Problemy młodzieży i osób dorosłych z dysleksją
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PMD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy młodzieży i osób dorosłych z dysleksją |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Specyfika funkcjonowania młodzieży i osób dorosłych z dysleksją w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym oraz ich jakość życia. - Postawy wobec młodzieży i dorosłych osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w procesie diagnostycznym u młodzieży i dorosłych osób z dysleksją w celu określenia trudności w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym. - Działania wspierające osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w okresie adolescencji i dorosłości. - Młodzież i osoby dorosłe z dysleksją – ujęcie retrospektywne. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania młodzieży i osób dorosłych w trzech sferach: życiu społecznym, zawodowym i prywatnym. Zna postawy wobec młodzieży i osób dorosłych ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Rozumie znaczenie działań wspierających młodzież i osoby dorosłe z dysleksją. Zna narzędzia stosowane w procesie diagnostycznym wobec młodzieży i osoby dorosłej celem określenia problemów z życiu społecznym, zawodowym i prywatnym. Umiejętności Potrafi opisać, na czym polega złożoność problemów w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym młodzieży i osób dorosłych z dysleksją. Potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne wobec młodzieży i osób dorosłych z dysleksją. Potrafi opisać działania wpierające wobec młodzieży i dorosłych osób z dysleksją. Kompetencje społeczne Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań wpierających wobec dziecka/ucznia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przdmiotu: - przygotowanie i przeprowadzenie badania ankietowego (praca w grupach) oraz omówienie wyników badań podczas zajęć - obserwacja Studenta/ki podczas zajęć - obecność na zajęciach Pomiar efektów kształcenia: wiedza i umiejętności będzie sprawdzana głównie na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika funkcjonowania młodzieży i osób dorosłych z dysleksją w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym oraz ich jakość życia 2. Postawy wobec młodzieży i dorosłych osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 3. Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w procesie diagnostycznym u młodzieży i dorosłych osób z dysleksją w celu określenia trudności w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym. 4. Działania wspierające osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w okresie adolescencji i dorosłości. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, K.M., Łockiewicz, M. (2013). Dysleksja u dorosłych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Wejner-Jaworska, T. (2019). Dysleksja z perspektywy dorosłości. Warszawa: Wyd. Difin. Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL. Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Brosnan, M., Demetre, J., Hamill, S., Robson, K., Shepherd, H., & Cody, G. (2002). Executive functioning in adults and children with developmental dyslexia. Neuropsychologia, 40(12), 2144-2155. Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS. Rice, M., Brooks, G. (2004). Developmental dyslexia in adults: a research review. London: ational Research and Development Centre for Adult Literacy and Numeracy. Reis, A., Araújo, S., Morais, I.S. et al. (2020). Reading and reading-related skills in adults with dyslexia from different orthographic systems: a review and meta-analysis. Ann. of Dyslexia 70, 339–368 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5 Przygotowanie zadania: 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przdmiotu: - przygotowanie i przeprowadzenie badania ankietowego (praca w grupach) oraz omówienie wyników badań podczas zajęć - obserwacja Studenta/ki podczas zajęć - obecność na zajęciach Pomiar efektów kształcenia: wiedza i umiejętności będzie sprawdzana głównie na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
1. Specyfika funkcjonowania młodzieży i osób dorosłych z dysleksją w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym oraz ich jakość życia 2. Postawy wobec młodzieży i dorosłych osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 3. Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w procesie diagnostycznym u młodzieży i dorosłych osób z dysleksją w celu określenia trudności w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym. 4. Działania wspierające osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w okresie adolescencji i dorosłości. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Bogdanowicz, K.M., Łockiewicz, M. (2013). Dysleksja u dorosłych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Wejner-Jaworska, T. (2019). Dysleksja z perspektywy dorosłości. Warszawa: Wyd. Difin. Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL. Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Brosnan, M., Demetre, J., Hamill, S., Robson, K., Shepherd, H., & Cody, G. (2002). Executive functioning in adults and children with developmental dyslexia. Neuropsychologia, 40(12), 2144-2155. Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS. Rice, M., Brooks, G. (2004). Developmental dyslexia in adults: a research review. London: ational Research and Development Centre for Adult Literacy and Numeracy. Reis, A., Araújo, S., Morais, I.S. et al. (2020). Reading and reading-related skills in adults with dyslexia from different orthographic systems: a review and meta-analysis. Ann. of Dyslexia 70, 339–368 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10 Przygotowanie zadania: 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.