Praca z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PDE1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca z dzieckiem z zaburzeniami zachowania i emocji - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. ma Obowiązkowe dla 8 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Obraz funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w środowisku edukacyjnym, rówieśniczym oraz domowym. - Systemowa pomoc niesiona dziecku/ uczniowi z zaburzeniami zachowania i emocji. - Multimodalny model współpracy na rzecz optymalnego funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji. - Analiza, interpretacja potrzeb oraz trudności dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji: przygotowanie planu terapii w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia; konsultacja planu z innymi podmiotami uczestniczącymi w realizacji planu terapii. - Wdrożenie planu terapii, podjęcie działań w momencie dostrzeżenia symptomów trudności w realizacji planu terapii, gotowość do wzięcia udziału w superwizji lub innych formach doskonalenia warsztatu pracy pedagoga specjalnego. - Prowadzenie dokumentacji dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji objętego planem terapii na użytek dwóch środowisk terapii oraz studenta. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie problematykę funkcjonowania edukacyjnego, społecznego dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji. Zna modele współpracy pedagogów specjalnych z nauczycielami, specjalistami oraz rodzicami dzieci i uczniów z zaburzeniami zachowania i emocji. Zna i rozumie potrzebę stosowania zasad i norm etycznych związanych z realizacją terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji . Umiejętności Potrafi przygotować profil trudności i potrzeb dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji. Potrafi zaprojektować, wdrożyć plan terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w jednym i/lub dwóch środowiskach. Potrafi dostrzec problemy w prowadzeniu założonego planu terapii oraz wdraża niezbędne modyfikacje w prowadzeniu optymalnej terapii dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji. Potrafi projektować oraz monitorować proces terapii ze specjalistami i osobami spoza środowiska pedagogicznego. Kompetencje społeczne Jest gotów do innowacyjnego korzystania z wiedzy naukowej w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, zasięgania opinii innych specjalistów. Jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje, prowadzone działania i ich skutki. Jest świadomy potrzeby samodoskonalenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Efekty pracy. Przygotowanie: pisemnej diagnozy (rozpoznanie) dziecka i jego środowiska życia; planu naprawczego/interwencji (zachowania pierwotne/wtórne, pasje i zainteresowania dziecka); monitorowanie zachowań i pracy dzieci (próbki zdarzeń); ewaluacja pracy z wykorzystaniem narzędzia ewaluacji; ewidencja działań studenta w terenie. |
|
Pełny opis: |
Praca naprzemienna, tj. praca studenta w trakcie laboratorium poprzedza jego pracę w terenie. 1)Diagnoza dzieci i środowiska życia (obserwacja). Przygotowywanie, analiza materiału potrzebnego do prowadzenia obserwacji dziecka z zaburzeniami zachowania i emocji (ADHD, CD, OD). Budowanie obrazu trudności (rozpoznanie trudności) oraz wyodrębnienie potencjału podopiecznego w jednym ze środowisk życia. Poznanie i charakterystyka zasobów środowiska, w którym dziecko żyje (świetlica środowiskowa/szkoła) 2)Obserwacja, monitorowanie zachowań (pierwotnych, wtórnych) podopiecznych w świetlicy środowiskowej/ szkole w czasie różnych działań. Odrabianie lekcji, towarzyszenie w aktywnościach lub budowanie zainteresowań podopiecznych. Cieniowanie w trakcie zajęć organizowanych dla wszystkich/wskazanych podopiecznych. Przygotowywanie się studenta do udzielania pomocy oraz monitorowanie przebiegu wsparcia udzielanego podopiecznym. Poszukiwanie oraz wybór strategii pomocowych adekwatnych do potrzeb dziecka i jego środowiska. Realizacja planu interwencji. Optymalizacja działań poprzez korzystanie z porad i konsultacji pracowników placówki/ prowadzącej przedmiot w uczelni. 3)Interwencje kryzysowe. Świadomość zmiennych warunków pracy, tj. różne zachowania podopiecznego, zróżnicowane potrzeby innych dzieci; różność charakterologiczna, funkcji czy zadań kadry oraz inne, nieokreślone warunki pracy. Wybór strategii postępowania z zachowaniem trudnym lub innymi działaniami dezorganizującymi dziecko/dzieci lub/i osoby pracujące z dziećmi. 4)Ewaluacja. |
|
Literatura: |
Barkley, R.A. (2020). ADHD.Podjąc wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. Chromik-Kovacs, J., Banaszczyk, I., Zdrojewska, J. (2019). Jak pracowac z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. Lussier, F. (2011). 100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Plieth-Kalinowka, I., Musielewicz A. (2019). Akceptacja i adaptacja społeczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wawrzyniak, S. (2021). Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z ADHD w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w aplikacji MS Teams, z roku poprzedniego (Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji). Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy. Godziny kontaktowe - 30h: 20h w sali, 10h w terenie (świetlica socjoterapeutyczna, szkoła przyszpitalna). Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h Przygotowanie narzędzi pracy: 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Joanna Kiliszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Przygotowanie planu terapii (planu naprawczego/interwencji (zachowania pierwotne i wtórne, pasje i zainteresowania dziecka, algorytm postępowania na trudne zachowania) w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia (praca w parach) |
|
Pełny opis: |
1 – 2. Scharakteryzowanie funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w środowisku edukacyjnym, rówieśniczym oraz domowym. Systemowa pomoc niesiona dziecku/ uczniowi z zaburzeniami zachowania i emocji. Omówienie technik pracy z dzieckiem, uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji. Analiza zachowań dzieci z zaburzeniami zachowania oraz opracowanie możliwych strategii postępowania. 3. Diagnoza objawów. Analiza zachowań, interpretacja potrzeb oraz trudności dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji. 4. Przygotowanie planu terapii w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia. |
|
Literatura: |
Literatura: Barkley, R.A. (2020). ADHD. Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. Chromik-Kovacs, J., Banaszczyk, I., Zdrojewska, J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. Lussier, F. (2011). 100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Plieth-Kalinowka, I., Musielewicz A. (2019). Akceptacja i adaptacja społeczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wawrzyniak, S. (2021). Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z ADHD w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja, film Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 25h Przygotowanie narzędzi pracy: 20h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.