Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychopedagogiczne podstawy rozwoju dziecka z wadą słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-PRW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychopedagogiczne podstawy rozwoju dziecka z wadą słuchu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących.

- Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

- Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty.

- Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem.

- Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie.

- Nauczanie i wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Formy kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem.

- Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania.

Literatura:

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna koncepcję oraz program wychowania słuchowego, a także metody wspomagające rozwój mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu.

Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy małego dziecka z wadą słuchu i czynników go warunkujących.

Umiejętności

Umie wykorzystując właściwe kryteria określić poziom funkcjonowania psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Wykład - metoda podająca, dyskusja, egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rostkowska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Efekty kształcenia realizowane przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji - forma: wykład - obecność, aktywne uczestnictwo, dyskusja, zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

- Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących.

- Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

- Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty.

- Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem.

- Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie.

- Nauczanie i wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Formy kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem.

- Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania.

Literatura:

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

Uwagi:

Godziny kontaktowe (wykład): 15h

Nakład pracy studenta:

Przygotowanie do zajęć, lektury: 10h

Przygotowanie do egzaminu: 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS:

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rostkowska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Efekty kształcenia realizowane przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji - forma: wykład - obecność, aktywne uczestnictwo, dyskusja, zaliczenie na ocenę

Pełny opis:

Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących.

- Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

- Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty.

- Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem.

- Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie.

- Nauczanie i wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Formy kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem.

- Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania.

Literatura:

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rostkowska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Rostkowska
Prowadzący grup: Joanna Rostkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Efekty kształcenia realizowane przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji - forma: wykład - obecność, aktywne uczestnictwo, dyskusja, egzamin

Pełny opis:

Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących.

- Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu.

- Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty.

- Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem.

- Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie.

- Nauczanie i wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem.

- Formy kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem.

- Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania.

Literatura:

Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty)

Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty)

Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty)

Uwagi:

metody kształcenia - metoda podająca, dyskusja,

nakład pracy samodzielnej studenta - 10h

godziny kontaktowe - 15 dydaktycznych

forma zaliczenia przedmiotu - egzamin

1 punkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)