Psychiatria dziecięca
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PSD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychiatria dziecięca |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Poradnictwo psychiatryczne – cele, zakres, formy. - Pojęcie normy. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych. - Typy i rodzaje badań klinicznych w psychiatrii dziecięcej, znaczenie badań dodatkowych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej. - Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycznej (w tym m.in. zaburzenia emocji i zachowania we wczesnym dzieciństwie, zaburzenia psychotyczne, stereotypie i natręctwa, psychiczne zaburzenia tolerancji pokarmowej, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania a ADHD, ADD, ODD). - Poradnictwo psychiatryczne we wsparciu rodziny dziecka z niepełnosprawnością. - Zadania lekarza psychiatry dziecięcego w zespole transdyscyplinarnym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą opieki psychiatrycznej nad dzieckiem zdrowym i chorym. Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów z uwzględnieniem klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych ICD-10 i ICD-11. Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem zaburzeń więzi i relacji małego dziecka w odniesieniu do klasyfikacji DC-O3R. Zna problematykę zaburzeń emocji i zachowania u dzieci, psychohigieny, profilaktyki i wczesnego rozpoznawania zaburzeń rozwoju. Zna rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD. Umiejętności Potrafi dokonać charakterystyki zadań opieki psychiatrycznej w profilaktyce pierwotnej i wtórnej. Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka. Potrafi określać i analizować zaburzenia emocji i zachowania u dzieci; stosować psychohigienę, profilaktykę i wczesne rozpoznawanie zaburzeń rozwoju. Potrafi określać i analizować zaburzenia neurorozwojowe, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD. Potrafi scharakteryzować przebieg badania psychiatrycznego. Kompetencje społeczne Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Patejuk-Mazurek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii dzieci, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO) |
|
Pełny opis: |
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. Model i poziomy referencyjne w psychiatrii Zadania lekarza psychiatry w zespole WWR Badanie psychiatryczne. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych Klasyfikacja DC-O3R - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). |
|
Literatura: |
Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 20 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Pietras | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii dzieci, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO) |
|
Pełny opis: |
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. Model i poziomy referencyjne w psychiatrii Zadania lekarza psychiatry w zespole WWR Badanie psychiatryczne. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych Klasyfikacja DC-O3R - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). |
|
Literatura: |
Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 30 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Pietras | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii dzieci, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO) |
|
Pełny opis: |
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. Model i poziomy referencyjne w psychiatrii Zadania lekarza psychiatry w zespole WWR Badanie psychiatryczne. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych Klasyfikacja DC-O3R - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). |
|
Literatura: |
Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 21 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Radosław Piotrowicz | |
Prowadzący grup: | Bartłomiej Bąk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii dzieci, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej. SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO) |
|
Pełny opis: |
Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży. Model i poziomy referencyjne w psychiatrii Zadania lekarza psychiatry w zespole WWR Badanie psychiatryczne. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych Klasyfikacja DC-O3R - Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego - Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych). - Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki). |
|
Literatura: |
Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018, Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny PZWL, Warszawa, 2016, Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012 Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018 Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001 Uzupełniająca: Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013 Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010. Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA WIEDZA: - prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy - rozmowa kierowana - analiza literatury UMIEJĘTNOŚCI: - praca z tekstem - działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów - opracowanie indywidualnych programów - prezentacja multimedialna KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - dyskusja - dialog - umiejętność pracy w grupie NAKŁAD PRACY STUDENTA: Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 21 Przygotowanie się do zajęć - 5 Przygotowanie się do zaliczenia - 5 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40 Liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.