Metody pracy ze sprawcami przemocy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-MPS |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody pracy ze sprawcami przemocy |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 9 sem. PC, pedagogika resocjalizacyjna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Przemoc – definicja oraz diagnoza. - Uwarunkowania przemocy w grupie osób stosujących przemoc. - Heterogeniczność populacji osób stosujących przemoc – typologia „sprawców”. - Zalecenia do tworzenia programów dla osób stosujących przemoc. - Modele oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych. - Rozwiązania prawno-organizacyjne (zespoły interdyscyplinarne, grupy robocze). - Wybrane programy korekcyjno-edukacyjne. - Program Duluth. - Trening Zastępowania Agresji. - Programy oparte o terapię krótkoterminową skoncentrowaną na rozwiązaniu oraz Dialog Motywujący. - Wybrane metody pracy korekcyjno-edukacyjnej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę na temat uwarunkowań przemocy w grupie osób ją stosujących i rozumie wynikające z nich potrzeby i zadania w pracy korekcyjnej. W pogłębionym stopniu rozumie koncepcje oddziaływań wobec osób stosujących przemoc. Zna w pogłębionym stopniu merytoryczne i metodyczne podstawy prowadzenia programów korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc. Umiejętności Potrafi opisać uwarunkowania przemocy i dostrzega ich związek ze stosowanymi metodami pracy. Potrafi opisać mechanizmy przemocy i rozumie ich znaczenie w procesie zmiany osób stosujących przemoc. Potrafi dokonać krytycznej analizy programów resocjalizacyjnych adresowanych do sprawców przemocy. Potrafi dokonywać pogłębionej analizy trudności związanych z prowadzeniem oddziaływań wobec osób stosujących przemoc. Kompetencje społeczne Jest gotów do współpracy w obszarze przeciwdziałania przemocy oraz do zasięgania opinii specjalistów w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Jest przygotowany do aktywnego i wytrwałego angażowania się w przeciwdziałanie przemocy. Dostrzega potrzebę pogłębiania swojej wiedzy pedagogicznej i samodoskonalenia się. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Głowik | |
Prowadzący grup: | Tomasz Głowik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena końcowa uwzględnia: obecność na zajęciach aktywność podczas zajęć końcowe kolokwium |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcie przemocy, mechanizmy i rodzaje przemocy, uwarunkowania - Osoby stosujące przemocy w rodzinie – portret psychologiczny, typologia - Diagnoza przemocy - Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, implikacje dla praktyki - Program korekcyjno-edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, wytyczne dla programów - Rodzaje programów korekcyjno-edukacyjnych - ujęcie ogólne, założenia koncepcje - Trening Zastępowania Agresji - Program DULUTH - Program według terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniu - Program RODZINA - Programy dla sprawców przestępstw seksualnych - Granice interwencji naprawczej. |
|
Literatura: |
Akty prawne: Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2016-2020 Literatura: Dutton D. G., Przemoc w rodzinie, Bertelsmann Media, Warszawa 2001 Dyjakon D., Diagnoza i psychoterapia sprawców przemocy domowej. Bezpieczeństwo i zmiana, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014 Goldstein A., Glick B., Gibbs J. (2004). ART - Program Zastępowania Agresji. Instytut Amity. Warszawa 2004. Herzberger S. D., Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej, PARPA, Warszawa 2002. Krahe B., Agresja, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2006. Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994. Rode D., Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010. Widera – Wysoczańska A., Mechanizmy przemocy w rodzinie. Z pokolenia na pokolenie, Difin SA, Warszawa 2010. • http://www.mpips.gov.pl/przemoc-w-rodzinie/diagnoza-zjawiska-przemocy-w-rodzinie-w-polsce/ - „Diagnoza dotycząca osób stosujących przemoc w rodzinie w Polsce”. Projekt opracowany i zrealizowany przez Instytut Badania Rynku i Opinii Millward Brown SMG/KRC na zamówienie Ministerstwa Pracy i Polityki Społeczne |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z książką, film, przygotowanie ćwiczeń, ćwiczenie umiejętności Do obejrzenia film: Płonące łóżko Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie się do egzaminu - 20 Przygotowanie jednego tematu zajęć korekcyjno-edukacyjnych - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Nawrocka | |
Prowadzący grup: | Danuta Augustyniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocena końcowa uwzględnia: obecność na zajęciach aktywność podczas zajęć końcowe kolokwium |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Pojęcie przemocy, mechanizmy i rodzaje przemocy, uwarunkowania - Osoby stosujące przemocy w rodzinie – portret psychologiczny, typologia - Diagnoza przemocy - Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, implikacje dla praktyki - Program korekcyjno-edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, wytyczne dla programów - Rodzaje programów korekcyjno-edukacyjnych - ujęcie ogólne, założenia koncepcje - Trening Zastępowania Agresji - Program DULUTH - Program według terapii krótkoterminowej skoncentrowanej na rozwiązaniu - Program RODZINA - Programy dla sprawców przestępstw seksualnych - Granice interwencji naprawczej. |
|
Literatura: |
Akty prawne: Konwencja o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” Uchwała Nr 76 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 2014 r. w sprawie Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2016-2020 Literatura: Dutton D. G., Przemoc w rodzinie, Bertelsmann Media, Warszawa 2001 Dyjakon D., Diagnoza i psychoterapia sprawców przemocy domowej. Bezpieczeństwo i zmiana, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2014 Goldstein A., Glick B., Gibbs J. (2004). ART - Program Zastępowania Agresji. Instytut Amity. Warszawa 2004. Herzberger S. D., Przemoc domowa. Perspektywa psychologii społecznej, PARPA, Warszawa 2002. Krahe B., Agresja, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2006. Pospiszyl I., Przemoc w rodzinie, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994. Rode D., Psychologiczne uwarunkowania przemocy w rodzinie. Charakterystyka sprawców, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010. Widera – Wysoczańska A., Mechanizmy przemocy w rodzinie. Z pokolenia na pokolenie, Difin SA, Warszawa 2010. • http://www.mpips.gov.pl/przemoc-w-rodzinie/diagnoza-zjawiska-przemocy-w-rodzinie-w-polsce/ - „Diagnoza dotycząca osób stosujących przemoc w rodzinie w Polsce”. Projekt opracowany i zrealizowany przez Instytut Badania Rynku i Opinii Millward Brown SMG/KRC na zamówienie Ministerstwa Pracy i Polityki Społeczne |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: wykład, dyskusja, praca z książką, film, przygotowanie ćwiczeń, ćwiczenie umiejętności Do obejrzenia film: Płonące łóżko Godziny kontaktowe, ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 Przygotowanie się do egzaminu - 20 Przygotowanie jednego tematu zajęć korekcyjno-edukacyjnych - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.