Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Trening umiejętności społecznych w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-TUA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Trening umiejętności społecznych w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PC, terapia i eduk. osób ze spektrum autyzmu, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, terapia i eduk. osób ze spektrum autyzmu, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina.

- Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć.

- Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS.

- Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji.

- Zalety Treningu Umiejętności Społecznych.

- Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna w pogłębionym stopniu przejawy zaburzeń w rozwoju społecznym i emocjonalnym osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz wynikające z nich specjalne potrzeby uczestników złożonego procesu edukacji, rehabilitacji, terapii.

Zna metodykę prowadzenie zajęć Treningu Umiejętności Społecznych dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Umiejętności

Potrafi dokonać diagnozy potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w zakresie umiejętności społecznych.

Potrafi projektować i przeprowadzać zajęcia Treningu Umiejętności Społecznych, dokonywać ewaluacji realizowanych zajęć, generować niestandardowe rozwiązania konkretnych problemów.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia roli zawodowej związanej z działalnością rehabilitacyjną, edukacyjną, terapeutyczną, w tym:

- przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki;

- wykazywania cech refleksyjnego praktyka, świadomego znaczenia profesjonalizmu w pracy zawodowej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- treści wykładów - egzamin pisemny (pytania zamknięte wyboru oraz pytania otwarte).

- treści ćwiczeń - obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych (pomoce TUS, scenariusze zajęć TUS).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina.

- Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć.

- Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS.

- Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji.

- Zalety Treningu Umiejętności Społecznych.

- Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD

Literatura:

Joanna Węglarz, Dorota Bentkowska. Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży . Wydawnictwo Harmonia.

Anna Jarosz-Bilińska. Komunikacja, emocje, relacje. Karty pracy. Wydawnictwo WiR.

Agnieszka Lasota. Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Wydawnictwo Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, burza mózgów, projekt, praktycznego działania.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

GODZINY KONTAKTOWE - 30godz.

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU: 10 godz.

STUDIOWANIE LITERATURY: 15 godz.

PRZYGOTOWANIE PRAC CZĄSTKOWYCH: 25 godz.

PRZYGOTOWANIE DO DYSKUSJI W TRAKCIE ĆWICZEŃ : 10 godz.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Marta Pągowska
Prowadzący grup: Marta Pągowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- treści wykładów - egzamin pisemny (pytania zamknięte wyboru oraz pytania otwarte).

- treści ćwiczeń - obecność na zajęciach, aktywność na zajęciach, przygotowanie cząstkowych prac zaliczeniowych (pomoce TUS, scenariusze zajęć TUS).

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Wprowadzenie w zagadnienia Treningu Umiejętności Społecznych – rys historyczny, główne założenia, adresaci TUS, cele zajęć TUS, struktura i plan zajęć TUS; tematy TUS; lista umiejętności wg Goldsteina.

- Modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - jako stałe elementy zajęć.

- Organizacja zajęć i grupy: dobór członków grupy; liczebność, kontrakt; formy zajęć – stacjonarne i zajęcia w terenie; czas trwania i częstotliwość; trenerzy TUS.

- Uczenie nowych umiejętności – instrukcje zachowań i znaczenie wizualizacji.

- Zalety Treningu Umiejętności Społecznych.

- Scenariusze zajęć TUS dla dzieci/młodzieży/dorosłych osób z ASD

Literatura:

Joanna Węglarz, Dorota Bentkowska. Trening umiejętności społecznych dzieci i młodzieży . Wydawnictwo Harmonia.

Anna Jarosz-Bilińska. Komunikacja, emocje, relacje. Karty pracy. Wydawnictwo WiR.

Agnieszka Lasota. Trening umiejętności emocjonalnych i społecznych dzieci. Wydawnictwo Difin.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacja multimedialna, burza mózgów, projekt, praktycznego działania.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

GODZINY KONTAKTOWE - 30godz.

PRZYGOTOWANIE SIĘ DO EGZAMINU: 10 godz.

STUDIOWANIE LITERATURY: 15 godz.

PRZYGOTOWANIE PRAC CZĄSTKOWYCH: 25 godz.

PRZYGOTOWANIE DO DYSKUSJI W TRAKCIE ĆWICZEŃ : 10 godz.

LICZBA PUNKTÓW ECTS - 3 ECTS.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)