnictwo średnie wyznaniowe.

3. Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau. Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium Stanisława Konarskiego, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych.

4. Zróżnicowanie szkolnictwa na ziemiach polskich pod zaborami. Początki wychowania przedszkolnego: Fryderyk Franciszek Fröbel. Początki nowoczesnego szkolnictwa elementarnego: Jan Henryk Pestalozzi.

5. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (Sejm Nauczycielski, ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). Pedagodzy Nowego Wychowania: Celestyn Freinet, Maria Montessori, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994.

Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006.

LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA

Syntezy:

Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005.

Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996.

Teksty źródłowe:

Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955.

Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002.

Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995.

Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993.

Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017.

Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995.

Monografie:

Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997.

Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978.

Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000.

Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997.

Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993.

Słowniki i encyklopedie:

Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993.

Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008.

Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994.

Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA

metoda podająca (z prezentacją)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do zaliczenia - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25 h

Liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kulbaka
Prowadzący grup: Tadeusz Panecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Praca na zaliczenie - esej

Pełny opis:

Opis treści programowych:

Wychowanie i myśl pedagogiczna w starożytności (poglądy Sokratesa, Platona, Arystotelesa, Kwintyliana)

Oświata i kultura w średniowieczu (Karol Wielki i jego dzieło; wychowanie w terminie; szkolnictwo kościelne; początki uniwersytetów na Zachodzie Europy; założenie Akademii Krakowskiej i jej dalsze losy).

Myśl pedagogiczna w Zachodniej Europie i na ziemiach polskich (poglądy Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu; Erazma Glicznera, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja).

Myśl pedagogiczna jezuitów w dokumencie „Ratio studiorujm”.

Oświata i wychowanie w epoce nowożytnej (poglądy Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke’a, Jana Jakuba Rousseau).

Myśl pedagogiczna Stanisława Konarskiego.

Czasy Komisji Edukacji Narodowej (Grzegorz Piramowicz i jego „Powinności nauczyciela, projekty oświatowe Popławskiego, Bielińskiego i Kamińskiego)

Poglądy Jana Henryka Pestalozzi i Stanisława Kostki Potockiego

Kierunki rozwoju oświaty i myśli pedagogicznej w XIX wieku (poglądy Stanisława Staszica, Jędrzeja Śniadeckiego, Klementyny Hoffmanowej).

Koncepcje wychowania przedszkolnego Fryderyka Wilhelma Fröbela, Marii Pape-Carpentier, Jana Swobody, Augusta Cieszkowskiego.

Trendy w oświacie europejskiej w II połowie XIX wieku i ich odbicie na ziemiach polskich pod zaborami (poglądy Herberta Spencera, koncepcje pedagogiczne wybranych pozytywistów warszawskich).

Germanizacja szkolnictwa polskiego pod zaborem pruskim (poglądy Ewarysta Estkowskiego, Bronisława Trentowskiego, Karola Libelta).

Projekt szkolnictwa według Aleksandra Wielopolskiego.

Oświata polska w dwudziestoleciu międzywojennym: model wychowania państwowego i narodowego).

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Stanisław Kot, Historia wychowania t. I-II reprint, Wyd. Żak, Warszawa 1994

- Historia wychowania pod red. Łukasza Kurdybachy t. I-II, PWN, Warszawa 1967

- Kalina Bartnicka, Irena Szybiak, Zarys historii wychowania, Wyd. Żak, Warszawa 2001

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

metoda podająca

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - wykład 30

Przygotowanie do egzaminu końcowego 45

Czytanie lektur 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Jacek Kulbaka
Prowadzący grup: Jacek Kulbaka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA

Test samoopisowy w FORMS (on-line).

Dokładne informacje (opis testu, zawartość formularza i kryteria oceniania) oraz link do formularza testu zostały podane na czacie zespołu TEAMS.

Pełny opis:

OPIS TREŚCI PROGRAMOWYCH

1. Historia wychowania jako nauka, jej zakres i cele. Wychowanie spartańskie i ateńskie. Myśl pedagogiczna w Atenach (sofiści, Sokrates, Platon i Arystoteles). Wychowanie w starożytnym Rzymie.

2. Średniowiecze a Renesans. Średniowieczne wychowanie stanowe. Uniwersytety w średniowieczu. Humanizm renesansowy wobec edukacji: poglądy pedagogiczne Jana Ludwika Vivesa, Erazma z Rotterdamu, Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Mikołaja Reja. Szkolnictwo renesansowe: szkoły dworskie (Casa Giocosa Vittorina da Feltre), szkolnictwo średnie wyznaniowe.

3. Nowożytna myśl pedagogiczna: twórczość Jana Amosa Komeńskiego, Johna Locke'a, Jana Jakuba Rousseau. Upadek kultury w Polsce w I poł. XVIII w. i próby ratowania państwa przez wychowanie elit (Collegium Nobilium Stanisława Konarskiego, reforma kolegiów pijarskich, Szkoła Rycerska). Komisja Edukacji Narodowej i Towarzystwo do Ksiąg Elementarnych.

4. Zróżnicowanie szkolnictwa na ziemiach polskich pod zaborami. Początki wychowania przedszkolnego: Fryderyk Franciszek Fröbel. Początki nowoczesnego szkolnictwa elementarnego: Jan Henryk Pestalozzi.

5. Szkolnictwo i wychowanie w Polsce w okresie XX-lecia międzywojennego (Sejm Nauczycielski, ustawa szkolna Janusza Jędrzejewicza). Pedagodzy Nowego Wychowania: Celestyn Freinet, Maria Montessori, Janusz Korczak, Maria Grzegorzewska.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA

Kot S., Historia wychowania, t. 1-2, Warszawa 1994.

Markiewiczowa H., Poznański K., Wybrane zagadnienia z historii wychowania, cz. 1-2, Warszawa 2006.

LITERATURA NADOBOWIĄZKOWA

Syntezy:

Litak S., Draus J., Terlecki R., Historia wychowania, t. 1-2, Kraków 2005.

Wroczyński R., Dzieje oświaty polskiej, t. 1-2, Warszawa 1996.

Teksty źródłowe:

Galicyjskie wspomnienia szkolne, oprac. A. Knot, Kraków 1955.

Grzegorzewska M., Listy do Młodego nauczyciela, cykl I-III, Warszawa 2002.

Materiały do ćwiczeń z historii wychowania, oprac. S. Kot, cz. I-III, Warszawa 1995.

Teksty źródłowe do dziejów wychowania, oprac. S. Możdżeń, cz. I-VIII, Kielce 1993.

Ustawodawstwo szkolne w Królestwie Polskim w latach autonomii administracyjnej 1815-1867. Materiały i źródła do historii wychowania, t. 1: 1815-1839, t. 2: 1840-1867, oprac. K. Poznański, Warszawa 2017.

Źródła do dziejów wychowania, oprac. S. Wołoszyn, t. 1-2, Kielce 1995.

Monografie:

Baszkiewicz J., Młodość uniwersytetów, Warszawa 1997.

Bobrowska-Nowak W., Historia wychowania przedszkolnego, Warszawa 1978.

Myśliciele – o wychowaniu, red. Cz. Kupisiewicz, I. Wojnar, t. 1-2, Warszawa 2000.

Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, Warszawa 1997.

Okoń W., Wizerunki sławnych pedagogów polskich, Warszawa 1993.

Słowniki i encyklopedie:

Encyklopedia pedagogiczna, red. W. Pomykało, Warszawa 1993.

Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1-7, Warszawa 2003-2008.

Historia wychowania. Słownik biograficzny, red. A. Gąsiorowski, Olsztyn 1994.

Słownik pedagogów polskich, red. W. Bobrowska-Nowak, D. Drynda, Katowice 1998.

Uwagi:

OPIS METOD KSZTAŁCENIA

metoda podająca (z prezentacją)

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe - 15

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do zaliczenia - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 25 h

Liczba punktów ECTS - 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)