Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-DDE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

- Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V.

- Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta.

- Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji.

- Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada wiedzę dotyczącą diagnozy i terminologii zaburzeń zachowania i emocji u dzieci i młodzieży.

Wymienia i wyjaśnia podstawowe założenia koncepcji dotyczących zaburzeń zachowania i emocji.

Opisuje i nazywa zasady projektowania, prowadzenia i wyznaczania kierunku działań diagnostycznych w odniesieniu do dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji.

Umiejętności

Stosuje umiejętności dokonywania obserwacji, diagnozy i oceny zaburzonych funkcji u dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji.

Określa oraz łączy wiedzę teoretyczną z zakresu zaburzeń zachowania w celu analizowania i interpretowania występujących u dzieci i młodzieży trudności.

Klasyfikuje i porównuje metody, techniki i narzędzia badawcze przeznaczone do diagnozy dziecka i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji, wskazuje kierunki postępowania terapeutycznego.

Kompetencje społeczne

Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z zakresu diagnozy dzieci i młodzieży o zaburzonym rozwoju.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- pisemne przygotowanie kwestionariusza wywiadu i obserwacji (praca w parach/małych grupach projektowych).

- pisemne kolokwium (pytania otwarte i/lub zamknięte)

Pełny opis:

Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V.

- Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta.

- Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji.

- Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM.

5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Uwagi:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXYVXzjEK2TdpIYXivIfWRdy7KrbIQjbIk3J1WoTeBhg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=af56e3e8-06ab-4e80-a426-177505a55189&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Przygotowanie planu terapii (planu naprawczego/interwencji (zachowania pierwotne i wtórne, pasje i zainteresowania dziecka, algorytm postępowania na trudne zachowania,) w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia (praca w parach)

Pełny opis:

1 – 2. Scharakteryzowanie funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w środowisku edukacyjnym, rówieśniczym oraz domowym.

Systemowa pomoc niesiona dziecku/ uczniowi z zaburzeniami zachowania i emocji.

Omówienie technik pracy z dzieckiem, uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji.

Analiza zachowań (pierwotnych, wtórnych) dzieci z zaburzeniami zachowania oraz opracowanie możliwych strategii postępowania.

3. Diagnoza objawów. Analiza zachowań, interpretacja potrzeb oraz trudności dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji.

4. Przygotowanie planu terapii w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia.

Literatura:

Literatura:

Barkley, R.A. (2020). ADHD. Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków.

Chromik-Kovacs, J., Banaszczyk, I., Zdrojewska, J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.

Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

Lussier, F. (2011). 100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk.

Plieth-Kalinowka, I., Musielewicz A. (2019). Akceptacja i adaptacja społeczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.

Wawrzyniak, S. (2021). Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z ADHD w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja, film

Godziny kontaktowe - 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h

Przygotowanie narzędzi pracy: 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Joanna Kiliszek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- pisemne przygotowanie kwestionariusza wywiadu i obserwacji (praca w parach/małych grupach projektowych).

- pisemne kolokwium (pytania otwarte i/lub zamknięte)

Pełny opis:

- Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V.

- Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta.

- Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji.

- Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM.

5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Uwagi:

Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25

Przygotowanie narzędzi: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji - 15h

Przegotowanie się do kolokwium - 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bernadetta Kosewska
Prowadzący grup: Bernadetta Kosewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

- pisemne przygotowanie kwestionariusza wywiadu i obserwacji (praca w parach/małych grupach projektowych),

- pisemne kolokwium (pytania otwarte i/lub zamknięte),

- aktywność na zajęciach,

-obecności.

Pełny opis:

Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V.

- Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta.

- Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji.

- Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM.

5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Uwagi:

Link do zespołu w Teams:

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3amOihTSD5AbdnWudgNieOSKrgjLgdtifAIp2yHgBquwk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=11056854-b240-4bd9-b3f9-b8a46c6a0356&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Metody; pogadanka, dyskusja, zadania ćwiczebne.

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25

Przygotowanie narzędzi: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji - 15h

Przegotowanie się do kolokwium - 5h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 3

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabella Kucharczyk
Prowadzący grup: Izabella Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zaliczenie przdmiotu:

- pisemne kolokwium

test jednokrotnego wyboru obejmujący pytania z tematyki wykładów; próg zaliczenia 51%

Progi punktowe zaliczenia kolokwium:

90-100% - ocena bardzo dobra

80-89% - ocena dobra plus

70-79% - ocena dobra

60-69% - ocena dostateczna plus

51-59% - ocena dostateczna

- przygotowanie arkusza wywiadu i obserwacji na zajęciach (praca w grupach)

- aktywność na zajęciach

- obecność na zajęciach

Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez kolokwium końcowe; umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań: opracowanie kwestionariusza wywiadu i obserwacji; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach.

Pełny opis:

1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V.

2. Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta.

3. Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji.

4. Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka/adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym.

Literatura:

LITERATURA PODSTAWOWA:

1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce.

2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot.

3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk.

4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM.

5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa.

6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Uwagi:

Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja

Godziny kontaktowe - 15h

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h

Przygotowanie narzędzi pracy: 10h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)