Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-WDS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
obowiązkowe dla 8 sem, surdopedagogika, (5-l) niestacj. jedn. mag. obowiązkowe dla 8 sem, surdopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 8 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) niestacj. jedn. Obowiązkowe dla 8 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - System wczesnej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka w Polsce i innych krajach. - Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce. - Metody wspomagania rozwoju psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz). - Metody wspomagania słuchu i mowy. Wychowanie słuchowe. - Indywidualny program usprawniania słuchu i mowy małego dziecka z wadą słuchu. - Udział rodziców w terapii małego dziecka z wadą słuchu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną wiedzę w zakresie prawidłowości i zaburzeń rozwoju dziecka z wadą słuchu oraz wynikających z nich specjalnych potrzeb w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju. Zna teoretyczne podstawy Programu Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz). Zna teoretyczne podstawy konstruowania indywidualnych programów usprawniania słuchu i mowy małego dziecka z wadą słuchu. Zna merytoryczne i metodyczne zasady prowadzenia zajęć z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (dzieci z wadą słuchu). Umiejętności Potrafi opracować indywidualny program usprawniania słuchu i mowy małego dziecka z wadą słuchu w oparciu o diagnozę pedagogiczną. Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zajęcia wspomagające rozwój psychoruchowy dziecka oraz zajęcia usprawniające rozwój słuchu i mowy na podstawie zdobytej wiedzy teoretycznej, z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych właściwych dla danych zajęć. Potrafi współpracować z rodzicami dziecka z wadą słuchu, rozumie ich potrzeby w zakresie wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu. Potrafi komunikować się ze specjalistami zespołu interdyscyplinarnego pracującego z dzieckiem z wadą słuchu, z uwzględnieniem obowiązujących norm językowych. Kompetencje społeczne Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za przeprowadzone zajęcia rehabilitacyjne i terapeutyczne, dokonania niezbędnych modyfikacji i wprowadzenia elementów innowacyjnych w oparciu o aktualną wiedzę metodyczną. Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną i terapeutyczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wykład - egzamin pisemny; egzamin pisemny zawierające pytania zamknięte i otwarte (max ilość punktów - 30). 60% punktów - ocena dostateczna; 70% punktów - ocena dostateczna plus; 75% punktów - ocena dobra; 80% punktów - ocena dobra plus; 90% punktów - ocena bardzo dobra ) Zaliczenie z ćwiczeń: 1. Przygotowanie przez studentów prezentacji nt. wybranych metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz) oraz wychowania słuchowego (z uwzględnieniem etapów treningu słuchowego) - praca w grupach - (max. ilość punktów – 5; 2 wybór źródeł literatury; 2 – struktura prezentacji; 1 – sposób przekazu treści 2. Opracowanie scenariusza i przeprowadzenie symulacji z uwzględnieniem wybranej metody (elementów metody) wspomagania rozwoju psychoruchowego oraz wychowania słuchowego - (max ilość punktów - 12; 2 sformułowanie celów, 3 - struktura scenariusza, 2 - uwzględnienie metody oraz elementów wychowania słuchowego; 2 - przygotowanie pomocy; 3 - przeprowadzenie symulacji zajęć) . 3. Opracowanie indywidualnego programu usprawniania słuchu i mowy dziecka z wadą słuchu na podstawie diagnozy funkcjonalnej - (max. ilość punktów - 6). 4. Opracowanie symulacji rozmowy na temat wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z jego potrzebami – na podstawie otrzymanego studium przypadku - praca w parach) - (max ilość punktów - 5). 5. Ocena zaangażowania w przygotowanie zadań (w tym obecność na zajęciach)- (max ilość punktów - 5) Łączna max. punktacja - 33. zaliczenie od 60% możliwych do uzyskania punktów. |
|
Pełny opis: |
1. Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce - cel, założenia, realizacja. 2. Specyfika rozwoju dziecka z wadą słuchu - określenie potrzeb rozwojowych. 3. Ogólne zasady wspierania rozwoju językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. 4. Zasady wychowania językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. 5. Omówienie wybranych metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz). 6. Wychowanie słuchowe dzieci z uszkodzeniami słuchu, etapy treningu słuchowego. 7. Rola rodziny w działaniach rehabilitacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem. 8. Zasady konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci z uszkodzeniami słuchu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL. Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477. Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T. Gałkowski. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie, metoda projektów Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do kolokwium 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Wereszka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Wereszka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: Wykład - egzamin pisemny; egzamin pisemny zawierające pytania zamknięte i otwarte (max ilość punktów - 30). 60% punktów - ocena dostateczna; 70% punktów - ocena dostateczna plus; 75% punktów - ocena dobra; 80% punktów - ocena dobra plus; 90% punktów - ocena bardzo dobra ) Zaliczenie z ćwiczeń: 1. Przygotowanie przez studentów prezentacji nt. wybranych metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne, Metoda kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, Metoda dobrego startu M. Bogdanowicz) oraz wychowania słuchowego (z uwzględnieniem etapów treningu słuchowego) - praca w grupach - (max. ilość punktów – 5; 2 wybór źródeł literatury; 2 – struktura prezentacji; 1 – sposób przekazu treści 2. Opracowanie scenariusza i przeprowadzenie symulacji z uwzględnieniem wybranej metody (elementów metody) wspomagania rozwoju psychoruchowego oraz wychowania słuchowego - (max ilość punktów - 12; 2 sformułowanie celów, 3 - struktura scenariusza, 2 - uwzględnienie metody oraz elementów wychowania słuchowego; 2 - przygotowanie pomocy; 3 - przeprowadzenie symulacji zajęć) . 3. Opracowanie indywidualnego programu usprawniania słuchu i mowy dziecka z wadą słuchu na podstawie diagnozy funkcjonalnej - (max. ilość punktów - 6). 4. Opracowanie symulacji rozmowy na temat wspomagania rozwoju dziecka zgodnie z jego potrzebami – na podstawie otrzymanego studium przypadku - praca w parach) - (max ilość punktów - 5). 5. Ocena zaangażowania w przygotowanie zadań (w tym obecność na zajęciach)- (max ilość punktów - 5) Łączna max. punktacja - 33. zaliczenie od 60% możliwych do uzyskania punktów. |
|
Pełny opis: |
1. Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce - cel, założenia, realizacja. 2. Specyfika rozwoju dziecka z wadą słuchu - określenie potrzeb rozwojowych. 3. Ogólne zasady wspierania rozwoju językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. 4. Zasady wychowania językowego dziecka z uszkodzonym słuchem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju. 5. Omówienie wybranych metod wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka z wadą słuchu (Metoda audytywno-werbalna, metoda werbotonalna). 6. Wychowanie słuchowe dzieci z uszkodzeniami słuchu, etapy treningu słuchowego. 7. Rola rodziny w działaniach rehabilitacyjnych małego dziecka z uszkodzonym słuchem. 8. Zasady konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci z uszkodzeniami słuchu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Gałkowski T. i in,(1989) Psychologia dziecka głuchego. Warszawa PWN Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992). Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem. Komunikacja językowa i jej zaburzenia. T. 3. Lublin: Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL. Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477. Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T. Gałkowski. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, pogadanka, pokaz, zajęć praktycznych, burza mózgów, problemowa, symulacja, ćwiczenie, metoda projektów Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 20 Przygotowanie się do kolokwium 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji - 15 Inne formy Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.