Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną - 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-MUN2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka kształcenia i wychowania uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną - 2
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 8 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, edukacja i reh. osób z niepeł. intelektualną, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Analiza programów nauczania w szkołach specjalnych.

- Nauczanie technik szkolnych (pisanie, czytanie, liczenie) w szkołach specjalnych.

- Metody nauczania wykorzystywane w szkołach specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym ze szczególnym zwróceniem uwagi na metody wykorzystywane w ramach zajęć z przedmiotu „rozwijanie kreatywności”.

- Sposoby realizacji wybranych przedmiotów wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

- Metody kształtowania postaw proekologicznych w kontaktach z przyrodą.

- Sposoby przygotowania uczniów szkół specjalnych do życia dorosłego – niezależność, odpowiedzialność, umiejętność podejmowania decyzji, prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną, podjęcie pracy.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie metodykę wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek oświatowych, na różnych etapach edukacyjnych.

Zna i rozumie podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

Zna i rozumie specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych.

Zna zasady organizowania przestrzeni szkolnej oraz optymalnego stanowiska pracy.

Umiejętności

Potrafi analizować metodykę wychowania i kształcenia uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną w różnych typach placówek oświatowych, na różnych etapach edukacyjnych.

Potrafi realizować podstawę programową kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkołach podstawowych oraz kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy.

Potrafi analizować i stosować specjalistyczne metody rozwijania kompetencji osobistych, komunikacyjnych i społecznych.

Potrafi organizować przestrzeń szkolną oraz optymalne stanowisko pracy; współpracować z rodziną, nauczycielami i specjalistami.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Jest gotów do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie lub grupie uczniów.

Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Diana Aksamit, Katarzyna Kruś
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład - egzamin

Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, obecność, udział w hospitacjach

Pełny opis:

Wykład/Ćwiczenia

- Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

- Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.

- Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

- Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością.

- Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

- Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres.

- Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.

Literatura:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do testu 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 6

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Marzena Barcińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład - egzamin

Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, obecność, udział w hospitacjach

Pełny opis:

Wykład/Ćwiczenia

- Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

- Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.

- Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

- Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością.

- Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

- Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres.

- Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.

Literatura:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do testu 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 6

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład - egzamin

Ćwiczenia -aktywność na zajęciach, scenariusz przeprowadzonych zajęć

Pełny opis:

Wykład/Ćwiczenia

- Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

- Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.

- Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

- Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością.

- Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

- Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres.

- Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.

Literatura:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do testu 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 6

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 21 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Diana Aksamit
Prowadzący grup: Klaudia Majewska-Bielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Wykład - egzamin

Ćwiczenia - aktywność na zajęciach, scenariusz przeprowadzonych zajęć

Pełny opis:

Wykład/Ćwiczenia

- Specyfika funkcjonowania szkół specjalnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

- Sposoby i możliwości dostosowania procesu edukacyjno-terapeutycznego do indywidulanych potrzeb i możliwości uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Sposoby i możliwości zastosowania środków informatycznych w edukacji i rehabilitacji uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Edukacja seksualna osób z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych.

- Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

- Charakterystyka ucznia z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Obowiązująca dokumentacja obowiązującą w kształceniu specjalnym uczniów z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością.

- Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych.

- Teoretyczne podstawy rewalidacji. Przedmiot i zakres rewalidacji. Diagnoza pedagogiczna – cel, zakres.

- Metody nauczania dzieci z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną.

- Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej.

Literatura:

1. Bobińska, K.,Pietras T.,Gałecki P.(2012).(red.). Niepełnosprawność intelektualna etiopatogeneza,epidemiologia, diagnoza, terapia. Wrocław. Wyd.Continuo.

2. Dykcik, W.(1996).(red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych.Poznań.Wyd.UAM.

3. Gajdzica Z.(20012). Sytuacje trudne w opinii nauczycieli klas integracyjnych.Katowice-Kraków.Wyd.U.Ś.

4. Gajdzica Z.(2007). Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym.Katowice.Wyd.U.Ś.

5. Giryński A.(1996). Wartości W świecie młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie.Wybory-Postawy-Zachowania interpersonalne.Białystok.Wyd.Trans Humana.

6. Głodkowska J., Giryński,A.(Kreatywność osób z niepełnosprawnością intelektualną-czy umiemy myśleć inaczej? Kraków. Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

7. Głodkowska J., Giryński,A.(2005).(red.). Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną –uwalnianie od schematów i uprzedzeń.Warszawa.Wyd.APS.

8. Głodkowska,J., Giryński ,A.(2006).(red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną-od bierności do aktywności.Kraków.Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.

9. Głodkowska,J.,Giryński,A.(2004).(red.) Osobowość-Samorealizacja-Odpowiedzialność-Bezpieczeństwo-Autonomia.Warszawa.Wyd.APS.

10. Głodkowska,J.,Pańczyk,J.(1992-2013).(red.). Roczniki Pedagogiki Specjalnej.Wyd.WSPS-APS.

11. Kościelak,R.(1996). Funkcjonowanie psychospołeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną.Warszawa.Wyd.WSiP.

12. Kościelska,M.(1995). Oblicza upośledzenia umysłowego.Warszawa.Wd.PWN.

13. Palak,Z.(2008). Pedagog specjalny w procesie edukacji,rehabilitacji,resocjalizacji.Lublin.Wyd.UMCS.

14. Pedagogika specjalna.Różne poszukiwania-wspólna misja.(2009). Warszawa.Wyd.APS.

15. Zakrzewska – Manterys,E.(2010). upośledzeni umysłowo.Poza granicami człowieczeństwa.Warszawa.Wyd.U.W

16. Zeszyty Naukowe.Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo.(2005-2013). Warszawa.Wyd.APS..

Literatura uzupełniająca:

1. Deborah Deutsch Smith, (2008). Pedagogika specjalna, tom I, red. nauk. A.Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski ; tł. J. A. Korbel [i in.]. - Warszawa : Wydaw. APS; Wydaw. Nauk. PWN.

2. Bobkowicz-Lewartowska L., (2011). Niepełnosprawność intelektualna – diagnozowanie, edukacja i wychowanie. Harmonia. Gdańsk 2011

3. Maciarz A. Z.Janiszewska-Nieścioruk,H. Ochonczenko., (2001) (red) Człowiek niepełnosprawny w rodzinie i środowisku lokalnym. Zielona Góra.

4. Pisula E., (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju, Warszawa: wyd. UW.

Uwagi:

Metody kształcenia: dyskusja, "burza mózgów",prezentacja multimedialna.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe np. wykład-15, ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury 30

Przygotowanie się do testu 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji (innych samodzielnych prac) 90

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 6

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)