Metodologia badań logopedycznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-MBL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodologia badań logopedycznych |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 6 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena. - Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom. - Badania logopedyczne: * przesiewowe oraz całościowe: testy, karty logopedyczne, * cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej, * specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń. - Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych, - Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi wymienić i omówić metody, narzędzia i techniki stosowane w badaniach logopedycznych.1 Zna psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii. Zna zasady organizacji pomocy logopedycznej. Zna metody pedagogiczne w terapii logopedycznej. Zna zasady stosowania tych narzędzi. Zna zasady diagnostyki logopedycznej. Umiejętności Ma umiejętność dokonania wyboru trafnego narzędzia badawczego w określonych przypadkach. Umie analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii. Umie analizować i stosować metody pedagogiczne. Umie zastosować dane narzędzie badawcze. Potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną. Umie przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego. Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności stosowania wielu narzędzi i technik badania logopedycznego w diagnozowaniu logopedycznym. Wykorzystanie zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych. Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa. Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne i praktyczne); - egzamin. |
|
Pełny opis: |
1. Organizacja pracy logopedy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena. 2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom. 3. Badania logopedyczne: a) przesiewowe: - całościowe: testy, karty logopedyczne - cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, badanie pamięci słuchowo werbalnej. b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń: 4. Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych. 5. Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych. |
|
Literatura: |
1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004. 2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992. 3. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, T. Woźniak „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007. 4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. 5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006. 6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009 7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN. 8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995. 10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002. 11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995. 12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982. 13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001. 14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994. 15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006. 16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000. 17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008. 18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola". 19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005. 20. Karty Oceny Logopedycznej Dziecka. 21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992. 2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000. 3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001. 4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: - wykład, prezentacje narzędzi, dyskusje NAKŁAD PRACY STUDENTA: Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności: wykład - 15 godzin przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS – 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne i praktyczne) - egzamin |
|
Pełny opis: |
1.Organizacja pracy logopedy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena. 2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom. 3. Badania logopedyczne: a) przesiewowe: - całościowe: testy, karty logopedyczne - cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, badanie pamięci słuchowo werbalnej. b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń: 4. Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych. 5. Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych. |
|
Literatura: |
1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004. 2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992. 3. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, T. Woźniak „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007. 4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005. 5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006. 6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009 7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN. 8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin. 9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995. 10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002. 11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995. 12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982. 13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001. 14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994. 15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006. 16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000. 17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008. 18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola". 19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005. 20. Karty Oceny Logopedycznej Dziecka. 21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992. 2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000. 3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001. 4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - wykład, prezentacje narzędzi, dyskusje NAKŁAD PRACY STUDENTA: Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności: wykład - 15 godzin przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS – 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.