Wybrane zagadnienia z wiedzy o języku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-WZJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wybrane zagadnienia z wiedzy o języku |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 3 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Język i komunikacja językowa. - Mowa w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. - Płaszczyzny opisu języka. - Cechy definicyjne języka. - Strukturalny, generatywny i kognitywny opis języka. - Znaczenie w języku. - Pragmatyczne uwarunkowania komunikacji językowej. - Funkcje języka. - Dwujęzyczność i komunikacja międzykulturowa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa ogólnego. Zna i rozumie językoznawcze podstawy logopedii, posiada teoretyczne podstawy wiedzy o języku; zna podstawowe pojęcia i główne teorie socjolingwistyki. Zna cechy definicyjne i płaszczyzny opisu języka. Zna i rozumie językoznawcze podstawy logopedii, posiada teoretyczne podstawy wiedzy o języku. Ma podstawową wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych i społecznych uwarunkowań mowy. Zna i rozumie językoznawcze podstawy logopedii, posiada teoretyczne podstawy wiedzy o języku. Posiada wiedzę na temat semantycznych i pragmatycznych aspektów komunikacji językowej. Zna i rozumie językoznawcze podstawy logopedii, posiada teoretyczne podstawy wiedzy o języku. Rozumie zjawisko dwujęzyczności i komunikacji międzykulturowej. Zna i rozumie zagadnienie dwujęzyczności i jej rodzaje oraz konsekwencje dwujęzyczności dla rozwoju dziecka. Zna i rozumie zagadnienie logopedii międzykulturowej. Umiejętności Różnicuje znaczenie terminów z zakresu wiedzy o języku. Potrafi analizować językoznawcze podstawy logopedii oraz analizować teoretyczne podstawy wiedzy o języku. Potrafi prezentować podstawowe pojęcia i główne teorie socjolingwistyki. Potrafi opisać poszczególne elementy wypowiedzi językowej. Potrafi prezentować podstawowe zagadnienia z zakresu słowotwórstwa języka polskiego, składni i fleksji języka polskiego. Posiada zdolność określania funkcji języka i wypowiedzi. Potrafi analizować językoznawcze podstawy logopedii oraz analizować teoretyczne podstawy wiedzy o języku. Potrafi wykorzystywać logopedię międzykulturową Kompetencje społeczne Ma świadomość specjalistycznej wiedzy o języku. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się w nawiązaniu do samooceny własnej kompetencji i umiejętności w tym zakresie. Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym oraz samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie pisemne w aplikacji Forms |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: - Język i komunikacja językowa. - Mowa w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. - Płaszczyzny opisu języka. - Cechy definicyjne języka. - Strukturalny, generatywny i kognitywny opis języka. - Znaczenie w języku. - Pragmatyczne uwarunkowania komunikacji językowej. - Funkcje języka. - Dwujęzyczność i komunikacja międzykulturowa. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bobrowski I., 1998, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków; Dubisz S. (red.), 1996, Nauka o języku dla polonistów, Warszawa; Furdal A., 1990, Językoznawstwo otwarte, Wrocław; Gleason J. B., Ratner N. B. (red.), 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk (r.3-7); Lyons J., 1984, Semantyka, t.1, Warszawa (r.3); Łuczyński E., Maćkiewicz J., 2005, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk; Milewski T., 1972, Językoznawstwo, Warszawa; Literatura uzupełniająca: Bartmiński J. (red.), 1993, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t.2: Współczesny język polski, Wrocław; Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa; Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin; Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław; Tabakowska E., 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków; Urbańczyk S. (red.), 1991, Encyklopedia języka polskiego, Wrocław |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe – 15, przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin; łącznie - 30 godzin aktywności. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Śniatkowski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Śniatkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie pisemne |
|
Pełny opis: |
Treści programowe: - Język i komunikacja językowa. - Mowa w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym. - Płaszczyzny opisu języka. - Cechy definicyjne języka. - Strukturalny, generatywny i kognitywny opis języka. - Znaczenie w języku. - Pragmatyczne uwarunkowania komunikacji językowej. - Funkcje języka. - Dwujęzyczność i komunikacja międzykulturowa. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bobrowski I., 1998, Zaproszenie do językoznawstwa, Kraków; Dubisz S. (red.), 1996, Nauka o języku dla polonistów, Warszawa; Furdal A., 1990, Językoznawstwo otwarte, Wrocław; Gleason J. B., Ratner N. B. (red.), 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk (r.3-7); Lyons J., 1984, Semantyka, t.1, Warszawa (r.3); Łuczyński E., Maćkiewicz J., 2005, Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk; Milewski T., 1972, Językoznawstwo, Warszawa; Literatura uzupełniająca: Bartmiński J. (red.), 1993, Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t.2: Współczesny język polski, Wrocław; Duszak A., 1998, Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Warszawa; Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin; Polański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław; Tabakowska E., 2001, Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Kraków; Urbańczyk S. (red.), 1991, Encyklopedia języka polskiego, Wrocław |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe – 15, przygotowanie się do zaliczenia - 15 godzin; łącznie - 30 godzin aktywności. Sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.