Readaptacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-RSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Readaptacja społeczna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 8 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Readaptacja społeczna ujęcie teoretyczne, zakres działania. - Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym jednostki penitencjarne. - Wybrane środki oddziaływania penitencjarnego niezbędne w społecznej readaptacji skazanych. - Organizacje pozarządowe i środowisko lokalne w systemie wsparcia osadzonych opuszczających jednostki penitencjarne. - Praca readaptacyjna z konkretnymi grupami osób osadzonych: • młodociani, • recydywiści penitencjarni, • osadzeni niebezpieczni, • skazani z niepełnosprawnością oraz z niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi, • osadzeni seniorzy, • kobiety, • skazani na kary długoterminowe, • zabójcy i zabójczynie. - Instytucja warunkowego przedterminowego zwolnienia z odbycia reszty kary. - Metody wspierające proces readaptacji i reintegracji społecznej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna uwarunkowania procesu readaptacji społecznej. Zna metody diagnozowania potrzeb resocjalizacyjnych osób przebywających w placówkach resocjalizacyjnych. Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat systemu wsparcia osób opuszczających placówki resocjalizacyjne. Zna metodyczne podstawy readaptacji i reintegracji osób przygotowujących się do opuszczenia placówek resocjalizacyjnych. Umiejętności Potrafi scharakteryzować środowiska oraz analizować i stosować metody wspomagające proces readaptacji i reintegracji społecznej i na tej podstawie skonstruować program przygotowania do funkcjonowania w środowisku społecznym. Potrafi wskazać czynniki utrudniające i ułatwiające proces readaptacji społecznej osób opuszczających placówki resocjalizacyjne. Kompetencje społeczne Ma świadomość odpowiedzialności za własne przygotowanie do pracy. Dostrzega potrzebę pogłębiania swojej wiedzy pedagogicznej i samodoskonalenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Nawrocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach i podczas hospitacji Aktywność podczas zajęć przygotowanie prezentacji przygotowanie sprawozdań z hospitacji |
|
Pełny opis: |
1. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych • Kodeks karny wykonawczy • Europejskie Reguły Więzienne • Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności • Reguły minimum postępowania z więźniami 2. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne • Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny • Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego • Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej • Organizacja pomocy postpenitencjarnej 3. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych 4. Rodzina w procesie readaptacji społecznej 5. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary 6. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: - młodociani - niebezpieczni - seniorzy - osoby z niepełnosprawnością oraz niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi - skazani na kary długoterminowe - skazane kobiety |
|
Literatura: |
Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Majcherczyk A. (2006) Programy resocjalizacji skazanych – głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Nr 52-53 Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa Kodeks Karny Wykonawczy |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Joanna Szostak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach i podczas hospitacji Aktywność podczas zajęć przygotowanie prezentacji przygotowanie sprawozdań z hospitacji |
|
Pełny opis: |
1. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych • Kodeks karny wykonawczy • Europejskie Reguły Więzienne • Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności • Reguły minimum postępowania z więźniami 2. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne • Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny • Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego • Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej • Organizacja pomocy postpenitencjarnej 3. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych 4. Rodzina w procesie readaptacji społecznej 5. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary 6. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: - młodociani - niebezpieczni - seniorzy - osoby z niepełnosprawnością oraz niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi - skazani na kary długoterminowe - skazane kobiety |
|
Literatura: |
Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Majcherczyk A. (2006) Programy resocjalizacji skazanych – głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Nr 52-53 Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa Kodeks Karny Wykonawczy |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Metody kształcenia: dyskusja, wykład, prezentacja, praca w grupach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-24 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Joanna Szostak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Obecność na zajęciach i podczas hospitacji Aktywność podczas zajęć przygotowanie prezentacji przygotowanie sprawozdań z hospitacji |
|
Pełny opis: |
1. Readaptacja społeczna skazanych w świetle standardów międzynarodowych • Kodeks karny wykonawczy • Europejskie Reguły Więzienne • Konwencja o ochronie Praw człowieka i podstawowych wolności • Reguły minimum postępowania z więźniami 2. Pomoc postpenitencjarna udzielana skazanym opuszczającym zakłady karne • Pomoc postpenitencjarna – krótki rys historyczny • Przygotowanie skazanych do opuszczenia zakładu karnego • Zasady i formy pomocy postpenitencjarnej • Organizacja pomocy postpenitencjarnej 3. Rola środowiska lokalnego w społecznej readaptacji skazanych 4. Rodzina w procesie readaptacji społecznej 5. Warunkowe przedterminowe zwolnienie z odbycia reszty kary 6. Praca z wybranymi grupami osób pozbawionych wolności: - młodociani - niebezpieczni - seniorzy - osoby z niepełnosprawnością oraz niepsychotycznymi zaburzeniami psychicznymi - skazani na kary długoterminowe - skazane kobiety |
|
Literatura: |
Machel H. (2006) Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski. Studium penitencjarno – pedagogiczne. Kraków Majcherczyk A. (2006) Programy resocjalizacji skazanych – głos w dyskusji o stanie i perspektywach więziennictwa. Przegląd Więziennictwa Polskiego. Nr 52-53 Musidłowski R. (2003) Pomoc postpenitencjarna w systemie pomocy społecznej (w:) red. Bulenda T.& Musidłowski R. System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa Kodeks Karny Wykonawczy |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 10 Przygotowanie się do egzaminu 15 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 5 Inne formy - Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 Metody kształcenia: dyskusja, wykład, prezentacja, praca w grupach |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.