Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badania jakościowe w naukach społecznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PE-2F-BJS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badania jakościowe w naukach społecznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Obowiązkowe dla 1 sem. (PE) pedagogiki, (2-l) stacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ:

Cel 4: Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie

Skrócony opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Specyfika przedmiotowa i metodologiczna nauk społecznych. Naturalizm i antynaturalizm metodologiczny jako dwa możliwe podejścia badawcze. Geneza badań jakościowych jako sprzeciw wobec epistemologii postpozytywistycznej. Różnice między ilościowym i jakościowym paradygmatem badań w zakresie podstawowych operacji poznawczych. Rozumienie i interpretacja jako podstawowe operacje poznawcze w badaniach jakościowych: geneza, ewolucja pojęć, zastosowanie w badaniach. Specyfika procedury badań jakościowych. Badania terenowe w perspektywie etycznej i pragmatycznej. Rola notatek terenowych. Podstawowe techniki (obserwacja; wywiad; analiza dokumentów) i kompleksowe metody badań jakościowych: studium przypadku; badania etnograficzne; teoria ugruntowana. Charakterystyka tych metod, planowanie, zalety i trudności w stosowaniu. Rodzaje analizy danych jakościowych. Kategoryzacja danych jakościowych. Opracowanie wyników badania jakościowego: różne style i warianty raportu z badań. Zagadnienie publikacji raportu: struktura, forma i etyka ujawniania informacji o badanych w raportach.

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN

Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021

Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010

Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.

Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010

Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.

Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.

Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki pedagogiki jako jednej z nauk społecznych; rozumie i charakteryzuje złożoność ich metodologii.

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o współczesnych paradygmatach metodologicznych w naukach społecznych: ilościowym i jakościowym; zna genezę i różnice obu podejść w kwestii: formułowania i konceptualizacji problematyki badań, metod, wyznaczania próby, relacji badacz - badani, prowadzenia notatek z badań i opracowania wyników.

Ma rozszerzoną wiedzę metodologiczną na temat projektowania i prowadzenia badań jakościowych w pedagogice; zna specyfikę tej procedury, jej procesualny i kolisty charakter, potrafi wytłumaczyć sensowność poszczególnych kroków; zna podstawowe techniki badań jakościowych; zna zasady i normy etyczne związane z realizacją badań jakościowych.

Umiejętności

Posiada pogłębione umiejętności obserwowania zjawisk społecznych w terenie i ich interpretowania w oparciu o pogłębione rozumienie narracji utrwalonych w trakcie badań; potrafi krytycznie analizować sporządzone dokumenty/notatki i odróżniać opis od interpretacji; zna zasady pozyskiwania tzw. gatekeeperów w celu wejścia w badaną grupę i umie pozyskiwać potrzebne informacje od tzw. informatorów terenowych; umie wykorzystywać techniki kodowania materiału i jego opracowania.

Posiada rozwinięte umiejętności badawcze: rozróżnia orientacje w metodologii badań pedagogicznych (ilościowe i jakościowe); umie zaplanować badanie jakościowe z użyciem różnorodnych metod jakościowych i dostosować plan do terenu badań; zna zasady „wejścia badacza w teren” i umie je zastosować w praktyce; umie konstruować różne narzędzia analizy badań jakościowych); umie napisać raport z badań jako ostateczny wynik interpretacji; potrafi przeprowadzić adekwatną argumentację z wykorzystaniem materiału z badań i sprawdzić jej trafność.

Kompetencje społeczne

Odznacza się rozwagą i dojrzałością w wyborze tematu, terenu i osób do badań. Rozumie związane z tym etyczne uwarunkowania.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych;

Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Jakimowska
Prowadzący grup: Ewa Jakimowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Pomiar efektu kształcenia

Obecność i aktywność na zajęciach; wykonywanie prezentacji i ćwiczeń domowych;

Projekt i/lub kolokwium z zakresu wiedzy i rozumienia metodologicznej problematyki badań jakościowych

Pełny opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące,

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN

Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021

Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010

Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.

Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010

Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.

Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.

Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013

Uwagi:

Opis metod kształcenia: podające, problemowe, praktyczne, heurystyczne;

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10h

Przygotowanie się do zaliczenia 10h

Przygotowanie ćwiczeń domowych 20h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Gop
Prowadzący grup: Aneta Gop, Konrad Kuźma, Małgorzata Łukianow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Pełny opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN

Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021

Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010

Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.

Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010

Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.

Silverman D. (. Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.

Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 30 h zajęć

2. Przygotowanie projektu badawczego: - 25 h

3. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Franciszek Szlosek
Prowadzący grup: Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Franciszek Szlosek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Monika Chróścicka-Wnętrzak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Warunki zaliczenia:

- aktywność studenta na zajęciach

- przygotowanie i prezentacja projektu badawczego

- test z zakresu wiedzy metodologicznej

Liczba punktów wymagana do zaliczenia kolokwium: min. 51%

Pełny opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Literatura:

Angrosino M., Badania etnograficzne i obserwacyjne, PWN; Warszawa 2015

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, PWN; Warszawa 2009

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Warszawa 2015, PWN

Denzin N., Lincoln Y., Metody badań jakościowych; PWN; Warszawa 2021

Flick, U., Projektowanie badania jakościowego, PWN, Warszawa 2010

Flick, U., Jakość w badaniach jakościowych. PWN, Warszawa 2011.

Jemielniak, D., Badania jakościowe; PWN; Warszawa 2012

Kvale S., Prowadzenie wywiadów, PWN, Warszawa 2010

Kaufmann J-C; Wywiad rozumiejący; Oficyna naukowa, Warszawa 2010

Krüger H-H., Metody badań w pedagogice, GWP; Gdańsk 2007

Rapley T., Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa 2010,.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN; Warszawa 2007.

Urbaniak-Zając D, Badania jakościowe w pedagogice, PWN; Warszawa 2013

Uwagi:

Metody dydaktyczne:

- wykład interaktywny

- ćwiczenia podczas zajęć (indywidualnie, w parach, w grupach)

- przygotowanie projektu badawczego (w zespołach)

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć

2. Przygotowanie projektu badawczego: - 25 h

3. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Franciszek Szlosek
Prowadzący grup: Franciszek Szlosek, Ewelina Wysocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Opracowanie założeń metodologicznych badań własnych łącznie z narzędziem badań, aktywność i kreatywność podczas zajęć.

Pełny opis:

Paradygmat badań jakościowych, a paradygmat badań ilościowych,

Triangulacja a badania mieszane.

Zasady projektowania badań jakościowych w pedagogice.

Typowa struktura koncepcji badań jakościowych.

Metody i techniki stosowane w badaniach jakościowych.

Metoda biograficzna.

Rodzaje wywiadów i sposoby ich przeprowadzania.

Wywiad narracyjny i fokusowy.

Zasady konstruowania kwestionariusza (arkusza) wywiadu.

Metoda etnograficzna w badaniach pedagogicznych.

Metody analizy danych jakościowych.

Literatura:

Altheit P.(2002), Wywiad narracyjny, ,,Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" nr2

Barbour R.(2011), Badania fokusowe. Warszawa

Borowska -Besztaa B.(2005), Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) - szkice metodologiczne. Kraków

Flick U.(2010), ProjekAtowanie badań jakościowych. Warszawa

Kubinowski D.(2013), Rozwój badań jakościowych w pedagogice polskiej na przełomie XX i XXI wieku. Lublin

Urbaniak -Zając D.(2013), Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa

Wodak R., Krzyżanowski M.(red.),Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych. Warszawa 2011

Uwagi:

Metody kształcenia:

Ćwiczenie praktyczne, dyskusja panelowa, metoda przypadków, gra dydaktyczna.

Zajęć naocznych - 30 godz.

Opracowanie założeń metodologicznych badań własnych - 30 godz.

Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu - 20 godz.

Wykonanie zadań indywidualnych - 10 godz.

Łącznie punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Korko
Prowadzący grup: Małgorzata Łukianow
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Warunki zaliczenia:

Obecność i aktywność na zajęciach

Wykonywanie prac domowych

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 5 punktów za projekt zespołowy (5 punktów to minimum, aby projekt został uznany za zaliczony) oraz zaliczenie kolokwium (co najmniej 5/10 pkt)

0-10 punktów kolokwium

0-2 punkty (dodatkowe) za aktywność na zajęciach

0-10 punktów za realizację projektu końcowego (realizowanego w grupach 2-3 osobowych), polegającego na zaprojektowaniu narzędzia badawczego i na opisie wybranego zjawiska społecznego.

Skala ocen końcowych:

Dostateczny (3): 10-12 punktów

Dostateczny plus (3+): 13-14 punktów

Dobry (4): 15-16 punktów

Dobry plus (4+): 17-18 punktów

Bardzo dobry (5): 19-22 punkty

Pełny opis:

Treści zajęć:

Paradygmat ilościowy i jakościowy w naukach społecznych: geneza i różnice podstaw teoretycznych.

Wybór strategii badań w zależności od tematu pracy i zakresu badań.

Badania jakościowe: specyfika założeń metodologicznych i procedury badawczej.

Zagadnienie etyki badań w badaniach jakościowych. Rola informatorów i problematyka dostępu do terenu badań.

Wybrane metody jakościowe: założenia; planowanie; realizacja i zbieranie danych; sporządzanie raportu z badań. Analiza materiału, interpretacja i wnioski:

Różne techniki badań w metodach jakościowych:

- obserwacja jakościowa jawna i niejawna.

- wywiad nieskategoryzowany

- jakościowa analiza dokumentów

Wybrane kompleksowe metody badań jakościowych:

- obserwacja etnograficzna

- wywiady rozumiejące, dialogi i biografie

- studium przypadku

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, PWN; Warszawa 2006

Creswell J. W. – Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego; Kraków 2013

Literatura uzupełniająca:

Angrosino, M. (2015). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: PWN.

Banks, M. (2009). Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Warszawa: PWN.

Denzin, N., & Lincoln, Y. (2021). Metody badań jakościowych. Warszawa: PWN.

Flick, U. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Flick, U. (2011). Jakość w badaniach jakościowych. Warszawa: PWN.

Gibbs, G. (2015). Analizowanie danych jakościowych. Warszawa: PWN.

Golczyńska-Grondas, A., & Waniek, K. (2022). Superwizja w jakościowych badaniach społecznych. O radzeniu sobie z trudnymi emocjami badających i badanych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 18(4), 6–33.

ICC/ESOMAR (n.d.). Międzynarodowy kodeks badań rynku i opinii, badań społecznych oraz analityki danych.

Jemielniak, D. (2012). Badania jakościowe. Warszawa: PWN.

Kaufmann, J.-C. (2010). Wywiad rozumiejący. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Krüger, H.-H. (2007). Metody badań w pedagogice. Gdańsk: GWP.

Kvale, S. (2010). Prowadzenie wywiadów. Warszawa: PWN.

Rapley, T. (2010). Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów. Warszawa.

Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWN.

Surmiak, A. (2022). Etyka badań jakościowych w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Szymaniak, J. (2013). Metoda biograficzna w pedagogice. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, 10, 365–381.

Urbaniak-Zając, D. (2013). Badania jakościowe w pedagogice. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- Praca zespołowa

- Samodzielne analizy na podstawie danych dostarczonych przez prowadzącą

- Obsługa programów multimedialnych do analizy

- Lekcja odwrócona

- Elementy wykładowe i prezentacje

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 15 h zajęć

2. Przygotowanie projektu badawczego: - 25 h

3. Przygotowanie się do zajęć: - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)