Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Prawne podstawy resocjalizacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-PPR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Prawne podstawy resocjalizacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane).

- Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego.

- Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny.

- Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy.

- Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze.

- Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych.

- Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych:

• odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności,

• pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych,

• resocjalizacja skazanych kobiet,

• postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu,

• postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków,

• ocena rezultatów resocjalizacji.

- Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień.

- Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna podstawy prawne funkcjonowania systemu oddziaływań resocjalizacyjnych w perspektywie krajowej i międzynarodowej.

Rozumie znaczenie i potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia prawa karnego w kontekście oddziaływań resocjalizacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć i instytucji prawa karnego wykonawczego.

Umiejętności

Potrafi dokonać analizy prawno-społecznych uwarunkowań procesu resocjalizacji.

Posiada umiejętność systematyzowania wiedzy szczegółowej; porównywania różnych instytucji prawa karnego i penitencjarnego, artykułowania ich cech szczególnych oraz wskazywania ich znaczenia dla resocjalizacji osób pozbawionych wolności.

Posiada umiejętność prawidłowego posługiwania się podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu prawoznawstwa, prawa karnego i karnego wykonawczego wykorzystywanymi w pracy pedagogicznej i oddziaływaniach resocjalizacyjnych.

Kompetencje społeczne

Obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w pracy zespołowej podczas zajęć oraz potrafi pracować w grupie przy projektowaniu rozwiązań problemów i kazusów.

Jest wrażliwy na potrzeby i problemy drugiego człowieka -

w szczególności wynikające z niewłaściwego funkcjonowania człowieka pozbawionego wolności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką prawnych podstaw resocjalizacji oraz aktów normatywnych regulujących proces resocjalizacji nieletnich jak i dorosłych sprawców czynów zabronionych w warunkach wolnościowych i zakładowych.

Warunki zaliczenia:

egzamin pisemny

Pełny opis:

- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane).

- Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego.

- Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny.

- Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy.

- Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze.

- Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych.

- Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych:

• odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności,

• pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych,

• resocjalizacja skazanych kobiet,

• postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu,

• postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków,

• ocena rezultatów resocjalizacji.

- Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień.

- Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych.

Literatura:

Literatura:

B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000;

Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2011.

Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Redakcja naukowa:

Dariusz Świecki Warszawa 2022

Kodeks karny wykonawczy. Komentarz Wydanie: 4 Rok: 2021

Redakcja: dr hab. Jerzy Lachowski, prof. UMK

Kodeks karny. Komentarz Wydanie: 6 Rok: 2023

Redakcja: prof. dr hab. Ryszard A. Stefański

Uwagi:

Godziny:

wykład - 30 godzin

Praca własna studenta:

- przygotowanie do zajęć 45

- przygotowanie do egzaminu 60

Liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Nowicka-Skóra
Prowadzący grup: Anna Nowicka-Skóra
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką prawnych podstaw resocjalizacji oraz aktów normatywnych regulujących proces resocjalizacji nieletnich jak i dorosłych sprawców czynów zabronionych w warunkach wolnościowych i zakładowych.

Warunki zaliczenia:

egzamin pisemny

Pełny opis:

- Teorie kary (teorie absolutne, teorie utylitarne, teorie mieszane).

- Podstawowe pojęcia z zakresu prawoznawstwa oraz prawa karnego i karnego wykonawczego.

- Historyczne systemy penitencjarne - domy poprawy, system celkowy, system progresywny, system regresywny, system reformatorów amerykańskich, system rodzinny.

- Organy postępowania wykonawczego - Sąd I instancji, Sąd penitencjarny, Prezes sądu lub upoważniony sędzia, Sędzia penitencjarny, Dyrektor Generalny Służby Więziennej, Dyrektor okręgowy Służby Więziennej, Dyrektor zakładu karnego i aresztu śledczego, Komisja penitencjarna, Sądowy kurator zawodowy.

- Wykonywanie kary pozbawienia wolności - podstawowe zasady prawa karnego wykonawczego (zasada poszanowania godności ludzkiej skazanego, zasada podmiotowego traktowania skazanego, zasada praworządności, zasada sprawiedliwości, zasada współdziałania ze społeczeństwem, zasada indywidualizacji, zasada resocjalizacji, zasada podporządkowania sądowi procesu wykonywania orzeczeń), cele wykonywania kary pozbawienia wolności, rodzaje i typy zakładów karnych, systemy wykonania kary pozbawienia wolności, wykonywanie kary pozbawienia wolności w systemie dozoru elektronicznego, monitoring, klasyfikacja skazanych i badania osobo poznawcze.

- Środki oddziaływania penitencjarnego – praca, nauczanie, zajęcia kulturalno-oświatowe i sportowe, nagradzanie skazanych, ulgi, odpowiedzialność dyscyplinarna skazanych.

- Prawa i obowiązki skazanych odbywających karę pozbawienia wolności - prawa skazanych (prawa gwarantujące warunki bytowe, prawo do łączności ze światem zewnętrznym, prawo do praktyk religijnych i posług religijnych, obowiązki skazanych:

• odroczenie i przerwa wykonania kary pozbawienia wolności,

• pomoc skazanym po zwolnieniu z zakładów karnych,

• resocjalizacja skazanych kobiet,

• postępowanie z osobami uzależnionymi od alkoholu,

• postępowanie z osobami uzależnionymi od narkotyków,

• ocena rezultatów resocjalizacji.

- Wybrane czynniki utrudniające proces resocjalizacji - totalność instytucji penitencjarnej, podkultura więzienna jako czynnik utrudniający resocjalizację, przeludnienie więzień.

- Mediacja, mediacja a koncepcja sprawiedliwości naprawczej, definicja mediacji, cele procesu mediacyjnego, zasady mediacji, mediator, mediacja w sprawach karnych.

Literatura:

Literatura:

B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji, Zakamycze 2000;

Kuć M., Prawne podstawy resocjalizacji, Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2011.

Kodeks postępowania karnego. Komentarz, Redakcja naukowa:

Dariusz Świecki Warszawa 2022

Kodeks karny wykonawczy. Komentarz Wydanie: 4 Rok: 2021

Redakcja: dr hab. Jerzy Lachowski, prof. UMK

Kodeks karny. Komentarz Wydanie: 6 Rok: 2023

Redakcja: prof. dr hab. Ryszard A. Stefański

Uwagi:

Godziny:

wykład - 30 godzin

Praca własna studenta:

- przygotowanie do zajęć 45

- przygotowanie do egzaminu 60

Liczba punktów ECTS 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)