Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologiczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-PYE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychologiczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Współczesne teorie rozważań nad osobowością, temperamentem, obrazem siebie i samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną.

- Geneza niepełnosprawności intelektualnej.

- Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

- Kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej.

- Podstawy diagnostyki psychologicznej osób z niepełnosprawnością intelektualną.

- Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.

- Psychologiczna charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.

- Przebieg procesów poznawczych u osób z niepełnosprawnością intelektualną: uwaga, pamięć, myślenie.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna teorie oraz stan dotychczasowych badań nad osobowością, temperamentem, obrazem siebie i samooceną osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Zna psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Zna kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej. Zna pojęcie niepełnosprawności intelektualnej z uwzględnieniem współczesnych koncepcji psychologii.

Zna genezę niepełnosprawności intelektualnej.

Zna psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Zna podstawy diagnostyki.

Zna wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.

Umiejętności

Potrafi wymienić charakterystyczne cechy procesów poznawczych osób z niepełnosprawnością intelektualną i wskazać różnice

w odniesieniu do osób o prawidłowym rozwoju.

Posiada umiejętności interpretowania i wykorzystywania aktualnych teorii psychologicznych w procesie tworzenia procedur rehabilitacyjno-edukacyjnych.

Potrafi analizować psychologiczne aspekty edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Potrafi prezentować kryteria definiowania niepełnosprawności intelektualnej w psychologii klinicznej.

Potrafi określać genezę niepełnosprawności intelektualnej.

Potrafi stosować podstawy diagnostyki. Umie rozpoznawać i analizować możliwości oraz potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin.

Potrafi analizować i stosować psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Potrafi stosować wybrane metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.

Kompetencje społeczne

Przejawia wrażliwość na potrzeby osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium;

egzamin testowy

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne.

2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego.

3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.

4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze.

5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej.

8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną;

12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.

13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS.

Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL.

Uwagi:

Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład - 15 godzin; ćwiczenia - 15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz.

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium;

egzamin testowy

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne.

2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego.

3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.

4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze.

5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej.

8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną;

12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.

13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS.

Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL.

Uwagi:

Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład - 9 godzin; ćwiczenia - 15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz.

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium;

egzamin testowy

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne.

2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego.

3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.

4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze.

5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej.

8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną;

12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.

13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS.

Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL.

Uwagi:

Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład - 15 godzin; ćwiczenia - 15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz.

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium;

egzamin testowy

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne.

2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego.

3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.

4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze.

5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej.

8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną;

12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.

13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS.

Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL.

Uwagi:

Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład - 9 godzin; ćwiczenia - 15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz.

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Zasępa
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Pomiar efektów kształcenia: przygotowanie prezentacji; dyskusja na zajęciach, kolokwium;

egzamin testowy

Pełny opis:

Zagadnienia:

1. Rys historyczny, kryteria rozpoznawania oraz definicje niepełnosprawności intelektualnej; różne podejścia do niepełnosprawności intelektualnej; dane epidemiologiczne.

2. Diagnoza niepełnosprawności intelektualnej, rola diagnozy w pracy pedagoga specjalnego.

3. Charakterystyka osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym, głębokim.

4. Przebieg procesów poznawczych:spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie; funkcje wykonawcze.

5. Etiologia niepełnosprawności intelektualnej.

8. Zdrowie somatyczne i psychiczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

9. Rozwój emocjonalny, osobowości osób z niepełnosprawnością intelektualną.

10. Rozwój i funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.

11. Doświadczenia trudne i pozytywne osób z niepełnosprawnością intelektualną;

12. Funkcjonowanie rodziny z osobą z niepełnosprawnością intelektualną.

13. Psychologiczne podstawy terapii osób z niepełnosprawnością intelektualną i ich rodzin. Metody, techniki i programy rehabilitacji psychologicznej.

Literatura:

Bobińska, K., Pietras, T., Gałecki, P. (2012). Niepełnosprawność intelektualna. Etiopatogeneza, epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław, Continuo.

Bobkowicz-Lewartowska, L. (2011). Niepełnosprawność intelektualna. Diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Warszawa, Wydawnictwo HARMONIA.

Cytowska, B., Winczura, B., Stawarski, A. (red.) (2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z zaburzeniami w rozwoju. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. [w:] Namysłowska, I. (red.) (2005). Psychiatria dzieci i młodzieży. Warszawa, PZWL.

Kostrzewski, J. Zasępa, E. (2006). Cechy osobowości 10-13-letnich dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Roczniki Psychologiczne, tom IX, nr 1, s. 107 – 120

Kostrzewski, J. (2006). Niepełnosprawność umysłowa: poglądy, metody diagnozy i wsparcia. [W:] (red.) Alina Czapiga, Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka, (s. 13 – 36). Wrocław, Wyd. WTN.

Zasępa, E. (2011). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz ich korelaty u osób dorosłych z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, APS.

Zasępa, E. (2013). Zaburzenia zdrowia psychicznego u osób z zespołem Downa. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS

Zasępa, E. (2014). Niepełnosprawność intelektualna w perspektywie psychologii pozytywnej. [W:] E. Zasępa, T. Gałkowski (red.), Oblicza psychologii klinicznej. Sopot, GWP.

Zasępa, E. (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną. Procesy poznawcze. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Cierpiałkowska, L. (2007). Psychopatologia. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Harris, J.C. (2006). Intellectual disability. Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford, University Press.

Jóźwiak, S., Michałowicz, R. (2001). Neurologia dziecięca w praktyce. Lublin, Wydawnictwo BiFolium.

Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa, PWN

Kopyść, Z. (1996). Zespoły i rzadkie choroby dziecięce. Warszawa, Wydawnictwo PZWL

Kowalik, S. (2018). Stosowana psychologia rehabilitacji. Warszawa, SHOLAR

Kubiak, H., Jakoniuk-Diallo, A. (2010). O co pytają rodzice dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Difin.

Otrębski, W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób upośledzonych umysłowo. Lublin, Wyd. KUL

Pisula, E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa, Wyd. Naukowe PWN.

Pisula, E., Margiel-Matusiewicz, K., Wawelska, K. (2011). Oblicza rehabilitacji. Warszawa, MediPage.

Remberk, B. (red.) (2020). Zaburzenia psychiczne u dzieci i młodzieży. Warszawa, Wyd. PZWL.

Witkowski, T. (1997). By podnieść poziom funkcjonowania osób z upośledzeniem umysłowym. Lublin, FŚCEDS.

Witkowski, T. (1993). Rozumieć problemy osób niepełnosprawnych. Warszawa, Wyd. Małe Dzieło Boskiej Opatrzności.

Woynarowska, B. (2010). Niepełnosprawność intelektualna w publicznym i prywatnym dyskursie. Kraków, Oficyna Wydawnicza IMPULS.

Zasępa, E., Wołowicz, A. (2010). Jakość życia rodzin osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe APS.

Zasępa, E. (red.) (2020). Niepełnosprawność intelektualna. Poznawanie i wspieranie. Warszawa, Wyd. APS.

Zasępa, E. (2021). Niepełnosprawność intelektualna. [W:] M. Janas-Kozik, T. Wolańczyk (red), Psychiatria dzieci i młodzieży, t. 1 (s. 235-246). Warszawa, Wyd. PZWL.

Uwagi:

Metody kształcenia: Przesłana prezentacja multimedialna wraz z materiałami pomocniczymi; analiza przypadków, filmy szkoleniowe, czytanie lektur

Nakład pracy studenta:

godziny kontraktowe: wykład - 15 godzin; ćwiczenia - 15 godzin

zapoznanie się z literaturą przedmiotu - 80 godz.

przygotowanie pracy zaliczeniowej - 15 godzin

przygotowanie się do egzaminu - 15 godzin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewelina Młynarczyk-Karabin
Prowadzący grup: Ewelina Młynarczyk-Karabin, Ewa Zasępa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)