Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody wspomagające pracę z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-MUT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody wspomagające pracę z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Weroniki Sherborne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie ortoptyki w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji bilateralnej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne terapii ręki.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie założenia teoretyczne metod wspomagających pracę z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Rozumie zasady prowadzenia zajęć terapeutycznych z wykorzystaniem wybranych metod wspomagających pracę z uczeniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Umiejętności

Potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia terapeutyczne dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, zgodnie z zasadami danej metody terapeutycznej.

Potrafi łączyć i integrować wiedzę z zakresu specyficznych trudności w uczeniu się i zastosować odpowiednią metodę terapeutyczną.

Kompetencje społeczne

Wykazuje się refleksyjnością i odpowiedzialnością w planowaniu działań terapeutycznych wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Rozumie potrzebę okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym pomocy i wsparcia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

FORMA ZALICZENIA:

1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%)

2) aktywność na zajęciach – realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małej grupie w oparciu o znajomość rekomendowanej literatury

Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria oraz kolokwium - test jednokrotnego wyboru obejmujący tematykę zajęć; próg zaliczenia 51%

Progi punktowe zaliczenia:

90-100% - ocena bardzo dobra

80-89% - ocena dobra plus

70-79% - ocena dobra

60-69% - ocena dostateczna plus

51-59% - ocena dostateczna

Pełny opis:

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Weroniki Sherborne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie ortoptyki w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej oraz integracji odruchów w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji bilateralnej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne terapii ręki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Bartkiewicz W., Giczewska A. (2014). Terapia ręki. Warszawa: Wydawnictwo ACentrum.

Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków.

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, Warszawa: Wyd. WSiP.

Domań, R. (2003). Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. Przedszkolak.

Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa.

Kephart N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Kucharczyk, I., Gosk-Sobańska, U. (2022). Dysleksja a zaburzenia przedsionkowe, proprioceptywne oraz niedojrzałość neuromotoryczna. Konteksty Pedagogiczne, 2(19), 11-31.

Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Maas V. (1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa: Wyd. WSiP.

Literatura uzupełniająca:

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Piotrowska-Madej, K., Żychowsicz, A. (2017). Smart Hand. Model. Diagnoza I terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Przyrowski, Z. (2021). Terapia ręki w teorii integracji sensorycznej. Warszawa: Wyd. Empis.

Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, gry dydaktyczne, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30h

Przygotowanie ćwiczeń/programu: 30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

FORMA ZALICZENIA:

1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%)

2) aktywność na zajęciach – realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małej grupie w oparciu o znajomość rekomendowanej literatury

Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria oraz kolokwium - test jednokrotnego wyboru obejmujący tematykę zajęć; ; próg zaliczenia 51%

Progi punktowe zaliczenia:

90-100% - ocena bardzo dobra

80-89% - ocena dobra plus

70-79% - ocena dobra

60-69% - ocena dostateczna plus

51-59% - ocena dostateczna

Pełny opis:

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Weroniki Sherborne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie ortoptyki w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej oraz integracji odruchów w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji bilateralnej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne terapii ręki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Bartkiewicz W., Giczewska A. (2014). Terapia ręki. Warszawa: Wydawnictwo ACentrum.

Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków.

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, Warszawa: Wyd. WSiP.

Domań, R. (2003). Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. Przedszkolak.

Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa.

Kephart N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Kucharczyk, I., Gosk-Sobańska, U. (2022). Dysleksja a zaburzenia przedsionkowe, proprioceptywne oraz niedojrzałość neuromotoryczna. Konteksty Pedagogiczne, 2(19), 11-31.

Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Maas V. (1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa: Wyd. WSiP.

Literatura uzupełniająca:

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Piotrowska-Madej, K., Żychowsicz, A. (2017). Smart Hand. Model. Diagnoza I terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Przyrowski, Z. (2021). Terapia ręki w teorii integracji sensorycznej. Warszawa: Wyd. Empis.

Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, gry dydaktyczne, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 18h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 37h

Przygotowanie ćwiczeń/programu: 35h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

FORMA ZALICZENIA:

1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%)

2) aktywność na zajęciach – realizacja ćwiczeń i zadań projektowych w małej grupie w oparciu o znajomość rekomendowanej literatury

Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria oraz kolokwium - test jednokrotnego wyboru obejmujący tematykę zajęć; próg zaliczenia 51%

Progi punktowe zaliczenia:

90-100% - ocena bardzo dobra

80-89% - ocena dobra plus

70-79% - ocena dobra

60-69% - ocena dostateczna plus

51-59% - ocena dostateczna

Pełny opis:

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie metody percepcyjno-motorycznej N. Kepharta w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Move to Learn w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie pedagogiki zabawy w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie Metody Weroniki Sherborne w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie ortoptyki w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji sensorycznej oraz integracji odruchów w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne zastosowanie integracji bilateralnej w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Założenia teoretyczne i praktyczne terapii ręki.

Literatura:

Literatura podstawowa:

Ayers A.J. (2015). Dziecko a integracja sensoryczna. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Bartkiewicz W., Giczewska A. (2014). Terapia ręki. Warszawa: Wydawnictwo ACentrum.

Biel L. (2015). Integracja sensoryczna. Skuteczne strategie w terapii dzieci i nastolatków. Wyd. UJ, Kraków.

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M. (1994). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju, Warszawa: Wyd. WSiP.

Domań, R. (2003). Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym. Lublin: Wyd. Przedszkolak.

Goddard-Blythe S. (2013). Jak ocenić dojrzałość dziecka do nauki. Wyd. PWN, Warszawa.

Kephart N.C. (1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: Wydawnictwo PWN.

Kucharczyk, I., Gosk-Sobańska, U. (2022). Dysleksja a zaburzenia przedsionkowe, proprioceptywne oraz niedojrzałość neuromotoryczna. Konteksty Pedagogiczne, 2(19), 11-31.

Miller C. (2016). Dzieci w świecie doznań. Jak pomóc dzieciom z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Gdańsk: Wyd. Harmonia.

Maas V. (1998), Uczenie się przez zmysły – wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla rodziców i specjalistów, Warszawa: Wyd. WSiP.

Literatura uzupełniająca:

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – diagnoza i postępowanie. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Kranowitz C. (2011). Nie-zgrane dziecko w świecie gier i zabaw. Zajęcia dla dzieci z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Wyd. Harmonia, Gdańsk.

Piotrowska-Madej, K., Żychowsicz, A. (2017). Smart Hand. Model. Diagnoza I terapia ręki u dzieci. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Przyrowski, Z. (2021). Terapia ręki w teorii integracji sensorycznej. Warszawa: Wyd. Empis.

Silberg J. (2007), Poznawanie zmysłów przez zabawę słuch, smak, wzrok, węch oraz słuch. Wyd. K.E. Liber, Warszawa.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, gry dydaktyczne, praca indywidualna i grupowa

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia: 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30h

Przygotowanie ćwiczeń/programu: 30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)