Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-DDE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) nstacj. jedn. mag. Obowiązkowe dla 6 sem. PC, terapia pedagogiczna, (5-l) stacj. jedn. mag. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-10 oraz DSM-V. - Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta. - Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji. - Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Posiada wiedzę dotyczącą diagnozy i terminologii zaburzeń zachowania i emocji u dzieci i młodzieży. Wymienia i wyjaśnia podstawowe założenia koncepcji dotyczących zaburzeń zachowania i emocji. Opisuje i nazywa zasady projektowania, prowadzenia i wyznaczania kierunku działań diagnostycznych w odniesieniu do dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji. Umiejętności Stosuje umiejętności dokonywania obserwacji, diagnozy i oceny zaburzonych funkcji u dzieci i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji. Określa oraz łączy wiedzę teoretyczną z zakresu zaburzeń zachowania w celu analizowania i interpretowania występujących u dzieci i młodzieży trudności. Klasyfikuje i porównuje metody, techniki i narzędzia badawcze przeznaczone do diagnozy dziecka i młodzieży z zaburzeniami zachowania i emocji, wskazuje kierunki postępowania terapeutycznego. Kompetencje społeczne Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania z zakresu diagnozy dzieci i młodzieży o zaburzonym rozwoju. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemne przygotowanie kwestionariusza wywiadu i obserwacji (praca w parach/małych grupach projektowych). - pisemne kolokwium (pytania otwarte i/lub zamknięte) |
|
Pełny opis: |
Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V. - Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta. - Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji. - Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aXYVXzjEK2TdpIYXivIfWRdy7KrbIQjbIk3J1WoTeBhg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=af56e3e8-06ab-4e80-a426-177505a55189&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-21 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę Przygotowanie planu terapii (planu naprawczego/interwencji (zachowania pierwotne i wtórne, pasje i zainteresowania dziecka, algorytm postępowania na trudne zachowania,) w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia (praca w parach) |
|
Pełny opis: |
1 – 2. Scharakteryzowanie funkcjonowania dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji w środowisku edukacyjnym, rówieśniczym oraz domowym. Systemowa pomoc niesiona dziecku/ uczniowi z zaburzeniami zachowania i emocji. Omówienie technik pracy z dzieckiem, uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji. Analiza zachowań (pierwotnych, wtórnych) dzieci z zaburzeniami zachowania oraz opracowanie możliwych strategii postępowania. 3. Diagnoza objawów. Analiza zachowań, interpretacja potrzeb oraz trudności dziecka i ucznia z zaburzeniami zachowania i emocji. 4. Przygotowanie planu terapii w dwóch środowiskach życia dziecka i ucznia. |
|
Literatura: |
Literatura: Barkley, R.A. (2020). ADHD. Podjąć wyzwanie. Kompletny przewodnik dla rodziców. Wyd. Uniwerystetu Gdańskiego, Kraków. Chromik-Kovacs, J., Banaszczyk, I., Zdrojewska, J. (2019). Jak pracować z dzieckiem z ADHD w domu i w szkole. Poradnik dla rodziców i nauczycieli. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. Lussier, F. (2011). 100 pomysłów jak lepiej radzić sobie z ADHD. Wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk. Plieth-Kalinowka, I., Musielewicz A. (2019). Akceptacja i adaptacja społeczna dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wawrzyniak, S. (2021). Funkcjonowanie dzieci i młodzieży z ADHD w przestrzeni edukacyjnej i społecznej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja, film Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h Przygotowanie narzędzi pracy: 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Joanna Kiliszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemne przygotowanie kwestionariusza wywiadu i obserwacji (praca w parach/małych grupach projektowych). - pisemne kolokwium (pytania otwarte i/lub zamknięte) |
|
Pełny opis: |
- Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V. - Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta. - Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji. - Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: omawianie zagadnień teoretycznych, prezentacja multimedialna, omawianie przypadków, dyskusja dydaktyczna Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 Przygotowanie narzędzi: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji - 15h Przegotowanie się do kolokwium - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bernadetta Kosewska | |
Prowadzący grup: | Bernadetta Kosewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: - pisemne przygotowanie kwestionariusza wywiadu i obserwacji (praca w parach/małych grupach projektowych), - pisemne kolokwium (pytania otwarte i/lub zamknięte), - aktywność na zajęciach, -obecności. |
|
Pełny opis: |
Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V. - Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta. - Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji. - Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka, adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Link do zespołu w Teams: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3amOihTSD5AbdnWudgNieOSKrgjLgdtifAIp2yHgBquwk1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=11056854-b240-4bd9-b3f9-b8a46c6a0356&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Metody; pogadanka, dyskusja, zadania ćwiczebne. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury: 25 Przygotowanie narzędzi: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji - 15h Przegotowanie się do kolokwium - 5h Sumaryczna liczba punktów ECTS 3 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabella Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Izabella Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie przdmiotu: - pisemne kolokwium test jednokrotnego wyboru obejmujący pytania z tematyki wykładów; próg zaliczenia 51% Progi punktowe zaliczenia kolokwium: 90-100% - ocena bardzo dobra 80-89% - ocena dobra plus 70-79% - ocena dobra 60-69% - ocena dostateczna plus 51-59% - ocena dostateczna - przygotowanie arkusza wywiadu i obserwacji na zajęciach (praca w grupach) - aktywność na zajęciach - obecność na zajęciach Pomiar efektów kształcenia: wiedza będzie sprawdzana głównie poprzez kolokwium końcowe; umiejętności na drodze oceny realizowanych na ćwiczeniach zadań: opracowanie kwestionariusza wywiadu i obserwacji; nabyte kompetencje społeczne będą weryfikowane podczas aktywności na ćwiczeniach. |
|
Pełny opis: |
1. Pojęcie zaburzeń w zachowaniu i emocji, kryteria diagnostyczne wg ICD-11 oraz DSM-V. 2. Wybrane koncepcje psychologiczne i pedagogiczne wyjaśniające zaburzenia zachowania i emocji; profil psychopedagogiczny dziecka i adolescenta. 3. Typologie zaburzeń w zachowaniu i emocji, portret psychologiczny dziecka i adolescenta z zaburzeniami zachowania i emocji. 4. Podstawowe narzędzia diagnostyczne: narzędzia standaryzowane, projektowane: kwestionariusz wywiadu, arkusz obserwacji dziecka/adolescenta o zaburzonym rozwoju behawioralnym. |
|
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: 1. Kaleta K., Mróz J. (2010). Psychologiczne aspekty trudności w wychowywaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce. 2. Kołakowski A. (red.).(2013). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. GWP, Sopot. 3. Kołakowski A., Pisula A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Przyjazna terapia behawioralna. Wyd. GWP, Gdańsk. 4. Wolańczyk T., Kołakowski A., Skotnicka A. (1999). Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci. Lublin: Wydawnictwo BiFOLIUM. 5. Wolańczyk T., Komender J. (red.). (2005). Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci. PZWL, Warszawa. 6. Sipowicz K., Witusik A., Pietras T. (2019). ADHD Wybrane zagdanienia diagnozy i terapii. Wrocław: Wydawnictwo Continuo. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: metoda zajęć praktycznych, studium przypadku, projekt, dyskusja Godziny kontaktowe - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h Przygotowanie narzędzi pracy: 10h Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.