Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania i liczenia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-FUL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania i liczenia
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 5 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 5 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła.

- Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia.

- Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego.

- Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z uwzględnieniem funkcjonowania psychospołecznego.

Zna postawy nauczycieli wobec ucznia z dysleksją rozwojową.

Zna i rozumie na czym polega mechanizm błędnego koła oraz mechanizm spierali w przypadku uczniów z dysleksją rozwojową.

Umiejętności

Potrafi dokonać interpretacji zachowania dziecka, odwołując się do mechanizmów błędnego koła.

Potrafi opisać na czym polega złożoność sytuacji edukacyjnej ucznia z dysleksją uwzględniając funkcjonowanie psychospołeczne.

Potrafi analizować związek między funkcjonowaniem edukacyjnym a społecznym ucznia z dysleksją.

Potrafi prezentować obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z uwzględnieniem jego funkcjonowania psychospołecznego.

Potrafi określać postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Kompetencje społeczne

Jest gotów do inspirowania działań na rzecz uczniów z dysleksją rozwojową zarówno w klasie, jak i w szkole.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska, Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

FORMA ZALICZENIA:

- przeprowadzenie wywiadu (praca indywidualna)

- obserwacja Studenta/ki podczas zajęć

- obecność na zajęciach

Pełny opis:

1. Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła.

2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia.

3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego.

7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.

Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN

Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.

Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.

Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie wywiadu: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIJLAK-6YgJOFAT6t0tJ4DuYCgWp8fyUSGp5wwpshRhM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=abd2568e-5683-4e69-9a71-44aa264f294f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Urszula Gosk-Sobańska, Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

FORMA ZALICZENIA:

- przeprowadzenie wywiadu (praca indywidualna)

- obserwacja Studenta/ki podczas zajęć

- obecność na zajęciach

Pełny opis:

1. Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła.

2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia.

3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego.

7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.

Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN

Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.

Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.

Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie wywiadu: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Link do zespołu:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab57dDIkFN5Y2yTwRSymHf70GrO-nFYimUO4nfWYq2BE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=db549f87-a14f-4c48-a30c-1dfee0cb7785&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

- przeprowadzenie wywiadu (praca grupowa - 2 osoby)

- obserwacja Studenta/ki podczas zajęć

- obecność na zajęciach

Pełny opis:

- Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia.

- Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła.

- Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego.

- Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty.

- Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.

Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN

Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.

Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.

Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon.

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

− metody asymilacji wiedzy (podająca)

− metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów

− metody praktyczne

SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA:

Godziny kontaktowe: wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie wywiadu: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

FORMA ZALICZENIA:

- przeprowadzenie wywiadu (praca indywidualna)

- obserwacja Studenta/ki podczas zajęć

- obecność na zajęciach

Pełny opis:

- Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła.

- Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia.

- Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

- Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego.

- Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.

Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN

Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.

Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.

Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie wywiadu: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

FORMA ZALICZENIA:

1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%)

2) przeprowadzenie wywiadu z uczniem z dysleksją (praca indywidualna)

Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria

Pełny opis:

1. Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła.

2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia.

3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego.

7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.

Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN

Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.

Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.

Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon.

Uwagi:

metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie wywiadu: 25

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

FORMA ZALICZENIA:

1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%)

2) przeprowadzenie wywiadu z uczniem z dysleksją (praca indywidualna)

Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria

Pełny opis:

1. Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła.

2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia.

3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego.

7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN.

Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN

Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS.

Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL.

Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon.

Uwagi:

metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: wykład 10

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20

Przygotowanie wywiadu: 30

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)