Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody pracy ze sprawcami przemocy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-MPS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody pracy ze sprawcami przemocy
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Przemoc – definicja oraz diagnoza.

- Uwarunkowania przemocy w grupie osób stosujących przemoc.

- Heterogeniczność populacji osób stosujących przemoc – typologia „sprawców”.

- Zalecenia do tworzenia programów dla osób stosujących przemoc.

- Modele oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych.

- Rozwiązania prawno-organizacyjne (zespoły interdyscyplinarne, grupy robocze).

- Wybrane programy korekcyjno-edukacyjne.

- Program Duluth.

- Trening Zastępowania Agresji.

- Programy oparte o terapię krótkoterminową skoncentrowaną na rozwiązaniu oraz Dialog Motywujący.

- Wybrane metody pracy korekcyjno-edukacyjnej.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę na temat uwarunkowań przemocy w grupie osób ją stosujących i rozumie wynikające z nich potrzeby i zadania w pracy korekcyjnej.

W pogłębionym stopniu rozumie koncepcje oddziaływań wobec osób stosujących przemoc.

Zna w pogłębionym stopniu merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia programów korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc.

Umiejętności

Potrafi opisać uwarunkowania przemocy i dostrzega ich związek ze stosowanymi metodami pracy.

Potrafi opisać mechanizmy przemocy i rozumie ich znaczenie w procesie zmiany osób stosujących przemoc.

Potrafi dokonać krytycznej analizy programów resocjalizacyjnych adresowanych do sprawców przemocy.

Potrafi dokonywać pogłębionej analizy trudności związanych z prowadzeniem oddziaływań wobec osób stosujących przemoc.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do współpracy w obszarze przeciwdziałania przemocy oraz do zasięgania opinii specjalistów w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy.

Jest przygotowany do aktywnego i wytrwałego angażowania się w przeciwdziałanie przemocy.

Dostrzega potrzebę pogłębiania swojej wiedzy pedagogicznej i samodoskonalenia się.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Głowik
Prowadzący grup: Tomasz Głowik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena końcowa uwzględnia:

obecność na zajęciach

aktywność podczas zajęć

końcowe kolokwium

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Pojęcie przemocy, mechanizmy i rodzaje przemocy, uwarunkowania

- Osoby stosujące przemocy w rodzinie – portret psychologiczny, typologia

- Diagnoza przemocy

- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, implikacje dla praktyki

- Program korekcyjno-edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, wytyczne dla programów

- Rodzaje programów korekcyjno-edukacyjnych - ujęcie ogólne, założenia koncepcje

- Trening Zastępowania Agresji

- Program DULUTH

- Program według terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniu

- Program RODZINA

- Programy dla sprawców przestępstw seksualnych

- Granice interwencji naprawczej.

Literatura:

Akty prawne:

Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”

Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2016-2020

Literatura:

Dutton D. G., Przemoc w rodzinie, Bertelsmann Media, Warszawa 2001

Dyjakon D., Diagnoza i psychoterapia sprawców przemocy domowej. Bezpieczeństwo i zmiana, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014

Goldstein A., Glick B., Gibbs J. (2004). ART - Program Zastępowania Agresji. Instytut Amity. Warszawa 2004.

Herzberger S. D., Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej, PARPA, Warszawa 2002.

Krahe B., Agresja, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2006.

Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

Rode D., Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010.

Widera – Wysoczańska A., Mechanizmy przemocy w rodzinie. Z pokolenia na pokolenie, Difin SA, Warszawa 2010.

• http://www.mpips.gov.pl/przemoc-w-rodzinie/diagnoza-zjawiska-przemocy-w-rodzinie-w-polsce/ -

„Diagnoza dotycząca osób stosujących przemoc w rodzinie w Polsce”. Projekt opracowany i zrealizowany przez Instytut Badania Rynku i Opinii Millward Brown SMG/KRC na zamówienie Ministerstwa Pracy i Polityki Społeczne

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, praca z książką, film, przygotowanie ćwiczeń, ćwiczenie umiejętności

Do obejrzenia film: Płonące łóżko

Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do egzaminu - 20

Przygotowanie jednego tematu zajęć korekcyjno-edukacyjnych - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Nawrocka
Prowadzący grup: Danuta Augustyniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocena końcowa uwzględnia:

obecność na zajęciach

aktywność podczas zajęć

końcowe kolokwium

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Pojęcie przemocy, mechanizmy i rodzaje przemocy, uwarunkowania

- Osoby stosujące przemocy w rodzinie – portret psychologiczny, typologia

- Diagnoza przemocy

- Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, implikacje dla praktyki

- Program korekcyjno-edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, wytyczne dla programów

- Rodzaje programów korekcyjno-edukacyjnych - ujęcie ogólne, założenia koncepcje

- Trening Zastępowania Agresji

- Program DULUTH

- Program według terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniu

- Program RODZINA

- Programy dla sprawców przestępstw seksualnych

- Granice interwencji naprawczej.

Literatura:

Akty prawne:

Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny

Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego

Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”

Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2016-2020

Literatura:

Dutton D. G., Przemoc w rodzinie, Bertelsmann Media, Warszawa 2001

Dyjakon D., Diagnoza i psychoterapia sprawców przemocy domowej. Bezpieczeństwo i zmiana, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014

Goldstein A., Glick B., Gibbs J. (2004). ART - Program Zastępowania Agresji. Instytut Amity. Warszawa 2004.

Herzberger S. D., Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej, PARPA, Warszawa 2002.

Krahe B., Agresja, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2006.

Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

Rode D., Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010.

Widera – Wysoczańska A., Mechanizmy przemocy w rodzinie. Z pokolenia na pokolenie, Difin SA, Warszawa 2010.

• http://www.mpips.gov.pl/przemoc-w-rodzinie/diagnoza-zjawiska-przemocy-w-rodzinie-w-polsce/ -

„Diagnoza dotycząca osób stosujących przemoc w rodzinie w Polsce”. Projekt opracowany i zrealizowany przez Instytut Badania Rynku i Opinii Millward Brown SMG/KRC na zamówienie Ministerstwa Pracy i Polityki Społeczne

Uwagi:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, praca z książką, film, przygotowanie ćwiczeń, ćwiczenie umiejętności

Do obejrzenia film: Płonące łóżko

Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20

Przygotowanie się do egzaminu - 20

Przygotowanie jednego tematu zajęć korekcyjno-edukacyjnych - 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)