Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Problemy młodzieży i osób dorosłych z dysleksją

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-PMD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Problemy młodzieży i osób dorosłych z dysleksją
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 10 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Specyfika funkcjonowania młodzieży i osób dorosłych z dysleksją w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym oraz ich jakość życia.

- Postawy wobec młodzieży i dorosłych osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w procesie diagnostycznym u młodzieży i dorosłych osób z dysleksją w celu określenia trudności w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym.

- Działania wspierające osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w okresie adolescencji i dorosłości.

- Młodzież i osoby dorosłe z dysleksją – ujęcie retrospektywne.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie specyfikę funkcjonowania młodzieży i osób dorosłych w trzech sferach: życiu społecznym, zawodowym i prywatnym.

Zna postawy wobec młodzieży i osób dorosłych ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Rozumie znaczenie działań wspierających młodzież i osoby dorosłe z dysleksją.

Zna narzędzia stosowane w procesie diagnostycznym wobec młodzieży i osoby dorosłej celem określenia problemów z życiu społecznym, zawodowym i prywatnym.

Umiejętności

Potrafi opisać, na czym polega złożoność problemów w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym młodzieży i osób dorosłych z dysleksją.

Potrafi zaplanować postępowanie diagnostyczne wobec młodzieży i osób dorosłych z dysleksją.

Potrafi opisać działania wpierające wobec młodzieży i dorosłych osób z dysleksją.

Kompetencje społeczne

Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań wpierających wobec dziecka/ucznia.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przdmiotu:

- przygotowanie i przeprowadzenie badania ankietowego (praca w grupach) oraz omówienie wyników badań podczas zajęć

- obserwacja Studenta/ki podczas zajęć

- obecność na zajęciach

Pomiar efektów kształcenia: wiedza i umiejętności będzie sprawdzana głównie na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach.

Pełny opis:

1. Specyfika funkcjonowania młodzieży i osób dorosłych z dysleksją w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym oraz ich jakość życia

2. Postawy wobec młodzieży i dorosłych osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

3. Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w procesie diagnostycznym u młodzieży i dorosłych osób z dysleksją w celu określenia trudności w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym.

4. Działania wspierające osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w okresie adolescencji i dorosłości.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bogdanowicz, K.M., Łockiewicz, M. (2013). Dysleksja u dorosłych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wejner-Jaworska, T. (2019). Dysleksja z perspektywy dorosłości. Warszawa: Wyd. Difin.

Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.

Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN

Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.

Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Brosnan, M., Demetre, J., Hamill, S., Robson, K., Shepherd, H., & Cody, G. (2002).

Executive functioning in adults and children with developmental dyslexia.

Neuropsychologia, 40(12), 2144-2155.

Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.

Rice, M., Brooks, G. (2004). Developmental dyslexia in adults: a research review. London: ational Research and Development Centre for Adult Literacy and Numeracy.

Reis, A., Araújo, S., Morais, I.S. et al. (2020). Reading and reading-related skills in adults with dyslexia from different orthographic systems: a review and meta-analysis. Ann. of Dyslexia 70, 339–368

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 5

Przygotowanie zadania: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przdmiotu:

- przygotowanie i przeprowadzenie badania ankietowego (praca w grupach) oraz omówienie wyników badań podczas zajęć

- obserwacja Studenta/ki podczas zajęć

- obecność na zajęciach

Pomiar efektów kształcenia: wiedza i umiejętności będzie sprawdzana głównie na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach.

Pełny opis:

1. Specyfika funkcjonowania młodzieży i osób dorosłych z dysleksją w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym oraz ich jakość życia

2. Postawy wobec młodzieży i dorosłych osób ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

3. Omówienie wybranych narzędzi stosowanych w procesie diagnostycznym u młodzieży i dorosłych osób z dysleksją w celu określenia trudności w życiu społecznym, zawodowym i prywatnym.

4. Działania wspierające osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w okresie adolescencji i dorosłości.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Bogdanowicz, K.M., Łockiewicz, M. (2013). Dysleksja u dorosłych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Wejner-Jaworska, T. (2019). Dysleksja z perspektywy dorosłości. Warszawa: Wyd. Difin.

Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.

Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN

Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.

Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Brosnan, M., Demetre, J., Hamill, S., Robson, K., Shepherd, H., & Cody, G. (2002).

Executive functioning in adults and children with developmental dyslexia.

Neuropsychologia, 40(12), 2144-2155.

Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.

Rice, M., Brooks, G. (2004). Developmental dyslexia in adults: a research review. London: ational Research and Development Centre for Adult Literacy and Numeracy.

Reis, A., Araújo, S., Morais, I.S. et al. (2020). Reading and reading-related skills in adults with dyslexia from different orthographic systems: a review and meta-analysis. Ann. of Dyslexia 70, 339–368

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 10

Przygotowanie zadania: 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)