Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Readaptacja społeczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-RSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Readaptacja społeczna
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Readaptacja społeczna ujęcie teoretyczne, zakres działania.

- Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym jednostki penitencjarne.

- Wybrane środki oddziaływania penitencjarnego niezbędne w społecznej readaptacji skazanych.

- Organizacje pozarządowe i środowisko lokalne w systemie wsparcia osadzonych opuszczających jednostki penitencjarne.

- Praca readaptacyjna z konkretnymi grupami osób osadzonych:

• młodociani,

• recydywiści penitencjarni,

• osadzeni niebezpieczni,

• skazani z niepełnosprawnością oraz z niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi,

• osadzeni seniorzy,

• kobiety,

• skazani na kary długoterminowe,

• zabójcy i zabójczynie.

- Instytucja warunkowego przedterminowego zwolnienia z odbycia reszty kary.

- Metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna uwarunkowania procesu readaptacji społecznej.

Zna metody diagnozowania potrzeb resocjalizacyjnych osób przebywających w placówkach resocjalizacyjnych.

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat systemu wsparcia osób opuszczających placówki resocjalizacyjne.

Zna metodyczne podstawy readaptacji i reintegracji osób przygotowujących się do opuszczenia placówek resocjalizacyjnych.

Umiejętności

Potrafi scharakteryzować środowiska oraz analizować i stosować metody wspomagające proces readaptacji i reintegracji społecznej i na tej podstawie skonstruować program przygotowania do funkcjonowania w środowisku społecznym.

Potrafi wskazać czynniki utrudniające i ułatwiające proces readaptacji społecznej osób opuszczających placówki resocjalizacyjne.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy.

Dostrzega potrzebę pogłębiania swojej wiedzy pedagogicznej i samodoskonalenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Katarzyna Nawrocka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach i podczas hospitacji

Aktywność podczas zajęć

przygotowanie prezentacji

przygotowanie sprawozdań z hospitacji

Pełny opis:

1. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych

• Kodeks karny wykonawczy

• Europejskie Reguły Więzienne

• Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności

• Reguły minimum postępowania z więźniami

2. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne

• Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny

• Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego

• Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej

• Organizacja pomocy postpenitencjarnej

3. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych

4. Rodzina w procesie readaptacji społecznej

5. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary

6. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności:

- młodociani

- niebezpieczni

- seniorzy

- osoby z niepełnosprawnością oraz niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi

- skazani na kary długoterminowe

- skazane kobiety

Literatura:

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Majcherczyk A. (2006) Programy resocjalizacji skazanych – głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Nr 52-53

Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa

Kodeks Karny Wykonawczy

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Joanna Szostak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach i podczas hospitacji

Aktywność podczas zajęć

przygotowanie prezentacji

przygotowanie sprawozdań z hospitacji

Pełny opis:

1. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych

• Kodeks karny wykonawczy

• Europejskie Reguły Więzienne

• Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności

• Reguły minimum postępowania z więźniami

2. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne

• Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny

• Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego

• Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej

• Organizacja pomocy postpenitencjarnej

3. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych

4. Rodzina w procesie readaptacji społecznej

5. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary

6. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności:

- młodociani

- niebezpieczni

- seniorzy

- osoby z niepełnosprawnością oraz niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi

- skazani na kary długoterminowe

- skazane kobiety

Literatura:

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Majcherczyk A. (2006) Programy resocjalizacji skazanych – głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Nr 52-53

Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa

Kodeks Karny Wykonawczy

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Metody kształcenia: dyskusja, wykład, prezentacja, praca w grupach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-24 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Joanna Szostak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Obecność na zajęciach i podczas hospitacji

Aktywność podczas zajęć

przygotowanie prezentacji

przygotowanie sprawozdań z hospitacji

Pełny opis:

1. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych

• Kodeks karny wykonawczy

• Europejskie Reguły Więzienne

• Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności

• Reguły minimum postępowania z więźniami

2. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne

• Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny

• Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego

• Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej

• Organizacja pomocy postpenitencjarnej

3. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych

4. Rodzina w procesie readaptacji społecznej

5. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary

6. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności:

- młodociani

- niebezpieczni

- seniorzy

- osoby z niepełnosprawnością oraz niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi

- skazani na kary długoterminowe

- skazane kobiety

Literatura:

Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków

Majcherczyk A. (2006) Programy resocjalizacji skazanych – głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Nr 52-53

Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa

Kodeks Karny Wykonawczy

Uwagi:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 10

Przygotowanie się do egzaminu 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5

Inne formy -

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Metody kształcenia: dyskusja, wykład, prezentacja, praca w grupach

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)