Surdologopedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-SUL1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Surdologopedia |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem, surdopedagogika, (5-l) stacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 7 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) niestacj. jedn. Obowiązkowe dla 7 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) stacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 7 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Metody i narzędzia diagnostyczne w surdologopedii. - Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. - Etapy wychowania słuchowego. - Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. - Rodzaje ćwiczeń wstępnych przygotowujących do mówienia. - Przygotowanie i prezentacja pomocy dydaktycznych do ćwiczeń wstępnych. - Metody terapii logopedycznej dzieci z wadą słuchu. - Terapia mowy bezdźwięcznej. - Przeprowadzenie zajęć surdologopedycznych przez studentów z dziećmi z wadą słuchu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi diagnostycznych. Zna rozwój mowy dziecka z wada słuchu. Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz sposobach oceny postępów w rewalidacji dziecka z wadą słuchu. Zna czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wada słuchu. Umiejętności Zna metody diagnozy posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie diagnozy surdologopedycznej. Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć surdologopedycznych z dzieckiem z wadą słuchu. Posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju rehabilitacji oraz reedukacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć. Potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych dla dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia. Kompetencje społeczne Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualną terapię dziecka z wadą słuchu. Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu. Potrafi kształtować właściwe relacje pomiędzy surdopedagogiem – rodzicem - dzieckiem z wadą słuchu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rostkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rostkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposób pomiarów efektów kształcenia - przygotowanie pomocy dydaktycznych, egzamin ustny |
|
Pełny opis: |
Treści programowe wykłady: 1. Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. 2. Metody diagnozowania w surdologopedii. 3. Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. 4. Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. 5. Rodzaje ćwiczeń wstępnych przygotowujących do mówienia. 6. Metody terapii logopedycznej dzieci z wadą słuchu. Treści programowe ćwiczenia: 1. Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej. 2. Prezentacja przygotowywanych pomocy do ćwiczeń wstępnych. 3. Omówienie i prezentacja rodzajów ćwiczeń słuchowych. 4. Terapia mowy bezdźwięcznej 5. Praca nad rozwojem językowym dziecka z wadą słuchu 6. Prezentacja metod terapii. 7. Symulacja zajęć surdologopedycznych przez studentów. |
|
Literatura: |
1. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999 2. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010 3. Kurkowski Z.M., Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin, 1996 4. Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992 5. Lowe A., Wychowanie słuchowe, PZWL, Warszawa, 1985 6. Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, www.logopedia.warszawa.pl 7. Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Porembska | |
Prowadzący grup: | Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
sposób pomiarów efektów kształcenia - przygotowanie pomocy dydaktycznych, egzamin ustny |
|
Pełny opis: |
Treści programowe wykłady: 1. Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. 2. Metody diagnozowania w surdologopedii. 3. Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu. 4. Wychowanie słuchowe a trening słuchowy. 5. Rodzaje ćwiczeń wstępnych przygotowujących do mówienia. 6. Metody terapii logopedycznej dzieci z wadą słuchu. Treści programowe ćwiczenia: 1. Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej. 2. Prezentacja przygotowywanych pomocy do ćwiczeń wstępnych. 3. Omówienie i prezentacja rodzajów ćwiczeń słuchowych. 4. Terapia mowy bezdźwięcznej 5. Praca nad rozwojem językowym dziecka z wadą słuchu 6. Prezentacja metod terapii. 7. Symulacja zajęć surdologopedycznych przez studentów. |
|
Literatura: |
1. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999 2. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i mowy, Kraków 2010 3. Kurkowski Z.M., Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin, 1996 4. Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992 5. Lowe A., Wychowanie słuchowe, PZWL, Warszawa, 1985 6. Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu, Warszawa 2007, www.logopedia.warszawa.pl 7. Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992 |
|
Uwagi: |
Metoda kształcenia - problemowa, praktycznego działania Nakład pracy studenta: Ćwiczenia - godziny kontaktowe 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. Przygotowanie ćwiczeń wstępnych - 20 godz. Przeprowadzenie ćwiczeń wstępnych - 30 godz. Przygotowanie ćwiczeń surdologopedycznych - 20 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.