Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-MSK
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 7 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Rodzaje technicznych środków wspomagających słyszenie.

- Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu. Organizacja pracy rewalidacyjnej. Cele, metody, formy, środki dydaktyczne.

- Zajęcia wstępne- cele, funkcje i przykłady.

- Metody wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu.

- Wychowanie słuchowe dziecka z wadą słuchu.

- Diagnoza surdologopedyczna.

- Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych dla dziecka z wadą słuchu.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna i rozumie programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Zna metody wspomagania wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z wadą słuchu.

Ma podstawową wiedzę na temat różnic między testami diagnostycznych a przesiewowymi badań słuchu.

Zna metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju. Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych.

Zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu.

Umiejętności

Potrafi stosować metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju.

Posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzania analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju i rehabilitacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć.

Potrafi realizować programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć rehabilitacyjnych dla dziecka z uszkodzeniem słuchu i przeprowadzić takie zajęcia.

Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć rehabilitacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu.

Potrafi zaproponować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka z wadą słuchu.

Wykazuje wrażliwość na potrzeby dziecka z wadą słuchu i jego rodziny, jest chętny do niesienia pomocy dziecku z wadą słuchu i jego rodzinie w zakresie wczesnej opieki pedagogiczne.

Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem z wadą słuchu.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z oceną.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- przygotowanie prezentacji dotyczącej metod wychowania językowego dziecka z wadą słuchu,

- opracowanie zestawu ćwiczeń dla dziecka z wadą słuchu z zakresu poszczególnych etapów wychowania słuchowego: recepcja dźwięków, różnicowanie, identyfikacja, dyskryminacja i rozumienie mowy.

- opracowanie scenariusza zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych dla dziecka z wadą słuchu.

Pełny opis:

Treści:

Metody wychowania językowego dziecka z wadą słuchu - analiza krytyczna.

Założenia i cele wychowania słuchowego.

Fazy treningu słuchowego:

- recepcja dźwięku,

- różnicowanie,

- identyfikacja,

- dyskryminacja i rozumienie mowy.

Fonogesty (cued speech) jako metoda kształtowania języka dzieci z wadą słuchu.

Metodyka stymulacji funkcji językowo-poznawczych dziecka z wadą słuchu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i

Pedagogiczne.

Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL.

Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu.

Lublin: Wyd. KUL.

Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL.

Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL.

Literatura uzupełniająca:

Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z

wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”,

119 – 122.

Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło

życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477.

Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T.

Gałkowski. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, symulacja, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia -15, warsztaty - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy - 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z oceną.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- przygotowanie prezentacji dotyczącej metod wychowania językowego dziecka z wadą słuchu,

- opracowanie zestawu ćwiczeń dla dziecka z wadą słuchu z zakresu poszczególnych etapów wychowania słuchowego: recepcja dźwięków, różnicowanie, identyfikacja, dyskryminacja i rozumienie mowy.

- opracowanie scenariusza zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych dla dziecka z wadą słuchu,

- nagranie przez student/studentkę filmu z zajęć czytania dialogowego oraz poddanie go analizie.

Pełny opis:

Treści:

Metody wychowania językowego dziecka z wadą słuchu - analiza krytyczna.

Założenia i cele wychowania słuchowego.

Fazy treningu słuchowego:

- recepcja dźwięku,

- różnicowanie,

- identyfikacja,

- dyskryminacja i rozumienie mowy.

Fonogesty (cued speech) jako metoda kształtowania języka dzieci z wadą słuchu.

Metodyka stymulacji funkcji językowo-poznawczych dziecka z wadą słuchu.

Czytanie dialogowe w kształtowaniu języka - czytania i pisania u dzieci z uszkodzeniami słuchu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i

Pedagogiczne.

Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL.

Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu.

Lublin: Wyd. KUL.

Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL.

Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL.

Literatura uzupełniająca:

Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z

wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”,

119 – 122.

Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło

życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477.

Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T.

Gałkowski. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, symulacja, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia -15, warsztaty - 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji

Inne formy - 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Dłużniewska
Prowadzący grup: Agnieszka Dłużniewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie z oceną.

Sposób pomiaru efektów kształcenia:

- przygotowanie prezentacji dotyczącej metod wychowania językowego dziecka z wadą słuchu,

- opracowanie zestawu ćwiczeń dla dziecka z wadą słuchu z zakresu poszczególnych etapów wychowania słuchowego: recepcja dźwięków, różnicowanie, identyfikacja, dyskryminacja i rozumienie mowy.

- opracowanie scenariusza zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych dla dziecka z wadą słuchu,

- nagranie przez student/studentkę filmu z zajęć czytania dialogowego oraz poddanie go analizie.

Pełny opis:

Treści:

Metody wychowania językowego dziecka z wadą słuchu - analiza krytyczna.

Założenia i cele wychowania słuchowego.

Fazy treningu słuchowego:

- recepcja dźwięku,

- różnicowanie,

- identyfikacja,

- dyskryminacja i rozumienie mowy.

Fonogesty (cued speech) jako metoda kształtowania języka dzieci z wadą słuchu.

Metodyka stymulacji funkcji językowo-poznawczych dziecka z wadą słuchu.

Czytanie dialogowe w kształtowaniu języka - czytania i pisania u dzieci z uszkodzeniami słuchu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i

Pedagogiczne.

Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL.

Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu.

Lublin: Wyd. KUL.

Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL.

Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL.

Literatura uzupełniająca:

Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z

wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”,

119 – 122.

Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło

życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477.

Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T.

Gałkowski. Warszawa: WSiP.

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład problemowy, dyskusja, symulacja, działania praktyczne

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe - ćwiczenia -18

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do egzaminu

Przygotowanie prezentacji ćwiczeń - 25

Inne formy - 12

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)