Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań logopedycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-MBL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia badań logopedycznych
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Organizacja pracy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

- Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

- Badania logopedyczne:

* przesiewowe oraz całościowe: testy, karty logopedyczne,

* cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, pamięci słuchowo werbalnej,

* specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń.

- Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych,

- Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Potrafi wymienić i omówić metody, narzędzia i techniki stosowane w badaniach logopedycznych.1

Zna psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii.

Zna zasady organizacji pomocy logopedycznej.

Zna metody pedagogiczne w terapii logopedycznej.

Zna zasady stosowania tych narzędzi.

Zna zasady diagnostyki logopedycznej.

Umiejętności

Ma umiejętność dokonania wyboru trafnego narzędzia badawczego w określonych przypadkach.

Umie analizować psychologiczno-pedagogiczne podstawy logopedii.

Umie analizować i stosować metody pedagogiczne.

Umie zastosować dane narzędzie badawcze.

Potrafi analizować i stosować diagnostykę logopedyczną.

Umie przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość konieczności stosowania wielu narzędzi i technik badania logopedycznego w diagnozowaniu logopedycznym.

Wykorzystanie zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych.

Ma świadomość konieczności przestrzegania zasad higieny i bezpieczeństwa.

Jest gotów do samodzielnego pogłębiania wiedzy pedagogicznej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jarzyńska-Bućko
Prowadzący grup: Agnieszka Jarzyńska-Bućko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne i praktyczne);

- egzamin.

Pełny opis:

1. Organizacja pracy logopedy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne:

a) przesiewowe:

- całościowe: testy, karty logopedyczne

- cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, badanie pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń:

4. Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

5. Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992.

3. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, T. Woźniak „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN.

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin.

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Karty Oceny Logopedycznej Dziecka.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000.

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- wykład, prezentacje narzędzi, dyskusje

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin

przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS – 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Jarzyńska-Bućko
Prowadzący grup: Agnieszka Jarzyńska-Bućko
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

OPIS POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- obserwacja słuchaczy podczas zajęć (przygotowanie merytoryczne i praktyczne)

- egzamin

Pełny opis:

1.Organizacja pracy logopedy - warsztat, organizacja, ochrona danych, ubezpieczenie, bezpieczeństwo, higiena.

2. Testy, skale, kwestionariusze, karty wywiadu - budowa, cele konstruowania. Podstawowe wymogi stawiane testom.

3. Badania logopedyczne:

a) przesiewowe:

- całościowe: testy, karty logopedyczne

- cząstkowe: badania słuchu fonematycznego, badanie kinestezji artykulacyjnej, badanie pamięci słuchowo werbalnej.

b) specjalistyczne logopedyczne - krótkie omówienie istniejących testów do poszczególnych zaburzeń:

4. Metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach logopedycznych.

5. Zasady stosowania określonych testów. Zasady wyboru określonych narzędzi badawczych.

Literatura:

1. D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska, P. Atys „Badanie przesiewowe do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci dwu-, cztero i sześcioletnich” APS W-wa, 2004.

2. Z. Tarkowski „Przesiewowy Test Logopedyczny” – Wydawnictwo Polskiej Fundacji Zaburzeń Mowy, Lublin 1992.

3. S. Grabias, Z.M. Kurkowski, T. Woźniak „Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym” UMCS, Lublin, 2007.

4. A. Paluch, E. Drewniak-Wołosz, L. Mikosza „Afa-skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2005.

5. U. Mirecka, K. Gustaw „Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci” Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006.

6. E. Krajna „100 wyrazowy test artykulacyjny” Komlogo, Gliwice, 2009

7. E. Stecko „Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi.”- CMPPP MEN.

8. Z. Tarkowski „Test Sprawności Językowej” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin.

9. E. Schopler, R. J. Reichler, A. Bashford, M. D. Lansing, L. M. Marcus "Profil psychoedukacyjny", SPOA, Gdańsk 1995.

10. G. Mesibow, E. Schopler, B. Schaffer, R. Landrus „Profil psychoedukacyjny dla młodzieży i dorosłych (AAPEP).” Twigger, 2002.

11. R. Stillman, Ch. Battle „Skala Callier-Azusa (H). Skala do oceny umiejętności komunikowania się osób głuchoniewidomych oraz osób z głęboką złożoną niepełnosprawnością.” Polski Związek Niewidomych, W-wa 1995.

12. I. Styczek „Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego” WSiP, W-wa 1982.

13. B. Rocławski „Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka” Glottispol, Gdańsk 2001.

14. M. Nowak-Czerwińska „Test słuchowego różnicowania głosek (TSRG)” w: „Mowa głośna i pismo.” Materiały na konferencję popularnonaukową. Augustów 10-12 VI. 1994r. Warszawa-Białystok 1994.

15. E. Szeląg, A. Szymaszek „Test do badania słuchu fonematycznego dzieci i dorosłych” Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2006.

16. Majewska-Tworek A. „Dialogowy Test Artykulacji” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000.

17. Cieszyńska J., Korendo M. „Karty diagnozy. 10 etapów rozwoju dziecka od 4. do 36. miesiąca życia”, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 2008.

18. Demel G. -,, Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola".

19. Rodak H. - ,,Od obrazka do słowa" np. Warszawa 2005.

20. Karty Oceny Logopedycznej Dziecka.

21. Smoczyńska M. i in, - ,,Test rozwoju językowego TRJ". IBE 2015.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. K. Krakowiak, M. Panasiuk „Komunikacja językowa i jej zaburzenia. Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem” – UMCS, Lublin 1992.

2. Z. Tarkowski „Test słownika dziecka” Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin, 2000.

3. U. Eckert „Test dojrzałości szkolnej dziecka z wadą słuchu” APS, W-wa 2001.

4. Młynarska M., Smereka T. „Test myślenia dziecka” – Wydawnictwo Fundacji „Orator” Lublin 2000.

Uwagi:

Metody kształcenia:

- wykład, prezentacje narzędzi, dyskusje

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Forma aktywności oraz średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności:

wykład - 15 godzin

przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 godzin

przygotowanie się do zaliczenia - 10 godzin

SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS – 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)