Psychopedagogiczne podstawy rozwoju dziecka z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PRW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychopedagogiczne podstawy rozwoju dziecka z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących. - Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. - Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty. - Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem. - Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem. - Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem. - Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie. - Nauczanie i wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem. - Formy kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem. - Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania. |
Literatura: |
Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna koncepcję oraz program wychowania słuchowego, a także metody wspomagające rozwój mowy dziecka z uszkodzonym narządem słuchu. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju mowy małego dziecka z wadą słuchu i czynników go warunkujących. Umiejętności Umie wykorzystując właściwe kryteria określić poziom funkcjonowania psychoruchowego małego dziecka z wadą słuchu. Kompetencje społeczne Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład - metoda podająca, dyskusja, egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rostkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rostkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia realizowane przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji - forma: wykład - obecność, aktywne uczestnictwo, dyskusja, zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
- Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących. - Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. - Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty. - Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem. - Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem. - Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem. - Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie. - Nauczanie i wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem. - Formy kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem. - Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania. |
|
Literatura: |
Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe (wykład): 15h Nakład pracy studenta: Przygotowanie do zajęć, lektury: 10h Przygotowanie do egzaminu: 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS: |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rostkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rostkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia realizowane przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji - forma: wykład - obecność, aktywne uczestnictwo, dyskusja, zaliczenie na ocenę |
|
Pełny opis: |
Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących. - Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. - Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty. - Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem. - Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem. - Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem. - Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie. - Nauczanie i wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem. - Formy kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem. - Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania. |
|
Literatura: |
Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
N WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rostkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rostkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Rostkowska | |
Prowadzący grup: | Joanna Rostkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia realizowane przez przedmiot w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji - forma: wykład - obecność, aktywne uczestnictwo, dyskusja, egzamin |
|
Pełny opis: |
Specyfika rozwoju poznawczego, emocjonalnego oraz społecznego dzieci słabosłyszących i niesłyszących. - Metody badań psychologicznych dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. - Procesy poznawcze a deprywacyjny wpływ głuchoty. - Kształtowanie się osobowości dziecka z uszkodzonym słuchem. - Rozwój społeczny dzieci z uszkodzonym słuchem. - Rozwój emocjonalny dzieci z uszkodzonym słuchem. - Funkcjonowanie dziecka z uszkodzonym słuchem w rodzinie. - Nauczanie i wychowanie dzieci z uszkodzonym słuchem. - Formy kształcenia dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem. - Prezentacja wybranych metod psychologicznych; omówienie i analiza wyników badań, praktyczne zastosowania. |
|
Literatura: |
Falkowski, A., Maruszewski, T., Nęcka, E. (2008). Procesy poznawcze (s. 339-511). W: J. Strelau, D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Sternberg, R. J. (2003). Jak nauczyć dzieci myślenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. (wybrane fragmenty) Schaffer, R. (2010). Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (wybrane fragmenty) Smith, D. D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. (wybrane fragmenty) |
|
Uwagi: |
metody kształcenia - metoda podająca, dyskusja, nakład pracy samodzielnej studenta - 10h godziny kontaktowe - 15 dydaktycznych forma zaliczenia przedmiotu - egzamin 1 punkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.