Prawne podstawy resocjalizacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PPR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawne podstawy resocjalizacji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 8 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane). - Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego. - Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny. - Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy. - Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze. - Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych. - Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych: • odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności, • pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych, • resocjalizacja skazanych kobiet, • postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu, • postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków, • ocena rezultatów resocjalizacji. - Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień. - Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawy prawne funkcjonowania systemu oddziaływań resocjalizacyjnych w perspektywie krajowej i międzynarodowej. Rozumie znaczenie i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia prawa karnego w kontekście oddziaływań resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć i instytucji prawa karnego wykonawczego. Umiejętności Potrafi dokonać analizy prawno-społecznych uwarunkowań procesu resocjalizacji. Posiada umiejętność systematyzowania wiedzy szczegółowej; porównywania różnych instytucji prawa karnego i penitencjarnego, artykułowania ich cech szczególnych oraz wskazywania ich znaczenia dla resocjalizacji osób pozbawionych wolności. Posiada umiejętność prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu prawoznawstwa, prawa karnego i karnego wykonawczego wykorzystywanymi w pracy pedagogicznej i oddziaływaniach resocjalizacyjnych. Kompetencje społeczne Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w pracy zespołowej podczas zajęć oraz potrafi pracować w grupie przy projektowaniu rozwiązań problemów i kazusów. Jest wrażliwy na potrzeby i problemy drugiego człowieka - w szczególności wynikające z niewłaściwego funkcjonowania człowieka pozbawionego wolności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką prawnych podstaw resocjalizacji oraz aktów normatywnych regulujących proces resocjalizacji nieletnich jak i dorosłych sprawców czynów zabronionych w warunkach wolnościowych i zakładowych. Warunki zaliczenia: egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane). - Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego. - Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny. - Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy. - Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze. - Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych. - Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych: • odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności, • pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych, • resocjalizacja skazanych kobiet, • postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu, • postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków, • ocena rezultatów resocjalizacji. - Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień. - Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych. |
|
Literatura: |
Literatura: B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000; Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2011. Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Redakcja naukowa: Dariusz Świecki Warszawa 2022 Kodeks karny wykonawczy. Komentarz Wydanie: 4 Rok: 2021 Redakcja: dr hab. Jerzy Lachowski, prof. UMK Kodeks karny. Komentarz Wydanie: 6 Rok: 2023 Redakcja: prof. dr hab. Ryszard A. Stefański |
|
Uwagi: |
Godziny: wykład - 30 godzin Praca własna studenta: - przygotowanie do zajęć 45 - przygotowanie do egzaminu 60 Liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Nowicka-Skóra | |
Prowadzący grup: | Anna Nowicka-Skóra | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką prawnych podstaw resocjalizacji oraz aktów normatywnych regulujących proces resocjalizacji nieletnich jak i dorosłych sprawców czynów zabronionych w warunkach wolnościowych i zakładowych. Warunki zaliczenia: egzamin pisemny |
|
Pełny opis: |
- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane). - Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego. - Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny. - Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy. - Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze. - Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych. - Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych: • odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności, • pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych, • resocjalizacja skazanych kobiet, • postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu, • postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków, • ocena rezultatów resocjalizacji. - Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień. - Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych. |
|
Literatura: |
Literatura: B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000; Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2011. Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Redakcja naukowa: Dariusz Świecki Warszawa 2022 Kodeks karny wykonawczy. Komentarz Wydanie: 4 Rok: 2021 Redakcja: dr hab. Jerzy Lachowski, prof. UMK Kodeks karny. Komentarz Wydanie: 6 Rok: 2023 Redakcja: prof. dr hab. Ryszard A. Stefański |
|
Uwagi: |
Godziny: wykład - 30 godzin Praca własna studenta: - przygotowanie do zajęć 45 - przygotowanie do egzaminu 60 Liczba punktów ECTS 3 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.