Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-WWA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Specyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych.

- Całościowe zaburzenia rozwojowe – kryteria diagnozy wg DSM IV- ICD-10 (1992) oraz DSM-IV-TR- ICD 11.

- Przegląd koncepcji neurobiologicznych i psychospołecznych dotyczących przyczyn autyzmu.

- Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych.

- Przegląd wybranych metod diagnostycznych.

- Przegląd niedyrektywnych i dyrektywnych metod terapeutycznych wykorzystywanych w terapii autyzmu.

- Praca terapeutyczna nad umiejętnościami kluczowymi w domu i placówce.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, w tym autystyczne spektrum zaburzeń.

Zna kryteria diagnostyczne zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz ich biopsychospołeczne uwarunkowania.

Zna mechanizmy zaburzeń przetwarzania sensorycznego oraz integracji percepcyjno-motorycznej u dziecka z ASD.

Zna i rozumie podstawy rehabilitacji dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń.

Zna podstawowe koncepcje strategii terapeutycznych w pracy z dzieckiem z ASD. Zna wybrane metody pedagogiczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu.

Zna prawidłowy przebiegu procesu diagnostycznego ze szczególnym uwzględnieniem roli wieloprofilowej, kompleksowej diagnozy pozytywnej.

Umiejętności

Potrafi analizować rehabilitację dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń.

Potrafi określać i analizować zaburzenia neurorozwojowe, w tym, autystyczne spektrum zaburzeń. Potrafi dokonać charakterystyki obszarów kluczowych oraz analizy zachowań dziecka ze spektrum autyzmu.

Potrafi dokonać charakterystyki umiejętności kluczowych w obszarze wspomagania rozwoju dziecka z ASD.

Potrafi analizować rehabilitację dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń.

Potrafi planować i stosować metody pedagogiczne we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Potrafi stosować ćwiczenia i zabawy stosownie do przyjętej strategii postępowania w edukacji i terapii dzieci ze spektrum autyzmu.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Symulacje, zajęcia praktyczne

3. Analiza filmów

Celem zajęć jest opanowanie podstaw metodycznych w zakresie stosowania metod wspomagających nabywania kompetencji przez dziecko z zaburzeniami rozwojowymi oraz poznanie specyfiki i opanowanie umiejętności określenia profilu komunikacyjnego dziecka

Pełny opis:

pecyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych.

-Zaburzenia ASD – kryteria diagnozy wg DSM IV- ICD-10 (1992) oraz DSM-IV-TR- ICD 11

- Przegląd koncepcji neurobiologicznych i psychospołecznych dotyczących przyczyn autyzmu.

- Wpływ zaburzenia i poziomu funkcjonowania dziecka na kompetencje komunikacyjne oraz poznawcze i społeczne.

- Wczesne symptomy zaburzeń autystycznych w rozwoju poznawczym, mowy i społecznym dziecka (0-6 r.ż).

-- Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych, przegląd wybranych metod diagnostycznych.

- Sposoby rozwijania umiejętności kluczowych (naśladowanie, uwaga, motywacja, współdziałanie, wskazywanie itd.).

- Funkcja i wykorzystanie zabawy w terapii małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmem.

- Praca terapeutyczna nad umiejętnościami kluczowymi w domu i placówce

- Strategie ESDM wczesny start w pracy z dzieckiem i rodzina

- Tworzenie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z diagnozą autyzmu. z uwzględnieniem podejścia ESDM

Literatura:

1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego

2) Morrison J. (2016) DSM-5 bez tajemnic. praktyczny przewodnik dla klinicystów. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego

3) Randall P. 2010) Autyzm. Jak pomóc rodzinie. GWP

4) Attwood T. (2007) Zespól Aspergera. Kompletny przewodnik. Wyd. Harmonia

5) Bluestone J. (2015) Materia Autyzmu. Łączenie wątków w spójna teorię.

6).Delacato C. () Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja Synapsis

7) Gagelsman H. (1988) Kaj znów się śmieje. wyd. Iskry

8) Kaufman. R ( Autyzm, przełom w podejściu. Program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie

9) Kaufman B.,N. (1994): „Przebudzenie naszego syna. Zwycięstwo miłości nad chorobą” wyd. Fundacja „Synapsis”

10) Kaufman B., N.: (1995) „Uwierzyć w cud. Prawdziwa historia Robertit , wyd. Fundacja „Synapsis”

linki:

https://autismtreatmentcenter.org/

Uwagi:

Metody kształcenia:

1.Asymilacji wiedzy: pogadanka, praca z tekstem, dyskusja

2.Samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda sytuacyjna, analiza przypadków

3.Praktyczna: inscenizacja, symulacja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład +ćwiczenia)- 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury- 15

Przygotowanie się do kolokwium- 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Symulacje, zajęcia praktyczne

3. Analiza filmów

Celem zajęć jest opanowanie podstaw metodycznych w zakresie stosowania metod wspomagających nabywania kompetencji przez dziecko z zaburzeniami rozwojowymi oraz poznanie specyfiki i opanowanie umiejętności określenia profilu komunikacyjnego dziecka

Pełny opis:

pecyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych.

-Zaburzenia ASD – kryteria diagnozy wg DSM IV- ICD-10 (1992) oraz DSM-IV-TR- ICD 11

- Przegląd koncepcji neurobiologicznych i psychospołecznych dotyczących przyczyn autyzmu.

- Wpływ zaburzenia i poziomu funkcjonowania dziecka na kompetencje komunikacyjne oraz poznawcze i społeczne.

- Wczesne symptomy zaburzeń autystycznych w rozwoju poznawczym, mowy i społecznym dziecka (0-6 r.ż).

-- Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych, przegląd wybranych metod diagnostycznych.

- Sposoby rozwijania umiejętności kluczowych (naśladowanie, uwaga, motywacja, współdziałanie, wskazywanie itd.).

- Funkcja i wykorzystanie zabawy w terapii małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmem.

- Praca terapeutyczna nad umiejętnościami kluczowymi w domu i placówce

- Strategie ESDM wczesny start w pracy z dzieckiem i rodzina

- Tworzenie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z diagnozą autyzmu. z uwzględnieniem podejścia ESDM

Literatura:

1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego

2) Morrison J. (2016) DSM-5 bez tajemnic. praktyczny przewodnik dla klinicystów. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego

3) Randall P. 2010) Autyzm. Jak pomóc rodzinie. GWP

4) Attwood T. (2007) Zespól Aspergera. Kompletny przewodnik. Wyd. Harmonia

5) Bluestone J. (2015) Materia Autyzmu. Łączenie wątków w spójna teorię.

6).Delacato C. () Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja Synapsis

7) Gagelsman H. (1988) Kaj znów się śmieje. wyd. Iskry

8) Kaufman. R ( Autyzm, przełom w podejściu. Program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie

9) Kaufman B.,N. (1994): „Przebudzenie naszego syna. Zwycięstwo miłości nad chorobą” wyd. Fundacja „Synapsis”

10) Kaufman B., N.: (1995) „Uwierzyć w cud. Prawdziwa historia Robertit , wyd. Fundacja „Synapsis”

linki:

https://autismtreatmentcenter.org/

Uwagi:

Metody kształcenia:

1.Asymilacji wiedzy: pogadanka, praca z tekstem, dyskusja

2.Samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda sytuacyjna, analiza przypadków

3.Praktyczna: inscenizacja, symulacja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład +ćwiczenia)- 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury- 15

Przygotowanie się do kolokwium- 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Radosław Piotrowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. Test z treści przedmiotu

2. Symulacje, zajęcia praktyczne

3. Analiza filmów

Celem zajęć jest opanowanie podstaw metodycznych w zakresie stosowania metod wspomagających nabywania kompetencji przez dziecko z zaburzeniami rozwojowymi oraz poznanie specyfiki i opanowanie umiejętności określenia profilu komunikacyjnego dziecka

Pełny opis:

pecyfika funkcjonowania dziecka ze spektrum zaburzeń autystycznych.

-Zaburzenia ASD – kryteria diagnozy wg DSM IV- ICD-10 (1992) oraz DSM-IV-TR- ICD 11

- Przegląd koncepcji neurobiologicznych i psychospołecznych dotyczących przyczyn autyzmu.

- Wpływ zaburzenia i poziomu funkcjonowania dziecka na kompetencje komunikacyjne oraz poznawcze i społeczne.

- Wczesne symptomy zaburzeń autystycznych w rozwoju poznawczym, mowy i społecznym dziecka (0-6 r.ż).

-- Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dzieci ze spektrum zaburzeń autystycznych, przegląd wybranych metod diagnostycznych.

- Sposoby rozwijania umiejętności kluczowych (naśladowanie, uwaga, motywacja, współdziałanie, wskazywanie itd.).

- Funkcja i wykorzystanie zabawy w terapii małego dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmem.

- Praca terapeutyczna nad umiejętnościami kluczowymi w domu i placówce

- Strategie ESDM wczesny start w pracy z dzieckiem i rodzina

- Tworzenie programu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z diagnozą autyzmu. z uwzględnieniem podejścia ESDM

Literatura:

1) Rogers S., Dawson G., Vismara L. (2015) Metoda wczesnego startu dla dzieci z autyzmem (ESDM) Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego

2) Morrison J. (2016) DSM-5 bez tajemnic. praktyczny przewodnik dla klinicystów. Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego

3) Randall P. 2010) Autyzm. Jak pomóc rodzinie. GWP

4) Attwood T. (2007) Zespól Aspergera. Kompletny przewodnik. Wyd. Harmonia

5) Bluestone J. (2015) Materia Autyzmu. Łączenie wątków w spójna teorię.

6).Delacato C. () Dziwne, niepojęte. Autystyczne dziecko. Fundacja Synapsis

7) Gagelsman H. (1988) Kaj znów się śmieje. wyd. Iskry

8) Kaufman. R ( Autyzm, przełom w podejściu. Program Son-Rise, który pomógł rodzinom na całym świecie

9) Kaufman B.,N. (1994): „Przebudzenie naszego syna. Zwycięstwo miłości nad chorobą” wyd. Fundacja „Synapsis”

10) Kaufman B., N.: (1995) „Uwierzyć w cud. Prawdziwa historia Robertit , wyd. Fundacja „Synapsis”

linki:

https://autismtreatmentcenter.org/

Uwagi:

Metody kształcenia:

1.Asymilacji wiedzy: pogadanka, praca z tekstem, dyskusja

2.Samodzielnego dochodzenia do wiedzy: metoda sytuacyjna, analiza przypadków

3.Praktyczna: inscenizacja, symulacja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe (wykład +ćwiczenia)- 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury- 15

Przygotowanie się do kolokwium- 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS-

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)