Psychologiczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PYE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologiczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Współczesne teorie rozważań nad osobowością, temperamentem, obrazem siebie i samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Geneza niepełnosprawności intelektualnej. - Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej. - Podstawy diagnostyki psychologicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną. - Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. - Psychologiczna charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim. - Przebieg procesów poznawczych u osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwaga, pamięć, myślenie. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna teorie oraz stan dotychczasowych badań nad osobowością, temperamentem, obrazem siebie i samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zna psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zna kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej. Zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji psychologii. Zna genezę niepełnosprawności intelektualnej. Zna psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. Zna podstawy diagnostyki. Zna wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. Umiejętności Potrafi wymienić charakterystyczne cechy procesów poznawczych osób z niepełnosprawnością intelektualną i wskazać różnice w odniesieniu do osób o prawidłowym rozwoju. Posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania aktualnych teorii psychologicznych w procesie tworzenia procedur rehabilitacyjno-edukacyjnych. Potrafi analizować psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Potrafi prezentować kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej. Potrafi określać genezę niepełnosprawności intelektualnej. Potrafi stosować podstawy diagnostyki. Umie rozpoznawać i analizować możliwości oraz potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Potrafi analizować i stosować psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną. Potrafi stosować wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. Kompetencje społeczne Przejawia wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zasępa | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium; egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne. 2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego. 3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim. 4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze. 5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną. 10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną; 12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. 13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. |
|
Literatura: |
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA. Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL. Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120 Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN. Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS. Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press. Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin. Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN. Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage. Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL. Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS. Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności. Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS. Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: godziny kontraktowe: wykład - 15 godzin; ćwiczenia - 15 godzin zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
WYK
N CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zasępa | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium; egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne. 2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego. 3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim. 4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze. 5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną. 10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną; 12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. 13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. |
|
Literatura: |
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA. Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL. Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120 Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN. Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS. Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press. Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin. Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN. Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage. Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL. Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS. Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności. Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS. Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: godziny kontraktowe: wykład - 9 godzin; ćwiczenia - 15 godzin zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zasępa | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium; egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne. 2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego. 3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim. 4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze. 5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną. 10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną; 12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. 13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. |
|
Literatura: |
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA. Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL. Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120 Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN. Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS. Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press. Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin. Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN. Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage. Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL. Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS. Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności. Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS. Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: godziny kontraktowe: wykład - 15 godzin; ćwiczenia - 15 godzin zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
CW
N WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zasępa | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium; egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne. 2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego. 3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim. 4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze. 5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną. 10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną; 12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. 13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. |
|
Literatura: |
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA. Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL. Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120 Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN. Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS. Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press. Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin. Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN. Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage. Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL. Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS. Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności. Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS. Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: godziny kontraktowe: wykład - 9 godzin; ćwiczenia - 15 godzin zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Zasępa | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium; egzamin testowy |
|
Pełny opis: |
Zagadnienia: 1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne. 2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego. 3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim. 4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze. 5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej. 8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną. 10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną. 11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną; 12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną. 13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej. |
|
Literatura: |
Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo. Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA. Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL. Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120 Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN. Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS. Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP. Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press. Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium. Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin. Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN. Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage. Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL. Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS. Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności. Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS. Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS. Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS. Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur Nakład pracy studenta: godziny kontraktowe: wykład - 15 godzin; ćwiczenia - 15 godzin zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz. przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewelina Młynarczyk-Karabin | |
Prowadzący grup: | Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.