Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Projekt badawczy specjalnościowy - 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-PB1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Projekt badawczy specjalnościowy - 1
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego.

- Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań.

- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania.

- Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach.

- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze.

Literatura:

Podstawowa literatura z zakresu metodologii i metod badań socjologicznych:

Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN.

Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS.

Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat procedury postępowania badawczego.

Zna podstawowe metody opracowywania i prezentacji wyników badań (obserwacji bezpośredniej, skal szacunkowych, ankiety, wywiadu, socjometrii, testów osiągnięć szkolnych, eksperymentu pedagogicznego).

Umiejętności

Potrafi, wykorzystując wiedzę z zakresu studiowanej specjalności, opracowywać i realizować projekty badawcze.

Potrafi wydobywać i precyzować problemy dotyczące obszaru studiowanej specjalności oraz projektować ich eksplorację poznawczą w trakcie badań zespołowych.

Potrafi czynnie uczestniczyć w badaniach zespołowych w charakterze współtwórcy postępowania badawczego i realizatora powierzonych mu zadań szczegółowych.

Kompetencje społeczne

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Metody i kryteria oceniania:

Zostaną ustalone podczas pierwszego spotkania ze Studentami.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Andrzej Giryński
Prowadzący grup: Andrzej Giryński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zaliczenie

Realizacja badań zgodnie z przydzieloną tematyką.

Pełny opis:

- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego.

- Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań.

- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania.

- Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach.

- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze.

Literatura:

Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN.

Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS.

Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład z elementami interaktywnymi

- dyskusja

- analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych

- praca w grupie

Nakład pracy studenta/studentki:

- udział w wykładzie: 30 h

- przygotowanie się do zaliczenia: 30 h

- udział w ćwiczeniach: 30 h

- analiza literatury przedmiotu, przygotowywanie prezentacji, praca w grupach: 25 h

- przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Marta Mikołajczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zaliczenie

Realizacja badań zgodnie z przydzieloną tematyką.

Pełny opis:

- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego.

- Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań.

- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania.

- Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach.

- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze.

Literatura:

Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN.

Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS.

Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład z elementami interaktywnymi

- dyskusja

- analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych

- praca w grupie

Nakład pracy studenta/studentki:

- udział w wykładzie: 30 h

- przygotowanie się do zaliczenia: 30 h

- udział w ćwiczeniach: 30 h

- analiza literatury przedmiotu, przygotowywanie prezentacji, praca w grupach: 25 h

- przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Leszek Ploch, Ewa Wapiennik-Kuczbajska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Zaliczenie

Realizacja badań zgodnie z przydzieloną tematyką.

Pełny opis:

- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego.

- Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań.

- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania.

- Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach.

- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze.

Literatura:

Earl Babbie. 2007. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Denzin Norman K. Yvonna S. Lincoln. 2010. Metody badań jakościowych. T. 1 i 2 Warszawa: PWN.

Kanash Tatsiana. 2011. Jak skonstruować i zrealizować projekt badawczy. W: A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska (red.). Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Warszawa:APS.

Flick Uwe. (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: PWN.

Wyka Anna. 1993. Badacz społeczny wobec doświadczenia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.

Martyn Hammersley i Paul Atkinson. 2000. Metody badan terenowych. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.

Michael Angrosio. 2010. Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Kvale Steinar. 2004. InterVews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego. Białystok: Trans Humana.

Kvale Steinar. 2010. Prowadzenie wywiadów. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.

Uwagi:

Metody:

- dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacje

Nakład pracy studenta/studentki:

- udział w ćwiczeniach: 30 h

- przygotowanie się do zajęć (prezentacja, analiza literatury: 10 h

- przygotowanie się do realizacji badań terenowych: 15 h

Łączna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wykonanie wszystkich ćwiczeń realizowanych na zajęciach i zlecanych jako prace samodzielne/domowe.

Prace na ocenę:

(1) indywidualna praca studenta: analiza literatury (polskiej i zagranicznej), prezentacja wyników analiz;

(2) praca grupowa: opracowanie i prezentacja projektu badawczego.

Pełny opis:

- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego.

- Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań.

- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania.

- Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach.

- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze.

Literatura:

Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR

Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls.

Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

Metody:

- dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacjeNakład pracy studenta:

Ćwiczenia - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 5 godz.

Przeprowadzenie badań - 10 godz.

Przygotowanie prezentacji - 5 godz.

ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Gosk-Sobańska
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wykonanie wszystkich ćwiczeń realizowanych na zajęciach i zlecanych jako prace samodzielne/domowe.

Prace na ocenę:

(1) indywidualna praca studenta: analiza literatury (polskiej i zagranicznej), prezentacja wyników analiz;

(2) praca grupowa: opracowanie i prezentacja projektu badawczego - tematyka: zgodna ze studiowaną specjalnością.

Pełny opis:

- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego.

- Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań.

- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania.

- Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach.

- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze.

Literatura:

Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR

Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls.

Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

Metody:

- dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacjeNakład pracy studenta:

Ćwiczenia - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 5 godz.

Przeprowadzenie badań - 10 godz.

Przygotowanie prezentacji - 5 godz.

ECTS - 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Konieczna
Prowadzący grup: Iwona Konieczna
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Skrócony opis:

Wykonanie wszystkich ćwiczeń realizowanych na zajęciach i zlecanych jako prace samodzielne/domowe.

Prace na ocenę:

(1) indywidualna praca studenta: analiza literatury (polskiej i zagranicznej), prezentacja wyników analiz;

(2) praca grupowa: opracowanie i prezentacja projektu badawczego.

Pełny opis:

- Nabywanie wiedzy i umiejętności związanych z prowadzeniem procedury postępowania badawczego.

- Poznanie metod opracowywania i prezentacji wyników badań.

- Jakościowa i ilościowa perspektywa badawcza - możliwości zastosowania.

- Możliwości i ograniczenia różnych perspektyw badawczych, łączenie perspektywy jakościowej i ilościowej w badaniach.

- Opracowanie projektu badawczego: przedmiot badań, cel, problemy badawcze, hipotezy badawcze, kryteria doboru grupy badawczej, metody techniki badawcze.

Literatura:

Góralski A. red. Metody badań pedagogicznych w zarysie: Wydawnictwo UR

Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.

Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Wyd. Impuls.

Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wyd. Akademickie Żak.

Jemielniak, D. (red.) (2012). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Uwagi:

Metody:

- dyskusja, analiza tekstów w ramach literatury przedmiotu oraz danych, praca w grupie, prezentacjeNakład pracy studenta:

Ćwiczenia - 30 godz.

Przygotowanie do zajęć - 5 godz.

Przeprowadzenie badań - 10 godz.

Przygotowanie prezentacji - 5 godz.

ECTS - 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)