Projekt badawczy specjalnościowy - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-PB1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projekt badawczy specjalnościowy - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 7 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. |
Literatura: |
Podstawowa literatura z zakresu metodologii i metod badań socjologicznych: Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS. Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego. Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego). Umiejętności Potrafi, wykorzystując wiedzę z zakresu studiowanej specjalności, opracowywać i realizować projekty badawcze. Potrafi wydobywać i precyzować problemy dotyczące obszaru studiowanej specjalności oraz projektować ich eksplorację poznawczą w trakcie badań zespołowych. Potrafi czynnie uczestniczyć w badaniach zespołowych w charakterze współtwórcy postępowania badawczego i realizatora powierzonych mu zadań szczegółowych. Kompetencje społeczne Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zostaną ustalone podczas pierwszego spotkania ze Studentami. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Giryński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Giryński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie Realizacja badań zgodnie z przydzieloną tematyką. |
|
Pełny opis: |
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. |
|
Literatura: |
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS. Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład z elementami interaktywnymi - dyskusja - analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych - praca w grupie Nakład pracy studenta/studentki: - udział w wykładzie: 30 h - przygotowanie się do zaliczenia: 30 h - udział w ćwiczeniach: 30 h - analiza literatury przedmiotu, przygotowywanie prezentacji, praca w grupach: 25 h - przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Diana Aksamit | |
Prowadzący grup: | Marta Mikołajczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie Realizacja badań zgodnie z przydzieloną tematyką. |
|
Pełny opis: |
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. |
|
Literatura: |
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS. Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład z elementami interaktywnymi - dyskusja - analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych - praca w grupie Nakład pracy studenta/studentki: - udział w wykładzie: 30 h - przygotowanie się do zaliczenia: 30 h - udział w ćwiczeniach: 30 h - analiza literatury przedmiotu, przygotowywanie prezentacji, praca w grupach: 25 h - przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Prowadzący grup: | Diana Aksamit, Leszek Ploch, Ewa Wapiennik-Kuczbajska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie Realizacja badań zgodnie z przydzieloną tematyką. |
|
Pełny opis: |
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. |
|
Literatura: |
Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN. Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS. Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN. Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN. Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana. Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody: - dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacje Nakład pracy studenta/studentki: - udział w ćwiczeniach: 30 h - przygotowanie się do zajęć (prezentacja, analiza literatury: 10 h - przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h Łączna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wykonanie wszystkich ćwiczeń realizowanych na zajęciach i zlecanych jako prace samodzielne/domowe. Prace na ocenę: (1) indywidualna praca studenta: analiza literatury (polskiej i zagranicznej), prezentacja wyników analiz; (2) praca grupowa: opracowanie i prezentacja projektu badawczego. |
|
Pełny opis: |
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. |
|
Literatura: |
Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls. Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak. Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody: - dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacjeNakład pracy studenta: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przeprowadzenie badań - 10 godz. Przygotowanie prezentacji - 5 godz. ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wykonanie wszystkich ćwiczeń realizowanych na zajęciach i zlecanych jako prace samodzielne/domowe. Prace na ocenę: (1) indywidualna praca studenta: analiza literatury (polskiej i zagranicznej), prezentacja wyników analiz; (2) praca grupowa: opracowanie i prezentacja projektu badawczego - tematyka: zgodna ze studiowaną specjalnością. |
|
Pełny opis: |
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. |
|
Literatura: |
Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls. Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak. Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody: - dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacjeNakład pracy studenta: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przeprowadzenie badań - 10 godz. Przygotowanie prezentacji - 5 godz. ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Wykonanie wszystkich ćwiczeń realizowanych na zajęciach i zlecanych jako prace samodzielne/domowe. Prace na ocenę: (1) indywidualna praca studenta: analiza literatury (polskiej i zagranicznej), prezentacja wyników analiz; (2) praca grupowa: opracowanie i prezentacja projektu badawczego. |
|
Pełny opis: |
- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego. - Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań. - Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania. - Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach. - Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze. |
|
Literatura: |
Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN. Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls. Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak. Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
|
Uwagi: |
Metody: - dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacjeNakład pracy studenta: Ćwiczenia - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 5 godz. Przeprowadzenie badań - 10 godz. Przygotowanie prezentacji - 5 godz. ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.