Balbutologopedia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | PC-5S-BAL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Balbutologopedia |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) niestacjonarne jednolite magisterskie Obowiązkowe dla 8 sem. PC, logopedia, (5-l) stacjonarne jednolite magisterskie |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
- Rodzaje niepłynności mówienia. - Etiologia jąkania. Klasyfikacje jąkania. - Jąkanie wczesnodziecięce i jąkanie nabyte. Patomechanizm powstawania jąkania wczesnodziecięcego. - Giełkot. - Różnicowanie fizjologicznej niepłynności mówienia, jąkania i giełkotu. - Zasady diagnozy pacjentów z niepłynnością mówienia. - Zasady terapii pacjentów z niepłynnością mówienia (metody psychologiczne i logopedyczne) - Próba diagnozy pacjenta z niepłynnością mówienia. - Opracowanie planu terapii pacjenta z niepłynnością mówienia. - Próba zastosowania poznanych technik terapeutycznych. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Potrafi przedstawić teorie dotyczące etiologii jąkania. Zna zagadnienia dotyczące zaburzeń płynności mówienia. Zna klasyfikacje jąkania. Zna zaburzenia płynności mówienia. Potrafi opisać różnice między rozwojową niepłynnością mówienia a jąkaniem wczesnodziecięcym. Zna zasady diagnostyki logopedycznej w zakresie zaburzeń płynności mówienia – jąkania i giełkotu. Zna metody terapii jąkania wczesnodziecięcego, jąkania i giełkotu. Zna zasady terapii logopedycznej zaburzeń płynności mówienia – jąkania i giełkotu. Umiejętności Potrafi przeprowadzić badanie logopedyczne i postawić diagnozę w przypadkach zaburzeń płynności mówienia. Potrafi stosować diagnostykę w przypadku zaburzeń płynności mówienia – jąkania i giełkotu. Umie zaprojektować program terapii logopedycznej oraz konspekt zajęć jednostkowych. Umie przeprowadzać diagnozę i konstruować programy terapii logopedycznej, z metodyką postępowania logopedycznego. Potrafi przeprowadzić zajęcia logopedyczne z pacjentem/-ami jąkającym się. Umie planować i realizować diagnozę i terapię osób z zaburzeniami płynności mówienia. Kompetencje społeczne Ma świadomość konieczności współpracy logopedy z innymi specjalistami (przede wszystkim psychologiem) w pracy terapeutycznej z osobami jąkającymi się. Jest gotów do współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy. Zna zasady etyki zawodowej w postępowaniu z pacjentami z zaburzeniami płynności mowy. Jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-20 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ LAB
LAB
LAB
WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Łukasz Kowalczyk | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko, Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: 1. Ocena wypowiedzi studenta podczas zajęć 2. Egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
WYKŁAD: 1. Istota jąkania. 2. Objawy i klasyfikacja jąkania. 3. Wieloczynnikowa koncepcja jąkania. 4. Giełkot. 5. Różnicowanie zaburzeń płynności mowy. ĆWICZENIA/WARSZTATY: 1. Diagnozowanie jąkania (wywiad logopedyczny, narzędzia diagnostyczne). 2. Terapia jąkania (omówienie metod) 3. Próba zastosowania poznanych technik terapeutycznych. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Byrne, R. (1989). Pomówmy o zacinaniu. Warszawa: PZWL. 2. Chęciek, M. (2007). Jąkanie – diagnoza, terapia, program. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Jankowska-Szafarska, L., Suligowska, B., Kara, R., Kupiec, K. (red.). (2017). Życie z zacięciem. Integralny przewodnik po jąkaniu. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. 4. Kelman, E., Nicolas, A. (2013). Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Podejście interakcyjne rodzic-dziecko – Palin PCI. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. 5. Szamburski K., 2012, Diagnoza niepłynnosci mówienia, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, GWP, Sopot, s. 367-415. 6. Tarkowski, Z. (1999). Jąkanie wczesnodziecięce. Warszawa: WSIP. 7. Węsierska, K. (red.). przy współpracy Gaweł, K. (2018). Zaburzenia płynności mowy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. LITERATURA DODATKOWA: 1. Chmela, K. E., Reardon, N. (2014). Jak skutecznie pracować nad postawami i emocjami w terapii jąkania. Katowice: Wydawnictwo Centrum Logopedyczne. 2. Dell, C. W. (2016). Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Podręcznik dla logopedów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Guitar, B., Peters, T. J. (2014). Dobór metod terapii jąkania. Przewodnik dla logopedów (Gaweł K. tłum.). Katowice: Wydawnictwo Centrum Logopedyczne. 4. Scott, L., Guitar, C. (2012). Jak mówić w szkole o jąkaniu. Przewodnik dla nauczycieli i logopedów. Katowice: Wydawnictwo Centrum Logopedyczne. 5. Vanryckeghem, M., Brutten, G. J. (2015). Kiddy CAT: Test do badania postaw związanych z komunikowaniem się jąkających się dzieci w wieku przedszkolnym. Gdańsk: Harmonia Universalis. 6. Węsierska, K., Jeziorczak, B. (2016). DJ – diagnoza jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice: Wydawnictwo Komlogo. |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Wykład, ćwiczenia - prezentacje multimedialne Ćwiczenia i warsztaty z zastosowaniem pomocy dydaktycznych (m.in. narzędzi diagnostycznych) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, warsztaty - 15 h + 5 h + 10h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20 h Przygotowanie się do warsztatów - 20 h Przygotowanie do egzaminu - 20 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 4 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR LAB
LAB
LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 5 godzin
Laboratorium/warsztaty, 10 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Jarzyńska-Bućko, Łukasz Kowalczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: WYKŁAD: Efekty kształcenia dotyczące wiedzy będą sprawdzane poprzez egzamin pisemny podsumowujący realizację przedmiotu (test jednokrotnego wyboru). Kryteria oceny - punktacja/ocena: 5 - 91-100% 4,5 - 81-90% 4 - 75 -80% 3,5 - 70-74% 3 -61-69% Efekty kształcenia dotyczące umiejętności będą sprawdzane poprzez ocenę: 1. aktywności studenta w trakcie ćwiczeń, podczas warsztatów, ocenę wypowiedzi studenta w trakcie dyskusji dydaktycznych w grupie; 2. pisemne sprawozdanie ze spotkania grupy samopomocowej, prezentacja multimedialna na temat wyników diagnozy osoby doświadczającej jąkania. Efekty kształcenia dotyczące kompetencji społecznych będą sprawdzane poprzez ocenę wypowiedzi studenta w trakcie ćwiczeń i warsztatów (rozmowa, dyskusja dydaktyczna). Aktywność na ćwiczeniach i warsztatach jest niezbędna i wymagana od wszystkich studentów. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: WYKŁAD: 1. Rodzaje niepłynności mówienia. Różnice terminologiczne i różne definicje jąkania oraz giełkotu. 2. Różnicowanie fizjologicznej niepłynności mówienia, jąkania i giełkotu. 3. Wieloczynnikowa koncepcja genezy jąkania. 4. Etiologia jąkania. Klasyfikacje jąkania. Giełkot. Różnicowanie fizjologicznej niepłynności mówienia, jąkania i giełkotu. 5. Narzędzia diagnostyczne, zasady diagnozy oraz terapii pacjentów z zaburzeniami płynności mówienia (dzieci, młodzieży i dorosłych). ĆWICZENIA: 1. Diagnozowanie jąkania (wywiad logopedyczny, narzędzia diagnostyczne). 2. Terapia jąkania (omówienie metod). 3. Próba zastosowania poznanych technik terapeutycznych. LABORATORIA/WARSZTATY: 1. Hospitowanie spotkania grupy samopomocowej dla osób z jąkaniem. 2. Diagnoza osoby doświadczającej jąkania. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. Byrne, R. (1989). Pomówmy o zacinaniu. Warszawa: PZWL. 2. Chęciek, M. (2007). Jąkanie – diagnoza, terapia, program. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Jankowska-Szafarska, L., Suligowska, B., Kara, R., Kupiec, K. (red.). (2017). Życie z zacięciem. Integralny przewodnik po jąkaniu. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne. 4. Kelman, E., Nicolas, A. (2013). Praktyczna interwencja w jąkaniu wczesnodziecięcym. Podejście interakcyjne rodzic-dziecko – Palin PCI. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. 5. Szamburski K., 2012, Diagnoza niepłynnoćci mówienia, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna, GWP, Sopot, s. 367-415. 6. Tarkowski, Z. (1999). Jąkanie wczesnodziecięce. Warszawa: WSIP. 7. Węsierska, K. (red.). przy współpracy Gaweł, K. (2018). Zaburzenia płynności mowy. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis. 8. Guitar, B., Peters, T. J. (2014). Dobór metod terapii jąkania. Przewodnik dla logopedów (Gaweł K. tłum.). Katowice: Wydawnictwo Centrum Logopedyczne. LITERATURA DODATKOWA: 1. Chmela, K. E., Reardon, N. (2014). Jak skutecznie pracować nad postawami i emocjami w terapii jąkania. Katowice: Wydawnictwo Centrum Logopedyczne. 2. Dell, C. W. (2016). Terapia jąkania u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Podręcznik dla logopedów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. 3. Scott, L., Guitar, C. (2012). Jak mówić w szkole o jąkaniu. Przewodnik dla nauczycieli i logopedów. Katowice: Wydawnictwo Centrum Logopedyczne. 4. Vanryckeghem, M., Brutten, G. J. (2015). Kiddy CAT: Test do badania postaw związanych z komunikowaniem się jąkających się dzieci w wieku przedszkolnym. Gdańsk: Harmonia Universalis. 5. Węsierska, K., Jeziorczak, B. (2016). DJ – diagnoza jąkania u dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice: Wydawnictwo Komlogo. 6. Boroń, A., Kosacka, K., Kowalczyk, Ł., Węsierska, K., Yaruss, J.S. (2023). The experience of Polish individuals who stutter based on the OASES outcomes. Journal of Fluency Disorders, 2023, vol. 77, nr September, s.1-17, Numer artykułu: 105991. 7. Kowalczyk, Ł. (2018). Postawy i emocje wobec jąkania – praca z dziećmi oraz rodzicami. Modyfikacja modelu góry lodowej Sheehana. [w:] A. Myszka, K. I. Bieńkowska (red.). Głos – Język – Komunikacja. W obliczu emocji (T. 5, ss. 61–75). 8. Kowalczyk, Ł. (2020). Parental level of anxiety over stuttering symptoms in their preschool children., Konteksty Pedagogiczne 1 (14), 141–15. |
|
Uwagi: |
FORMA AKTYWNOŚCI /ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI METODY KSZTAŁCENIA: Wykład: wykład konwencjonalny; prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy; materiały pisemne dawane słuchaczom. Ćwiczenia: prezentacja multimedialna w autorskim opracowaniu wykładowcy, dyskusja Warsztaty: oglądanie zajęć logopedycznych z dziećmi z jąkaniem, dyskusja dydaktyczna, uczestniczenie w spotkaniu samopomocowym osób jąkających się, samodzielne przeprowadzenie procesu diagnostycznego osoby jąkającej się z wykorzystaniem narzędzi prezentowanych na zajęciach; zajęcia praktyczne z zastosowaniem technik upłynniających mowę. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: wykład 15, ćwiczenia 5, warsztaty 10 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 15 Przygotowanie pracy pisemnej - 10 Przygotowanie się do egzaminu - 20 SUMARYCZNA LICZBA PUNKTÓW ECTS 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.