Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wadą słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-WDS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wadą słuchu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: obowiązkowe dla 8 sem, surdopedagogika, (5-l) niestacj. jedn. mag.
obowiązkowe dla 8 sem, surdopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) niestacj. jedn.
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- System wczesnej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka w Polsce

i innych krajach.

- Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce.

- Metody wspomagania rozwoju psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz).

- Metody wspomagania słuchu i mowy. Wychowanie słuchowe.

- Indywidualny program usprawniania słuchu i mowy małego dziecka z wadą słuchu.

- Udział rodziców w terapii małego dziecka z wadą słuchu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną wiedzę w zakresie prawidłowości i zaburzeń rozwoju dziecka z wadą słuchu oraz wynikających z nich specjalnych potrzeb w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju.

Zna teoretyczne podstawy Programu Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce.

Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz).

Zna teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów usprawniania słuchu i mowy małego dziecka z wadą słuchu.

Zna merytoryczne i metodyczne zasady prowadzenia zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci z wadą słuchu).

Umiejętności

Potrafi opracować indywidualny program usprawniania słuchu i mowy małego dziecka z wadą słuchu w oparciu o diagnozę pedagogiczną.

Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wspomagające rozwój psychoruchowy dziecka oraz zajęcia usprawniające rozwój słuchu i mowy na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych właściwych dla danych zajęć.

Potrafi współpracować z rodzicami dziecka z wadą słuchu, rozumie ich potrzeby w zakresie wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu.

Potrafi komunikować się ze specjalistami zespołu interdyscyplinarnego pracującego z dzieckiem z wadą słuchu, z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za przeprowadzone zajęcia rehabilitacyjne i terapeutyczne, dokonania niezbędnych modyfikacji i wprowadzenia elementów innowacyjnych w oparciu o aktualną wiedzę metodyczną.

Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną i terapeutyczną.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Wykład - egzamin pisemny;

egzamin pisemny zawierające pytania zamknięte i otwarte (max ilość punktów - 30).

60% punktów - ocena dostateczna;

70% punktów - ocena dostateczna plus;

75% punktów - ocena dobra;

80% punktów - ocena dobra plus;

90% punktów - ocena bardzo dobra )

Zaliczenie z ćwiczeń:

1. Przygotowanie przez studentów prezentacji nt. wybranych metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz) oraz wychowania słuchowego (z uwzględnieniem etapów treningu słuchowego) - praca w grupach - (max. ilość punktów – 5; 2 wybór źródeł literatury; 2 – struktura prezentacji; 1 – sposób przekazu treści

2. Opracowanie scenariusza i przeprowadzenie symulacji z uwzględnieniem wybranej metody (elementów metody) wspomagania rozwoju psychoruchowego oraz wychowania słuchowego - (max ilość punktów - 12; 2 sformułowanie celów, 3 - struktura scenariusza, 2 - uwzględnienie metody oraz elementów wychowania słuchowego; 2 - przygotowanie pomocy; 3 - przeprowadzenie symulacji zajęć) .

3. Opracowanie indywidualnego programu usprawniania słuchu i mowy dziecka z wadą słuchu na podstawie diagnozy funkcjonalnej - (max. ilość punktów - 6).

4. Opracowanie symulacji rozmowy na temat wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z jego potrzebami – na podstawie otrzymanego studium przypadku - praca w parach) - (max ilość punktów - 5).

5. Ocena zaangażowania w przygotowanie zadań (w tym obecność na zajęciach)- (max ilość punktów - 5)

Łączna max. punktacja - 33.

zaliczenie od 60% możliwych do uzyskania punktów.

Pełny opis:

1. Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce - cel, założenia, realizacja.

2. Specyfika rozwoju dziecka z wadą słuchu - określenie potrzeb rozwojowych.

3. Ogólne zasady wspierania rozwoju językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

4. Zasady wychowania językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

5. Omówienie wybranych metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz).

6. Wychowanie słuchowe dzieci z uszkodzeniami słuchu, etapy treningu słuchowego.

7. Rola rodziny w działaniach rehabilitacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem.

8. Zasady konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci z uszkodzeniami słuchu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL.

Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.

Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL.

Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL.

Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL.

Literatura uzupełniająca:

Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122.

Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477.

Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T. Gałkowski. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie, metoda projektów

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do kolokwium 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

Wykład - egzamin pisemny;

egzamin pisemny zawierające pytania zamknięte i otwarte (max ilość punktów - 30).

60% punktów - ocena dostateczna;

70% punktów - ocena dostateczna plus;

75% punktów - ocena dobra;

80% punktów - ocena dobra plus;

90% punktów - ocena bardzo dobra )

Zaliczenie z ćwiczeń:

1. Przygotowanie przez studentów prezentacji nt. wybranych metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz) oraz wychowania słuchowego (z uwzględnieniem etapów treningu słuchowego) - praca w grupach - (max. ilość punktów – 5; 2 wybór źródeł literatury; 2 – struktura prezentacji; 1 – sposób przekazu treści

2. Opracowanie scenariusza i przeprowadzenie symulacji z uwzględnieniem wybranej metody (elementów metody) wspomagania rozwoju psychoruchowego oraz wychowania słuchowego - (max ilość punktów - 12; 2 sformułowanie celów, 3 - struktura scenariusza, 2 - uwzględnienie metody oraz elementów wychowania słuchowego; 2 - przygotowanie pomocy; 3 - przeprowadzenie symulacji zajęć) .

3. Opracowanie indywidualnego programu usprawniania słuchu i mowy dziecka z wadą słuchu na podstawie diagnozy funkcjonalnej - (max. ilość punktów - 6).

4. Opracowanie symulacji rozmowy na temat wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z jego potrzebami – na podstawie otrzymanego studium przypadku - praca w parach) - (max ilość punktów - 5).

5. Ocena zaangażowania w przygotowanie zadań (w tym obecność na zajęciach)- (max ilość punktów - 5)

Łączna max. punktacja - 33.

zaliczenie od 60% możliwych do uzyskania punktów.

Pełny opis:

1. Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce - cel, założenia, realizacja.

2. Specyfika rozwoju dziecka z wadą słuchu - określenie potrzeb rozwojowych.

3. Ogólne zasady wspierania rozwoju językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

4. Zasady wychowania językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju.

5. Omówienie wybranych metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda audytywno-werbalna, metoda werbotonalna).

6. Wychowanie słuchowe dzieci z uszkodzeniami słuchu, etapy treningu słuchowego.

7. Rola rodziny w działaniach rehabilitacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem.

8. Zasady konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci z uszkodzeniami słuchu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Gałkowski T. i in,(1989) Psychologia dziecka głuchego. Warszawa PWN

Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL.

Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS.

Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL.

Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL.

Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL.

Literatura uzupełniająca:

Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122.

Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477.

Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T. Gałkowski. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie, metoda projektów

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 20

Przygotowanie się do kolokwium 10

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)