Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Audiologia pedagogiczna i techniczne środki korekcyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: PC-5S-APT
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Audiologia pedagogiczna i techniczne środki korekcyjne
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) nstacj. jedn. mag.
Obowiązkowe dla 6 sem. PC, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, (5-l) stacj. jedn. mag.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

- Anatomia narządu słuchu.

- Charakterystyka uszkodzenia słuchu ze względu na stopień, miejsce i czas uszkodzenia.

- Przyczyny uszkodzenia słuchu.

- Charakterystyka obiektywnych badań słuchu.

- Charakterystyka subiektywnych badań słuchu.

- Badanie szeptem i mową - opracowanie testu, analiza wyników badania.

- Badanie audiometryczne - konstruowanie wykresu krzywych słyszenia.

- Badania słuchu w kamerze ciszy.

- Badanie audiometryczne – konstruowanie i analiza wykresu krzywych słyszenia.

- Nowoczesne możliwości protezowania osób z wadą słuchu.

- Budowa, rodzaje i zasady dopasowywania aparatów słuchowych, systemów implantów ślimakowych i implantów pniowych.

- Indywidualna i stacjonarna aparatura wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu

- Aparatura wspomagająca słyszenie, rodzaje technicznych środków wspomagających słyszenie.

- Systemy implantów ślimakowych.

Efekty uczenia się:

Zna i rozumie podstawy audiologii.

Ma podstawową wiedzę na temat budowy i fizjologii narządu słuchu.

M podstawową, uporządkowaną wiedzę na temat przyczyn, rodzajów i stopnia uszkodzenia słuchu.

Ma podstawową wiedzę na temat budowy i zastosowania implantów ślimakowych, a także na temat zasad kwalifikowania pacjentów do wszczepienia implantu ślimakowego.

Ma podstawową wiedzę na temat środków technicznych wspomagające słyszenie.

Umiejętności

Potrafi analizować podstawy audiologii.

Potrafi scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu uwzględniając przyczynę, czas wystąpienia wady, typ i stopień wady.

Potrafi dokonać diagnozy audiologicznej uszkodzenia narządu słuchu.

Umie zinterpretować dane z audiogramu i na tej podstawie scharakteryzować uszkodzenie narządu słuchu.

Kompetencje społeczne

Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dokształcania się i rozwoju osobistego.

Ma przekonanie o sensie zdobywania wiedzy, wartości i potrzebie podejmowania działań wspomagających rozwój małego dziecka.

Odpowiedzialnie przygotowuje się do realizacji zadań. Podejmowania odpowiedzialności i wypełniania zobowiązań społecznych, w tym komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-21 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zapoznanie z anatomią narządu słuchu; przyczynami i klasyfikacjami dotyczącymi uszkodzeń słuchu. Zapoznanie z metodami obiektywnymi i subiektywnymi badania słuchu; Poznanie technicznych środków wspomagających słyszenie

Pełny opis:

Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu

Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu ze względu na miejsce, czas i stopień uszkodzenia narządu słuchu

Przyczyny uszkodzenia narządu słuchu. Grupa wysokiego ryzyka dla wady słuchu, zespoły wad skojarzonych z niedosłuchem

System opieki i diagnozy nad dzieckiem z wadą słuchu w Polsce

Diagnoza wady słuchu - Badania przesiewowe, badania orientacyjne

Obiektywne i subiektywne badania słuchu

Aparatura wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu - zasady kwalifikowania do wszczepienia systemów implantów ślimakowych

Literatura:

Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970

Góralówna M.: Ocena utraty słuchu różnymi metodami pomiarowymi (w: ) Eckert U. (red) Wybrane zagadnienia z surdopedagogiki, Wyd. WSPS, Warszawa, 1998

Latkowski B. (1998): Otolaryngologia. Dla studentów medycyny i stomatologii. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa

Pruszewicz A., Obrębowski A.(2010): Audiologia kliniczna. Zarys, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

Pujol R., Uziel A.: Rozwój układu słuchowego u człowieka. Audiofonologia t. VI/1994, Wyd. PKA, Warszawa - Lublin

Radziszewska-Konopka M.: Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce organizowany przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Audiofonologia t.XXI, 2002

Szczepankowski B., Niesłyszący- głusi- głuchoniemi. Wyrównywanie szans., Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 1999

Szuchnik J.: Zrozumieć czym jest wada słuchu. (w: ) Kobosko J. (red.) Moje dziecko nie słyszy. Wyd. Stowarzyszenie przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, Warszawa, 1999

Wereszka K. (2014): Audiologia pedagogiczna – uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka W: R. Piotrowicz (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej,(s.171-194)

Uwagi:

Godziny kontaktowe ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aW8E1YSRmN3dPBLT8DcaC3yZC0E6nCmPSaCftNIprcg01%40thread.tacv2/conversations?groupId=c908e8ca-81d4-4051-9952-6b866c6fa968&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, kolokwium pisemne

Pełny opis:

Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu

Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu ze względu na miejsce, czas i stopień uszkodzenia narządu słuchu

Przyczyny uszkodzenia narządu słuchu. Grupa wysokiego ryzyka dla wady słuchu, zespoły wad skojarzonych z niedosłuchem

System opieki i diagnozy nad dzieckiem z wadą słuchu w Polsce

Diagnoza wady słuchu - Badania przesiewowe, badania orientacyjne

Obiektywne i subiektywne badania słuchu

Aparatura wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu - zasady kwalifikowania do wszczepienia systemów implantów ślimakowych

Literatura:

Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970

Góralówna M.: Ocena utraty słuchu różnymi metodami pomiarowymi (w: ) Eckert U. (red) Wybrane zagadnienia z surdopedagogiki, Wyd. WSPS, Warszawa, 1998

Latkowski B. (1998): Otolaryngologia. Dla studentów medycyny i stomatologii. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa

Pruszewicz A., Obrębowski A.(2010): Audiologia kliniczna. Zarys, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

Pujol R., Uziel A.: Rozwój układu słuchowego u człowieka. Audiofonologia t. VI/1994, Wyd. PKA, Warszawa - Lublin

Radziszewska-Konopka M.: Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce organizowany przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Audiofonologia t.XXI, 2002

Szczepankowski B., Niesłyszący- głusi- głuchoniemi. Wyrównywanie szans., Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 1999

Szuchnik J.: Zrozumieć czym jest wada słuchu. (w: ) Kobosko J. (red.) Moje dziecko nie słyszy. Wyd. Stowarzyszenie przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, Warszawa, 1999

Wereszka K. (2014): Audiologia pedagogiczna – uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka W: R. Piotrowicz (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej,(s.171-194)

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne

Godziny kontaktowe ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, kolokwium pisemne

Pełny opis:

Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu

Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu ze względu na miejsce, czas i stopień uszkodzenia narządu słuchu

Przyczyny uszkodzenia narządu słuchu. Grupa wysokiego ryzyka dla wady słuchu, zespoły wad skojarzonych z niedosłuchem

System opieki i diagnozy nad dzieckiem z wadą słuchu w Polsce

Diagnoza wady słuchu - Badania przesiewowe, badania orientacyjne

Obiektywne i subiektywne badania słuchu

Aparatura wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu - zasady kwalifikowania do wszczepienia systemów implantów ślimakowych

Literatura:

Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970

Góralówna M.: Ocena utraty słuchu różnymi metodami pomiarowymi (w: ) Eckert U. (red) Wybrane zagadnienia z surdopedagogiki, Wyd. WSPS, Warszawa, 1998

Latkowski B. (1998): Otolaryngologia. Dla studentów medycyny i stomatologii. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa

Pruszewicz A., Obrębowski A.(2010): Audiologia kliniczna. Zarys, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

Pujol R., Uziel A.: Rozwój układu słuchowego u człowieka. Audiofonologia t. VI/1994, Wyd. PKA, Warszawa - Lublin

Radziszewska-Konopka M.: Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce organizowany przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Audiofonologia t.XXI, 2002

Szczepankowski B., Niesłyszący- głusi- głuchoniemi. Wyrównywanie szans., Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 1999

Szuchnik J.: Zrozumieć czym jest wada słuchu. (w: ) Kobosko J. (red.) Moje dziecko nie słyszy. Wyd. Stowarzyszenie przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, Warszawa, 1999

Wereszka K. (2014): Audiologia pedagogiczna – uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka W: R. Piotrowicz (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej,(s.171-194)

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne

Godziny kontaktowe ćwiczenia 12

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Wereszka
Prowadzący grup: Katarzyna Wereszka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: aktywny udział w zajęciach, obecność na zajęciach, kolokwium pisemne

Pełny opis:

Anatomia, fizjologia i higiena narządu słuchu

Charakterystyka uszkodzeń narządu słuchu ze względu na miejsce, czas i stopień uszkodzenia narządu słuchu

Przyczyny uszkodzenia narządu słuchu. Grupa wysokiego ryzyka dla wady słuchu, zespoły wad skojarzonych z niedosłuchem

System opieki i diagnozy nad dzieckiem z wadą słuchu w Polsce

Diagnoza wady słuchu - Badania przesiewowe, badania orientacyjne

Obiektywne i subiektywne badania słuchu

Aparatura wspomagające słyszenie osób z wadą słuchu - zasady kwalifikowania do wszczepienia systemów implantów ślimakowych

Literatura:

Góralówna M.: Dziecko z trwałym kalectwem słuchu, Wyd. PZWL, 1970

Góralówna M.: Ocena utraty słuchu różnymi metodami pomiarowymi (w: ) Eckert U. (red) Wybrane zagadnienia z surdopedagogiki, Wyd. WSPS, Warszawa, 1998

Latkowski B. (1998): Otolaryngologia. Dla studentów medycyny i stomatologii. Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa

Pruszewicz A., Obrębowski A.(2010): Audiologia kliniczna. Zarys, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego, Poznań

Pujol R., Uziel A.: Rozwój układu słuchowego u człowieka. Audiofonologia t. VI/1994, Wyd. PKA, Warszawa - Lublin

Radziszewska-Konopka M.: Program Powszechnych Przesiewowych Badań Słuchu u Noworodków w Polsce organizowany przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, Audiofonologia t.XXI, 2002

Szczepankowski B., Niesłyszący- głusi- głuchoniemi. Wyrównywanie szans., Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Spółka Akcyjna, Warszawa, 1999

Szuchnik J.: Zrozumieć czym jest wada słuchu. (w: ) Kobosko J. (red.) Moje dziecko nie słyszy. Wyd. Stowarzyszenie przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek – Człowiekowi”, Warszawa, 1999

Wereszka K. (2014): Audiologia pedagogiczna – uwarunkowania zaburzeń i oceny słuchu małego dziecka W: R. Piotrowicz (red.). Interdyscyplinarne uwarunkowania rozwoju małego dziecka, wybrane zagadnienia. Warszawa, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej,(s.171-194)

Uwagi:

Metody kształcenia: prezentacje, ćwiczenia, warsztaty praktyczne

Godziny kontaktowe ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie się do zaliczenia 15

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 20

Inne formy

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)