Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania i liczenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-FUL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się czytania, pisania i liczenia |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 5 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 5 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE - Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła. - Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia. - Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego. - Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Zna obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, z uwzględnieniem funkcjonowania psychospołecznego. Zna postawy nauczycieli wobec ucznia z dysleksją rozwojową. Zna i rozumie na czym polega mechanizm błędnego koła oraz mechanizm spierali w przypadku uczniów z dysleksją rozwojową. Umiejętności Potrafi dokonać interpretacji zachowania dziecka, odwołując się do mechanizmów błędnego koła. Potrafi opisać na czym polega złożoność sytuacji edukacyjnej ucznia z dysleksją uwzględniając funkcjonowanie psychospołeczne. Potrafi analizować związek między funkcjonowaniem edukacyjnym a społecznym ucznia z dysleksją. Potrafi prezentować obraz kliniczny i psychologiczny ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z uwzględnieniem jego funkcjonowania psychospołecznego. Potrafi określać postawy nauczycieli wobec ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Kompetencje społeczne Jest gotów do inspirowania działań na rzecz uczniów z dysleksją rozwojową zarówno w klasie, jak i w szkole. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
FORMA ZALICZENIA: - przeprowadzenie wywiadu (praca indywidualna) - obserwacja Studenta/ki podczas zajęć - obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła. 2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia. 3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego. 7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS. Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL. Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie wywiadu: 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aIJLAK-6YgJOFAT6t0tJ4DuYCgWp8fyUSGp5wwpshRhM1%40thread.tacv2/conversations?groupId=abd2568e-5683-4e69-9a71-44aa264f294f&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Urszula Gosk-Sobańska, Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
FORMA ZALICZENIA: - przeprowadzenie wywiadu (praca indywidualna) - obserwacja Studenta/ki podczas zajęć - obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
1. Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła. 2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia. 3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego. 7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS. Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL. Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie wywiadu: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 Link do zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ab57dDIkFN5Y2yTwRSymHf70GrO-nFYimUO4nfWYq2BE1%40thread.tacv2/conversations?groupId=db549f87-a14f-4c48-a30c-1dfee0cb7785&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - przeprowadzenie wywiadu (praca grupowa - 2 osoby) - obserwacja Studenta/ki podczas zajęć - obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
- Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia. - Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła. - Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego. - Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty. - Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS. Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL. Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: − metody asymilacji wiedzy (podająca) − metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy (problemowa) - klasyczna metoda problemowa, burza mózgów − metody praktyczne SZACOWANY NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie wywiadu: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
FORMA ZALICZENIA: - przeprowadzenie wywiadu (praca indywidualna) - obserwacja Studenta/ki podczas zajęć - obecność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
- Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła. - Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia. - Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. - Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego. - Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS. Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL. Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie wywiadu: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
FORMA ZALICZENIA: 1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%) 2) przeprowadzenie wywiadu z uczniem z dysleksją (praca indywidualna) Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria |
|
Pełny opis: |
1. Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła. 2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia. 3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego. 7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS. Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL. Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie wywiadu: 25 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
FORMA ZALICZENIA: 1) obecność na zajęciach (dopuszczalna absencja na poziomie 15%) 2) przeprowadzenie wywiadu z uczniem z dysleksją (praca indywidualna) Ćwiczenia- zaliczenie na ocenę w oparciu o w/w kryteria |
|
Pełny opis: |
1. Patomechanizm dysleksji rozwojowej w sytuacji braku pomocy – mechanizm błędnego koła. 2. Wybrane aspekty funkcjonowania psychospołecznego ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się: kompetencje społeczne, poczucie kontroli, poczucie koherencji, samoocena, jakość życia. 3. Style radzenia sobie ze stresem uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 4. Postawy nauczycieli wobec uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Postawy nauczycieli a funkcjonowanie ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 5. Poczucie wsparcia społecznego w percepcji ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. 6. Znaczenie funkcjonowania edukacyjnego dla funkcjonowania społecznego. 7. Funkcjonowanie psychospołeczne ucznia z dysleksją – stereotypy i fakty. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: Krasowicz-Kupis, G. (2019). Nowa psychologia dysleksji. Warszawa: PWN. Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wyd. PWN Łodygowska, E. (2017). Dysleksja a problemy emocjonalne dzieci i młodzieży - przegląd badań. [w:] E. Łodygowska, E. Pieńkowska (red.), Psychologia wieku rozwojowego. Norma - nietypowość - patologia. Szczecin: Wydawnictwo Volumina. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Gindrich, P.A. (2004). Funkcjonowanie psychospołeczne uczniów dyslektycznych. Lublin:Wyd. UMCS. Gosk, U., Dominiak-Kochanek, M., Kulesza, E.M. (2015). Wybrane zasoby wewnętrzne i zewnętrzne młodzieży z dysleksją rozwojowa i młodzieży bez dysleksji rozwojowej. Badania porównawcze. W: A. Olubiński, M. Suska-Kuźmicka (red.). Od źródeł zagrożenia i patologii do profilaktyki i wsparcia, Tom III, pp. 273- 294. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Kucharczyk, I., Dłużniewska, A. (2017). Samoświadomość emocji i percepcja własna kompetencji społecznych a osiągnięcia szkolne uczniów z dysleksją w wieku dorastania. Nowy Dwór Mazowiecki: Wyd. FREL. Pietras, I., Krasowicz-Kupis, G. (red.)(2008). Zrozumieć, żeby pomóc. Dysleksja w ujęciu interdyscyplinarnym. Gdynia: Wyd. Operon. |
|
Uwagi: |
metody kształcenia: wykład, prezentacja, analiza materiału filmowego, dyskusja Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 20 Przygotowanie wywiadu: 30 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.