Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Surdologopedia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-SUL1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Surdologopedia
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem, surdopedagogika, (5-l) stacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) niestacj. jedn.
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) stacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Metody i narzędzia diagnostyczne w surdologopedii.

- Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

- Etapy wychowania słuchowego.

- Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.

- Rodzaje ćwiczeń wstępnych przygotowujących do mówienia.

- Przygotowanie i prezentacja pomocy dydaktycznych do ćwiczeń wstępnych.

- Metody terapii logopedycznej dzieci z wadą słuchu.

- Terapia mowy bezdźwięcznej.

- Przeprowadzenie zajęć surdologopedycznych przez studentów z dziećmi z wadą słuchu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi diagnostycznych.

Zna rozwój mowy dziecka z wada słuchu.

Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę o metodach terapii w surdologopedii oraz sposobach oceny postępów w rewalidacji dziecka z wadą słuchu.

Zna czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wada słuchu.

Umiejętności

Zna metody diagnozy posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie diagnozy surdologopedycznej.

Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć surdologopedycznych z dzieckiem z wadą słuchu.

Posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzenia analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju rehabilitacji oraz reedukacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć.

Potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć surdologopedycznych dla dziecka z wada słuchu i przeprowadzić takie zajęcia.

Kompetencje społeczne

Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga prowadzącego indywidualną terapię dziecka z wadą słuchu.

Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia z dzieckiem z wadą słuchu.

Potrafi kształtować właściwe relacje pomiędzy surdopedagogiem – rodzicem - dzieckiem z wadą słuchu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rostkowska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

sposób pomiarów efektów kształcenia - przygotowanie pomocy dydaktycznych, egzamin ustny

Pełny opis:

Treści programowe wykłady:

1. Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

2. Metody diagnozowania w surdologopedii.

3. Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

4. Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.

5. Rodzaje ćwiczeń wstępnych przygotowujących do mówienia.

6. Metody terapii logopedycznej dzieci z wadą słuchu.

Treści programowe ćwiczenia:

1. Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.

2. Prezentacja przygotowywanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.

3. Omówienie i prezentacja rodzajów ćwiczeń słuchowych.

4. Terapia mowy bezdźwięcznej

5. Praca nad rozwojem językowym dziecka z wadą słuchu

6. Prezentacja metod terapii.

7. Symulacja zajęć surdologopedycznych przez studentów.

Literatura:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999

2. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i

mowy, Kraków 2010

3. Kurkowski Z.M., Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym

narządem słuchu, Lublin, 1996

4. Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z

uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992

5. Lowe A., Wychowanie słuchowe, PZWL, Warszawa, 1985

6. Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i

specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu,

Warszawa 2007, www.logopedia.warszawa.pl

7. Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Porembska
Prowadzący grup: Dorota Porembska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

sposób pomiarów efektów kształcenia - przygotowanie pomocy dydaktycznych, egzamin ustny

Pełny opis:

Treści programowe wykłady:

1. Rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

2. Metody diagnozowania w surdologopedii.

3. Czynniki warunkujące rozwój mowy dziecka z wadą słuchu.

4. Wychowanie słuchowe a trening słuchowy.

5. Rodzaje ćwiczeń wstępnych przygotowujących do mówienia.

6. Metody terapii logopedycznej dzieci z wadą słuchu.

Treści programowe ćwiczenia:

1. Prezentacja schematu diagnozy surdologopedycznej.

2. Prezentacja przygotowywanych pomocy do ćwiczeń wstępnych.

3. Omówienie i prezentacja rodzajów ćwiczeń słuchowych.

4. Terapia mowy bezdźwięcznej

5. Praca nad rozwojem językowym dziecka z wadą słuchu

6. Prezentacja metod terapii.

7. Symulacja zajęć surdologopedycznych przez studentów.

Literatura:

1. Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.) Logopedia, Opole 1999

2. Gunia G., Terapia logopedyczna dzieci z zaburzeniami słuchu i

mowy, Kraków 2010

3. Kurkowski Z.M., Mowa dzieci sześcioletnich z uszkodzonym

narządem słuchu, Lublin, 1996

4. Krakowiak K., Panasiuk M., Umiejętności komunikacyjne dzieci z

uszkodzonym narządem słuchu, Lublin 1992

5. Lowe A., Wychowanie słuchowe, PZWL, Warszawa, 1985

6. Prożych A., Radziszewska-Konopka M., Poradnik dla rodziców i

specjalistów pracujących z dzieckiem z wadą słuchu,

Warszawa 2007, www.logopedia.warszawa.pl

7. Rodak H., Terapia dziecka z wadą wymowy, PFZM, 1992

Uwagi:

Metoda kształcenia - problemowa, praktycznego działania

Nakład pracy studenta:

Ćwiczenia - godziny kontaktowe 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 20 godz.

Przygotowanie ćwiczeń wstępnych - 20 godz.

Przeprowadzenie ćwiczeń wstępnych - 30 godz.

Przygotowanie ćwiczeń surdologopedycznych - 20 godz.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)