Trening umiejętności społecznych w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-TUA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Trening umiejętności społecznych w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, terapia i eduk. osób ze spektrum autyzmu, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 8 sem. PC, terapia i eduk. osób ze spektrum autyzmu, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina. - Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć. - Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS. - Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji. - Zalety Treningu Umiejętności Społecznych. - Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna w pogłębionym stopniu przejawy zaburzeń w rozwoju społecznym i emocjonalnym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz wynikające z nich specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii. Zna metodykę prowadzenie zajęć Treningu Umiejętności Społecznych dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Umiejętności Potrafi dokonać diagnozy potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w zakresie umiejętności społecznych. Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów. Kompetencje społeczne Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym: - przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki; - wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - treści wykładów - egzamin pisemny (pytania zamknięte wyboru oraz pytania otwarte). - treści ćwiczeń - obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych (pomoce TUS, scenariusze zajęć TUS). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina. - Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć. - Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS. - Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji. - Zalety Treningu Umiejętności Społecznych. - Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD |
|
Literatura: |
Joanna Węglarz, Dorota Bentkowska. Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży . Wydawnictwo Harmonia. Anna Jarosz-Bilińska. Komunikacja, emocje, relacje. Karty pracy. Wydawnictwo WiR. Agnieszka Lasota. Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Wydawnictwo Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, burza mózgów, projekt, praktycznego działania. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ NAKŁAD PRACY STUDENTA: GODZINY KONTAKTOWE - 30godz. PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU: 10 godz. STUDIOWANIE LITERATURY: 15 godz. PRZYGOTOWANIE PRAC CZĄSTKOWYCH: 25 godz. PRZYGOTOWANIE DO DYSKUSJI W TRAKCIE ĆWICZEŃ : 10 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 ECTS. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marta Pągowska | |
Prowadzący grup: | Marta Pągowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: - treści wykładów - egzamin pisemny (pytania zamknięte wyboru oraz pytania otwarte). - treści ćwiczeń - obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych (pomoce TUS, scenariusze zajęć TUS). |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina. - Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć. - Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS. - Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji. - Zalety Treningu Umiejętności Społecznych. - Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD |
|
Literatura: |
Joanna Węglarz, Dorota Bentkowska. Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży . Wydawnictwo Harmonia. Anna Jarosz-Bilińska. Komunikacja, emocje, relacje. Karty pracy. Wydawnictwo WiR. Agnieszka Lasota. Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Wydawnictwo Difin. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, burza mózgów, projekt, praktycznego działania. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ NAKŁAD PRACY STUDENTA: GODZINY KONTAKTOWE - 30godz. PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU: 10 godz. STUDIOWANIE LITERATURY: 15 godz. PRZYGOTOWANIE PRAC CZĄSTKOWYCH: 25 godz. PRZYGOTOWANIE DO DYSKUSJI W TRAKCIE ĆWICZEŃ : 10 godz. LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 ECTS. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.