Podstawy edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PEH |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną niepełnosprawnością |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej, złożonej. - Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących. - Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej/złożonej w Polsce i na świecie. - Koncepcje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną/wieloraką/złożoną niepełnosprawnością. - Współczesne standardy edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną/wieloraką/złożoną niepełnosprawnością. - Metodyczne i organizacyjne założenia dotyczące edukacji i rehabilitacji osób ze sprzężoną/wieloraką/złożoną niepełnosprawnością. Problemy edukacyjno-rehabilitacyjne wynikające ze specyficznej sytuacji osób ze sprzężoną/wieloraką/złożoną niepełnosprawnością. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością. Zna koncepcje niepełnosprawności stanowiące podstawę edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. Zna przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących oraz skalę i dynamikę zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej. Zna współczesne standardy edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. Zna metodyczne i organizacyjne założenia dotyczące edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. Umiejętności Potrafi dostrzegać i analizować nietypowe problemy edukacyjno-rehabilitacyjne wynikające ze specyficznej sytuacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Potrafi komunikować się i współpracować z różnymi specjalistami. Kompetencje społeczne Wyraża gotowość do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje dotyczące edukacji i rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. Dostrzega potrzebę samodoskonalenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Grażyna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • Obecność na zajęciach • Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć • Sprawozdania z hospitacji • Kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
• Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. • Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących. • Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej. • Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka • Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym. • Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. • Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością. • Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością. • Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Wieloaspektowe uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością • Tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty). Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS. Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line) Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line). Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line). Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”. Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia Analiza literatury i filmów Dyskusja Prezentacje multimedialne Hospitacje Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Grażyna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • Obecność na zajęciach • Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć • Kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
• Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. • Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących. • Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej. • Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka • Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym. • Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. • Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością. • Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością. • Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Wieloaspektowe uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością • Tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty). Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS. Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line) Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line). Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line). Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”. Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Analiza literatury i filmów Dyskusja Prezentacje multimedialne Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia:21 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 40 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Grażyna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • Obecność na zajęciach • Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć • Sprawozdania z hospitacji • Kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. • Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących. • Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej. • Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka • Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym. • Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. • Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością. • Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością. • Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty). Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS. Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line) Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line). Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line). Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”. Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia Analiza literatury i filmów Dyskusja Prezentacje multimedialne Hospitacje Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Grażyna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • Obecność na zajęciach • Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć • Kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. • Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących. • Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej. • Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka • Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym. • Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. • Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością. • Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością. • Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Wieloaspektowe uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością • Tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty). Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS. Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line) Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line). Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line). Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”. Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Analiza literatury i filmów Dyskusja Prezentacje multimedialne Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia:21 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 40 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 45 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Grażyna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • Obecność na zajęciach • Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć • Sprawozdania z hospitacji • Kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. • Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących. • Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej. • Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka - Przykłady niepełnosprawnosci sprzężonej • Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym. • Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. • Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością. • Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością. • Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty). Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS. Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line) Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa Uzupełniająca Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line). Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line). Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”. Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia Analiza literatury i filmów Dyskusja Prezentacje multimedialne Hospitacje Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 15 Przygotowanie eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 15 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Walczak | |
Prowadzący grup: | Grażyna Walczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną Sposoby pomiaru efektów kształcenia: • Obecność na zajęciach • Pozytywna ocena prac wykonanych w trakcie zajęć • Kolokwium pisemne |
|
Pełny opis: |
Pojęcie niepełnosprawności sprzężonej, wielorakiej. • Przyczyny, rodzaje, stopień zaburzeń współwystępujących. • Skala i dynamika zjawiska niepełnosprawności sprzężonej/wielorakiej. • Funkcjonalne następstwa sprzężonej niesprawności dla rozwoju dziecka - przykłady niepełnosprawności sprzężonych • Edukacja i rehabilitacja osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością w aspekcie historycznym. • Współczesne założenia edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności i jej implikacje dla procesu rehabilitacji osób z wieloraką niepełnosprawnością. • Cele i zasady rehabilitacji osób ze sprzężona niepełnosprawnością. • Metody, formy i środki edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Rola środowiska w procesie rehabilitacji osób ze złożona niepełnosprawnością. • Regulacje prawne dotyczące organizacji i realizacji procesu rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością. • Wieloaspektowe uwarunkowania procesu edukacji i rehabilitacji osób ze złożoną niepełnosprawnością • Tendencje krajowe i zagraniczne w zakresie rehabilitacji i edukacji osób ze sprzężoną / wieloraką niepełnosprawnością. |
|
Literatura: |
Brzezińska,A., Kaczan,R., Smoczyńska,K. (red.). ( 2010). Sytuacja i mozliwości pomocy dla osób z rzadkimi i sprzęzonymi ograniczeniami sprawności. Warszawa: wyd. SCHOLAR ( wybrane rozdziały). Cytowska,B., Winczura,B., Stawarski,A. (red.). ( 2008). Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju. Kraków: Wyd. IMPULS. ( Wybrane fragmenty). Chrzanowska,I. Bioekologiczna teoria systemów Urie Bronfenbrennera a nipepełnosprawność (s.49-54).W: Chrzanowska,I. Od tradycji do współczesności. Kraków: Wyd. IMPULS. Czechowska, Z., Majkowska, J. (2020). TIK na specjalne zamówienie, czyli jak efektywnie wykorzystywać technologie informacyjno- komunikacyjne w edukacji i terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Warszawa: ORE. ( dostępne on -line) Książek M. /2003 /, Dziecko głuchoniewidome od urodzenia. Wyd. TPG, Warszawa UZUPELNIAJĄCA Majewski, T. (1999 ). Biopsychospołeczna koncepcja niepełnosprawności. W: R.Ossowski (red.). Kształcenie specjalne i integracyjne. Warszawa: MEN. Marcinkowska,B. ( 2016). Sprzężona niepełnosprawność-proba analizy fenomenu. W: Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej. Nr 21. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. ( dostępne on- line). Smyczek, A., Dońsko-Olszko,M. (2016). Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną. Warszawa: ORE, (dostępne on-line). Twardowski A. / red./ , 2006, Wspomaganie dzieci z genetycznie uwarunkowanymi wadami rozwoju i ich rodzin. Wyd. Stowarzyszenie „GEN”. Walczak, G.( 2017). Kształcenie uczniów z wieloraką, złożoną niepełnosprawnością- poszukiwanie możliwości wszechstronnego rozwoju. W J. Głodkowska (red.). Dydaktyka specjalna. Warszawa: PWN. |
|
Uwagi: |
Analiza literatury i filmów Dyskusja Prezentacje multimedialne Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia:21 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac): 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-21 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.