Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-MWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania przedszkolnego dziecka z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) niestacj. jedn. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepełnospr. słuchową, (5-l) stacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, surdopedagogika, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Diagnoza pedagogiczna dziecka z wada słuchu rozpoczynającego edukację przedszkolną, interpretacja wyników. Budowanie IPET. Analiza różnych form aktywności dziecka z wada słuchu w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, realizacja celów rewalidacyjnych, zaspokajanie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka z wadą słuchu |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. - Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. - Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. - Realizacja celów rewalidacyjnych w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym. - Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Cele i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych. - Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo-werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM). - Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu. - Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym - Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania. |
Literatura: |
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982. Gałkowski T. , Stawowy-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990. Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000 Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011. Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. Olczykowska D. Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r. Góralówna M. B. Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1993 Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna podstawę programową wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem adaptacji treści nauczania i wychowania do specjalnych potrzeb edukacyjnych i rehabilitacyjnych dzieci niesłyszących oraz słabosłyszących; realizowane programy nauczania w placówkach przedszkolnych specjalnych dla dzieci z wadą słuchu oraz integracyjnych. Ma szeroką uporządkowaną wiedzę na temat celu wychowania przedszkolnego, zadań profilaktyczno-wychowawczych oraz rewalidacyjnych przedszkola, metod i form pracy stosowanych na poziomie edukacji przedszkolnej dzieci z uszkodzonym narządem słuchu oraz potrzebę organizowania przestrzeni przedszkolnej i optymalnego stanowiska pracy. Ma szeroką wiedzę na temat metod rozwijania kompetencji językowej i komunikacyjnej dzieci z wadą słuchu, prowadzenia dialogu w języku fonicznym oraz w języku migowym. Ma elementarną, uporządkowaną wiedzę w zakresie metodycznego toku postępowania, organizacji zabawy, nauki i wypoczynku i rehabilitacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących biorąc pod uwagę specyfikę rozwoju oraz specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z uwzględnieniem sposobu komunikowania się: werbalnie w języku migowym a także warunków dwujęzycznego wychowania. Zna, rozumie i potrafi wyjaśnić znaczenie dobrej współpracy surdopedagoga z innymi specjalistami oraz rodzicami dziecka z wadą słuchu w procesie rehabilitacji kształcenia, wychowania. Umiejętności Potrafi analizować zajęcia dydaktyczno-wychowawcze oraz rewalidacyjne z dziećmi z wadą słuchu, określając ich tematykę, założone i zrealizowane cele w tym cele rewalidacyjne, zastosowane metody, formy, oraz etapy zajęć, dobór zabaw i ćwiczeń, poprawność toku metodycznego, uwzględnianie specjalnych potrzeb edukacyjnych dzieci słabosłyszących i niesłyszących oraz specyfiki komunikowania się werbalnego oraz w PJM. Potrafi zaprojektować plan oraz opracować scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym biorąc pod uwagę wskazania metodyczne zalecane w rewalidacji kształceniu i wychowaniu dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody, formy, rodzaje zabaw i ćwiczeń; oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się dwujęzycznego w toku wychowania przedszkolnego dzieci niesłyszących. Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce dydaktyczne z uwzględnieniem celu zabaw, zajęć dydaktyczno–wychowawczych oraz specyfiki potrzeb w zakresie rewalidacji i edukacji dzieci niesłyszących i słabosłyszących. Potrafi samodzielnie prowadzić zajęcia przedszkolne biorąc pod uwagę specjalne potrzeby edukacyjne i rehabilitacyjne dzieci z uszkodzonym narządem słuchu dobierając i stosując właściwą tematykę, cele, metody oraz uwzględniając specyfikę komunikowania się w języku fonicznym (werbalnym), oraz migowym (PJM). Poddać refleksji własne oraz obserwowanymi działaniami edukacyjno-wychowawczymi, rewalidacyjnymi; wyraża gotowość do korygowania błędów metodycznych i zdobywania nowych wiadomości doskonalenia własnych umiejętności surdopedagogicznych. Kompetencje społeczne Ponoszenia odpowiedzialność za własną działalność dydaktyczno-wychowawczą i rewalidacyjna, poprawnie i kreatywnie prowadzi zajęcia z uczniami niesłyszącymi, potrafi modyfikować przebieg prowadzonych zajęć adekwatnie do zaistniałej sytuacji. Przestrzega zasad moralnych i etycznych pracy surdopedagoga; prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu surdopedagoga. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy dydaktycznych oraz do diagnozy dzieci z wadą słuchu , Egzamin pisemny godziny kontaktowe (60h) przygotowanie się do zajęć 25 h przygotowanie się do egzaminu 20 h |
Praktyki zawodowe: |
Praktyka pedagogiczna w placówkach specjalnych wychowania przedszkolnego dla dzieci słabosłyszących, niesłyszących |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz, Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Diagnoza pedagogiczna dziecka z wada słuchu rozpoczynającego edukację przedszkolną, interpretacja wyników. Budowanie IPET. Analiza różnych form aktywności dziecka z wada słuchu w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, realizacja celów rewalidacyjnych, zaspokajanie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka z wadą słuchu |
|
Pełny opis: |
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. - Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. - Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno Terapeutycznego dla dziecka z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. - Realizacja celów rewalidacyjnym w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym. - Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Cele i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych. - Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo - werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM). - Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu. - Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym - Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania. |
|
Literatura: |
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982. Gałkowski T. , Stawowy-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990. Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000 Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011. Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. Olczykowska D. Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r. Góralówna M. B. Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1993 Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa |
|
Uwagi: |
Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przesłanych prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy do diagnozy dzieci z wadą słuchu wykonanych przez studentów Egzamin pisemny |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz, Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Diagnoza pedagogiczna dziecka z wada słuchu rozpoczynającego edukację przedszkolną, interpretacja wyników. Budowanie IPET. Analiza różnych form aktywności dziecka z wada słuchu w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, realizacja celów rewalidacyjnych, zaspokajanie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka z wadą słuchu |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. - Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. - Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. - Realizacja celów rewalidacyjnych w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym. - Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Cele i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych. - Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo-werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM). - Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu. - Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym - Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania. |
|
Literatura: |
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982. Gałkowski T. , Stawowy-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990. Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000 Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011. Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. Olczykowska D. Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r. Góralówna M. B. Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1993 Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Kupisiewicz | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kupisiewicz, Dorota Porembska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Diagnoza pedagogiczna dziecka z wada słuchu rozpoczynającego edukację przedszkolną, interpretacja wyników. Budowanie IPET. Analiza różnych form aktywności dziecka z wada słuchu w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, realizacja celów rewalidacyjnych, zaspokajanie specjalnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka z wadą słuchu |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i Program Wychowania Przedszkolnego dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. - Specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z wadą słuchu na poziomie wychowania przedszkolnego. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. - Diagnoza funkcjonalna dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Konstruowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego dla dziecka z wadą słuchu w wieku przedszkolnym. - Realizacja celów rewalidacyjnych w przedszkolu specjalnym, integracyjnym, ogólnodostępnym. - Obszary aktywności dziecka z wadą słuchu w przedszkolu. - Cele i zadania zabaw realizowanych z dziećmi z wadą słuchu w przedszkolu z punktu widzenia ich potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych. - Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu specjalnym i integracyjnym (słuchowo-werbalne, dwujęzyczne z wykorzystaniem PJM). - Globalne czytanie w wychowaniu dzieci z wadą słuchu. - Kształtowania orientacji przestrzennej u dzieci z wadą słuchu w wieku przedszkolnym - Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki czytania i pisania. |
|
Literatura: |
Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 sierpnia 2012r. Eckert U. Przygotowanie dziecka z wadą słuchu do nauki szkolnej , Warszawa, 1982. Gałkowski T. , Stawowy-Wojnarowska I. Wychowanie dzieci głuchych w przedszkolu, Warszawa, 1990. Kamińska K. Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, Wyd. WSiP Warszawa, 2005 Klim-Klimaszewska A. Pedagogika przedszkolna. Nowa podstawa programowa. Wyd. Nowa Era, 2012 Kosmalowa J.,O maluchach, zuchach i średniakach, które niesłyszą lub niedosłyszą. Mini poradnik dla nauczycieli i wychowawców przedszkoli, 2000 Barłóg K.,Dziecko z dysfunkcją narządu słuchu w przedszkolu ogólnodostępnym [w:] K. Barłóg, E. Kensy, A. Mach, M. Rorat, M. Zaborniak-Sobczak, Wczesne wspomaganie rozwoju i edukacja dzieci zagrożonych niepełnosprawnością i niepełnosprawnych w wieku przedszkolnym, Wydawnictwo Mitel, Rzeszów 2011. Minczakiewicz E.M., Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006. Smółka L., Zabawa w grupie integracyjnej, [w:] K. Duraj-Nowakowska, B. Muchacka (red.), Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1998. Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe, WSiP, Warszawa 1995. Olczykowska D. Wskazówki metodyczne do pracy z dzieckiem z wadą słuchu w przedszkolu i szkole masowej Poradnik, LOGO-MED, Opole 2002r. Góralówna M. B. Hołyńska B., Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1993 Csanyi Y.,1994,Słuchowo - werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSIP, Warszawa |
|
Uwagi: |
Zaliczenie ćwiczeń: osiągniecie zakładanych efektów uczenia weryfikowane na podstawie przygotowanych przez studentów prezentacji, scenariuszy zajęć , pomocy dydaktycznych oraz do diagnozy dzieci z wadą słuchu , Egzamin pisemny godziny kontaktowe (60h) przygotowanie się do zajęć 25 h przygotowanie się do egzaminu 20 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.