Metodyka zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-MSK |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 7 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 7 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Rodzaje technicznych środków wspomagających słyszenie. - Metody pracy z dzieckiem z wadą słuchu. Organizacja pracy rewalidacyjnej. Cele, metody, formy, środki dydaktyczne. - Zajęcia wstępne- cele, funkcje i przykłady. - Metody wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu. - Wychowanie słuchowe dziecka z wadą słuchu. - Diagnoza surdologopedyczna. - Konstruowanie indywidualnych programów terapeutycznych dla dziecka z wadą słuchu. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna i rozumie programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Zna metody wspomagania wykorzystywane we wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka z wadą słuchu. Ma podstawową wiedzę na temat różnic między testami diagnostycznych a przesiewowymi badań słuchu. Zna metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju. Ma podstawową wiedzę na temat diagnozy surdologopedycznej oraz stosowanych narzędzi badawczych. Zna podstawowe koncepcje dotyczące wczesnej wielospecjalistycznej diagnozy i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z wadą słuchu. Umiejętności Potrafi stosować metody diagnozy zaburzeń i nieprawidłowości w rozwoju. Posiada umiejętność przygotowania oraz przeprowadzania analizy prezentacji metod wykorzystywanych we wspomaganiu rozwoju i rehabilitacji dziecka z wadą słuchu z przykładowymi ćwiczeniami do zajęć. Potrafi realizować programy terapeutyczne stosowane we wczesnym wspomaganiu rozwoju i wczesnej interwencji. Potrafi przygotować w oparciu o diagnozę wstępną plan oraz opracować scenariusz zajęć rehabilitacyjnych dla dziecka z uszkodzeniem słuchu i przeprowadzić takie zajęcia. Potrafi właściwie dobrać, zmodyfikować oraz opracować i wykonać pomoce do zajęć rehabilitacyjnych z dzieckiem z wadą słuchu. Potrafi zaproponować i przeprowadzić zajęcia edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne. Kompetencje społeczne Jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka. Potrafi współpracować ze specjalistami z teamu diagnostyczno-rehabilitacyjnego w zakresie konstruowania programu diagnozy i terapii dziecka z wadą słuchu. Wykazuje wrażliwość na potrzeby dziecka z wadą słuchu i jego rodziny, jest chętny do niesienia pomocy dziecku z wadą słuchu i jego rodzinie w zakresie wczesnej opieki pedagogiczne. Potrafi przyjąć odpowiedzialność za przygotowane i prowadzone zajęcia dzieckiem z wadą słuchu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną. Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie prezentacji dotyczącej metod wychowania językowego dziecka z wadą słuchu, - opracowanie zestawu ćwiczeń dla dziecka z wadą słuchu z zakresu poszczególnych etapów wychowania słuchowego: recepcja dźwięków, różnicowanie, identyfikacja, dyskryminacja i rozumienie mowy. - opracowanie scenariusza zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych dla dziecka z wadą słuchu. |
|
Pełny opis: |
Treści: Metody wychowania językowego dziecka z wadą słuchu - analiza krytyczna. Założenia i cele wychowania słuchowego. Fazy treningu słuchowego: - recepcja dźwięku, - różnicowanie, - identyfikacja, - dyskryminacja i rozumienie mowy. Fonogesty (cued speech) jako metoda kształtowania języka dzieci z wadą słuchu. Metodyka stymulacji funkcji językowo-poznawczych dziecka z wadą słuchu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL. Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477. Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T. Gałkowski. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, symulacja, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia -15, warsztaty - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy - 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
LAB
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną. Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie prezentacji dotyczącej metod wychowania językowego dziecka z wadą słuchu, - opracowanie zestawu ćwiczeń dla dziecka z wadą słuchu z zakresu poszczególnych etapów wychowania słuchowego: recepcja dźwięków, różnicowanie, identyfikacja, dyskryminacja i rozumienie mowy. - opracowanie scenariusza zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych dla dziecka z wadą słuchu, - nagranie przez student/studentkę filmu z zajęć czytania dialogowego oraz poddanie go analizie. |
|
Pełny opis: |
Treści: Metody wychowania językowego dziecka z wadą słuchu - analiza krytyczna. Założenia i cele wychowania słuchowego. Fazy treningu słuchowego: - recepcja dźwięku, - różnicowanie, - identyfikacja, - dyskryminacja i rozumienie mowy. Fonogesty (cued speech) jako metoda kształtowania języka dzieci z wadą słuchu. Metodyka stymulacji funkcji językowo-poznawczych dziecka z wadą słuchu. Czytanie dialogowe w kształtowaniu języka - czytania i pisania u dzieci z uszkodzeniami słuchu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL. Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477. Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T. Gałkowski. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, symulacja, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia -15, warsztaty - 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji Inne formy - 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Dłużniewska | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Dłużniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie z oceną. Sposób pomiaru efektów kształcenia: - przygotowanie prezentacji dotyczącej metod wychowania językowego dziecka z wadą słuchu, - opracowanie zestawu ćwiczeń dla dziecka z wadą słuchu z zakresu poszczególnych etapów wychowania słuchowego: recepcja dźwięków, różnicowanie, identyfikacja, dyskryminacja i rozumienie mowy. - opracowanie scenariusza zajęć stymulacyjno-kompensacyjnych dla dziecka z wadą słuchu, - nagranie przez student/studentkę filmu z zajęć czytania dialogowego oraz poddanie go analizie. |
|
Pełny opis: |
Treści: Metody wychowania językowego dziecka z wadą słuchu - analiza krytyczna. Założenia i cele wychowania słuchowego. Fazy treningu słuchowego: - recepcja dźwięku, - różnicowanie, - identyfikacja, - dyskryminacja i rozumienie mowy. Fonogesty (cued speech) jako metoda kształtowania języka dzieci z wadą słuchu. Metodyka stymulacji funkcji językowo-poznawczych dziecka z wadą słuchu. Czytanie dialogowe w kształtowaniu języka - czytania i pisania u dzieci z uszkodzeniami słuchu. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Csanyi Y. (1994). Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. Góralówna M., Hołyńska B. (1984). Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu. Warszawa: PZWL. Krakowiak K. (2012). Dar języka. Podręcznik metodyki wychowania językowego dzieci i młodzieży z uszkodzeniami narządu słuchu. Lublin: Wyd. KUL. Löwe A. (1981). Mamo, naucz mnie rozumieć. Warszawa: PZWL. Löwe A. (1983). Rozwijanie słuchu w zabawie. Warszwa: PZWL. Literatura uzupełniająca: Ilczuk G. (1999). Reakcja rodziców na wiadomość o wadzie słuchu dziecka. W: Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Red. J Kobosko. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, 119 – 122. Kornas-Biela D. (2000). Rodzice wobec diagnozy uszkodzenia słuchu. Doświadczenia rodziców, pomoc specjalistów. W: Rodzina: Źródło życia i szkołą miłości. Red. D. Kornas-Biela. Lublin: Wyd. KUL, 459 – 477. Krakowiak K. (2006). Studia i szkice o wychowaniu dzieci z uszkodzeniami słuchu. Lublin: Wydawnictwo KUL. Périer O. (1992): Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu. Aspekty medyczne, wychowawcze, socjologiczne i psychologiczne. Przeł. T. Gałkowski. Warszawa: WSiP. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład problemowy, dyskusja, symulacja, działania praktyczne Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe - ćwiczenia -18 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie się do egzaminu Przygotowanie prezentacji ćwiczeń - 25 Inne formy - 12 Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.