Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-PEH
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej, złożonej.

- Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących.

- Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej/złożonej w Polsce i na świecie.

- Koncepcje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną/wieloraką/złożoną niepełnosprawnością.

- Współczesne standardy edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną/wieloraką/złożoną niepełnosprawnością.

- Metodyczne i organizacyjne założenia dotyczące edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną/wieloraką/złożoną niepełnosprawnością.

Problemy edukacyjno-rehabilitacyjne wynikające ze specyficznej sytuacji osób ze sprzężoną/wieloraką/złożoną niepełnosprawnością.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością.

Zna koncepcje niepełnosprawności stanowiące podstawę edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Zna przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących oraz skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej.

Zna współczesne standardy edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Zna metodyczne i organizacyjne założenia dotyczące edukacji

i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Umiejętności

Potrafi dostrzegać i analizować nietypowe problemy edukacyjno-rehabilitacyjne wynikające ze specyficznej sytuacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.

Potrafi komunikować się i współpracować z różnymi specjalistami.

Kompetencje społeczne

Wyraża gotowość do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące edukacji i rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.

Dostrzega potrzebę samodoskonalenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z oceną

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

• Obecność na zajęciach

• Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć

• Sprawozdania z hospitacji

• Kolokwium pisemne

Pełny opis:

• Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej.

• Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących.

• Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej.

• Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka

• Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym.

• Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.

• Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością.

• Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością.

• Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Wieloaspektowe uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością

• Tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością.

Literatura:

Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały).

Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty).

Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS.

Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line)

Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa

Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN.

Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line).

Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line).

Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”.

Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Metody kształcenia

Analiza literatury i filmów

Dyskusja

Prezentacje multimedialne

Hospitacje

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z oceną

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

• Obecność na zajęciach

• Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć

• Kolokwium pisemne

Pełny opis:

• Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej.

• Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących.

• Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej.

• Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka

• Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym.

• Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.

• Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością.

• Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością.

• Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Wieloaspektowe uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością

• Tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością.

Literatura:

Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały).

Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty).

Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS.

Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line)

Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa

Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN.

Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line).

Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line).

Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”.

Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Analiza literatury i filmów

Dyskusja

Prezentacje multimedialne

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia:21

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 40

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z oceną

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

• Obecność na zajęciach

• Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć

• Sprawozdania z hospitacji

• Kolokwium pisemne

Pełny opis:

Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej.

• Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących.

• Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej.

• Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka

• Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym.

• Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.

• Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością.

• Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością.

• Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Literatura:

Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały).

Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty).

Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS.

Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line)

Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa

Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN.

Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line).

Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line).

Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”.

Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Metody kształcenia

Analiza literatury i filmów

Dyskusja

Prezentacje multimedialne

Hospitacje

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z oceną

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

• Obecność na zajęciach

• Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć

• Kolokwium pisemne

Pełny opis:

Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej.

• Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących.

• Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej.

• Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka

• Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym.

• Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.

• Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością.

• Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością.

• Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Wieloaspektowe uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością

• Tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością.

Literatura:

Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały).

Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty).

Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS.

Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line)

Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa

Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN.

Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line).

Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line).

Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”.

Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Analiza literatury i filmów

Dyskusja

Prezentacje multimedialne

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia:21

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 40

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z oceną

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

• Obecność na zajęciach

• Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć

• Sprawozdania z hospitacji

• Kolokwium pisemne

Pełny opis:

Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej.

• Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących.

• Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej.

• Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka

- Przykłady niepełnosprawnosci sprzężonej

• Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym.

• Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.

• Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością.

• Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością.

• Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

Literatura:

Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały).

Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty).

Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS.

Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line)

Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa

Uzupełniająca

Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN.

Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line).

Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line).

Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”.

Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Metody kształcenia

Analiza literatury i filmów

Dyskusja

Prezentacje multimedialne

Hospitacje

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15

Przygotowanie eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 15

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Walczak
Prowadzący grup: Grażyna Walczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z oceną

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

• Obecność na zajęciach

• Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć

• Kolokwium pisemne

Pełny opis:

Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej.

• Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących.

• Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej.

• Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka

- przykłady niepełnosprawności sprzężonych

• Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym.

• Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością.

• Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością.

• Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością.

• Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością.

• Wieloaspektowe uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością

• Tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością.

Literatura:

Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały).

Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty).

Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS.

Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line)

Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa

UZUPELNIAJĄCA

Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN.

Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line).

Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line).

Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”.

Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN.

Uwagi:

Analiza literatury i filmów

Dyskusja

Prezentacje multimedialne

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia:21

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-21 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)