Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychiatria dziecięca

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-PSD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychiatria dziecięca
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Poradnictwo psychiatryczne – cele, zakres, formy.

- Pojęcie normy. Klasyfikacja zaburzeń psychicznych.

- Typy i rodzaje badań klinicznych w psychiatrii dziecięcej, znaczenie badań dodatkowych w procesie wczesnej interwencji i planowania pracy terapeutycznej.

- Charakterystyka wybranych zespołów klinicznych we wczesnej interwencji terapeutycznej (w tym m.in. zaburzenia emocji i zachowania we wczesnym dzieciństwie, zaburzenia psychotyczne, stereotypie i natręctwa, psychiczne zaburzenia tolerancji pokarmowej, zaburzenia ze spektrum autyzmu, zaburzenia zachowania a ADHD, ADD, ODD).

- Poradnictwo psychiatryczne we wsparciu rodziny dziecka z niepełnosprawnością.

- Zadania lekarza psychiatry dziecięcego w zespole transdyscyplinarnym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą opieki psychiatrycznej nad dzieckiem zdrowym i chorym.

Student ma podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów z uwzględnieniem klasyfikacji zaburzeń i chorób psychicznych ICD-10 i ICD-11.

Posiada wiedzę na temat mechanizmów powstawania zaburzeń rozwojowych z uwzględnieniem zaburzeń więzi i relacji małego dziecka w odniesieniu do klasyfikacji DC-O3R.

Zna problematykę zaburzeń emocji i zachowania u dzieci, psychohigieny, profilaktyki i wczesnego rozpoznawania zaburzeń rozwoju.

Zna rodzaje niepełnosprawności u dzieci i zaburzeń neurorozwojowych, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD.

Umiejętności

Potrafi dokonać charakterystyki zadań opieki psychiatrycznej w profilaktyce pierwotnej i wtórnej.

Potrafi określić sygnały ostrzegawcze w przebiegu rozwoju małego dziecka.

Potrafi określać i analizować zaburzenia emocji i zachowania u dzieci; stosować psychohigienę, profilaktykę i wczesne rozpoznawanie zaburzeń rozwoju.

Potrafi określać i analizować zaburzenia neurorozwojowe, w tym autystyczne spektrum zaburzeń i ADHD.

Potrafi scharakteryzować przebieg badania psychiatrycznego.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do autorefleksji nad rozwojem zawodowym. Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Iwona Patejuk-Mazurek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii dzieci, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO)

Pełny opis:

Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży.

Model i poziomy referencyjne w psychiatrii

Zadania lekarza psychiatry w zespole WWR

Badanie psychiatryczne.

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych

Klasyfikacja DC-O3R

- Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego

- Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych).

- Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki).

Literatura:

Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018,

Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny

PZWL, Warszawa, 2016,

Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012

Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018

Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001

Uzupełniająca:

Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot

Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA

Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013

Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów

- opracowanie indywidualnych programów

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 20

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do zaliczenia - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40

Liczba punktów ECTS - 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Tadeusz Pietras
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii dzieci, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO)

Pełny opis:

Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży.

Model i poziomy referencyjne w psychiatrii

Zadania lekarza psychiatry w zespole WWR

Badanie psychiatryczne.

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych

Klasyfikacja DC-O3R

- Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego

- Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych).

- Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki).

Literatura:

Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018,

Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny

PZWL, Warszawa, 2016,

Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012

Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018

Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001

Uzupełniająca:

Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot

Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA

Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013

Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów

- opracowanie indywidualnych programów

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 30

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do zaliczenia - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40

Liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Tadeusz Pietras
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii dzieci, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO)

Pełny opis:

Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży.

Model i poziomy referencyjne w psychiatrii

Zadania lekarza psychiatry w zespole WWR

Badanie psychiatryczne.

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych

Klasyfikacja DC-O3R

- Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego

- Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych).

- Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki).

Literatura:

Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018,

Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny

PZWL, Warszawa, 2016,

Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012

Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018

Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001

Uzupełniająca:

Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot

Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA

Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013

Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów

- opracowanie indywidualnych programów

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 21

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do zaliczenia - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40

Liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Radosław Piotrowicz
Prowadzący grup: Bartłomiej Bąk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Przedmiot ten ma zapoznać studenta z podstawowymi informacjami z zakresu psychiatrii dzieci, począwszy od klasyfikacji, poprzez psychopatologię ogólną i wybrane elementy psychopatologii szczegółowej.

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- Zaliczenie: test z treści przedmiotu na ocenę (ZO)

Pełny opis:

Specyfika psychiatrii dzieci i młodzieży.

Model i poziomy referencyjne w psychiatrii

Zadania lekarza psychiatry w zespole WWR

Badanie psychiatryczne.

Klasyfikacja zaburzeń psychicznych

Klasyfikacja DC-O3R

- Wybrane choroby i zaburzenia psychiczne okresu rozwojowego

- Specyficzne zaburzenia rozwoju psychicznego (mowy, języka, umiejętności szkolnych).

- Zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i wieku młodzieńczym (zaburzenia hiperkinetyczne – zespoły nadpobudliwości, zaburzenia zachowania zachowania opozycyjno-buntownicze, zaburzenia emocji – lęk społeczny, lęk przed separacją, zaburzenia funkcjonowania społecznego – mutyzm wybiórczy, tiki).

Literatura:

Gałecki P., Szulc A.: Psychiatria, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2018,

Jarema M. (red.): Psychiatria. Podręcznik dla studentów medycyny

PZWL, Warszawa, 2016,

Namysłowska I. Psychiatria dzieci i młodzieży, PZWL Warszawa 2012

Gmitrowicz A., Janas-Kozik M. Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży, Medical Tribune Polska, Warszawa, 2018

Międzynarodowa klasyfikacja ICD-10, Kraków-Warszawa, 2001

Uzupełniająca:

Kołakowski A. (2013) Zaburzenia zachowania u dzieci Teoria i Praktyka GWP, Sopot

Rozetti A., Rybakowski F. (2015) Spektrum Autyzmu- neurorozwojowe zaburzenia współwystępujące. KTA

Marcelli D. Psychopatologia wieku dziecięcego. Elsevier. Wrocław 2013

Cepeda C. Badanie psychiatryczne dzieci i młodzieży. Elsevier. Wrocław 2010.

Wciórka J., Pużyński S., Rybakowski J., (red.) Psychiatria, T 1 i 2, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2012.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA

WIEDZA:

- prezentacja multimedialna w wykonaniu wykładowcy

- rozmowa kierowana

- analiza literatury

UMIEJĘTNOŚCI:

- praca z tekstem

- działania praktyczne- analiza studiów przypadków na podstawie opisów, filmów

- opracowanie indywidualnych programów

- prezentacja multimedialna

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

- dyskusja

- dialog

- umiejętność pracy w grupie

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Liczba godzin kontaktowych (ćwiczenia )- 21

Przygotowanie się do zajęć - 5

Przygotowanie się do zaliczenia - 5

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 40

Liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)